Příležitosti elektronického podnikání u nás 2.

29. listopadu 2002

Podívejme se na několik dalších možností, v nichž lze podnikat na internetu. Zakončíme tím stručný přehled, který měl načrtnout situaci v oblasti e-komerce u nás.

E-zine

Název pro počítačové časopisy. Najdete jich desítky. Různé kvalitou i obsahem. Jedno však mají v  poslední době společné. Všichni bojují o čtenáře. Většina stále rukuje s kvantitou návštěvníků. To však není jediný a často ani hlavní ukazatel. Proto řeší nejen e-ziny, ale i ostatní internetové služby, jak zjistit kvalitu svých návštěvníků. Bohužel však zatím neexistuje kvalitní audit, který by to uměl. Velkou nadějí byl NET projekt. Ten je dnes již minulostí a hledá se nové řešení. (Na Intervalu v poslední době proběhlo dotazníkové šetření „kvality“ návštěvníků pomocí pop-up okna realizované společností NMS, ale ani to není dostatečně objektivní.)

Příjmy e-zinům plynou nejen z inzerce – ostatně např. zkušenosti z Německa hovoří o tom, že žádný server nedokáže žít pouze z příjmů z inzerce. Proto je potřeba sahat k alternativním zdrojům příjmů – např. za placené služby či zprostředkování služeb atp. Ve hře je stále také placený obsah, i když s ním nikdo nespěchá. (Je totiž otázkou, zda by vše nevyřešilo narovnáním trhu s inzercí, který je na internetu poměrně hodně pokřiven – pozn. redakce.)

Příkladem placeného obsahu, tedy jedné z možností, jak si zajistit příjem, je e-zine BonusWeb. Časopis zaměřující se na počítačové hry. Rozdíl mezi normálním a placeným přístupem je především v kvalitě informací, v jejich aktuálnosti a především v jedinečnosti. Tento model lze zavést u serveru s již vytvořenou klientelou a s nabídkou informací, které se těžko shánějí či již jsou většinou zpoplatňovány. Pro zajímavost pár dat o BonusWeb. Podívejme se na čísla zveřejněná dne 7.10. Patrickem Zandlem, dnes již bývalým šéfem internetových projektů skupiny MobilMedia a.s., kam BonusWeb patří (zdroj Technet.cz).

  • Počet platících uživatelů celkem: cca 450
  • Z toho roční předplatné celkem: cca 280
  • Z toho BonusWeb Profi+: cca 80
  • Platby provedené systémem I Like Q celkem: cca 30
  • Platby realizované eBankou či bankovním převodem celkem: cca 300
  • Platby doručené poštovní složenkou celkem: cca 200
  • Roční předplatné po 1-2 měsíčním vyzkoušení BW Profi: cca 30
  • Pro porušení pravidel využívání služby BW Profi zrušená konta: <10
  • Příjmy z provozování služby BonusWeb Profi od 1. 6. 2002 do 30. 9. 2002: cca 170 000,- Kč

Čísla ukazují, že placený obsah zatím nějakým způsobem funguje. Zde vidíme model, kdy nebyl zpoplatněn veškerý obsah, ale jen jeho část, což umožní zachovat si i ty čtenáře, kteří nejsou ochotni platit. Pro placený obsah je potřeba nastavit vhodně cenu (výši plateb) a zjistit, zda logistika a pozadí placeného obsahu budou vyváženy příjmy. Otázkou také zůstává, co by se stalo, kdyby placené členství zavedly i další podobné e-ziny.

Abychom nezůstali jen u jednoho příkladu. Server s názvem Osud.cz, profilující se jako duchovní web, přišel před pár měsíci také na placené členství. Jak se mu daří, jsme se zeptali jeho šéfredaktora a zakladatele Jiřího Maška.


Jaký je váš současný model příjmů?
Naše příjmy tvoří z 50 % členské předplatné, z 30 % provize za provoz e-knihkupectví, z 10 % dary a sponzorství a z 10 % reklama.

Očekáváte nějaké změny tohoto modelu do budoucna?
Plánuji znovuotevření pro širokou veřejnost bez placení v momentě, kdy budou díky stálým předplatitelům pokryty základní náklady na provoz serveru (cca 30 000,- korun měsíčně). Podle výzkumu provedeného mezi členy, souhlasí 80 % z nich, že se budou podílet na spolufinancování, aby mohl být zachován v budoucnu znovu volný přístup. Ovšem nutnou podmínkou pro přístup zůstane registrace uživatele, anonymní přístup se neosvědčil vzhledem k ostrým výpadům v diskusi pod články i v bodování článků.

Považujete se za časopis či za vortál?
I když přesně neznám obsah slova vortál, považuji Osud.cz spíše za internetový deník s doplňkovými službami (seznam odkazů, knihkupectví, databáze alternativní medicíny na sesterském serveru Samolecba.cz).


Jistou formou placeného obsahu je také spojení předplatného papírového časopisu s možností vstupu na jeho internetové stránky. To již ale opouštíme půdu čistě internetových firem.

V poslední době přešlo mnoho e-zinů v podobu vortálů. Jak jsme si řekli v minulém dílu, vortál se oproti klasickému e-zinu vyznačuje širším portfoliem poskytovaných služeb. V praxi je však velmi těžké říci zda jde stále o elektronický časopis či už jde o vortál.

Příležitosti: Najít mezeru v nabídce stávajících e-zinů a vyplnit ji. Pokud za vámi stojí silnější kapitál, můžete se pustit do konkurenčního boje s nějakým ze zavedených e-zinů (např. Technet.cz versus Zive.cz).
Hrozby: Špatné definování cílové skupiny, obsah shodný s konkurencí, příliš úzké zaměření serveru, které může být inzertně nezajímavé.

Poskytovatelé obsahu

Jde o zpravodajské firmy typu ČTK, o průzkumné agentury typu Sofres Factum nebo Gfk/Incoma. Být poskytovatelem informací či obsahu není zrovna příležitost pro začínající firmy. Jedná se především o náročnost při získávání dat. Mezi poskytovatele obsahu však můžeme zařadit i firmy provozující vortály, portály, e-ziny nebo katalogy B2B. I když zde nastává spor, zda není portál spíše nadstavbou nad obsahem. Tedy poskytovatelem formy.

Příležitosti: Příležitost se skrývá v určitých tržních výklencích, které nejsou pro velké společnosti zajímavé a rentabilní.
Hrozby: Náročnost při získáváni dat.

Poskytovatelé formy

Jistě jste již v minulosti narazili na problém, jak určitý obsah převést do určité formy. Může jít jak o jednoduchý výstup na tiskárnu, tak o složitější výstup do formy webových stránek či aplikací. A o ten se nám jedná. Jde o různé redakční systémy, formy virtuálních obchodů, správy firemních dokumentů. V případě, že vám jde o převedení několika stránek Wordu použijte klasické MS Office. V ostatních případech se bude hodit spíše redakční systém . Na našem trhu funguje několik firem zabývající se poskytováním formy. Většinou se jedná o základní aplikaci, k níž je možno nabalovat další moduly.

V poskytování formy vidím největší příležitost pro budoucnost. V hektickém světě zaplněném informací bude potřeba data nejen získat, ale především je umět zpracovat. Vizuální forma je nejlepším prostředkem. V tomto směru je v současné době ve vedení vyhledávač Google, který umožňuje naprogramovat si formu výstupu.

Příležitosti: Není potřeba taková výše investice a času jako při poskytování obsahu. Poskytovatel formy by měl znát přesně daný segment trhu, pro který hodlá onu formu použít.
Hrozby:: Jak vysvětlit zákazníkům, že mezi službou zadarmo a placenou službou je někdy velký rozdíl.

Web Hosting

Hostování stránek či aplikací není v současné době již doménou party lidí, která umístí do své garáže počítač a připojí ho počítanou pevnou linkou. Při výpisu hostingových firem vám jich vyhledávač ukáže 487 (zdroj Seznam). V čele stojí firmy, které poskytují kompletní servis pro malé i velké klienty. Onen 24hodinový servis musí být více než reklamním trikem. Složení web hostingových firem ukazuje, že na vrcholu jsou firmy, které začaly se svým byznysem v revolučních obdobích. Proniknout mezi špičku je pro začínající firmu téměř nemožné, neboť v této oblasti se dá těžko přijít s něčím novým, co by za chvíli nenabízela i konkurence.

Příležitosti: Tržní výklenky jsou již téměř pokryty. Možnost se skrývá v provozování hostingu jako přidané služby k jiným aktivitám.
Hrozby: Téměř vyčerpaný tržní potenciál a nasycený trh dává prostor spekulantům, jež nabízí hostování pod nákladovými cenami. To se samozřejmě podepíše na kvalitě služeb.

Nyní jsme si ukázali několik možností podnikání v elektronické komerci. Většinou se jednalo o typ čistě elektronický bez vazeb na kamenný byznys. Firmy podnikající ve stylu staré ekonomiky využívají internet většinou jako komunikační médium mezi obchodními partnery a zákazníkem. Je-li firma bohatá, nechá si ušít produkt na míru. V ostatních případech použije služeb třetí strany. Buď poskytovatele obsahu či formy. Zde bych tedy doporučoval začínajícím start-up firmám hledat své potencionální zákazníky.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Další článek iris-sk.sk
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *