Starší komentáře ke článku: Objednávkový formulář u nás nikdo nepoužil

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 28.8.2002 9:35:52

Mám vaše články, pane Hrazdilo, rád. Většinou jsou fundované, témata zajímavá. Tentokrát však článek vyznívá dost komicky. Dovoluji si vybrat dvě části:

1) Záruka vrácení peněz.

Chválíte obchod, že poskytuje záruku vrácení peněz, což je prý u nás dosud výjimečné. Asi vám (a majitelům zlatnictví také) uniklo, že to je ze zákona povinné a že tento obchod nabízí záruku v menším rozsahu, než ukládá zákon.

2) Objednávkový formulář

To, že dosud nikdo nepoužil objednávkový formulář, je naprosto pochopitelné. Je totiž naprosto nepoužitelný, bez jediného slova popisu o co se vlastně jedná, co si objednávám, zda si vůbec něco objednávám, atd.

Jinak je to asi docela hezký podnikatelský nápad. Škoda, že provedení tak kulhá.

Avatar

Autor komentáře: Zdeněk Hrazdila

Datum vložení: 28.8.2002 10:27:45

Úvodem bych rád poděkoval za pozornost, kterou věnujete mým článkům a zřejmě i Intervalu.cz jako takovému. To potěší...
Čtete-li pozorně mé příspěvky, pak jste jistě zaznamenal, jaký důraz kladu na zvládnutí marketingu e-komerce. Z tohoto pohledu je pro čtenáře myslím zajímavé, jak obchod funguje a že majitelé docela šikovně propojili kamennou dílnu s virtuálním obchodem. Jistě to nemuseli udělat dokonale, snad se i dopustili nějakých webdesignérských prohřešků... ale že by to bylo k popukání? Řekl bych, že manželé Vanturovi mysleli hlavně na prosperitu, o čemž mnoho krásných a funkčně dokonalých shopů jen sní...

Konkrétně k vašim výtkám:
1) Myslel jsem na realitu, nikoliv na legislativu. Od zákona k jeho uplatnění vede mnohdy trnitá cesta...
2) Ten formulář je z mého pohledu OK. Možná je to tím, že když jsem se ženil, kupoval jsem snubní prstýnky. Vím co objednává a jak. Je to tedy podnět pro autora, aby tento proces na vantura.cz objasnil.

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 28.8.2002 12:05:44

No, to ze tu zaruku nabizi, vubec neznamena, ze ji take skutecne umoznuje.

Jiz se mi stalo, ze obchod, ktery mel tuto zaruku na svych strankach verejne deklarovanou, mi na muj elektronicky dotaz ohledne vraceni zbozi (digi za 20 tisic) napsal, ze to naprosto neprichazi v uvahu (na moji poznamku, ze ze zakona to musi provest, nehlede na to, ze to pisi na svych strankach se nikdo uz neobtezoval odpoved), zatimco jiny obchod, ktery tam tuto zaruku nemel a vraceni zbozi bylo podmineno schalenim odpovedne osobny a to pouze v pripade zavaznych duvodu, mi napsal, ze vraceni je naprosto bez problemu, jenom nesmi byt poskozeno, coz je pochopitelne.

Jak to dopadlo? Digi jsem koupil ve druhem jmenovanem obchode.

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 28.8.2002 12:12:58

Jeste k tomu formulari - urcite to neni OK. Je nesmysl, aby zakaznik si prohlizel vyrobky spolecnosti, pak pracne hledal odkaz na objednavkovy formular (pokud neklikne na Kontakt, tak jej vubec nenajde) a to, aby si jeste zapamatoval nazev vyrobku, ktery se mu libil, to je opravdu uz moc.

Nakup musi byt opravdu velmi jednoduchy a musi umoznovat vyber vice polozek, coz se zde bohuzel nejde. Proste system nakupovani, kdy existuje nakupni kosik ma sve VELKE opodstatneni. Predstavte si, ze byste v realnem obchode nemohl vlozit zbozi do kosiku, jenom byste si je mohl prohlizet, a u pokladny byste musel rici, o jake konkretni zbozi mate zajem (treba o jahodovou marmeladu od XYZ za 70 Kc) a nemohl byste si vybrat vice zbozi soucasne. Takovych kamnenny obchod by brzy zkrachoval, protoze by nikdo u nej nekupoval.

