Starší komentáře ke článku: Odstraňte bariéry svého webu - základní požadavky

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: mat

Datum vložení: 30.4.2002 9:19:01

Konewcne nekoho napadlo udelat popis teto zalezitosti. Doufam ze se autor zameri na popis konkretnich prikladu pouzitelnych v praxi. Pro mne jako laika jsou hlasova ovladani webu, vystupy do braillova pisma nebo zakladni standardy v teto oblasti spanelskou vesnici. Uvital bych i linky na takto upravene weby. Jen tak dale

Avatar

Autor komentáře: Jakub

Datum vložení: 7.5.2002 23:50:36

Clanek ocenuji taktez, stejne tak i jeho pokracovani. Nicmene rozhodne se nejedna o historicky prvni popis teto udalosti - na <a href='http://www.blindfriendly.cz' target='_blank'>http://www.blindfriendly.cz</a> uz toto nejaky ten patek jede, je to tam vsechno popsane, vcetne exaktnich pripadu atd. atd.

Videl jsem jiz hodne webu, ktere si na sve stranky ikonku blind-friendly daji, nicmene vzdy porusuji alespon jedno pravidlo. Sam jsem delal <a href='http://www.petrmares.cz/blind.php' target='_blank'>http://www.petrmares.cz/blind.php</a>, resp <a href='http://www.petrmares.cz/text.php' target='_blank'>http://www.petrmares.cz/text.php</a> - oboji je dobre pristupne i napr. z PDA a troufam si rici, ze tuto normu splnuje na 100%

(P.S. pokud nekdo najdete nejaky protiklad, budu jedine rad, kdyz me na nej upozornite)

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 8.5.2002 1:08:06

Copak o to, stránky, které uvádíte, se zdají být přístupné dobře (i když chybí doctype a nelze tedy provést validaci HTML). Jenom mi příjde škoda, že jste si dával práci se třemi verzemi, když by stejně dobře stačila jedna.

Avatar

Autor komentáře: Jakub

Datum vložení: 8.5.2002 10:19:14

Ten doctype jsem minul a uznavam vcelku zacatecnicou chybu. Jsem rad, ze mluvite o trech verzich - v tom je prave ten vtip - je jenom jedna :-)

Vse se nacita z databaze - udrzovat tri verze najednou je vcelku vzato polovicni sebevrazda. Tudiz je kod udelan univerzalne tak, aby sel zobrazovat na mnoho zpusobu.

Nyni proc jsou tri verze - jasne nejrychlejsi je blind - zadna grafika ani soubor stylu. Zaroven nejlepe splnuje tuto normu.

Dale je tam textova bez grafiky - rychlejsi, normu blind-friendly vsak jiz nesplnuje - je to pro lidi, kteri nechteji ztracet cas nacitanim grafiky, ale zaroven jim nechci hned predhodit black & white verzi.

No a jako reprezentativni je tam ta verze barevna.

Prace na dalsich dvou verzich byla asi poulhodinova :-)

Avatar

Autor komentáře: JŽ

Datum vložení: 30.4.2002 12:34:26

V článku byla zmíněna verze 1.0 doporučení pro bezbariérový web, v mezičase ale pracovní skupina dala k dispozici druhou verzi, která je k nahlédnutí na <a href='http://www.w3.org/TR/2002/WD-wcag2-req-20020426' target='_blank'>http://www.w3.org/TR/2002/WD-wcag2-req-20020426</a>

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 30.4.2002 14:37:35

WCAG 2.0 je ale zatím ve stádiu pracovního návrhu (working draft), nikoli doporučení (recommendation). Platnou normou je tedy stále ještě WCAG 1.0

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 30.4.2002 14:32:39

Mezi odpovědi na otázku "Proč bezbariérový web" bych přidal ještě jednu: vysokou pravděpodobnost legislativních změn v této oblasti.

V USA je dosti vysoká míra přístupnosti již povinná pro všechny weby financované z veřejných rozpočtů a dá se očekávat, že Evropa se k tomuto trendu připojí časem také. Pokud na to nebudeme připraveni, stovky webů státní správy a místní samosprávy se budou za peníze daňových poplatníků draze předělávat. Navíc ani projekty různých nestátních organizací nebudou mít šanci v soutěži o granty EU.

Myslím, že to je dost pádný argument.

Avatar

Autor komentáře: Andrej MIKULA

Datum vložení: 30.4.2002 19:48:35

Mate samozrejme pravdu. Ale web v sucasnej dobe je a este dlho bude hlavne o biznise. Takzko napriklad pisat s Verdanou 14px a jasnymi kontrastnymi farbami na komercny web. V podsate aj na informacny ako je napr. Builder, Interval, Grafika, Webtip...
Design je pre navstevnika (vascsinou) rozhodujuci, ci si stanku bude pozerat dalej alebo nie.
Ale bezbarierove stranky samozrejme maju svoje opodstatnenie a su potrebne.

Avatar

Autor komentáře: Lukas Kucera

Datum vložení: 30.4.2002 20:24:03

Pokud pominu, že na po čátku funčnosti tohoto webu se hlásili autoři o psaní na tuto tématiku, ale byly tu BARIÉRY pro rozumné příspěvky což u nadpisu "Odstraňte bariéry svého webu" mne automaticky napadlo.
Jde v podstatě zkráceně jen o málo, yapomeňte na Flash, Ative-X atd pokud se nejedná jen o doplňek stránek, stránka by mněla být v HTML, aby se dala převést na textovou jenoduše (v žádném případě menu z obrázků) nebo textová verze, z CSS nepoužívejte přesnou velikost písma, počítejte s tím, že písmo bude větší (ať se to dá pak přečíst) a nepoužívejte nevýrayné barvy a kombinaco červená - zelená (a i opatrně červená - žlutá, přečtěte si něco o barvosleposti je jí postižena minimálně 4% obyvatel), menu musí být přehledné a snadno naleznutelné a poslední už spýše doporučení "User friendly". "User friendly" zavedl sic Bill, ale myslím že dobře. To by zvědavcům do začátku asi stačilo.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 30.4.2002 21:52:44

Máte pravdu, že nemalá část (asi většina) webů má obchodní cíle. Nemáte pravdu v tom, že estetické kvality návrhu stránek nějak podstatně ovlivňují, zda je návštěvník bude používat či ne.

Představte si vedle sebe na ulici dvě knihkupectví. První bude uvnitř zařízeno naprosto tuctově, bez nápadu, šedivě až skoro ošklivě. Regály ale budou přehledně uspořádány, knížky dobře vystaveny a hlavně tam pustí každého.

Druhé knihkupectví bude zařízeno krásnými mahagonovými regály, zlaté kliky, uprostřed vodotrysk... Jenže ve dveřích bude stát ochranka a každého desátého příchozího nepustí dovnitř.

Které z těchto dvou knihkupectví bude mít větší obrat? Vsadím se s vámi, že to první, a to skoro přesně o 10%.

Na webu to funguje zcela stejně, není důvod, aby to fungovalo jinak. Je znám třeba příklad redesignu jednoho amerického obchodního webu, jehož cílem bylo zpřístupnit stránky i pro Web TV (rozlišení 544x372). Ačkoli Web TV používá v USA jen necelá 2% uživatelů a ačkoli redesignem značně "utrpěla" grafická atraktivita stránek, stoupl v přímém důsledku úpravy obrat tohoto webového obchodu o řádově tisíce USD denně.

To se přitom jednalo o zvýšení přístupnosti o pár procent. Pokud vám ovšem Verdana 14px připadá moc veliká, tipnul bych si, že vaše stránky budou prakticky nečitelné pro cca. 20 až 40 procent návštěvníků (podle cílové skupiny). To už může být sakra hodně peněz.

Avatar

Autor komentáře: Antonin Barinka

Datum vložení: 2.5.2002 15:36:04

Diky za pekny clanek. Jen doufam ze si ho prectou a hlavne vezmou k srdci vsichni M$ a Flash pozitivni, kteri diskriminuji ostatni uzivatele (memas posledni verzi Flash nebo IE -> vypadni nebo si to stahni...)

Avatar

Autor komentáře: Lukas Kucera

Datum vložení: 2.5.2002 19:20:44

u MS pláčeš na špantym hrobě, IE podporuje nejvíce věcí pro "Invalidy" než jiný prohlížeče a částečně určuje standart a to ne poprvé. S Flashem plně souhlasím, ten na stránky, kde jsou informave nepatří.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 2.5.2002 19:55:23

Aniž bych se chtěl jakkoli dotknout jiných produktů Microsoftu, konkrétně IE/Win, bohužel, patří k prohlížečům s velmi malou podporou pro hendikepované uživatele. Hodnotím-li IE5/Win (dosud nejrozšířenější verze), chybí podpora pro alternativní stylesheety, podpora pro uživatelské stylesheety, možnost snadno vypnout/zapnout obrázky, možnost změnit velikost písma definovaného v pixelech, možnost ignorovat barvy definované autorem, naprosto chybná (a v podstatě destruktivní) implementace atributu ALT značky IMG, atd.

V konkurenčních prohlížečích stejné generace (Opera, NN) většina z těchto funkcí je.

Avatar

Autor komentáře: Lukas Kucera

Datum vložení: 3.5.2002 19:17:49

Napadá mne slovo DEBIL. Jak můžete z úst vypustit takové lži. Pokud jste se opravdu seynámil s IE, tak víte, že tohle vše tam funguje a některé věci dokonce od 4.0. Vlastní CSS jste si v IE mohl nastavit jako v prvním prohlížeči. Pokud nechcete jen provokovat, tak si laskavě doplňte mezery ve vědomostech. Pokud ještě nejste schopen studovat manuály, nezapomeňte si nainstalovat podporu pro Handikapované (pokud neyaškrtnete nemáte, né každý si chce vypnout obrázky nebo zobryovat v brailově písmu).
Takové fušerství mne vždycky nasere, informujte se lidé než něco řeknete.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 4.5.2002 0:31:21

Hmm, taková kombinace talentu pro diskusi a slušného vychování je skutečně odzbrojující. Raději toho nechme...

Avatar

Autor komentáře: Lukas Kucera

Datum vložení: 4.5.2002 18:01:14

Máte pravdu vaše lhaní je neslušné a působí i značně negativně pro rozvoj diskuse. Jsem rád, že jste tak kritický. A doufám že se konečně budete chova slušně.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz