Evropa a on-line reklama
Tento článek jsem zpracoval na základě dat, zveřejněných ve studii International Key Facts: Internet 2002. Komentuje výsledky evropského trhu internetové reklamy za rok 2001. Asi jste už někde četli, že tento letopočet lze z hlediska on-line propagace považovat za zlomový.
Proč zlomový? Terorismus vůči Americe poslal tento podnikatelský segment (hlavně za mořem) na řadu měsíců do kolen. To se netýkalo samozřejmě jen internetu a Spojených států, recese postupně zasáhla všechna média snad na celém světě. Jak si vzpomenete, bezprostředně po osudném 11. září se v USA nejen stahovaly z vysílání všechny spoty s náznakem násilí a militarismu, ale i celková atmosféra ve společnosti nedávala skoro žádnou naději pro marketingovou komunikaci. Propagace se minimalizovala také ve virtuálním webovém prostoru. Experti na evropskou on-line reklamu tedy za rok 2001 oprávněně očekávali nevalnou úroveň tržeb, kopírující recesi hospodářství a z ní plynoucí problémy zadavatelů inzerce. Dočkali se, ale zpomalení růstu internetové propagace bylo nakonec nižší než u jiných, už zavedených, tradičních médií.
Evropský trh pomalu roste
Celkové reklamní výdaje na internetu dosáhly v Evropě předloni 1 038 miliard euro, to je zhruba jedna třetina obratu stejného byznysu ve Spojených státech (2,84 mld. euro). Ve srovnání s rokem 2000 se v Evropě jedná o 3% nárůst. Za statistickými průměry je však třeba hledat konkrétní výsledky jednotlivých evropských zemí. Celkový mírný vzestup mají na svědomí dva největší evropské trhy on-line reklamy – německý a britský. Jiné země (například Švýcarsko, Švédsko, Francie) se naopak potýkají s výrazným poklesem.
Na rozdíl od starého kontinentu Amerika řeší opravdový propad tržeb (-14 %). Internetová reklama dostala v USA tvrdší direkt než jinde ve světě – pokles byl dokonce vyšší než u jiných standardních médií (průměrně -10 %). Toto oslabení je ale nutné také přičíst na vrub spekulacím, které počínaje rokem 1998 vyšroubovaly uměle poptávku. V roce 2000 se inzertní výdaje ve sféře dot.com vyšplhaly na 5,5 miliard USD a tento výsledek vynesl internetový byznys na druhou pozici amerického reklamního trhu, hned za kategorii osobních aut. V roce 2001 bublina splaskla a nápor marketérů z oblasti „new economy“ vyšuměl. V Evropě jsme tuhle scénku viděli na vlastní oči také, ale její průběh a dopad byl mnohem mírnější než ve Spojených státech.
Celkové reklamní výdaje (tis. euro) | Výdaje na on-line reklamu (2001, tis. euro) | Výdaje na on-line reklamu (2000, tis. euro) | Změna % | Výdaje on-line reklamy na obyvatele v euro (2001) | Podíl internetu na celkových reklamních výdajích (2001) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Belgie | 1 590 260 | 10 900 | 12 593 | -13 | 1,06 | B | 0,7 | B |
ČR | 464 000 | 5 010 | 3 138 | 60 | 0,49 | N | 1,1 | N |
Dánsko | 1 277 000 | 46 846 | 25 577 | 83 | 8,70 | B | 3,7 | B |
Finsko | 1 067 000 | 11 000 | 11 773 | -7 | 2,12 | N | 1,0 | N |
Francie | 8 832 000 | 130 000 | 156 700 | -17 | 2,19 | N | 1,5 | N |
Irsko | 876 800 | 6 000 | 4 298 | 40 | 1,56 | N | 0,7 | N |
Itálie | 7 421 000 | 103 000 | 96 000 | 7 | 1,83 | N | 1,4 | N |
Lucembursko | 88 000 | 500 | 496 | 1 | 1,14 | B | 0,6 | B |
Maďarsko | 1 098 000 | 8 600 | 6 014 | 43 | 0,84 | B | 0,8 | B |
Nizozemí | 3 566 000 | 26 050 | 27 950 | -7 | 1,61 | B | 0,7 | B |
Norsko | 942 000 | 29 000 | 30 208 | -4 | 6,41 | N | 3,1 | N |
Polsko | 2 800 000 | 14 860 | 4 935 *) | n. a. | 0,38 | B | 0,5 | B |
Portugalsko | 2 149 000 | 17 000 | 337 *) | n. a. | 1,60 | B | 0,8 | B |
Rakousko | 1 891 000 | 13 000 | 8 790 | 48 | 1,61 | B | 0,7 | B |
Řecko | 1 753 000 | 1 500 | 7 519 *) | n. a. | 0,14 | B | 0,1 | B |
SRN | 15 413 000 | 185 000 | 153 390 | 21 | 2,25 | N | 1,2 | N |
Španělsko | 5 331 000 | 51 600 | 53 448 | -3 | 1,27 | B | 1,0 | B |
Švédsko | 1 758 000 | 94 700 | 117 421 | -19 | 10,60 | N | 5,4 | N |
Švýcarsko | 2 606 000 | 12 538 | 21 200 | -41 | 1,74 | B | 0,5 | B |
Velká Británie | 14 407 000 | 271 000 | 248 115 | 9 | 4,5 | N | 1,9 | N |
USA | 116 647 000 | 2 837 000 | 3 291 000 | -14 | 9,96 | N | 2,4 | N |
Celkem bez USA | 75 330 060 | 1 038 104 | 989 902 | 3 | 2,59 | 1,4 |
Zdroj: národní instituce, International Key Facts: Internet 2002
B – brutto, N – netto
*) zdroj dat je různý v roce 2000 a 2001
Kdo je lídrem trhu?
Žebříčku evropské on-line reklamy dominuje Velká Británie s jasným náskokem před čtveřicí Německo, Francie, Itálie, Švédsko. Těchto pět lídrů předloni vygenerovalo tři čtvrtiny celkových objemů. Podíl Spojeného království je přitom více jak čtvrtinový (26,1 %).
V roce 2001 zaznamenal trh internetové reklamy několik zajímavých změn. Například německé inzertní výdaje vzrostly zhruba o stejné hodnoty, o jaké oslabily objemy francouzské. Itálie se v tabulce posunula na místo Švédska, jehož výsledky v tomto období nebyly zrovna růžové (-19 %). Díky skvělému trháku (nárůst o 83 %) předběhlo Dánsko své rivaly – Nizozemí a Norsko – a zařadilo se už na 7. místo v Evropě. Česká republika se krčí na předpředposledním místě (za námi se umístily ještě Řecko a Lucembursko) s půlprocentním share na celkových evropských inzertních výdajích.
Tři severské státy – Švédsko, Dánsko a Norsko – vynikají největším podílem internetové reklamy na celkových mediálních výdajích. Ačkoliv se dlouhodobě nedaří tento ukazatel výrazně zvyšovat, můžeme bez uzardění internet označit jako médium s největším budoucím potenciálem. Pokud si uvědomíme prudký pokles celkových reklamních výdajů v Evropě, není na tom on-line reklama k údivu všech nijak mizerně. Ale pozor, přestože se zdá, že někteří marketingoví mágové konečně rozpoznali sílu synergie více médií, je role internetu v běžném media mixu zanedbatelná. Má-li firma potíže, první úspory pocítí reklamní rozpočet a z nich přijde v mnoha případech nejdřív na paškál on-line propagace.
Čechy krásné, Čechy mé…
Prezentovaná lokální čísla internetové reklamy pro mezinárodní studii Internet 2002 dodala agentura ARBOmedia. Hrubé tržby vypočítala na 9 mil. euro, čistý příjem na 5 mil. euro. Zveřejněné výsledky docela korespondují se zjištěními SPIR (Sekce vydavatelů internetových titulů), která v rámci veletrhu Reklama 2003 představila následující odhady obratu on-line reklamy:
2001 | 240 mil. Kč |
2002 | 320 mil. Kč |
2003 | 380 mil. Kč |
Nejvýznamnějšími zadavateli inzerce jsou v České republice přímí klienti, reklamní a mediální agentury. Podrobnější informace o dění na poli on-line propagace má do budoucna přinést měsíční monitoring internetové inzerce, který odstartovala společnost Taylor Nelson Sofres A-Connect. O projektu vás budeme samozřejmě informovat.
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002
Umírněný optimismus
Chceme-li zveřejněná čísla evropské on-line reklamy za dvanáct měsíců 2001 nějak zevrubné analyzovat, nesmíme je porovnávat s výsledky předchozího roku. Ten byl pro celý reklamní sektor výjimečně dobrý. Proto i mírný růst oproti dlouholetému maximu je vlastně pozitivní a budí optimismus. První polovina 2002 přinesla naději také v podobě lepších zpráv z ekonomických rubrik. Okamžitě se to odrazilo také v prognózách reklamních tržeb – kromě pesimistických scénářů se objevily další, které předpokládají v tomto byznysu výrazné oživení.
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Vaše pošta může být špatně nastavena – svěřte ji profesionálům
13. července 2023 -
Nejlevnější VPS: To je nový Cloud Server Mini od ZonerCloud
4. června 2024 -
Globální výpadek IT systémů: Může za to jediná aktualizace
19. července 2024
Nejnovější
-
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
Šokující data od Microsoftu: Kyberútoky rostou o stovky procent!
8. listopadu 2024 -
Chcete jedinečnou doménu? Objevte koncovky FOOD, MEME a MUSIC!
7. listopadu 2024 -
OpenAI představilo novou funkci ChatGPT Search
6. listopadu 2024