Starší komentáře ke článku: Statické filtry v CSS - vizuální efekty bez grafického editoru

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: lubos

Datum vložení: 22.10.2002 0:32:57

A moze mi niekto povedat, kde vyuzijem taketo filtre, ved na deformaciu obrazkov, ci uz ide o postupne prechody do pozadia a pod. vyuzivam graficke editory...

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 22.10.2002 3:10:36

Nuž smysl je asi takový, že obrázek, jenž je informací, si nebudete ničit deformací v editoru (ztráta informace), ale použijete deformační filtr. S jedním obrázkem pak můžete provést na stránce několik různých operací.

Podstatné ale je, že filtry, tak jako jiné vlastnosti CSS, lze použít nejen na obrázky, ale v podstatě na všechny prvky dokumentu. Takže můžete třeba připravit dynamickou prezentaci firmy nebo obchodního záměru, aniž by se člověk musel spoléhat na PowerPoint.

Mně osobně ovšem nejvíce lákají filtry a dlaší udělátka ve spojení s web-based on-line hramy. Sbohem textovky... ;-)

Avatar

Autor komentáře: Roman Pichlík

Datum vložení: 22.10.2002 7:10:36

Hmmm takze, krome her a prezentaci na, ktere se hodi nastroje k tomu urcene me nic vic nenapada snad nejake menu. Suma sumarum, pouzitelnost celkem mala velke problemy s implementaci v browserech tj. je mozne ze to bude v CSS 3, k cemu ale to kdyz nektere prohlizece poradne nepodporuji ani CSS2 a samozrejme ruzna funkcnost na ruznych prohlizecich(nekompatibilita), secteno podtrzeno za dva tri roky mozna ted ani omylem.

Avatar

Autor komentáře: Karel

Datum vložení: 22.10.2002 9:12:03

No a o tom to je ty chytroline urejpana rika se tomu POKROK - a s takovymi argumenty jako ze: vzdyt ja (TY) to stejne na nic nevyuziju by jsme jeste ted asi bydleli na stromech !

Avatar

Autor komentáře: David

Datum vložení: 22.10.2002 9:32:45

Pokrok je fajn vec a filtry se mi libi. Nejdrive bych ale rad, aby byly plne podporovany predchozi normy. A vsude stejne...

Avatar

Autor komentáře: Karel

Datum vložení: 22.10.2002 9:59:25

Ano dodrzovani norem je dulezite a bylo by krasne kdyby vsude vse fungovalo stejne (prohlizece) ale to je jiz na jinou debatu - imho toho se nikdy nedockame :(

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 22.10.2002 11:21:15

Takže k čemu je to dobré? Například nedávno jsem se účastnil projektu virtuálního anatomického atlasu. Pokud bychom se mohli opřít o filtry, behaviorální skripty a další „zbytečnosti“, nemuseli bychom vyvíjet vlastní prezentační vrstvu a naše práce by se smrskla na méně než 50% ;-)

Avatar

Autor komentáře: Roman Pichlík

Datum vložení: 22.10.2002 15:52:01

Ano je to sice vsechno krasne, ale ma to maly hacek vami uvedeny pripad je uplne klasicke "zneuziti" browseru kdy ptrestava byti nastrojem pro prohlizeni stranek a stava se znej jakasi univezalni platforma pro vsechno(Textovy editor, Herni konzole,Prehravac hudby,Prohlizec obrazku atd.) all-in-one coz neni podle me dobre, ikdyz bohuzel mozna bohu dik tomu nezabranime. To zneuziti neberte nijak zle, chapu ze obcas je treba proste jit za hranice moznosti a vymackat znej 150% pro specialni ucely treba vas atlas pro me to byly nedavno grafy. Bohuzel soucasna podpora v prohlizecich je takova jaka je, proto je IMHO pockat nez to uzraje. Podivejte se treba na DOM, jak dlouho je tu jeho otevrena specifikace a jaka jeho implementace v prohlizecih ktomu pripoctete nekompatibilitu se starsimi prohlizeci, vysledek ano je to vsechno krasne, ale pro pouziti na specialni projekty napriklad na intranetu,jako on-line na cd-rom apod, kde jste schopen definovat mnozinu zarizeni, pro pristup k temto strankam nebo si je vynutit to reseni je ,ale na internetu ne.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 22.10.2002 16:29:23

No vidíte, a já si zase myslím, že nejde o zneužití, ale o využití daného principu a dostupných nástrojů. Přístup "all-in-one" je v tomto případě IMHO ideální. Jde mi totiž o bezbariérové sdílení informací a v takovém případě jsem proti vynucování jakýchkoli speciálních požadavků.


Článek se týká současných a budoucích možností. Pokud se nebude psát o možnostech a budoucnosti, pokud se nebudeme snažit prosazovat standardy a posunovat hranice použití, zůstaneme přesně tam, kde jsme dnes - ve světě, kde ani dva prohlížeče nejsou kompatibilní a kde jakákoli seriózní práce znamená nadměrnou a zcela zbytečnou námahu.


P.S.: Nelíbí se mi, jak je nahlíženo na intranety, jako na oblast "divokého západu". Intranety jsou stejně omezené a potýkají se se stejnými problémy jako internet, ty opravdu velké jsou na tom pravděpodobně ještě hůře. Profesionál se nikdy nemůže spolehnout na specifické podmínky jedné malé sítě, o respektování obecně platných standardů a zákonů nemluvě (ano, zákony o informační dostupnosti se vztahují i na intranety).

Avatar

Autor komentáře: Roman Pichlík

Datum vložení: 23.10.2002 7:39:04

Aby nedoslo k milce ja na intranety nenahlizim jako na divoky zapad, samozrejme chapu, ze omezeni jsou naprosto stejna jako pro internet, lae na druhou stranu je urcita sance na zjisteni pouzivanych UA minimalne jsou dostupne prostredky pro jejich vynuceni, ale to je tema na jinou diskusi.
<I>
No vidíte, a já si zase myslím, že nejde o zneužití, ale o využití daného principu a dostupných nástrojů. Přístup "all-in-one" je v tomto případě IMHO ideální. Jde mi totiž o bezbariérové sdílení informací a v takovém případě jsem proti vynucování jakýchkoli speciálních požadavků.
</I>
zde mame kazdy jiny nazor nebudu Vam ho vyvracet, kazdopadne za nej dekuji

<I>
Článek se týká současných a budoucích možností. Pokud se nebude psát o možnostech a budoucnosti, pokud se nebudeme snažit prosazovat standardy
</I>
Obavam se, ze mi zadne standardy neprosadime jedine co budeme a muzeme delat je zvolit mensi zlo pro nekoho je to ladit na jednu platformu pro jineho psat dvojity kod
Jaka budoucnost? Je plno technologii, ktere byly prevratne a zapadly do sedi zapomneni. Nielsen uvadi, ze nove technologie by se mely zacit pouzivat dva az vtri roky po jejich finalnim uvedeni tj. asi tak doba kdy ji zacnou prohlizece podporovat.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.10.2002 17:02:53

Nechci tu šířit flame, jen bych se rád vyjádřil k vynutitelnosti UA v intranetech. Tohle je jeden z mýtů, s nímž jsem se setkal, a který považuji za mimořádně nebezpečný. Řídil jsem několik sítí, od deseti do tří set uživatelů a řeknu vám, že ty tři stovky už v praxi znamenají takřka nemožnost jakékoli homogenity prostředí. Musíte si počínat velmi razantně a tvrdě (tj. technologicky) vynucovat mezi uživateli disciplínu, o boji s financemi nemluvě. Přitom mám zkušenosti se sítěmi v Anglii a Německu, které měly až pět tisíc uživatelů a kde na homogenitu prostředí zcela rezignovali (UK) nebo ji realizovali zmražením technického stavu ve zhruba tříletých krocích (Německo = Netscape 4).

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 24.10.2002 8:35:56

ano souhlasim svami, ze udrzet homogenitu je nemozne, IMHO lze alepson zarucit, ze se bude pouzivat alespon jedna UA platforma(Explorer, Netscape atd.)

Avatar

Autor komentáře: raki

Datum vložení: 7.11.2002 23:15:15

Ahoj moc to sem nepatri, ale zajimal by me ten virtualni anat. atlas... mohl by jsi mi o tom napsat vic...? Diky Raki

Avatar

Autor komentáře: Dominik Fišer

Datum vložení: 22.10.2002 18:38:22

Hele, vis jak to je s kompatibilitou. Prohlizece MSIE pod verzi 5.0 pouziva minimalni mnozstvi lidi a Netscapy taky nema skoro nikdo o ostatnich ani nemluve. A ten kdo je pouziva uz ma aspon sestkovou verzi, kde uz podpora je. Ostatne v CSS2 to neni, ale funguje to a to plne, teda pokud mas dobrej prohlizec. A efekty jsou vyborny. proc se delat se slozitou grafikou?

Avatar

Autor komentáře: Roman Pichlík

Datum vložení: 23.10.2002 7:46:02

Muzete mi rici z jake statistiky vychazi Vase sebevedome tvrzeni, docela by me to nezajimalo? Treba v Nemecku nebo Spanelsku je celkem siroka komunita Netscape. Jak muzete tvrdit, ze ten kdo je pouziva ma nejmene 6 verzi, plno lidi ani nevi, ze je jiny prohlizec nez ten co maji na disku a uz vubec nemaji paru o tom, ze je neco jako instalace. Co je pro vas dobry prohlizec? Z jakeho titulu oznacujete to za dobre a to za spatne? To co je dobre pro vas neni dobre treba pro me. Nejsou dobre a spatne prohlizece, jsou jen prohlizece ktera Vam vyhovuji a nevyhovuji. Efekty? Vite co je to usuability zrejme ne.

Avatar

Autor komentáře: Mr.Scully

Datum vložení: 23.10.2002 12:34:55

Mam webove stranky v anglictine s cca 150 unikatnimi navstevniky denne a zhruba 3-5 z nich pouziva Netscape. Oproti tomu IE >5.5 vyuzije cca 135-140 lidi. Neni to samozrejme tak reprezentativni vzorek, ale totalni ubytek uzivatelu nekvalitniho Netscapu pozoruji uz delsi dobu.

Avatar

Autor komentáře: Dominik Fišer

Datum vložení: 23.10.2002 22:35:45

Moje statistiky vycházejí ze statistik přístupů na weby které spravuji. Opravdu často třeba z tísíce návštěvníků má prohlížeče jiné než MSIE tak 5. A co se týče toho dobrého a špatného, tak o tom jsem se nikde nezmiňoval a neříkám, že Netscapy jsou špatný, nebo horší než ostatní. Chovají se sice trochu jinak a každému vyhovuje něco jiného. Já osobně dávám přednost MSIe, ikdyž má taky svoje chyby. Jde víceméně o zvyk. A také o praktičnost, většina stránek je přeci jen dělaná pro MSIE, tak proč se jim nepřizpůsobit? Navíc u česky lokalizovaných stránek neočekávám mnoho návštěvníků z Německa či ze Španělska a navíc ten vzorek s jinými prohlížeči než MSIE!

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 24.10.2002 8:42:17

<I> také o praktičnost, většina stránek je přeci jen dělaná pro MSIE, tak proč se jim nepřizpůsobit</I> no nema cenu se hadat tato veta mluvio za vse, pokud si neuvedomujete, ze stranky se nedelaji na konkretni prohlizec pak nema cenu dale diskutovat. Jedinym moznym a spravnym meritkem pro stranky je dostupnost. Nerozhoduje to jestli ma dnes ten a ten prohlizec 80 procent nebo procenta 3, co plati dnes za rok uz nemusi to je porad dokola. Vrele vam doporucuji precist si nejakeho Nielsena <a href='http://www.useit.com' target='_blank'>http://www.useit.com</a>

Avatar

Autor komentáře: indianek

Datum vložení: 22.10.2002 9:39:15

V ie už sem si s tim hrál, ale škoda že autor v článku neshrnul jaké jiné prohlížeče a jejich verze podporují které subsety těchto filtrů :-)))

Avatar

Autor komentáře: Dušan Janovský

Datum vložení: 22.10.2002 17:32:46

Není pravda, že filtry se v Internet Exploreru dají použít jen na elementy s absolutní pozicí.

Avatar

Autor komentáře: Dominik Fišer

Datum vložení: 22.10.2002 18:42:43

Nejdriv se nauc cist a pak se ptej. Je psano, ze absolutni pozice je nutna jen u tagu DIV a SPAN, u tech dalsich ne. OK?

Avatar

Autor komentáře: Dušan Janovský

Datum vložení: 22.10.2002 17:37:39

V upoutávce k článku je napsáno, že filtry podporuje částečně také Netscape.

Podle mých zkušeností netsape nepodporuje absolutně nic z filtrů. U Mozilly jsem podporu nezaregistroval a ani jsem si nevšiml, že by ji někdo deklaroval.

Odkaz na Netscape v závěru článku je použitelný pouze pro zjištění, že mám pravdu :-)

Avatar

Autor komentáře: Webmaster

Datum vložení: 22.10.2002 17:50:37

Ale podporuje, jistěže ano :-) Ale podle své syntaxe, samozřejmě :-)

Informace viz např.
<a href='http://www.blooberry.com/indexdot/css/properties/extensions/nsextensions.htm' target='_blank'>http://www.blooberry.com/indexdot/css/properties/extensions/nsextensions.htm</a>

Avatar

Autor komentáře: Dominik Fišer

Datum vložení: 22.10.2002 18:47:52

Ano, jak jiz bylo psano, Netscape filtry podporuje. Avsak od sestkovych verzi vys. Nevim tedy jak, protoze jsem to moc netestoval. Pokud to chces vedet zcela jiste, vyzkousejte si to.

Avatar

Autor komentáře: Dušan Janovský

Datum vložení: 22.10.2002 17:46:11

Pár příkladů:
<a href='http://dusan.pc-slany.cz/internet/filtry_priklady.htm' target='_blank'>http://dusan.pc-slany.cz/internet/filtry_priklady.htm</a>

Další informace:
<a href='http://dusan.pc-slany.cz/internet/filtry.htm' target='_blank'>http://dusan.pc-slany.cz/internet/filtry.htm</a>

Ještě bych si dovolil článek doplnit o informaci, že microsoft má v novějších prohlížečích mnohem více filtrů, které se však zadávají pomocí slova "microsoft", proto jsem je raději moc nestudoval. Odkaz:
<a href='http://msdn.microsoft.com/workshop/samples/author/dhtml/DXTidemo/DXTidemo.htm' target='_blank'>http://msdn.microsoft.com/workshop/samples/author/dhtml/DXTidemo/DXTidemo.htm</a>

Také pamatujte na to, že divoké filtry dokážou na slabším stroji pěkně zatopit grafické kartě.

Avatar

Autor komentáře: Dominik Fišer

Datum vložení: 22.10.2002 18:45:35

Ano, vim o filtrech, ktere nove definoval Microsoft pro sve prohlizece, ale jejich podpora je tak mala, ze skoro nestoji za zminku. A navic se v mnohych pripadech chovaji jinak. Velka vetsina je vsak stejna. Koho, tohle zajima, at se koukne na MSDN, tam je vse. Jinak o filtrech blize se na Intervalu jeste doctete...

Avatar

Autor komentáře: EuroUFOn

Datum vložení: 23.10.2002 13:25:38

jak tak koukam tak tu máme zase nějaký chytráky kteří nedovedou pochopit že MS Errornet Exploder pod linuxem nejde. A nejlepší prohlížeč je asi Mozilla, netscape už zastarává. Mozilla umí filtry, tabed browsing...všechno co je dobrý. A IE umí hlavně padat.
Uvědomte si že není žádný omění spatlat stránky pro IE6 a rozlišení nějaký tisíce ale udělat stránky který jdou dobře na IE a Mozille a aspoň se zobrazí(nemusí třeba pěkně, není důležité jakou bude mít barvu rámeček kolem navigačního menu :-) ale jestli se to menu vůbec zobrazí) v Konqueroru...
nejlepší je že Mozilla je pro Windows i pro Linux což o IE neplatí.

Avatar

Autor komentáře: Dominik Fišer

Datum vložení: 23.10.2002 22:43:14

Nemám vůbec nic proti Mozille, ze zkušenosti bych řekl, že prodírá i před více známý Netscape.
Souhlasím, že udělat dobře optimalizované stránky pro tu spleť prohlížečů,které existují není nic jednoduchého. Stačí dělat pro MSIE a pro Netscape a dá to co zabrat a velikost stránek roste neúměrně výsledku. Možná bysme si měli také požit stále vzpomínanou otázku, má to smysl, když potom na tisíc návštěvníků přijde 10 návštěvníků z jiných prohlížečů, z čehož pět stránky vůbec nezajímají, v dalších třech je to čitelný a dva lidi z toho nemaj vůbec nic?
Vím jak dokáže naštvat neoptimalizovaná stránka, ale já jako správce stránek chápu, že se nikomu nechce zabývat složitou optimalizací. hlavní je, když je stránka čitelné, třeba i jen s nějakou slabou grafikou, ale jde o ty informace.
Já osobně optimalizuji stránky tak, aby byli čitelné. Ostatní nechávám plavat...

Avatar

Autor komentáře: majco

Datum vložení: 24.10.2002 2:18:11

To nie je pravda, ze sa nikomu nechce optimalizovat stranky pre ine prehliadace. Ja som sa stretol s pripadom, ked mi klient vyslovene prikazal, ze mu mam predviest stranku aj na linuxe a aj v netscape pod WIN. Ja som mu na to povedal, ze takato optimalizacia webu ho bude stat nejaky peniaz navyse a na moje prekvapenie suhlasil...

Inac suhlasim s nazorom ze Mozilla uz predbehla Netscape, ale pre mna to ma stale caro pozerat stranky este aj v LYNXe :)

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 25.10.2002 15:55:17

Zasadnim problemem je slovicko <I>optimalizace</I>. Spickovy webdesigner by mel zapomenout, ze jej vubec v tomto slova smyslu kdy slysel. Nejde preci o to, optimalizovat to ci ono, ale jak vytvorit takovy navrh, ktery v ramci platnych standardu bude funkcni a zaroven esteticky hodnotny. Od "drive narozenych" designeru, jako jsem treba ja, to vyzaduje myslenkovy posun, ktery neni vzdy snadny, ale verte mi, ze to jde a cloveku se pritom ulehci... ;-)

Avatar

Autor komentáře: Radek Hrabůvka

Datum vložení: 17.11.2002 20:15:51

Pořád se nestačím divit, když vidím napsané, že XRAY zobrazuje obrysy objektu!

Filtr XRAY udělá <B>černobílý negativ</B>, něco jako RTG snímek.

Avatar

Autor komentáře: Dominik Fišer

Datum vložení: 18.11.2002 20:04:31

Musím s Vámi souhlasit, omlouvám se za tuto menší nepřesnost, která se zde do článku vloudila. Máte zcela pravdu, nicméně ve článku, který bude pojednávat o tomto filtru detailněji, je vše již správně. O tom se budete moci přesvědčit na Intervalu v nejbližší době. Omlouvám nějak jsem tuto skutečnost při kontrole přehlédl.

Avatar

Autor komentáře: LoWang

Datum vložení: 3.4.2003 3:09:40

Když jsem se pokoušel udělat Shadow nebo Dropshadow, taxe to vůbec neprojevilo, pokud u prvku nebyl ještě styl width nebo height!
To je teda pěkně na houby!

Avatar

Autor komentáře: Dominik Fišer

Datum vložení: 3.4.2003 19:03:39

Jo opravdu to tak je a je to docela logický. Težko si dokážu představit, že by se stín statického filtru vytvářel dynamický....

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Mach

Datum vložení: 7.7.2005 1:41:46

Kdyby to tu nekdo jeste cetl: neni to nic zvlastniho a je to asi 10x zopakovane v dokumentaci na MSDN. Filtry obecne jsou aplikovany pouze na prvky v urcitem stavu, do ktereho je dostanete vyplnenim width, height, zmenou smeru toku textu, atributem contenteditable, ...

Avatar

Autor komentáře: Oldřich Vlášek

Datum vložení: 29.10.2005 16:57:03

Ale čte!

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz