Alternativní formy reklamy 1.

13. února 2002

Ztrácíte se v pojmech jako interstitials, out-of-the-box ads, skyscrapers? Chcete vyzkoušet jiný formát než banner či se jen chcete dozvědět více o nových trendech v internetové reklamě? Jaké jsou agresivní, kontroverzní a skryté formy propagace?

Tomu, že se alternativní formy reklamy za poslední dva roky rozmohly vskutku neuvěřitelným způsobem, vděčíme dvěma faktorům. Provozovatelé stránek zcela přirozeně hledají další a další možnosti, jak prodat plochu svých webů, neboť jsou z toho živi. A druhý podnět míří z opačné strany, ze strany zadavatelů, kteří za své peníze chtějí něco více, než jen banner, a hlavně pak mají přinejmenším pocit, že si mohou vybrat to, co se jim zdá nejlepší. Ačkoli by se to mohlo zdát jako velká konspirace proti konzumentům Internetu – surfařům, tak to na druhou stranu alespoň přináší určité zpestření reklamního trhu na Internetu.

Asi první otázka, na kterou se logicky zeptáte je, jestli jsou alternativní formy účinnější než tradiční. Ano, obecně jsou. Každá nová věc vyvolá pozornost, která nás v reklamě zajímá především. Platíme za to však větší cenou a náročností nejen při výrobě, ale i při výběru vhodných stránek, protože ne každý provozovatel nám poskytne prostor, jaký si vymyslíme.

Situaci komplikuje ještě to, že jen pod pojmem skyscraper si každý z českých portálů představuje něco jiného. Z tohoto důvodu berte všechny uvedené formátové specifikace jen jako informativní a v každém konkrétním případě si je ověřte. Vycházel jsem v tomto ohledu ze standardů mezinárodně uznávané IAB (Interactive Advertising Bureau). Kromě rozměrů a obvyklé maximální velikosti uvádím pro srovnání ještě plošný obsah.

Banners, Buttons, Rectangles

Označení Rozměry Obsah Velikost (kB)
Full Banner 468 x 60 28 080 20
Half Banner 234 x 60 14 040 10
Vertical Banner 120 x 240 28 800 20
Micro Banner 88 x 31 2 728 3
Square Button 125 x 125 15 625 12
Button 1 120 x 90 10 800 8
Button 2 120 x 60 7 200 6
Rectangle 180 x 150 27 000 20
Medium Rectangle 300 x 250 75 000 54
Large Rectangle 336 x 280 94 080 60
Vertical Rectangle 240 x 400 96 000 68

Díky pestrosti výběru velikostí si každý najde to své. Nezapomeňte si však ověřit, jestli daný formát podporuje i provozovatel stránek, kam chcete reklamu umístit. V praxi však existuje ještě mnoho dalších nestandardních formátů. Obvykle si však tento přístup chození proti proudu mohou dovolit jen ti největší a na svých stránkách to spíše nezkoušejte. Jako příklad uvedu třeba ZDNet.com.

Skyscrapers

Označení Rozměry Obsah Velikost (kB)
Skyscraper 120 x 600 72 000 52
Wide Skyscraper 160 x 600 96 000 64

Tento formát je dnes považován za jeden z nejzajímavějších. Jeho vertikální koncepce umožňuje, že je vidět i při pohybování se po skutečně dlouhé stránce. Jeho nejčastějším umístěním jsou weby, které obsahují hodně psaného textu (třeba magazíny) a návštěvníkovi je díky tomu skyscraper i během čtení neustále na očích. To společně s velkou plochou, kde se dá umístit mnoho informací a která je koncepčně velmi variabilní, znamená vysoký CTR, který dosahuje až 15 %. Daní je pak vyšší cena.

Ukázka zajímavých skyscraperů (klepněte na náhled):
Skyscrapers (ukázka)

V případě skyscraperů si myslím, že využití Flashe je přímo žádoucí, protože na takovém prostoru se již dá vytvořit opravdu kompletní prezentace daného zboží či služby. Velikost animovaného gifu o těchto rozměrech se neúměrně zvětšuje a díky tomu ani nemáte s tímto formátem šanci vytvořit větší množství framů.

Interstitials

Interstitial je velkoplošná reklama, která se zobrazí v celém okně obrazovky ještě před načtením obsahu stránky. Obvykle se zobrazí po dobu maximálně pěti sekund a bývá zvykem nastavení, že se každému uživateli zobrazí pouze jednou. Za prvé to šetří peníze inzerenta, protože tato reklama je drahá (CPT kolem 3 000 Kč), a za druhé je rád i provozovatel stránek, protože tato reklama může některé návštěvníky hodně obtěžovat, a to je vždycky nebezpečné.

Obvykle se dodává jako obrázek, který se umístí uprostřed stránky na předem dohodnuté barevné pozadí. Je také možné dohodnout, že interstitial dodáte jako celou HTML stránku. Důležité je, aby měla reklama co nejmenší velikost, protože jste omezeni časem a hlavně nečekejte od návštěvníka, že bude celou dobu koukat na vaši reklamu. Je pravděpodobné, že se přepne do jiného okna browseru, kde už má jinou stránku načtenou. Proto se ho pokuste zaujmout na první pohled.

Superstitials

Superstitial je dnes asi nejpropracovanější formou reklamy, která se pyšní CTR až 67 % (i když tento ukazatel je zde poměrně zavádějící). Je to snímek ve Flashi, který se zobrazuje v nově otevřeném okně. Důležitý je princip, na kterém superstitial pracuje. Označuje se jako „polite delivery“, tedy slušný způsob doručení. Co to znamená? Návštěvník otevře stránku, která obsahuje superstitial. Stránka se normálně načítá aniž by kdokoli cokoli poznal. Teprve ve chvíli, kdy modem nestahuje již žádná data a počítač není zaneprázdněn, začne se nenápadně na pozadí stahovat superstitial. Ve chvíli, kdy je stahování u konce (návštěvník se již mezitím mohl dostat na jinou stránku), se reklama zobrazí v novém okně. Výsledek? Před užaslým surfařem se z ničeho nic objeví obvykle skvěle zpracovaná animace ve Flashi, která díky svým rozměrům nemá šanci zůstat nepovšimnuta. Nezbývá pak než se nechat vtáhnout do prezentace a dozvědět se, o co se jedná.

Mohlo by se zdát, že tento způsob může působit trochu vlezle (bez vašeho vědomí se stahuje superstitial a pak se vám bez sebemenší známky najednou ukáže). Opak je ale pravdou. V jednom okně se vám zobrazí kompletní prezentace produktu a vy si můžete vybrat, zda chcete vědět více (a vše si nechat ukázat ve stávajícím okně Flashe), či vás to nezajímá a okno uzavřete. Obvyklým požadavkem na superstitial pak bývá umístění zřetelného tlačítka Zavřít v jeho dolní části.

To, že uživatelé vnímají superstital pozitivně svědčí i výsledky této zajímavé studie (Evaluating the Effectiveness of The SUPERSTITIAL, MillwardBrown Interactive & Unicast), kterou vám doporučuji si prohlédnout. Vyplývá z ní, že velmi kladný postoj k superstitialu zaujímá 39 % osob (oproti banneru který má pouhých 5 %). Z dalších závěrů si dovolím citovat, že plných 25 % osob pocítilo nutkání zboží koupit či se dozvědět více. V prvních 30 vteřinách zobrazení superstitialu aktivně reagovalo 55 % osob a po této době ještě stále 12 %. To znamená, že máte neuvěřitelně dlouhou dobu, kterou můžete využít k zaujetí návštěvníka. Za vše pak mluví číslo 34 %, které udává počet lidí, kteří shlédli celou prezentaci od začátku až do konce.

Technické specifikace (Unicast.com)

Ukázky

Pop-Up

Úmyslně uvádím tuto reklamu hned za superstitialem, protože se často zaměňují. Bohužel však ne omylem, ale záměrně. Viděl jsem už několik nabídek na superstitial, ale ve skutečnosti se jednalo o pouhé pop-up okno. Proto pozor.

Pop-up reklama se zobrazuje v nově otevřeném okně, ale na rozdíl od superstitialu žádné polite delivery nezná. Může se jednat o obrázek, dotazník či Flash a velikostně bývá omezována plošným obsahem. Obvykle se uvádí 80 000 pixelů. Je tedy na vás, zda-li se rozhodnete pro okno 400 x 200 nebo třeba 250 x 320. Cena se pohybuje od 1 000 do 2 000 Kč za tisíc zobrazení.

Největším problémem po-upů je to, že jsou spojovány s warezovými nebo pornografickými stránkami. Průzkumy pak ukazují, že více než polovina těchto oken je zavřena dříve, než se vůbec reklama stihne načíst. Proto bych řekl, že místo obrázku je lepší volit pop-up ve formě HTML stránky daného rozměru (načte se velmi rychle).

Příště se dočtete o out-of-the-boxech, expand bannerech a dalších zajímavých formátech. Poznáte také, že reklama může být i zdarma.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *