Starší komentáře ke článku: Webdesignerovy poznámky z typografie
Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz
Datum vložení: 6.5.2004 2:43:48
dovolil bych si pridat jeden odkaz...
<a href='http://www.wpdfd.com/wpdtypo.htm' target='_blank'>http://www.wpdfd.com/wpdtypo.htm</a>
Datum vložení: 6.5.2004 2:45:58
...ale nerikam, ze vsechno na te strance je pravda.
Datum vložení: 6.5.2004 8:23:51
Dobrý článek, pro mě z větší části novinka. Díky.
Datum vložení: 6.5.2004 8:57:49
Další zajímavou entitou, kterou je občas vhodné použít, je ­ (soft hyphen) Ta označuje místo, ve kterém je možno slovo na konci řádku rozdělit. Její podporu v prohlížečích ale nemám moc prověřenou, ale zdá se, že dobře funguje v IE a Opeře, nefunguje v Mozille
Datum vložení: 6.5.2004 9:09:14
Konecne po delasi dobe zase clanek ktery je o necem. Jeste bych doplnil casto pouzivanou (nekdy az prilis casto) trojtecku za slovem, ktera se pise … …
Datum vložení: 7.5.2004 12:20:14
"trojtecku za slovem" - tomu se říká výpustka.
Datum vložení: 6.5.2004 9:10:07
Konečne se někdo důkladně zamýšlí nad detailem - díky
Datum vložení: 6.5.2004 9:12:31
Co tedy optimálně doporucujete používat pro úvozovky?
Tvrdé mezery: „T“
Nebo zaběhnutou klasiku: <alt+0132>T<alt+0147>
??? ;-)??
Datum vložení: 6.5.2004 9:25:39
Rekl bych ze je spravnejsi pouzit entity namisto kodu znaku, pak mate jistotu (?) ze se zobrazi znam, ktrery opravdu chcete. Vami psane kody znaku jsuou nad 128 a tudiz je muze kazde kodovanio zobrazit jinak.
Datum vložení: 6.5.2004 9:37:12
Se "zaběhlou klasikou" v ISO-8859-2 AFAIK nepochodíte. BTW mně to přijde spíš než klasika jako anachronismus.
Datum vložení: 6.5.2004 10:35:56
Co pouzit optimalne? Tezko rict.
Ja pouzivam tagu Q, ktery gecko opatri uvozovkami automaticky a pro MSIE to udela javascript.
Datum vložení: 6.5.2004 10:51:56
V tom případě značkujete chybně. Tag q má sloužit k označení citovaného textu, nikoliv k přidání uvozovek. Kdysi jsem si myslel, že používání elementu q pro přidání uvozovek je vhodné, ale když jsem se zamyslel pořádně, dospěl jsem k přesně opačnému názoru. Sémantika elementu q je totiž jiná.
Datum vložení: 6.5.2004 19:44:40
Jak kdy. :-) Uvozovky jsou také sémantickým interpunkčním znaménkem. Klasická typografie je striktně vyžaduje jen v hladké sazbě, kde jiné sémantické nástroje chybí.
Jo, a uvozovky nepřidává Mozilla automaticky. Prostě je má v základním stylesheetu (q:before, q:after {content: ...}), který bohužel MSIE neumí (tak na něj taky posílám powerPend). Vzhledem k předchozímu odstavci je docela jedno, jestli se <q> v HTML vykreslí s uvozovkami, nebo třeba kurzívou.
Jinak myslím, že problém, jestli používat entity (znakové, číselné) nebo samotné znaky, si musíte rozmyslet při volbě DTD a znakové sady. Od HTML 4 je znakovou sadou entit jasně deklarovaný Unicode, takže by mělo být jedno, jestli napíšete „, „ nebo „. A pokud zvolíte znakovou sadu, kde znak uvozovek existuje, tak ho zapište jako znak („), ušetříte pár bajtů při přenosu, zjednodušíte si psaní a zrychlíte vykreslování stránky o mislisekundy. ;-)
Datum vložení: 6.5.2004 19:46:29
…takže by mělo být jedno, jestli napíšete „, „ nebo „.
Datum vložení: 6.5.2004 10:01:04
mate nekdo tuseni, jestli jsou nejaka pravidla pro psani IČO? bez mezer nebo s nimi, pripadne kde:-).....diky
Datum vložení: 6.5.2004 12:25:27
Na svém ŽL mám uvedeno IČO ve formátu: XXX XX XXX
Datum vložení: 6.5.2004 13:07:05
Navic se posledni dobou rozmaha psani pouze 'IČ' a ne 'IČO'. Nemate nekdo poneti co je vlastne spravne?
Datum vložení: 6.5.2004 13:41:35
správně je nyní IČ (slovo organizace vypadlo)
Krom toho - měnily se se vstupem do EU i DIČ - víte o tom? Dřívější 010-123456789 je nyní nahrazeno CZ123456789 (bez čísla úřadu a bez pomlčky, zato s předsazeným CZ bez mezery)
Datum vložení: 6.5.2004 10:39:07
Mám dve otázky:
Do dnešného dňa som bol v tom, že teplota sa správne píše takto:
napr.: 14° C
a nie: 14 °C (ako je uvedené v článku)
Môže mi niekto povedať, ktorý zo spôsobov je na sto percent správny? (Nie ktorý je viac používaný, ale ktorý je naozaj správny.)
Datum vložení: 6.5.2004 10:46:22
Správný je ten druhý způsob, který je rovněž uveden v článku. Jednotkou je totiž stupeň Celsia, nikoliv Celsius -- srovnejte s Kelvinem.
Datum vložení: 6.5.2004 12:38:43
Ta druha varianta s tim, ze mezi cislici a znakem "stupen" ma byt zuzena mezera.
Datum vložení: 6.5.2004 19:54:29
Zkratky se píší bez mezter, pokud neobsahují tečku. Oddělování jednotek od čísla se pak řídí pravidly pravopisu:
deset<mezera>stupňů<mezera>Celsia → (deset = 10)<mezera>(stupeň Celsia = °C) → 10<mezera>°C
<I>Stupeň Celsia se jakožto sousloví zkracuje značkou a písmenem, dohromady tvoří jednu zkratku bez teček, takže se °a C neoddělují mezerou.</I>
desetistupňový → 10°
Datum vložení: 6.5.2004 10:44:22
Něco podobného jsem kdysi v poněkud hustší formě napsal na <a href='http://net-mag.cz/?action=art&num=254&word=typografie' target='_blank'>http://net-mag.cz/?action=art&num=254&word=typografie</a> (omluvte celkovou grafickou úpravu magu, s ní nemám nic společného.
A nyní přípomínky k článku. Pokud by měl být výčet mezer úplný, tak existuje ještě půlčtverčíková mezera . Jako oddělovač řádů se používá úzká mezera ( ) nikoliv nezalomitelná. V matematických výrazech se nezalomitelná mezara používá jen na místech, kde skutečně nemůže dojít k zalomení (funkce a argument). Ve vašem příkladu bych psal nezalomitelné mezery jen před operátory nebo vůbec. Dobrou inspirací je matematický mod TeXu.
Při zápisu času jsem si zavedl vlastní způsob. Pokud uvádím jen hodiny a minuty, tak odděluji tečkou. Pokud i sekundy, tak vše dvojtečkou. Je to sice proti typografickým zvyklostem, ale přijde mně to hezčí.
V češtině lze používat i jednoduché uvozovky a úhlové uvozovky. (Viz můj článek.)
BTW Proč máte v Praze 4 čtverčíkovou mezeru?
Datum vložení: 6.5.2004 11:03:15
Omlouvám se, nemáte tam čtverčíkovou mezeru, ale nezalomitelnou. Podtečený řádkový box a s tím i široké mezery způsobily můj omyl.
Rozdíl mezi pevnou a nezalomitelnou mezerou je na delší diskuzi. Upřímně já v tom moc jasno nemám. Jako pevná mezara se dá v (X)HMTL použít právě půlčtverčíková ( )
Datum vložení: 25.5.2004 16:11:44
Rád bych upřesnil Vaše pojmenování „úhlové uvozovky“ na »počeštěné francouzské uvozovky«. S tímto termínem jsem se setkal na i na přednáškách z Typografie na UPa.
Datum vložení: 6.5.2004 10:59:33
Dovolím si ještě připodotknout nějaké body:
1. Dvojtečka, středník, otazník a vykřičník se oddělují od slova, pokud to program dovede, o cca 1/4 mezislovní mezery.
2. Tři tečky (výpustek) mohou znamenat vynechaný text nebo pokračování výčtu. Ve Windows: Alt+0133.
3. Za a před závorkami se mezera nedělá (ČSN 01 6910).
4. Při psaní peněžních částek se z bezpečnostních důvodů skupiny tří čísel mohou oddělovat tečkou. Opět viz ČSN.
5. Značky měrných jednotek se píší bez tečky, od číselné hodnoty se oddělují mezerou. Takže: +12 °C
6. Zkratka IČO je chybná, protože novela Obchodního zákoníku už nezná výraz organizace. Takže už jen IČ.
Obecně se domnívám, že znalosti typografických zásad se blíží tragédii, takže díky autorovi za osvětu.
Datum vložení: 6.5.2004 11:19:28
Ad 2. Chtěl jste napsat v kódování win-1250, že? V iso-8859-2 byste nepochodil. Kvůli možnosti překódování doporučuji používat entitu ať již symbolickou nebo číselnou, nikoliv zápis znakem.
Ad 3. Pro lepší pochopení. Text uvnitř závorek se od nich neodděluje mezerou. Text vně závorek se od nich naopak mezerou odděluje.
Ad 5. Moc jsem nepochopil. Problém je u složených jednotek, např. Newton vyjádřený v základních jednotkách SI. Jak jednotlivé jednotky od sebe oddělovat? Tečkou, symbolem krát (⋅) úzkou mezerou či po anglosasku ×?
Ještě bych podotkl, že entity &mdot; a ⋅ mají různý význam. Pro znak násobení by se měla používat ⋅. Bohužel ji IE nedokáže AFAIK interpretovat. Rovněž unicode kód pro sumu a produkt je odlišný od kódu velkých řeckých písmen sigma a pi, ač ve výsledku mohou být vysázeny stejným znakem. Např. v Mozille jsou matematické symboly vysázeny opticky větší než řecká písmena. Opticky proto, že se pravděpodobně jedná o jiný znak.
Datum vložení: 6.5.2004 12:22:29
Souhlasím, používat kombinace Alt+číslo, může být zrádné a záleží pak na prohlížeči, jak si poradí.
Otázku k bodu 5 jsem nepochopil.
Ještě jsem si všiml v článku a v diskusi:
1. Značky měn
V sestavách se značky měn píší před peněžní částkou. V textech je lze uvádět za ní i před ní:
Kč 180,--; Fr 180,20; Din 140,60. Nabízíme Vám slevu 250 Kč. Zvlášť upozorňuji na 2, nikoliv pouze jednu pomlčku místo desetin a setin.
2. Časové údaje
Časové údaje se píší sestupně, dvoumístně a oddělují se dvojtečkami. Hodiny, minuty a sekundy lze krátit značkami h, min, s nebo vypsat slovy:
11:20:10; 05:40 h; 14 h 20 min 30 s; v 11 hodin.
V diskusi se objevilo, že je zápis hezčí nebo ošklivější. Myslím, že důležitější je spíše hledisko přesnosti a jasnosti. Psát čas 11.20 by mohlo vést k omylu, že se jedná o číslo, nikoli časový údaj. Lepší je pak už jen zápis 11,20 , řídce vídaný i v televizi.
3. Jen pro doplnění - úhlový stupeň, minuta, vteřina
Úhel 17°; 34°27’5”; 1’40”
4. A ještě na závěr - při číselném vyjádření měsíce se podle ČSN EN 28601 "Datové prvky a formáty výměny - výměna informací - prezentace data a času" píše datum v odvolacích údajích, při vyplňování rubrik apod. sestupně; jednotlivé údaje se spojují spojovníkem, měsíc a den se vyznačuje vždy dvoumístně:
1999–08–12 99–08–12 2004–05–05.
