Objednávkový formulář u nás nikdo nepoužil
Když jsem narazil na kategorii internetová klenotnictví, automaticky jsem si představil prodej hodinek. Netušil jsem, že zde prodávají také výrobci originálních šperků, zlatnické dílny a prodejci bižuterie. Protože mi nebylo zcela jasné, jak je možné bez osobního výběru nabízet na webu např. snubní prstýnky, zašel jsem se zeptat do zlatnictví Vantura.cz.
Doména Vantura.cz vás neohromí flashovým úvodem ani neobvyklým výběrem zboží. Spíš vás zaujme vytříbená, jednoduchá grafika a přehlednost nabídky. Na první pohled je zřejmé, že prezentace slouží k prvnímu kontaktu se zákazníkem. Asi byste nezaplatili několik tisícikorun za šperk, který jste předtím nemohli držet v ruce. Web je logicky dělen na běžnou (i když asi ne pásovou :-) produkci a originální zlatnické práce, realizované ve spolupráci se zákazníkem.
Už od počátku mi tedy bylo jasné, že se nejedná o nějaký tuctově střižený on-line shop, ale o promyšlenou unikátní koncepci prodeje. Jak vyplynulo z následného rozhovoru s manželi Vanturovými, jejich obchodní model využívá předností elektronického a osobního kontaktu.
Váš obchod je výjimečný hlavně tím, že nabízí originální zlatnické práce. Na internetu se přitom obchoduje především s kusovou výrobou – dovozové prstýnky a řetízky z východu, piercingové ozdoby apod. Z vaší prezentace soudím, že jste studoval nějakou uměleckou školu či řemeslo.
Petr Vantura: Nestudoval. K tomuto řemeslu jsem se dostal přes mou ženu.
Blanka Vanturová: Absolvovala jsem SUPŠ v Turnově. Petr je výtvarně nadaný – nebyl problém ho zlatničinu naučit.
Obchod provozujete pod hlavičkou Blanka a Petr Vanturovi. Jde o rodinný podnik? Jak máte rozdělené role ve sféře podnikání?
B+P Vanturovi: Ano. Veškeré záležitosti spojené s chodem naší firmy řešíme společně.
Nabízíte šperky také v klasickém kamenném obchodě? Dodáváte své originální zlatnické práce do jiných obchodů či galerií? Jaký je podíl internetového prodeje k celkovým tržbám?
Samozřejmě jsou naše šperky k dostání v kamenných obchodech. V součastné době začínají tržby z internetu převažovat.
Internetový obchod jistě není levná záležitost. Proč jste se rozhodlI pro tento způsob distribuce, když vaše klientela je jistě poměrně stabilní a snadno definovatelná – pochází určitě ze skupiny lidí se vzděláním a vyššími příjmy?
To je velký omyl. Naši zákazníci hledají „něco jiného“ – to je to, co je spojuje, vzdělání a výše příjmů je různá. Dlouho jsme spolupracovali s kamennými zlatnictvími. Všechny šperky jsme dělali zprostředkovaně. Ale když originály převýšily běžnou produkci, začal nám chybět kontakt s člověkem, který nakonec bude šperk nosit. Také jsme si uvědomili, že když se obejdeme bez prostředníka, můžeme se odvážit navrhnout náročnější šperk, který ale stále bude pro zákazníka finančně akceptovatelný – prostě víc muziky za stejný peníz.
Při tvorbě e-shopu jste využili nějakou hotovou aplikaci nebo se jedná o práci vámi placeného programátora? Prozradíte čtenářům Interval.cz okolnosti vzniku obchodu, způsob jeho financování a očekávanou návratnost počáteční investice?
Otázka vzniku našeho webu je zásadní. Protože nemáme a ani nechceme provozovat kamenný obchod či galerii je podle našeho názoru internet ideální pro komunikaci s konečným zákazníkem.
První web jsme zadali programátorovi. Byla to víceméně přátelská služba. Byli jsme totiž odhodlaní si náš web obhospodařovat sami a potřebovali jsme solidní základ. No a od té doby nás to stojí „jenom“ náš čas. Takže počáteční investice se již vrátila. Ačkoli při ceně naší hodiny…? Tvorba webu je pro nás koníčkem, tak nevím, jestli se to dá počítat. Činnosti bezprostředně spojené s existencí webu se věnujeme průměrně 2 hodiny denně.
Na webu nenabízíte kusovou výrobu, ale ad hoc vyrobené originální práce a kolekce. Proto je logické, že prodej probíhá prostřednictvím objednávkového formuláře. Neuvažujete ale do budoucna s opravdovým on-line prodejem (zvláště když vaše expediční doba 7 dnů je na webu v podstatě běžná)?
Samozřejmě jsme si mysleli, že se vývoj našeho webu bude ubírat tímto směrem. Dnes je ale zřejmé, že tudy cesta nevede. Popravdě uvažujeme o tom, že objednávkový formulář zrušíme. Za dva roky ho totiž nikdo nepoužil. Naši zákazníci plně využívají možnosti nakombinovat si šperk „na tělo“ a všichni se ptají, zda je jejich představa realizovatelná. Většina zákazníků chce také znát náš názor. On-line prodej je pravý opak toho, co naši klienti chtějí.
Záruka vrácení peněz je v českých internetových obchodech stále něco jako bílá vrána. Nebojíte se problémů? Například mne okamžitě napadá situace, kdy si na svatbu půjčím prstýnky a po obřadu vám je zase vrátím zpátky :-)
To jste teda pěknej… :-) Ne, vážně zatím si pouze jeden zákazník nevyzvedl šperk v hodnotě 1 200 Kč, což se dá přežít. Snažíme se o maximální otevřenost. Samozřejmě záruka vrácení peněz je riziko, ale počítáme s tím že když už zákazník bude mít tak kvalitní a krásný šperk z naší dílny u sebe, bude se ho nerad zbavovat.
Originální šperky posíláte na dobírku. Jaké jsou vaše zkušenosti se službami České pošty? Neuvažovali jste o kurýrní službě?
S poštou máme zkušenosti již od 90tého roku z dob naší předinternetové činnosti, kdy jsme posílali zboží do kamenných obchodů a naopak si necháváme posílat různé věci potřebné pro naší výrobu. Za tuto dobu jsme nezaznamenali ani jednu negativní zkušenost, takže nebyl důvod uvažovat o jiných způsobech dopravy, ale nebráníme se ničemu, pokud o to zákazník požádá, pošleme mu šperk kurýrní službou. Mimochodem naše zásilky jsou důkladně zabaleny a pojištěny.
Při tvorbě šperků a kolekcí berete značný ohled na přání zákazníka. Jak probíhá komunikace s klientem elektronického shopu? E-mailem, telefonem?
E-mail z 90 % převažuje. Odpovídáme nejpozději do 24 hodin. Za tuto dobu se dá na požadavek zákazníka reagovat určitě kvalitněji než při telefonickém nebo osobním hovoru, navíc uprostřed rozdělané náročné zakázky.
Jak moc ve své práci používáte počítače? Dokážete například pomocí software navrhnout a vizualizovat šperk podle přání zákazníka?
Ke klávesnici počítače jsme poprvé zasedli před dvěma lety. Počítač využíváme zejména při úpravě fotografií. Také jednodušší náčrtky zvládneme, ale v 3D to ještě není. Tužka je nám bližší.
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Webový správce souborů Filestash – dojmy a recenze
29. července 2024 -
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Rychlost serveru: Klíč k lepšímu umístění ve vyhledávačích
7. června 2024
Nejnovější
-
Jak rozšířit úložiště Macu za pětinovou cenu?
16. prosince 2024 -
Nové trendy v doménách pro osobní projekty – DIY, LIVING a LIFESTYLE
9. prosince 2024 -
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Jaký monitor je nejlepší k novému Macu Mini?
25. listopadu 2024