Reklama

interval.cz

Kam patří menu

25. 06. 2004 | Jan Bažant | Webové standardy | Komentáře: 4

Na internetu se šíří polemiky, kam vlastně patří menu. Vlevo, jak jsou uživatelé zvyklí, nebo vpravo, jak říkají (a argumenty podkládají) ti, kteří se nad problémem navigace zamýšlí. Položme si tedy Nerudovskou otázku: "Kam s ním?" A zodpovězme ji.

Pokud je menu krátké (obsahuje jen pár položek), je patrně nejvhodnější umístit jej vodorovně do horní pětiny stránky. Menu tak nevytvoří hluchý sloupec (prázdné místo pod ním), takže celá šířka stránky může být plně využita pro textový a obrazový obsah prezentovaného dokumentu.

Pokud je menu delší (obsahuje více položek), je nerozumné umisťovat jej vodorovně. Víceřádkové vodorovné menu se stává nepřehledným a navigaci spíše ztěžujícím prvkem. Jsme tedy postaveni před rozhodnutí, zda umístit menu doleva či doprava.

Proč menu vpravo?

Pro volbu vpravo hovoří minimálně čtyři mně známé důvody:

  • Čteme zleva doprava - čtenář nejdříve uvidí obsah stránky a pokud není obsahem stránky to, co hledal, všimne si nabídky menu a může pokračovat v práci.
  • Oči jsou méně namáhány - v delším textu se čtenář může hůře orientovat, je li vlevo od textu rušivý element v podobě menu.
  • Méně pohybů myši - menu vpravo, svislý posuvník vpravo.
  • Praváci ovládají vpravo - většinu uživatelů tvoří praváci, kteří mají myš napravo a je pro ně přirozenější mít vpravo i kurzor.

S druhým a třetím důvodem bych polemizoval a občas i nesouhlasil. Domnívám se, že začít prosazovat a dogmaticky trvat na tezi "menu patří doprava" je nerozumné. Proč? Vysvětlení je níže.

Proč menu vlevo?

  • Menu vlevo je zažité. Je tomu tak, menu vlevo dominuje, uživatelé jsou na něj zvyklí, pokud ho uvidí vlevo, nad ničím nepřemýšlejí a vědí: "Ano, toto je menu a já se díky němu probourám na další stránky."
  • Třísloupcový design by menu vpravo asi neobhájil. Lidé by viděli nejprve reklamu, poté článek a pak menu. Pro inzerenty by to bylo lákavé, ale netuším, co by na to řekli čtenáři.
  • Viditelnost navigace v menším rozlišení či v menším oknu prohlížeče je zaručena, je vlevo a tedy stále na očích. U navigace umístěné vpravo se musí na tuto drobnost pamatovat.

Vpravo nebo vlevo?

  • Menu vlevo a oči - vlevo umístěné menu vytváří podle mne zdravou mezeru pro oči, díky které nečtu souvislý text od hrany monitoru. Konec konců, knihy mají také odsazení textu. Nicméně, pokud je design stránek centrovaný, je tento argument bezpředmětný (často bývá vhodnější umístit menu vpravo). Dále se vyskytují weby, kde centrování není použito, menu je vpravo a přesto se čtou dobře. Záleží tedy na konkrétním řešení a vzhledu.
  • Celistvá navigace. Jak je to s ušetřeným pohybem myši? Záleží na zaměření webu. Jedná-li se o blog, plně chápu umístění navigace vpravo. Pohyb mezi stránkami realizuji hlavně pomocí odkazů v textu. Tyto odkazy vlastně suplují funkci menu. Jedná-li se ale o web zpravodajský (případně složitostí a obsahovou bohatostí podobný), bude uživatel patrně více využívat tlačítek Zpět, Vpřed, Obnovit, Zastavit a panel Adresa - a tyto navigační prvky jsou umístěny v levé horní části prohlížeče. Myslím, že nechat menu a tuto navigaci u sebe (tedy umístit menu vlevo) je rozumné. Navíc se nám mezi uživateli pomalu ale jistě množí myši s kolečkem a tak je čím dál menší počet lidí závislý na posuvníku (já k němu jezdím výjimečně). Proč tedy umisťovat menu k něčemu, co nevyužívám. (Mimochodem, nerozdrobená navigace je také důvod, proč software typu CAD, o kterém se zmiňuje Jan Bien, má menu vpravo. Protože navigace není takto násilně roztržena.)

Kam s ním

Kam patří menu? Ptám se vás - a je to tak důležité? Jistě, umístit menu nelogicky na spodní část stránky (a tím svým způsobem nutit uživatele přečíst celý obsah a pak pokračovat), by nebylo nejmoudřejší. Ale čtenáři navštěvují weby kvůli obsahu, nikoli kvůli tomu, kde je umístěno menu.

Svatý grál, tedy univerzální řešení, nemám. Pokud již chceme polemizovat, kam umístit menu, budeme muset vzít v potaz i obsah webu a to, jakým způsobem s ním bude uživatel pracovat. Poté bude v jednom případě vhodné menu vlevo, v dalším vpravo. A co my víme, ona i kombinace menu vodorovně na začátku stránky a na konci stránky může mít svá pozitiva.

Odkazy, zdroje

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.


Další aktuální články na interval.cz

Tematicky související články

Dejte vědět i ostatním o článku

Komentáře ke článku

Přidat nový komentář

Oldřich Válek

Autor komentáře: Oldřich Válek

Datum vložení: 09. Březen 2010, 16:25:45

No, tak stím že praváci mají oči více napravo, bych tedy neřekl. Sem pravák a kam na stránce kouknu poprve je vlevo.. A kurzor myšim alespoň si myslím držím taky více vlevo, takže já dělám menu vlevo. Asi záleží na každém co se mu více zamlouvá

TBS

Autor komentáře: TBS

Datum vložení: 14. Říjen 2010, 22:32:16

Pochopitelne, ze menu patri doleva. Zkuste si vlezt na nejake arabske stranky, kde se cte z prave strany doleva. Absolutni chaos. Cpat menu doprava je podobne, jako kdyz prisel jisty vyrobce s BTX. Moc dlouho mu to nevydrzelo.

Jarda

Autor komentáře: Jarda

Datum vložení: 15. Říjen 2010, 07:54:46

To prece neni pravda. Kvuli cemu chodite na webove stranky? Kvuli samotnemu obsahu, ne? Ne kvuli postrannimu menu? Z tohoto duvodu a proto, ze ctete zleva doprava patri menu, jakozto mene dulezity prvek stranky... doprava...

Leonardo

Autor komentáře: Leonardo

Datum vložení: 25. Březen 2012, 11:18:03

Myslím si, že v době dynamických webú je tato diskuze bezpředmětná, stačí vycentrovat stránku a menu zobrazovat podle potřeby vlevo nebo vpravo podle toho kam najede uživatel myší.

Zpět na začátek komentářů | Zpět na začátek článku

Přidat nový komentář

Jméno a e-mail jsou nepovinné. Příspěvky obsahující odkaz jsou moderovány.

Reklama
Reklama

Syndikace

hledáme nové autory | redakce interval.cz | reklama na interval.cz

© ZONER software, a.s., všechna práva vyhrazena. Hosting zajišťuje CZECHIA.COM. SSL certifikáty pro domény. Powered by WordPress.