Starší komentáře ke článku: Trikový banner - víte, co to je?
Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz
Datum vložení: 12.4.2001 7:25:18
Přiznám se, že z článku jsem se nic konkrétního nedozvěděl, ale přesto bych chtěl připojit svůj soukromý názor.
Bez ohledu na slovíčkaření s pojmy "trikový", apod. je podle mě ne zcela a ne vždy úplně fér nastrčit do stránky banner s něčím, co se tváří jako dialogové okno nebo interaktnivní hra, když se po kliknutí dostanu obvykle i na zcela obsahem nesouvisející stránky. V případě "her" na jakékoliv stránky :-). Do této kategorie řadím i obyčejné nápisy, omračující bombastickými nabídkami např. na mobilní telefony a potom se přenesete na server s erotikou :-)
Co se týká odpovědnosti, nebo schvalování, či neschvalování použití takovýchto bannerů, je to z části jak na použitém bannerovém systému (buď tyto praktiky dovoluje, nebo ne), tak z části i na provozovateli WWW stránek. Já např. řeším vkládané bannery tak, že každý banner ohraničím viditelným rámečkem "reklama". Pak si snad každý soudný uživatel může domyslet, že se nejedná o "součást stránky".
A o etice použití ? Podle mého názoru hodně uživatelů po několika takovýchto zkušenostech začne ztrácet důvěru v bannerovou reklamu na internetu vůbec a to asi není moc dobře.
Závěr nechť si každý udělá sám.
Datum vložení: 12.4.2001 13:47:58
Trikový banner znamená, že uživatel klikne a jde neznámo kam; jeho náplň nesouvisí s inzerovanou věcí. Zkusme hledat podobné příklady v jiných médiích. Znáte pojem "trikový billboard" pro případy, kdy na billboardu je uvedeno, že 1. dubna se dozvíte jak ušetřit peníze? Já ne, přitom se jedná o stejný princip.
Reklama na internetu bude více interaktivní a trikové bannery jsou pouze takovou nepovedenou první vlaštovkou.
To, že na svém webu "házíte klacky pod nohy" inzerentům nemusí být nejlepší z hlediska možného prodeje reklamy na takovém serveru.
Datum vložení: 13.4.2001 9:37:16
Nemyslím si, že "házením klacků pod nohy" příliš někoho odradím. Ostatně pokud se podíváte na našem internetu, tak každý slušnější (rozumějme "podepsaný" a oficiálně provozovaný za nějakým účelem) server to dělá naprosto stejně. Čemu dáváte přednost, protáčení bannerů za inzerci, nebo spokojeným návštěvníkům. Označení reklamního banneru za reklamu považuji za minimální slušnost.
Stejně tak by bylo časem vhodné ustálit jistá pravidla pro bannery, aby např. při najetí myší ukázal popis kam se dostanete.
Mimochodem, neumím si představit, kdyby např. v TV také neoddělovali reklamy znělkou, ale spojovali s filmem. Navíc kdyby ještě reklamy byly cíleně do těcho filmů zakomponovány, aby nebylo ihned zřejmé, že se jedná např. o prací prášek :-))))
Aigor
Datum vložení: 13.4.2001 14:28:47
Prioritou mnoha serveru, vcetne Interval.cz je spokojenost ctenaru, nicmene bannery za inzerci je potreba protacet, jinak by server brzy skoncil na ubyte z nedostatku penez, pripadne i navstevnosti.
Muj osobni nazor je, ze reklama i na www strankach by mela byt nejakym zpusobem oznacena, musi byt oznacena v papirovych mediich, nevidim duvod, proc by se toto pravidlo nemelo vztahovat i na internetove stranky.
Ukazovat, kam vlastne banner odkazuje, muze byt nekdy docela problematicke - zejmena u vymennych systemu, tam to ani prakticky nejde.
Datum vložení: 13.4.2001 20:52:19
Na mnoha amerických, reklamou financovaných stránkách můžete často vidět ještě jiný přístup. Reklama je nejenom jako reklama označená, ale navíc jsou na různých místech stránek umístěny výzvy jejich majitele/provozovatele, abyste na reklamu klikli. Taková reklama na reklamu.
Znám dokonce server, kde průběžně probíhá bodování členů za klikání na reklamu. Přihlásím se a hned vidím: "Ahoj Marku, za posledních 24 hodin jsi ještě neklikl na reklamu :(". Na první pohled je to trochu vlezlé, jenže ve skutečnosti to nikomu nevadí, protože ten server má kvalitní obsah a každému to za to stojí. Každému je zároveň jasné, že by bez té reklamy neexistoval. Klikání na reklamu je v těchto případech chápáno jako aktivní podpora dobré věci.
Datum vložení: 12.4.2001 16:37:50
Zasadni rozdil mezi bannerem a odkazem vidim v tom, ze pri najeti mysitkem nad banner se malokdy dozvim, na jakou adresu odkazuje. Maximalne se dozvim, jestli je to Billboard nebo Mr.Lyn(x) nebo neco jineho.
Datum vložení: 12.4.2001 18:28:12
Ano, máte pravdu, že u banneru je málokdy zjistitelná cílová adresa. Ale to se netýká jen bannerů. Velmi často se přes nějaký redirector vedou ze statistických důvodů všechny externí odkazy. Zjišťuje se tím nejen počet kliknutí na určitý odkaz, ale zejména čas strávený stránkách, což je údaj velmi důležitý a jinak prakticky zjistit nejde.
Datum vložení: 13.4.2001 14:30:59
Nicmene - onen "redirector" muze mit jako parametr stranku, na kterou ma vlastne skocit.
Datum vložení: 13.4.2001 20:47:56
To je sice pravda, ale jak všichni víme v 99% případů jím je jen číslo jako ID dané stránky... ;o) Bohužel.
Datum vložení: 15.4.2001 15:45:29
Osobně bych definoval banner jako grafickou reklamu tvořenou a spravovanou správcem (grafikem...) stránky, na kterou odkazuje. Není moc normální, že bych si dělal sám bannery s reklamou a redirekcí na jiné stránky a uveřejnil je na svých, jestli mi rozumíte.
Odkaz je podle mě textový a je dílem správce stránky, kde je umístěn.
Datum vložení: 16.4.2001 23:25:08
Odkazy nejsou zdaleka vždy jen textové. Někdy mám dokonce pocit, že někteří webmasteři snad ani o textových odkazech nikdy neslyšeli... ;-).
Fakt je, že externí odkazy jsou obrázkové zřídka (s výjimkou populárních ikonek). Jenže in/externost odkazu a autora grafiky může uživatel posoudit jen obtížně, takže tyto vlastnosti IMHO k praktickému odlišení reklamního banneru od nereklamního obrázkového odkazu moc nepomohou.
Datum vložení: 18.4.2001 15:06:54
Pominu-li, ze jste nepredlozil zadne argumenty, ktere by vyvracely neeticnost pouzivani trikovych banneru (coz povazuji docela zasadni problem), polozim vam jedinou otazku - jak si vysvetlujete vysoky click rate trikovych banneru? Pokud byste se snad chystal odpovedet, ze je to zpusobeno zvedavosti uzivatelu, mohu Vas dopredu ujistit, ze se jedna o nesmysl, ktery Vam potvrdi kazdy psycholog-amater. O tom to totiz vsechno je - o psychologii a nikoli o kreativite.
Datum vložení: 18.4.2001 15:13:33
Mirku, at se snažís "zbrojit" proti trikovym banneru dnes a stale, techto typu banneru se na Internetu nezbavis. Az uz jsou klamave, nebo klamave nejsou, pro nekoho je to proste idealni typ reklamy, ktery cili na zacatecniky, a je docela jedno, z jakeho duvodu na to zacatecnici klikaji, ne?
Datum vložení: 18.4.2001 15:17:32
Je to presne to, o cem jsme se bavili po ICQ - ucel sveti prostredky. Mne ale tenhle pristup vadi. Je to muj soukromy nazor a jako takovy ho take prezentuji.
Datum vložení: 18.4.2001 15:23:26
Souhlasim, je to presne to, o cem jsme se bavili na ICQ a že ucel sveti prostredky. Me ale naopak zase vadi tvuj pristup k trikovym bannerum, zakazme je, volas vsemi smery a je to videt ve vsech clancich. Je snad na majitelich, jake reklamy si budou vytvaret pro SVUJ server a na jake budou KLIKAT UZIVATELE, proc jim do toho kecat a vydavat ruzne clanky proti trikovym bannerum, nejsme prece v komunismu, kde se to mozna delalo. At rozhodne trh, proc bychom meli my rozhodovat o jinych...?
Jedna se pochopitelne take o muj soukromy nazor.
Datum vložení: 18.4.2001 17:26:25
Prave - nejsme v komunismu a proto by nikdo nemel uzivatele nutit chodit na Interval skrze trikove bannery proti jejich vuli. Sam autor clanku ve svem prispevku uznal, ze jejich vysoky click rate je zpusoben omylem. Nechces mi snad tvrdit, ze to, co clovek dela je ciste jeho vec a nemusi brat zadne ohledy na ostatni. Nechci nikomu zakazovat pouzivat trikove bannery, tvrdim vsak, ze se nejedna o fer pristup a skutecne nerad bych se dostal na soucasnou americkou uroven, kde se to natlakovymi a podprahovymi reklamami jen hemzi. Vadi mi to - that's all.
Datum vložení: 18.4.2001 17:38:59
Pozor - veta "nutit chodit na Interval.cz proti jejich vuli" PRESNE znamena, ze je tam presmerovan automaticky pokazde, co se na strance objevi muj banner, coz neni pochopitelne pravda. To, ze je CTR zpusobeno omylem prece vubec neznamena, že uživatele nutím chodit na Interval.cz, to je argumentace, ktera proste nemuze obstat.
V podstate, to, co dela clovek je opravdu ciste jenom jeho vec, a ostatni mu nemaji do toho co kecat, pokud se je to primo netyka.
Muj nazor v jedne vete je v podstate ten - mnohe trikove bannery jsou neeticke a jednoduse klamave, nicmene, jejich pouziti dnes neni zakazano a zadny trikovy banner nejedna za uzivatele proti jeho vuli, protoze je to sam uzivatel, kdo na banner klika (duvod, proc tak cini, je podružný).
Datum vložení: 18.4.2001 18:16:15
Dobrá, když Vám tak vadí styl reklamy na americkém internetu, vadí Vám také jeho popularita a rozšíření tamtéž? Jaké šance byste dával rozšíření internetu bez masivního komerčního využití? A jaké šance dáváte komerci bez agresivní reklamy? Nefunguje náhodou svět tak, že je v něm něco za něco? A nevedou náhodou obvykle všechny pokusy, odstranit z nějakého rovnovážného systému to špatné a ponechat jen to dobré, k něčemu ještě horšímu?
Nezdržujte se, prosím, odpovědí. Jsou to samozřejmě jen hloupé řečnické otázky a beztak již příliš odbočují od tématu článku. Omlouvám se :-)
Datum vložení: 18.4.2001 17:16:00
Vážený kolego,
argumenty vyvracející neetičnost trikových bannerů jsem skutečně nepředložil. Ani jsem nic takového udělat nechtěl, protože si nemyslím, že by tzv. trikové bannery byly etické. Stejně tak si ovšem nemyslím, že jsou a priori neetické!
To, co si naopak myslím, je, že uvažovat o etice používání tzv. trikových bannerů nemá žádný praktický (ani teoretický) smysl a ještě menší smysl má o tom diskutovat. Zejména proto, že nevíme, co to ty trikové bannery vlastně jsou, resp. je neumíme definovat, či se na jejich definici shodnout.
Diskutujme o etice <B>reklamy</B>, na kterou mám osobně dosti přísná měřítka a myslím, že bychom se v tom i shodnout mohli. Nediskutujme ale o tom, zda je etické, když kliknutí na <B>odkaz</B> způsobí přechod na novou stránku.
Rozpor našich názorů není v nazírání na etiku, ale v uchopení racionální podstaty problému.
Mimochodem, souhlasím s tím, že vysoký CTR <B>některých</B> bannerů je dán omyly uživatelů. Nevím ale, proč stavíte do tak příkrého rozporu psychologii a kreativitu ;-)
Děkuji Vám za příspěvek :-)