Avatar

Autor komentáře: Tracy

Datum vložení: 22.9.2004 12:42:24

Nesmíte zapomenout na to, že zlatnictví je obchod velmi specifický. Málokdo si dá do košíku dvoje hodinky, čtyři prsteny a u pokladny ještě přidá nějaké náušnice... Méně může být někdy více.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 28.8.2002 12:32:33

Ad 1) Jistě máte pravdu, ale přesto mi připadá poněkud nevhodné, chválit obchodníka za něco, čím ani nedostál své zákonné povinnosti. Mimochodem i na toto zákon pamatuje a pokud záruka vrácení peněz není na stránkách správně deklarovaná, automaticky se velmi výrazně prodlužuje.

Ad 2) Pane kolego, jak můžete z klávesnice vypustit takový nesmysl (při vší úctě k vám, nic ve zlém :-)). Objednávkový formulář, který za dva roky nepoužil jediný uživatel je OK???

Ten web je docela fajn, ale hrubých chyb použitelnosti je na něm nespočet. Je to škoda, protože bez poloviny těch chyb by mohl pravděpodobně vydělávat desetkrát víc.

Nicméně i to je hezké a já to nekritizuji. Vždy mám radost, když nějaký takový malý český projekt funguje alespoň tak, že si na sebe vydělá a děkuji autorovi článku, že o těchto optimistických příkladech z praxe referuje. Jen mne zarazilo, že se z vadného formuláře vyvozuje něco úplně jiného než to, že ten formulář je prostě vadný :-)

Avatar

Autor komentáře: Zdeněk Hrazdila

Datum vložení: 28.8.2002 13:19:48

Díky za názory. Rozhodně bych nechtěl podceňovat váš pohled na věc, určitě si z této diskuze odnesou poučení i majitelé webu. Pravidla nákupu, a to i na webu, musí určit zákazník. Jinak ho k útratě nedonutím...
Při psaní článku jsem měl představu, že vybírání šperků je něco jiného než nákup v hypermarketu, já bych aspoň po zlatnictví s nákupním košíkem nejezdil. Stojí za úvahu, zda pokud si to nějaká skupina zákazníků obchodu bude přát, jestli jí nevyhovět. To není nic přitaženého za vlasy, prostě časy se mění.
Z rozhovoru jsem měl pocit, že Vanturovi svou klientelu znají a s jejich přáními pracují. Oni chtějí objednávkový formulář zrušit (například u výroby originálů na zakázku fakt nemá absolutně smysl), vy jako zástupci spotřebitelů zase voláte po on-line prodeji se vším všudy.
A můj názor? Doplnit objednávku ke všem šperkům, kde lze očekávat "sériovou" výrobu (snubní prstýnky?). Možná že právě to brání některým dalším zájemcům v úsilí zvýšit tržby předmětného e-shopu.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 28.8.2002 13:40:26

Účelem podobného firemního webu je prodat, získat zákazníky. Jeho hlavní měřitelný efekt tedy spočívá v tom, že navštěvník po zhlédnutí stránek firmu kontaktuje. Pokud vzhledem k povaze výrobků či služeb není možné, aby ji kontaktoval s konkrétní objednávkou, musí to být s poptávkou, žádostí o informace (třeba i formou newsletteru), atd. Jinak ten web prostě neplní svůj hlavní účel. My např. žádné hotové výrobky neprodáváme a přesto náš poptávkový formulář použije v průměru několik návštěvníků týdně (přibližně 2 až 3 %).

Šperky se na webu prodávají zcela běžně a k dispozici je rozsáhlý rejstřík marketingových nástrojů (dárkové kupony, akční slevy, "virové" techniky doporučování, newslettery a eziny, soutěže, atd.). Webový obchod zdaleka neznamená jen nákupní košík.

No nic, upřímně přeji Vanturovým hodně úspěchů.

Avatar

Autor komentáře: Vanturovi

Datum vložení: 29.8.2002 8:02:05

Děkujeme za kritiku. Celá tato diskuse je pro nás inspirativní.
Našich zákazníků se ptáme jak se na našich stránkách orientují a také na důvod proč nepoužili objednávkový formulář. Nemusíte tomu věřit - většinu ani nenapadlo ho otevřít. 90% zákazníků se na nás obrací s konkrétní představou nebo dotazem a než dojde k uzavření zakázky probíhá obvykle týdenní komunikace o tom, jak má šperk vypadat. Z tohoto důvodu jsme vývoji formuláře nevěnovali pozornost.

Nejvíc jsme se soustředili na kvalitu a čitelnost fotek našich šperků.
Myslíme si, že jsou to právě fotky, které zákazníka přesvědčí o našich schopnostech.

Zmiňujete se o množství hrubých chyb, mohl byste některé vyjmenovat?

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 29.8.2002 11:45:35

Strašně nerad kritizuji weby, o kterých nic nevím, ale máte pravdu, nakousl jsem to, takže bych měl napsat trochu víc. Pokusím se vybrat jen pár věcí, kterými si jsem zcela jist i bez podrobnější analýzy a měření. Nejdříve bych vás ale rád ujistil, že se mi váš web jako celek líbí a kvalitou zpracování ho považuji za vysoce nadprůměrný. Tím víc mi je ale líto toho, že není dotažen k ještě vyšší účinnosti, byť by to mohlo být velmi snadné a nenákladné.

1) Rámce (frames)

Rámce jsou v tomto případě použity zcela neúčelně takže nepřinášejí prakticky žádné výhody a zůstává jen množství nevýhod -- obtížnější navigace, nižší přístupnost, fatální dopad na návštěvnost, atd. Více viz článek "Výhody a nevýhody rámců" na

<a href='http://www.sovavsiti.cz/c01052.html' target='_blank'>http://www.sovavsiti.cz/c01052.html</a>

2) Navigace

Navigaci bych nazval "minimalistickou", redukovanou do hlavních odkazů v horním menu. Chybí alternativní navigace (např. odkazy přímo v textu), chybí zpětná vazba (uživatel brzy ztratí orientaci a neví, kde vlastně je). Jednou jsem se ztratil tak, že jsem se musel vracet přes vstupní stránku.

3) Zbytečná vstupní stránka.

4) Vyhledavače

Ačkoli je zde poměrně hodně textů, které by sami o sobě dokázaly web výborně zviditelnit ve vyhledavačích, na návštěvnost z vyhledavačů zřejmě nikdo z autorů nepamatoval. Pokud někdo hledá přímo "zlatnictví Vantura", dozví se jen, že "This page uses frames, but your browser doesn't support them."

Jediná relevantní fráze, kterou se mi podařilo najít v Googlu ("kravatové spony"), bohužel vede (vzhledem k chybně použitým rámcům) do zcela bezvýchodné situace:

<a href='http://www.google.com/search?q=site%3A.cz+kravatov%E9+spony' target='_blank'>http://www.google.com/search?q=site%3A.cz+kravatov%E9+spony</a>

---> <a href='http://www.vantura.cz/kolekce/vstup.html' target='_blank'>http://www.vantura.cz/kolekce/vstup.html</a>

5) Příliš malé výchozí písmo (i když oceňuji možnost jeho zvětšení)

6) Prakticky chybí jakékoli aktivní marketingové prvky (newsletter, doporučování/záložkování, akční nabídky, atd.).

7) Již kritizovaný objednávkový formulář.


=== Shrnutí ===

Bohužel nemám čas zkoumat web podrobněji a navíc nemám dost informací o jeho přesném účelu, možnostech provozovatele a současné návštěvnosti. Proto si dovolím jen velmi hrubý odhad:

+ Použitelnost (usability) a tím i konverzní poměr by vhodnými úpravami mělo být možné zvýšit minimálně o polovinu, možná i dvojnásobně.

+ Návštěvnost by úpravami směřujícími k vyšší viditelnosti určitě stoupla několikanásobně.

Pokud bychom tedy sečetli dvojnásobný konverzní poměr a, řekněme, dvojnásobnou návštěvnost (i když věřím v ještě vyšší), bude web generovat čtyřnásobně vyšší počet objednávek než dosud.

Vzhledem k tomu, že web je již nyní na značně dobré úrovni, šlo by tohoto zvýšení počtu objednávek dosáhnout při velmi nízkých nákladech a úpravy by tak byly pravděpodobně návratné v horizontu několika málo měsíců.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Král

Datum vložení: 2.9.2002 16:08:31

Dobrý den,
jen bych poukázal na to, že se ptáte jen těch zákazníků, kteří Vás kontaktovali. To, že je nenapadlo ten formulář použít, může přímo souviset s tím, že není k nalezení. Obecně se takovému jevu říká "výběrový efekt", tj. jsou dotazováni jen ti, kteří již prošli sítem. Při vyhodnocování marketingových akcí dotazováním zákazníků je na to třeba pamatovat.

Avatar

Autor komentáře: Martin

Datum vložení: 28.8.2002 13:36:05

A nemel by byt takovyto clanek spise v sekci magazin->hodnoceni webu ???? Moc nechapu, co dela takto primo zamereny clanek mezi normalnimi clanky na Internetu - pripada mi to spise jako neplacena reklama ....


M.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 28.8.2002 13:43:40

Tady bych se autora zastal, je to přesně naopak. Rozhovory s majiteli úspěšných webů patří k tomu nejcennějšímu, co můžete na webu nalézt a za přístup k dobře zpracovaným případovým studiím konkrétních projektů se dokonce platí nemalé peníze.

Jen tak dál, Intervale, jenom trochu pečlivěji a trochu víc do hloubky :-)

Avatar

Autor komentáře: Leo

Datum vložení: 29.8.2002 18:25:46

No nevim, jestli bych za tento clanek platil nemale penize, dozvedel jsem se, ze si obchod delaji sami a prodavaji sperky. Vic uzitku prinesla diskuze pod clankem.

Avatar

Autor komentáře: Roman Přikryl

Datum vložení: 30.8.2002 12:13:03

A z jakeho pohledu se na tento clanek divate? Protoze ja jako obchodnik jsem pochytil z branze velkou spoustu postrehu a podstatneych informaci. Pokud bych stal jako zivnostnik pred podobnym rozhodnutim jako provozovatele tohoto serveru tak tento clanek je presne o tom jak to udelat abych se vyvaroval jejich chyb. Usetri mi to penize a o to jde.

Avatar

Autor komentáře: Ondřej Aust

Datum vložení: 30.8.2002 20:29:48

Autoři, šéfredaktore a editore,

věnujte prosím pozornost správnosti českého jazyka v textech. Když lze v článku, který měl v redakci projít minimálně jednou kontrolou, nalézt výraz „v součastné době“, je to hrozné.

Avatar

Autor komentáře: Michal Tiller

Datum vložení: 2.9.2002 16:35:47

Před dvěma měsíci jsme začali shánět snubní prsteny. <B>Prohlíželi jsme obrázky a ceny na webu.</B> Mezi jinými nám v paměti zůstali krásné prsteny na stránkách manželů Vanturových. <B>Velmi důležité pro nás bylo i to, že na stránkách mají svou fotku</B> - měli jsme z toho pocit osobnějšího přístupu, což je v tomhle oboru myslím žádáno.
Pak jsme se rozhodli si prsteny nechat udělat. <B>Napsal jsem mail do mnoha zlatnictví - už mě nezajímal jejich web.</B>
Komunikace s manželi Vanturovými byla vynikající a společně s fotkami na jejich webu nás přesvědčila...
Já jako programátor bych mohl mýt mnoho výhrad k jejich webu, ale protože vím, že jsou v tomto směru lajci a web si spravují sami - pár úprav bych jim určitě doporučil, ale jinak považuji za obdivuhodné, jak se sami naučili používat html a jak se snaží od lidí zjistit, co by se dalo na webu zlepšit.
<B>Jen kdyby takto k moderním komunikačním nástrojům přistupovali jiní podnikatelé - je třeba brát v úvahu, že né všem oborům jsou nové komunikační technologie blízké - zlatnictví je stále práce rukama a počítač se k tomu moc často nepoužívá - řekl bych, že je to konzervativní obor, kde je takovýto otevřený přístu velmi vzácný a mě rozhodě dostal.</B>

Avatar

Autor komentáře: Dan

Datum vložení: 7.9.2002 19:34:58

Ach ta čeština. Místo programování si přečti pravopis...

Avatar

Autor komentáře: Dan

Datum vložení: 7.9.2002 19:35:07

Ach ta čeština. Místo programování si přečti pravopis...

Avatar

Autor komentáře: Michal Tiller

Datum vložení: 15.1.2004 19:15:22

...paní učitelka se zapojila do diskuze.
Rozhodně dělám pravopisné chyby. Často, bohužel. Ale naštěstí je hledá jen někdo, zatímco já píšu vždy pro ty, kdo hledají smysl.
Již bylo napsáno mnoho slov, provopisně perfektně, ale beze smyslu... To je to, čeho si všimnu já. A Vaši reakci pokládám zrovna za něco takového....

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz