Kde ověřovat syntaxi WML stránek?

21. února 2001

Tvoříte WAPové stránky? Pronikáte do tajů WML? Máte již na Internetu jednu či více WAPových prezentací? A jste (nebo nejste) si jisti korektností WML kódu a správností zobrazení stránek na displeji mobilního telefonu? Pokud si jistí nejste, neměl by vám uniknout tento článek…

Cílem tohoto článku je pomoci všem wap-designerům a programátorům (a především těm začínajícím) ověřit správnost syntaxe WML dokumentů a výše zmiňovaného zobrazení v mobilních telefonech.

I úplní začátečníci si již určitě všimli podobnosti tagů WML a HTML (kupříkladu uveďme tag odstavce <P> či zalomení řádku <BR>). Ano, i jejich funkce jsou velmi podobné, ne-li totožné. Rozdílně se však chovají tyto kódy ve svých výstupních zařízeních. Tedy WML na displejích mobilů a HTML v internetových prohlížecích na obrazovkách monitorů (Explorer, Netscape, …).

Důležitou vlastností WML (narozdíl od HTML) je netolerování nepodporovaných tagů či dokonce nesprávné syntaxe. Výjimkou jsou tagy <I>, <B>… Jedná se většinou o tagy formátování písma, které většina mobilních telefonů sice nepodporuje, ale prostě je opomine.Také bych se zde měl zmínit o problémech češtiny a WML. WML nedovoluje použít ve zdrojovém kódu českou diakritiku. Je nutné toto ošetřit převodem znaků s českou diakritikou na znaky typu &#… ; (např. písmeno é převést na ý). Češtinou ve WML se budeme více zabývat v některém z příštích článků.

Pokud si tedy chcete s co největší přesností ověřit správnost vašich WML stránek, nabízím tato řešení:

Emulátory WAP:

Jedná se o software výrobců mobilních telefonů s podporou WAPu. V současné době lze z Internetu získat originální emulátory pouze společností Nokia, Ericsson a Motorola. Doporučuji pro práci s WAPem mít v počítači alespoň dva emulátory, protože minimálně ve dvou rozdílných emulátorech byste měli své stránky testovat. Pojďme se na ně tedy podívat:

Nokia WAP Toolkit

Tento program se skládá ze dvou částí – editoru a emulátoru. Tvorbou a editací WAP stránek se ale v tomto článku zabývat nebudeme. Pro nás je důležitý emulátor. Je možno si vybrat ze dvou zařízení pro emulaci – první je Nokia 7110 (pro WML 1.1.) a druhý pod označením „Blueprint Phone“ (teprve ve fázi vývoje) který již podporuje WML 1.2. Do formulářového okénka „location“ stačí pouze zadat cestu k vašemu WML dokumentu a emulátor se začne chovat jako klasický telefon. Pokud narazí na nesprávnou syntaxi upozorní vás a zároveň oznámí, na kterém řádku a k jaké chybě došlo. Navíc si můžete zobrazit zkompilovaný zdroj a to v podobě zdrojového textu, bytového kódu nebo tzv. stromu elementů. Součástí WAP Toolkit je i solidně obsáhlá dokumentace, rozdělená do tří kapitol: Uživatelský průvodce, vývojářský manuál, manuál pro wap-designery.

Stáhnout si jej můžete na adrese www.forum.nokia.com. Velikost instalačního balíčku pro Windows – 15,6 MB. Systémové požadavky jsou 30MB místa na disku, Pentium II 266 MHz, 64 MB RAM. Pro správnou funkčnost Nokia WAP Toolkit je třeba mít v počítači nainstalováno Java 2 SDK od společnosti Sun Microsystems. Nokia uvádí nutnost minimální verze 1.2.2., ale doporučuji si stáhnout rovnou verzi 1.3.0., která je zapotřebí pro emulátor Ericsson, kterému se budeme věnovat dále. Instalační balík ke stažení naleznete na java.sun.com .

Ericsson WapIDE SDK

Tento prográmek je velice prostý. Slouží pouze a jen k emulaci stránek. Také on při nalezení chyby ve zdrojovém kódu ohlásí, jaká chyba a kde se vyskytla. Už ale nezobrazí zdrojový kód. Můžeme si vybrat z typů R320s a R520m. Ericsson WapIDE potřebuje ke své činnosti přítomnost WAP Gateway. Automaticky využívá Gateway Ericssonu (IP adresa 195.58.110.201). Pokud však chcete testovat stránky off-line, bude potřeba si zároveň stáhnout Ericsson’s WAP Gateway/Proxy. Instalační balíček Ericsson WapIDE má 3 MB. Najdete jej na stránkách http://www.ericsson.com/developerszone. Pro použití Ericsson WapIDE SDK včetně Java 2 SDK 1.3.0. doporučuje výrobce Pentium II 266 MHz, 128 MB RAM a 20 MB místa na disku.

Motorola Mobile ADK

Třetí a zároveň nejmladší z řady originál-WAP nástrojů slouží stejně jako WAP Toolkit od Nokie k tvorbě a editaci WML kódu a poté k emulaci WAPových stránek. Obsažený emulátor napodobuje telefon Motorola TimePort a je možné v něm testovat WML 1.1 a též VoxML 1.1 (nástroj umožňující mimo jiné hlasové ovládání aplikací). Ale o VoxML snad až někdy jindy. Emulace v Motorola Mobile ADK funguje velmi podobně jako u předešlých emulátorů Nokia a Ericsson. Zadáte adresu a výsledkem je správná simulace stránky nebo hlášení o chybě. Mobile ADK si stáhněte z oficiálních stránek Motoroly www.motorola.com/developers/wireless/ („ADK and Agents“ – 21,4 MB). Váš počítač by měl splňovat následující požadavky – Pentium II 266 MHz, 64 MB RAM a 20 MB místa na disku. Před samotnou instalací Mobile ADK je nutné nainstalovat Microsoft Java Virtual Machine (výrobce uvádí verzi 5.00.3186 a vyšší), jež získáte na stránkách Microsoftu.

Všechny tři programy jsou v angličtině a jsou freeware (zdarma). Je pouze nutné se na daných stránkách registrovat jako WAP developer (wap-vývojář). Po registraci máte ihned přístup ke stažení všech WAP software produktů, které výrobce nabízí. Asi se hodí upozornit, že Motorola zhruba jednou týdně „otravuje“ novinkami na e-mail, který jste uvedli při registraci.

Použití emulátorů není úplně nejjednodušší variantou. Někdo by mohl navrhnout mnohem pohodlnější testování stránek ve WAPových prohlížečích typu WinWap nebo Gelon.net, ale je třeba upozornit, že tyto prohlížeče nejsou validátory WML kódu (neověřují správnou syntaxi) a mnohokrát zobrazí i to, co skutečný telefon vašim WML stránkám zcela jistě nedovolí.

On-line vadidátor RUWF:

Tento on-line validátor vaše stránky vůbec nezobrazí. Pouze vypíše hlášení o správnosti syntaxe. Pokud je váš WML kód bezchybný, zobrazí se v okénku zpráva „Congratulations the XML is well formed!“. V opačném případě si můžete přečíst, na jaký problém validátor narazil.

Chcete-li si překontrolovat vaši WAP stránku hned teď, zadejte do okénka adresu:

 

Přeji vám mnoho úspěchů v tvorbě (syntakticky správných) WAPových stránek.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *