Starší komentáře ke článku: Slabikář JavaScriptu - základy objektu document

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Petr Cerny

Datum vložení: 24.5.2002 9:20:03

Co ja vim, tak podle standardu musi byt id v dokumentu jedinecny. Ale se standardy si asi vy naruzivi javascriptari moc hlavu nelamete, ze? Hlavne ze to jede v IE....

Avatar

Autor komentáře: David Morkes

Datum vložení: 24.5.2002 10:06:39

Podle standardu HTML 4.0 musí být atribut ID (jak sám název napovídá) opravdu jednoznačný. Myslím ale, že může být zajímavé popsat i chování, které standardu neodpovídá. Pokud jste někdy generoval serverovým skriptem několik desítek různě zanořených objektů včetně jejich ID (a nedej bože takový skript po půl roce přepracovával), jistě mi dáte za pravdu, že dodržovat standardy může být velmi obtížné nebo dokonce nežádoucí.
Popisovaný příklad nemá navádět k nedodržování standardů v jednoduchých případech, ale ukázat, že standard nemusí být dogma. Nakonec tady nevedeme akademickou debatu, ale snažíme se ukázat řešení příkladů, které přináší život. Věřím, že většina čtenářů čte články na Intervalu právě z toho důvodu.

Avatar

Autor komentáře: Pavel Simek

Datum vložení: 24.5.2002 11:01:06

Ach jo. Ne, opravdu nepovažuju za zajímavé popisovat chování browseru, které neodpovídá standardu. Jiný browser nebo příští verze browseru se může chovat úplně jinak. Spousta jiného softwaru může (a měla by) prostě při duplicitním ID vyhodit syntaktickou chybu. A také dříve nebo později bude. A rozhodně nechápu, co máte na mysli tím, že dodržování standardů může být "obtížné nebo dokonce nežádoucí"! Že si nedokážete pohlídat duplicitní ID? No tím se tedy nechlubte. Standardy tu nejsou proto, aby mi komplikovaly život, ale aby mi ho usnadňovaly. A kdo není líný trochu se o ně zajímat, tomu ten život opravdu usnadňují. Chudáci čtenáři, kterým tady motáte hlavu věcmi, které jsou už několik let zavržené (document.ids, document.all, document.bgColor, ...), protože všechny browsery dnes už podporují standardy a pokračují v jejich další implementaci. A zatímco některé z důvodu zpětné kompatibility stále podporují svá někdejší proprietární řešení (MSIE), jiné je už nekompromisně opouštějí (Netscape). Výukové seriály o JavaScriptu by měly být tím prvním, kdo je opustí.

Avatar

Autor komentáře: David Morkes

Datum vložení: 24.5.2002 13:43:06

Tuto debatu můžeme vést ještě dlouho, což nebudeme, protože shoda není pravděpodobná. Tedy stručně. Můj pohled na celou problematiku je jiný než váš a vychází především z každodenní praxe, kde musím v prostředí intranetu pomocí JavaScriptu zajistit user fiendly funkčnost stejnou, jako mají desktopové aplikace. To jsou zkušenosti k nezaplacení. Odhaduji – i když se můžu mýlit – že vaše praxe tak bohatá není. Jinak souhlasím s tím, že standardy – ostatně stejně jako sbírka zákonů, dopravní předpisy a plno dalších věcí – by nám měly život usnadňovat ...

Avatar

Autor komentáře: Scorpi

Datum vložení: 24.5.2002 14:04:02

Mozna jste tu praxi pana Simka opravdu odhadnul spatne :-))
<a href='http://www.nestor.cz/pas' target='_blank'>http://www.nestor.cz/pas</a>
Jinak souhlas s vyse udenymi vytkami, ostatne uz jsme zde podobnou debatu vedli...

Avatar

Autor komentáře: Pavel Simek

Datum vložení: 24.5.2002 14:08:21

Váš seriál se ovšem netváří jako návod pro tvorbu intranetových aplikací pro MSIE verze XX (pravděpodobně 4.0). Tváří se jako "slabikář JavaScriptu". A jako takový ho budu tvrdě kritizovat, např. pokud se pod titulkem "Obecné vlastnosti objektu document" objeví pár nějakých zavržených vlastností. I já se v každodenní praxi snažím dělat rozhraní srovnatelné s desktopovými aplikacemi. Rozdíl je ovšem v tom, že se to snažím dělat pro web, proto je důležité dělat to podle webových standardů, a to nikoliv proto, abych se po smrti dostal do nebe, ale proto, že to je jediný perspektivní způsob, jak se při budoucí údržbě nezbláznit. DHTML je složitá věc -- prokousat se všemi souvisejícími standardy a dojít ke stylu práce, který umožní psát skripty, které dnes opravdu patří na web (ne jen na intranet) je poměrně náročné a já bohužel vidím, že váš seriál to lidi nenaučí. Když ho označíte jako "tipy z praxe pro tvorbu intranetu založeného na browseru XY", budete mít od mé kritiky navždy pokoj. :)

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz