Jak dopravovat zboží k zákazníkům
Jednou z nejtěžších otázek, které budeme muset při startu své elektronické prodejny řešit, je otázka dopravy zboží k zákazníkům. Složitá není ani tak otázka technického řešení dopravních metod, problémem je zvolit takový způsob, který bude optimálně pokrývat naše potřeby, jako provozovatelů a samozřejmě také zákazníků.
Jaké jsou možnosti
Nabídka přepravních služeb je dnes velmi široká, a tak opravdu je z čeho vybírat. V zásadě můžeme k dopravě využít tři možnosti. První možností je přeprava vlastními prostředky, druhou možností je využít služeb České pošty a třetí možností jsou přepravní firmy. Při volbě dopravy také záleží na tom, jaké zboží chceme prodávat a také komu chceme prodávat.
Přeprava vlastními prostředky
Přeprava vlastními prostředky představuje pro začínající internetový obchod „velké“ sousto a není to pravděpodobně ta nejlepší a nejvýhodnější varianta přepravy.
I když pomineme náklady na pořízení dodávkovém automobilu, jeho pojištění a údržbu, tak je vlastní přeprava v celku nákladná. Je to dáno zejména tím, že na startu internetového podnikání budeme dostávat maximálně jednu objednávku denně a pokud budeme chtít dodržovat obvyklé dvoudenní dodací lhůty, tak bychom často museli vyrazit i s jedinou zásilkou.
Pokud by byl zákazník řekněme dvě stě kilometrů daleko, tak by jen nafta stála asi 280 korun, což jako dopravné zákazníkovi účtovat nelze. Samozřejmě, že pokud bychom měli objednávek podstatně více, celý výpočet by vypadal úplně jinak.
Vlastní doprava je však velmi výhodná, pokud se specializujeme na určité uzemí, například na okres nebo větší město. Výhody vlastní přepravy oceníme i v případě, že chceme otevřít internetový obchod s potravinami, kde je dobré dodávat objednané zboží do několika hodin.
Co nabízí Česká pošta
U České pošty jsou vhodné dvě služby; obchodní a profi balík. Profi balík ale necháme stranou, protože je použitelný jen v případě, že adresátem je podnikatelský subjekt, což u internetových obchodů většinou není.
Jak funguje Obchodní balík
Obchodní balík musíme poště odevzdat před třetí hodinou odpolední, pak máme jistotu, že na druhý den bude u adresáta. Balík musíme zvážit, vyplnit potřebné dokumenty (záznam o balíku, adresní štítky, dobírkovou poukázku). Všechny potřebné dokumenty, včetně pro nás předtištěných adresních štítků, dostaneme od pošty při podpisu smlouvy.
Obchodní balík je účtován podle hmotnosti. (všechny dále uváděné ceny a údaje jsou počítány na balík o max. hmotnosti 1 000 g a ceně 1 000 Kč). Náš vzorový balíček stojí 79 Kč a příplatek za dobírku činí 10 Kč. K ceně je však nutné připočítat ještě poplatek za poštovní poukázku typu A (pošta vybere od adresáta peníze a zašle je na náš účet).
Tento způsob můžeme označit za nejlepší pro začínající internetový obchod. Pošta má i u odběratelů velkou tradici a tato služba funguje podle zkušeností obchodníků, kteří s ní pracují, velmi dobře.
Přepravní firmy
Mnohé internetové obchody využívají pro distribuci svých zásilek přepravní (sběrné) firmy. V takovém případě zásilku předáme přepravní firmě – pak putuje do regionálního centra – pak na centrálu – dále do příslušného „depa“ – a k zákazníkovi.
To celé je realizováno do 24 hodin, pokud si přepravu objednáme přibližně do poledne (liší se podle jednotlivých služeb). Cena přepravní služby, jmenujme PPL, DPD, EuroExpress – Deutsche Post (CZ), s. r. o., za odeslání balíčku včetně dobírky se pohybuje v rozmezí 115 až 144 korun, přičemž nejlevněji vychází služba PPL a nejdráž DPD.
Využití přepravní služby je výhodné také proto, že si pro zásilku zajedou a nevznikají tedy další náklady s distribucí na poštu a podobně.
Balíčku, kde jsi
Většina přepravních společností umožňuje sledovat zásilky, takže zjistíme, kde se naše zásilka nachází, a co je mnohem důležitější, zjistí to i zákazník. V principu provozovatel obchodu zadá ke každé objednávce expediční kód přepravní služby a zákazník dostane možnost u každé expedované objednávky zjistit přímo v databázi přepravní společnosti, kde se zásilka nachází a kdy bude přibližně doručena.
Kdo dopravu zaplatí
Na závěr nám zůstala jedna velmi podstatná otázka. Účtovat nebo neúčtovat dopravné? Opět záleží na tom, jaké zboží prodáváme. Největší problém je, pokud naše položky mají malou cenu a marži. Jen stěží můžeme například k dobíjecímu kuponu pro mobilní telefon účtovat dopravné 150 korun .
Obecně tedy platí, že u položek, které mají malé marže, poštovné účtovat musíme, ale pokud bychom chtěli prodávat bílé zboží, poštovné už není nutné. Získáme tak dobrý, ačkoli standardní marketingový nástroj.
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Vaše pošta může být špatně nastavena – svěřte ji profesionálům
13. července 2023 -
Responzivní design: Proč by ho neměl ignorovat žádný vývojář?
27. listopadu 2023 -
AI v programování: Jak používat GitHub Copilot (část 2)
19. února 2024 -
Moderní trendy ve webdesignu: Top trendy pro rok 2024
12. ledna 2024
Nejnovější
-
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
Šokující data od Microsoftu: Kyberútoky rostou o stovky procent!
8. listopadu 2024 -
Chcete jedinečnou doménu? Objevte koncovky FOOD, MEME a MUSIC!
7. listopadu 2024 -
OpenAI představilo novou funkci ChatGPT Search
6. listopadu 2024
Adam
Úno 9, 2011 v 16:56Doprava přes PPL, chtěl jsem začít používat i ČP ale zatím nevím jak v QPOS shopu změnit dopravce.