Takže děkuji za pozornost, jdu zase vytvářet hodnoty :-)
Datum vložení: 6.5.2004 12:58:46
Ani ne tak na prohlížeči, jako na použitém kódování. ;-)
Ad Ad 5. Jak zapsat jednotku kilogram krát metr za sekundu na druhou? A neraďte mi, že jako Newton (N). ;-)
Ad 2. Není pravda. Hodiny od minut by se měly oddělovat tečkou. Zápis 12.30 považuji za hezčí než 12:30 (dvojtečka mně rve zrak). K omylu by dojít nemělo, protože čeština používá desetinnou *čárku*. Ostatně ještě se mně nestalo, že bych z kontextu nevyrozuměl, že se jedná o časový údaj. Kdyby se mělo jednat o číslo, počet čeho by udávalo? Naopak 12:30 by mohlo znamenat, že něco trvalo dvanáct a půl minuty, nikoliv že je půl jedné. (Doběhl v čase okolo 12:30. -- Doběhl v čase okolo oběda. -- Doběhl v čase okolo dvanácti a půl minuty. :-))
Ad 3. Doplnil bych, že AFAIK stejnými znaky se ozačuje stopa a palec.
Ad 4. Myslím, že stejně je to i podle mezinárodních norem. Takový zápis se pak označuje jako mezinárodní formát zápisu data.
Jak už zde padlo, na "kontinentě" (tedy i v Česku) se používá zásadně desetinná *čárka*. Tečka se v zápisu čísla používá výhradně jako oddělovač tisíců. V anglosaském prostředí je tomu přesně naopak. Jako oddělovač tisíců se dá použít i úzká mezera, čemuž osobně dávám přednost.
Datum vložení: 6.5.2004 13:25:46
ad tečka - podle typografických ČSN norem co jsem se učil já před pár lety na strojopisu je tečka psaná jako oddělovač tisíců v ČR špatně, jediným správným způsobem je úzká mezera. Změnilo se něco od té doby?
Datum vložení: 6.5.2004 13:47:51
jo teď to tu někdo psal - v bankovním styku je asi povolená. Znamená to, že v nebankovním by se objevovat neměla?
P.S: nejúžasnější je, když musím převést do nějakého použitelného formátu nějaké údaje, kde to někdo píše s tečkou, někdo s čárkou, někdo má zas tečku v tisících atd. Znamenalo to vždycky vymazat mezery, někde mazat čárky, někde tečky a pak někde tečky měnit na čárky. Navíc když se používal třeba excel, tak když tam člověk dal anglická čísla, tak ten z nich automaticky občas udělal číslo s desetinými místy (když to bylo třeba 123,456), takže pak jsem musel přepínat do anglického regionu, aby to pochopil správně. Nakonec se mi osvědčilo nastavit si na počítači desetinou tečku a mezeru, to pak nedošlo k chybě nikdy a vždy se to dalo převést na správný tvar.
Datum vložení: 6.5.2004 20:02:58
Je to naprosto jedno, můžete použít například middot, ale musíte vědět proč to děláte. ;-)
1,000.000,50 -- Rakousko
1 000 000,50 -- Česká republika
1,000,000.50 -- Amerika
1'000'000.50 -- kalkulačky ;-)
Datum vložení: 6.5.2004 13:55:39
Už se mně nechce dohadovat a už vůbec ne, zda je něco hezčí nebo nehezčí. Odkazuji na normy:
ČSN 01 6910 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovaných textovými editory
ČSN EN 28601 Datové prvky a formáty výměny - Prezentace data a času
ČSN ISO 11180 Poštovní adresování
Datum vložení: 6.5.2004 16:55:05
Ty normy mají jednu zásadní chybu. Nejsou volně dostupné. Takže bohužel z nich nemohu čerpat, neboť se k nim nedostanu.
Typografie je o kráse a použitelnosti.
Chcete snad naznačit, že v knížce by mělo být psáno například "Budu vám vyprávět příběh, jenž se stal 1956-10-23."?
Datum vložení: 9.5.2004 13:50:06
Jakým způsobem lze opatřit tyto normy? Je legálním způsobem pouze koupě za "těžké" peníze, jak si myslím? Není to potom protizákonné, vždyť za přístup ke znění zákonů se takové peníze (případně žádné) neplatí?
Datum vložení: 6.5.2004 19:58:59
Ad 1. Pokud máte kvalitní písmo, pak je „nálitek“ už jeho součástí, takže další přidávání mezery je redundantní.
Datum vložení: 6.5.2004 11:59:10
muzu se zeptat, co je to za soubor *.ent? nedari se mi ho otevrit.
Datum vložení: 6.5.2004 12:02:46
file xhtml-symbol.ent
xhtml-symbol.ent: exported SGML document text
Když nevíte, co je to za soubor, tak si jej stáhněte a otevřte v textovém editoru.
Datum vložení: 6.5.2004 12:39:28
v os9 nejde otevrit v textovem editoru. ale ok, prenesu si na pc. diky
Datum vložení: 6.5.2004 20:05:51
Tak jste si měl změnit creator nebo filetype na Zápisník a TEXT ;-)
Jinak vřele doporučuju: <a href='http://studweb.euv-frankfurt-o.de/twardoch/f/en/charsets/' target='_blank'>http://studweb.euv-frankfurt-o.de/twardoch/f/en/charsets/</a>
Datum vložení: 6.5.2004 13:30:16
Intervale - nešlo by něco vyřešit s tím vaším "úžasným" systémem, kdy aktualizujete každou hodinu RSS a při té příležitosti změníte všem položkám o hodinu čas (navíc o hodinu dopředu)? Takhle to některé čtečky ukazují každou hodinu jako novou zprávu, jiné čtečky to jenom updatují a některé pouze změní čas, ale u všech pak když kouknete na přehled všech zpráv, tak ty vaše jsou nahoře, protože mají třeba teď ve 13:27 nastaven čas 14:00, za hodinu budou mít již 15:00 atd.
Jediným řešením je smazat váš kanál z RSS čtečky a nebo (pro ty které to umí) alespoň vypnout upozorňování na nové články a nezařadit to do celkového pohledu. Dělám to ale nerad, protože pak vaše články nejsou vidět i když jsou aktuální a znáte to, sejde z očí - sejde z mysli.
Datum vložení: 7.5.2004 2:05:56
To je tim, ze je to afaik rss 0.91/92, spravne casy "umi" rss 2.0. Ve starsich verzich je vzdy u vsech clanku aktualni cas.
Datum vložení: 7.5.2004 6:02:46
Nikoli, je to validní RSS2. Právě s tím mají některé čtečky problémy, protože neumí zpracovat správně (tj. validně) naformátované datum ;-)
Datum vložení: 7.5.2004 9:56:09
Možná jsem slepý, možná jenom nevidím, ale kde se dá najít odkaz na RSS kanál Intervalu?
Datum vložení: 7.5.2004 18:33:23
Odkaz na RSS kanál Interval.cz se nachází ve všech článcích o této technologii (kde je na něm prováděna demonstrace) a na několika dalších místech magazínu, kde jsem o této technologii a její dostupnosti informoval. Především se však vyskytuje v metainformacích každé stránky, kam také správně patří a odkud si ji inteligentnější čtečky a roboty (o lidech nemluvě) dokáží samy najít. A pak samozřejmě asi ve třech desítkách různých RSS systémů, agregátorů a podobně ;-)
(BTW: Je to <a href='http://interval.cz/__rss/rss.asp' target='_blank'>http://interval.cz/__rss/rss.asp</a> ;-)
Datum vložení: 6.5.2004 16:36:53
Doufám že autor mínil první větu tohoto odstavce jako žert, on je to překrásný protimluv, při srovnání s uvozovkami v této větě použitými :-)
Datum vložení: 6.5.2004 19:23:12
Tušil jsem, že se někdo ozve... V pracovních verzích tohoto článku byly použity samozřejmě uvozovky správné, v publikované verzi musely být ovšem kvůli kompatibilitě s redakčním systémem změněny na symbol pro palce, podobně s pomlčkami. Škoda.
Datum vložení: 6.5.2004 21:57:44
Nekamenujte autora, problém není na jeho straně. Historický redakční systém Interval.cz ne vše zkousne, takže jsem musel typograficky kvalitní článek "znehodnotit" touto úpravou ;-)
Datum vložení: 7.5.2004 2:07:10
Tak tady jsem Vas poznal jen podle toho smajlu na konci ;)
Datum vložení: 7.5.2004 6:04:35
Pravda, jsem to já. Jak člověk cestuje mezi počítači, občas zapomene, že cookies necestují s ním ;-)
Datum vložení: 7.5.2004 0:01:10
Formátování velkých číselných údajů vkládáním mezer se mi jeví jako velice nepraktické pro použití na Internetu (alespoň zatím). Důvodem je např. SEO. Ono totiž neformátovaný milión je pro robota milión ale ručně formátovaný milión jen jedničkou a dvěma trojicema nul.
V budoucnu doufám bude možnost používat jakéhosi printf ekvivalentu a eventuelně jakýchsi locale tak, aby se i oddělovače desetinných míst, měny, datumy zadávaly všude stejně ale zobrazovaly dle místních zvyklostí . Bude to nejspíše úkol pro autory příštích verzí css.
Datum vložení: 7.5.2004 0:39:08
Kolikrát jste hledal vyhledávačem nějaké (velké) číslo zapsané pomocí číslic?! Já tedy ani jednou.
Jaký smysl by mělo mít printf resp. locale, když se onen údaj vyskytuje v textu psaném nějakým konkrétním jazykem? Není rozumnější onen údaj zapsat právě podle zvyklostí jazyka, v němž je psán okolní text?
Datum vložení: 7.5.2004 1:08:53
Jistě, je to jen příklad. JÁ taky tohle a JÁ taky ono. Je třeba vidět a myslet trochu dál (je to programátorský zlozvyk).
Datum vložení: 7.5.2004 2:34:02
Já se většinou snažím myslet dál, ale zde se mně to nedaří. Můžete mně pomoci? Uveďte prosím několik příkladů, kde by váš návrh měl smysl. Zatím jsem skutečně na žádné smysluplné využití nepřišel.
Datum vložení: 7.5.2004 12:34:52
A jak se napíše nedělitelná mezera. Tedy ta co nemá pecnou šířku ale nesmí se zalomit. Použítí např ve spojení na nádraží.
Datum vložení: 7.5.2004 13:03:52
. Mezera s pevnou šířkou potom   nebo  .
Datum vložení: 24.11.2006 2:09:56
Používám už dlouho jednoduché makro pro MS Word a OpenOffice Writer, které v textu nahrazuje běžné mezery pevnými (nezalomitelnými) mezerami, hlavně za předložkami a spojkami S,s Z,z V,v A, I apod. Funguje to jednoduše: Vložím český text do dokumentu ve Writeru, spustím makro (přes vytvořené tlačítko na liště) a hotovo, když text tisknu nebo posílám mailem. Jinak když je to do blogu nebo jinam na web, uložím si hotový dokument na disk jako HTML. Potom otevřu HTML dokument v Notepadu, zkopíruju jenom text s těmi &&& do schránky a vlepím do blogu. A mám samé pěkné pevné mezery. To makro pro Writer je jednoduché. Základ vypadá divně, ale chyták je v tom, že za tím druhým " I " je přes schránku vložen znak pevné mezery, který jsem si zkopíroval z textu .... args1(10).Name = "SearchItem.SearchString" args1(10).Value = " I " args1(11).Name = "SearchItem.ReplaceString" args1(11).Value = " I " dispatcher.executeDispatch(document, ".uno:ExecuteSearch", "", 0, args1()) args1(10).Name = "SearchItem.SearchString" args1(10).Value = " s " args1(11).Name = "SearchItem.ReplaceString" args1(11).Value = " s " dispatcher.executeDispatch(document, ".uno:ExecuteSearch", "", 0, args1()) ... atd. atd. pro všechny předložky a procenta. Kdyžtak napište, pošlu nebo to dám někam na web.
Datum vložení: 7.5.2004 14:04:56
Já se snažím narozdíl od mnoha lidí typografii na webu dodržovat, ale narovinu: nebudu se pídit po tom, co je pomlčka a co je minus, zase až takový cvok určitě nebudu. Webař toho musí řešit čím dál více, a je potřeba si vzít ze všeho to důležité.
Datum vložení: 7.5.2004 18:35:12
Budete se divit, ale rozdíl mezi spojovníkem a minus je poznat na první pohled. Kdysi jsem používal spojovník a prostě se mně zápis náboje aniontů nelíbil. Chvilku mně trvalo, než jsem přišel na to proč. Pak jsem přepsal všechna minus na minus a vzhled se velice zlepšil.
Já typografii moc neřeším, prostě ji používám automaticky stejně jako pravopis. Přirovnání typografie a pravopisu je IMO velice trefné. Je škoda, že se ve školách nevěnuje typografii vůbec žádná pozornost. Podle mně patří do výuky jazyka českého právě tak jako pravopis. Význam typografie roste, neboť texty se již povětšinou nepíší v ruce, ale na počítači. Když vidím typografické perly, které lezou z jistého textového procesoru, tak se jen hořce pousměji.
BTW K typografii jsem se dostal přes (La)TeX.
Datum vložení: 11.5.2004 15:01:12
Nebyl to MS Word? :*)
S tím znaménkem do asi chápu - je fakt, že matematiku jsem na webu zatím moc nezobrazoval.
Datum vložení: 7.5.2004 16:42:05
predpokladam, ze toto je prvni dil serialu a autor bude pokracovat skutecnou typografii, coz souvisi trochu vic s grafikou, fotosopem, atd...
<a href='http://www.cis.rit.edu/htbooks/dtp/type/type2.html' target='_blank'>http://www.cis.rit.edu/htbooks/dtp/type/type2.html</a>
Datum vložení: 7.5.2004 16:44:43
potazmo tady... <a href='http://www.cis.rit.edu/htbooks/dtp/index2.html' target='_blank'>http://www.cis.rit.edu/htbooks/dtp/index2.html</a>
Datum vložení: 7.5.2004 18:41:55
Můžete mně prosím vysvětlit, jak typografie souvisí s grafikou, neřku-li s grafickým editorem? Nevšiml jsem si, že ty TeX (mimořádně typograficky kvalitní nástroj) sloužil k tvorbě grafiky. Podle mě jste trochu ustřelil.
BTW Provedení odkazované stránky je spíš výsměchem typografii, o HTML nemluvě.
Datum vložení: 7.5.2004 22:34:07
ok,
krom tohoto nahledu do kodovani zvlastnich znaku bych si rad precetl neco o typografickem reseni na webu. nevim jak chapete typografii vy, ale ja ji chapu jako kreativni praci s textem, nikoliv jako par poucek o tom, jak zapsat tri tecky (coz neni kritika clanku). muzeme se zeptat google, a voila... google rika: "typography is... The art of arrangement, style, appearance and printing of type and typefaces. " uvedena stranka je vybrana namatkove a myslim je na ni par peknych veci, treba toto... <a href='http://www.cis.rit.edu/htbooks/dtp/type/glossary.html' target='_blank'>http://www.cis.rit.edu/htbooks/dtp/type/glossary.html</a> na tema jak vypada pismo a co se s nim da delat. souvislost typografie a graf.editoru je myslim dost jasna... na webu mame jednak text/pismo, ktere piseme v kodu stranky a pak pismo uvnitr obrazku, jako napriklad to logo, co vidite nahore, nebo to, co je v banneru regzone vedle nej. tyto texty vznikaji v grafickem editoru. prislo by mi celkem dobre, kdyby autor mohl pokracovat a nejak prenest principy typografie tistene do typografie webove, kdyz uz se ten clanek jmenuje jak se jmenuje, treba s nejakymi ukazkami zajimavych a funkcnich reseni.
btw: toto neni kritika webu, tak se prosim zdrzte poznamek. mne se ta stranka taky nelibi.
Datum vložení: 7.5.2004 23:34:40
Mým dlouholetým zdrojem informací o typografii na webu a vůbec je
<a href='http://www.typo.cz/' target='_blank'>http://www.typo.cz/</a>
divím se, že to nikdo zatím nezmínil.
Datum vložení: 7.5.2004 23:48:28
Nejspíš proto, že je uvedeno přímo v článku (a nejen v tomto ;-)
Datum vložení: 8.5.2004 14:38:23
<B>To sou ale sračky, větší sem nečetl. Úplně NA HOVNO.</B>
Datum vložení: 9.5.2004 11:22:36
To víte na váš SUPR BLESK to nemá, vraťte se k němu ;-)
Datum vložení: 20.5.2004 22:55:25
tak samozrejme na amaterskem webu se s takovymi vecmi vubec nemusite zabývat, ale pokud za to chcete penize, tak jsou tato pravidla zkratka nutnosti.
Datum vložení: 18.5.2004 12:15:29
Nevite nekdo prosim, jak napsat "e" s vodorovnou carkou nad pismenem?
V HTML entitach jsem to nenasel, ale snad to existuje.
V LaTeXu se to pise \={e}
Diky