Starší komentáře ke článku: kbev
Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz
Datum vložení: 24.2.2006 0:33:07
pečeť - očekával bych, že bude fungovat jako odkaz na web fakulty nevhodné texty odkazů - např. dokumenty (nestahuju přece materiál "zde", ale "Sladkovodní akvarijní živočichové"), podobně v pracovnících e-maily (co si počnou chudáci uživatelé webmailů?). K pracovníkům bych rovněž doporučil přidat jejich fotky, aby se omezily trapasy, kdy se student ptá profesora, jestli je pan profesor doma :-)
Datum vložení: 24.2.2006 10:07:10
Zdravim, k peceti, upravim to tak, aby tam byl odkaz. Jen si nejsem jisty vhodnosti odskoku na stranky fakulty. Pravidlem byva odskok na uvodni stranku webu, tedy, mohlo by to mast. Texty odkazu take asi upravim. Tuto variantu jsem mel pripravenou, ale spise z duvodu prehlednosti jsem ji opustil. Nicmene se nad tim jeste zamyslim. Fotky pracovniku jsou uvedeny tam, kde mi je pracovnici dodaly. Tudiz, prostor zde je :o). Diky za nazor.
Datum vložení: 24.2.2006 14:24:21
[i]Fotky pracovniku jsou uvedeny tam, kde mi je pracovnici dodaly.[/i] Nechce se jim, co :-)? Dělám teď web jedné základní škole a tam dokonce nechtějí ani společné foto učitelského sboru, snad je ještě přesvědčím, ale odolávají :-).
Datum vložení: 24.2.2006 0:38:48
1) to menu je úplně ztracené a ještě ke všemu je psáno malým písmem 2) "Plán výuky - mikrobiologie zde [pdf, 52 kb]." -- musí být jako text odkazu zrovna "zde"? Podle mého názoru by byl lepší odkaz přímo z té mikrobiologie. 3) Je opravdu nutné, aby měl každý odkaz atribut title? Viz třeba zápisy jako: <a href="..." title="odkazy">odkazy</a> nebo <a href="..." title="změny ve výuce">změnách ve výuce</a> 4) ty kontakty by mohly být v <address> Jinak pěkný, web na mě působí příjemným dojmem.
Datum vložení: 24.2.2006 10:14:19
I vy budte pozdraven, 1) muzete nejak jasne rict, ktere menu? Horizontalni, ci vertikalni? Myslim, ze vertikalni menu je zcela jasne umisteno na tradicnim miste a viditelne. Co se tyce velikosti pismen mozna by stalo za to je zvetsit. Problem trochu je, ze jsem nechtel zbytecne ukrajovat misto informacim, coz vzhledem k optimalizaci na rozliseni 800x600 px je slozite. Ale zkusim s tim neco udelat. 2) Ano, jiz v minulem prizpevku jsem zminil, ze jsem si vedom, jak ma vypadat spravny odkaz a zvolil jsem tuto variantu z duvodu prehlednosti a lepsi orientace navstevnika. Ale nejspis to zmenim. 3) Nutne to je, dle standardu koncorcia W3C, ktereho se snazim drzet. Otazka je vhodnosti toho textu. Upravim, aby mel skutecne informativni charakter. 4) Souhlas. Bude opraveno. Diky za vas nazor.
Datum vložení: 24.2.2006 14:07:53
Drzet se W3C je nekdy osetmene, neni to jen muj nazor ze XHTML 1.0 Strict je padle na hlavu. Viz treba povinny atribut title u odkazu. Kdyz je odkaz uz sam o sobe vysvetlujici, tak proc tam davat title. Osobne doporucuju pouzivat Transitional.
Datum vložení: 24.2.2006 14:29:51
Můžete, prosím, odkázat zdroj, který stanovuje povinnost uvádět atribut title u odkazů v XHTML 1.0 Strict?
Datum vložení: 24.2.2006 15:04:20
Zdravim, omlouvam se za chybne tvrzeni. Skutecne atribut title v odkazu byt nemusi. Muj nazor se zakladal (mimo jine) na cetbe nejake literatury, ale bohuzel jsem ted nedohledal, ktere. Nicmene je pravdou, ze XHTML Strict nevyzaduje atribut title. Muj nazor je ovsem takovy, ze je vhodne jej dodavat. Z duvodu predani vice konkretnich informaci o danem dokazu. Tedy, jak jsem jiz psal, je zde spise otazka obsahu a ten, uznavam, neni prilis stastny.
Datum vložení: 24.2.2006 15:06:41
Ja myslim, ze tomu tak neni. Dodrzovat tyto standardy jednoznacne vedek prehlednosti a semanticke validite kodu. Tim tedy srozumitelnosti pro strojove zpracovani a samozrejme to vede k prehlednosti i pro uzivatele. Ale samozrejme jsem rad, ze se pouziva alespon Transitional verze :o).
Datum vložení: 24.2.2006 16:46:28
Uz treba chybejici atribut target="_blank"u odkazu je problem. Muzeme vest nekonecnou diskuzi o tom, jestli otevirani stranky v novem okne je dobre nebo neni, ale obecne se pouziva pro odkaz z webu do okoli, kdy chci zduraznit, ze uzivatel opousti web. Nebo velice vyhodne je to pro fotogalerie, kdy si mohu prohlizet nahledy a na pozadi v novych oknech nacitat detaily. Ja nemam nic proti standardum, ale vadi me, ze v Strict byly nektere veci zruseny bez adekvatni nahrady (napriklad vertikalni zarovnani, nekdy v tabulkach potreba).
Datum vložení: 24.2.2006 17:00:54
Teď se zeptám já. Kde jste se dočetl, že v XHTML 1.0 Strict je zrušeno vertikální zarovnání?
Datum vložení: 24.2.2006 22:33:16
Fiha, svet neni placaty.... tak to jsem zil docela dlouho v omylu, ze valign tam vazne neni. Aspon me tato diskuze donutila se na to podivat.
Datum vložení: 24.2.2006 18:24:30
Pořídíte to i bez target="_blank" - viz. článek Ohleduplné otevírání nových oken s JavaScriptem: http://interval.cz/clanek.asp?article=3484
Datum vložení: 25.2.2006 0:38:19
Ano, mate pravdu, ze jsou nektere veci omezene. A je asi na sahodlouhe diskuze, zda to skutecne chyby, nebo jde o spravnou optimalizaci. Co se tyce otevirani do novych oken, tak je myslim dobre, je pouzivat velice stridme (a to jak s JavaScriptem, tak s targetem). Asi je rozumne pouzit je ve fotogalerii jak pisete, ale na bezne zobrazovani stranek, je dle meho nazoru pro uzivatele prehlednejsi, pokud se otevira v materskem okne. Pokud jej chce totiz otevrit v jinem muze to udelat v kazdem prohlizeci sam. Ovsem predpoklada to uzivatele upozornit, ze se premisti na jine misto Internetu. Toliko muj nazor.
Datum vložení: 27.2.2006 13:22:18
podle mně je lepší si tu fotografii otevřít do nového tabu sám (přes prostřední tlačítko myši například) než všem uživetelům NUTIT svoje zvyky
Datum vložení: 24.2.2006 11:28:16
Dobrý den, kdybych se na vaše stránky podíval jako typograf, asi bych právě byl na cestě s houkačkou na střeše. Texty se nebývale špatně čtou a jsou nepřehledné. Pozornost je strhována na všechno kromě textu. Zelený odkaz na zeleném pozadí? Neměl bych celkem nic proti, ale co kontrastní poměry? Lidé s horším zrakem jej určitě neuvidí. Co se týče menu, tak si nejsem jistý, jestli je to chtěný efekt, ale v místech, kde jsou odkazy, je 2px border. Všude jinde jen 1px. Je to správně? Celkově bych levý sloupec rozšířil. Určitě nebude problém v XHTML Strict 1.0 vystředit celý web na střed. Nadpisy v hormín pruhu obrázkem? Věřím, že je to hezčí, než prostý text, ale co aspoň významově správný alternativní text? Co se týče struktury dokumentu, trochu bych zauvažoval na nadpisy, konkrétně nad h3 (uvítání na prezentaci máte kdesi dole. Všiml jsem si ho čistě náhodou. Česká stránka obsahuje element HOME? To už jsem u profesionální tvorby dlouho neviděl.
Datum vložení: 24.2.2006 15:23:00
Dobry den, muzete byt trochu konkretnejsi v oblasti typografie? Je pravdou, ze take nejsem 100% spokojen s kvalitou prehlednosti, ale nepovazuji ji za az tak katastrofickou. Pokud budete konkretnejsi, budu rad. Kontrasni pomer myslim neni zas az tak spatny a dodrzuji pravidlo pristupnosti o podtrhavani odkazu, tedy jsou citelne i pro uzivatele s vadou zarku. Efekt v menu je zamerny. Uz jsem uvadel, ze rozsireni zvazim. Problem to neni a cekal jsem zminku o vystredeni :o). ATL text v pruhu s obrazkem muzu resit jedine atributem title do divu, ktery tuto oblast definuje. Obrazek je totiz definovan v CSS jako pozadi. Uvitaci text je umisten dole, jelikoz nema prilis velkou informativni hodnotu a je zde pro uplnost a pripadne snadnejsi orientaci nahodnych navstevniku. Stranky jsou zamereny predevsim informativne pro studenty a uchazece. Toto to zohlednuje. HOME je myslim relativne standardnim oznacenim, ale klidne zvazim oznaceni domu, ci uvod :o). Diky za vas cas a nazor.
Datum vložení: 25.2.2006 14:40:48
Nejdříve k tomu jendodužšímu: Kontrastní poměry: To že má text podtžení je sice správné, i když ne zrovna nutné, ale to nijak neovlivňuje jeho viditelnost pro lidi se špatným zrakem nebo lidi barvoslepé (posutuní barevného spektra, apod.). Navíc, když najedu na odkaz, tak dojde jak k zmizení podtržení, tak ještě ke zesvětlení, tj. zhoršení viditelnosti, odkazu. Cílený efekt by měl být přesně opačný. Text můžete přeci podtrhávat až při události :hover , a odkazy odlišit od ostatního textu barvou nebo odstínem (ale výrazně tmavším). Problém tohoto barevného schématu je totiž ve volbě podkladové barvy a barvy odkazu. Problém s barevností odkazů máte i v levém panelu. Podle mého soudu by bylo vhodné ještě jednou zauvažovat nad barevným schématem. Typografie. Typografie je opravdu umění a na webu zvlášť. Problémy, které vidím: - malý bílý prostor mezi jednotlivými odstavci/sekcemi (právě koukám na úvodní stránku). - špatné formátování textu (odstazení jednotlivých atributů): datum vložení určite půjde ostadit od kraje, popř. posadit na stejný řádek jako nadpis a zarovnat doprava - použil jste nevhodný typ fontu (díval jsem se do CSS) ,, navíc přidám, že jste nedefinoval správně rodinu fontů - patkové písmo se pro web příliš nehodí, je to spíše otázka sazby pro knihy - doporučuji tedy bezpatkové písmo - tento problém není sice úplně typografický, ale souvisí s přehledností (stále úvodní stránka): ... množství textu pod jednotlivými nadpisy je chabé, tj. nedochází k optickému dělení textu na celky - sekce: studentská rada: ... je pravdou, že oddělení odstavce je dostatečné co se sazby týče, ale doporučuji i odsazení prvního řádku, zvýšíte tím přehlednost ... také bych posunul níže a více vpravo nadpis: Jsme tu pro vás VALIDITA: http://www.dyksoft.cz/kbev/Applicant/default.php - Error Line 56 column 49: there is no attribute "titel". ...a <a href="http://www.cuni.cz" titel="web Univerzity karlovy">Univerzitě kar - kopírováno z validátoru. Je to samozřejmě malá chyba a stránky jsou jinak validní. Co se týče optimalizace pro prohlížeče: - CSS budete muset ještě dopilovat, prohlížel jste stránky v FF? - pokud ne: ... při klinkutí na odkaz je daný aktivní odkaz zobrazen úplně mimo menu Syntaxe CSS: .. používáním zkrácených zápisů si ulehčíte život :) místo padding: 5px 5px 5px 5px; stačí napsat: padding: 5px; - celkem mě zmátlo, že obecné (X)HTML elementy definujete až nakonec, než jsem je našel, myslel jsem si, že je vůbec nedefinujete
Datum vložení: 25.2.2006 19:48:07
Predem dekuji za vas cas. K podtrhavani odkazu. Mam za to, ze opacne pouziti :hover efektu porusuje prave sdeleni uzivateli, ze jde o odkaz. Pokud si najedu na podtrzeny text a zmizi mi podtrzeni je jasne, ze jde o odkaz. Pokud ma nekdo vadu zraku, jen zmena (a to jakakoli) barvy nestaci. Respektive musela by byt opravdu kontrastni. Zmizeni podtrzeni tuto moznost nahrazuje. K typografii: Podivam se na definici fontu v CSS, diky za upozorneni. Problem s presunem data je, ze se v teto casti zobrazuji i dalsi veci. Myslim, ze jednotne umisteni prispiva k prehlednosti, ale je to diskutabilni. Mnozstvi textu je chabe, ale jde predevsim o strucne sdeleni studentum, tedy mnoho by bylo asi chybou. Validita: Diky. Opravim preklep. Optimalizace pro vyhledavace: Stranky testuji predevsim ve FF a za pak v dalsich prohlizecich. Tedy o teto chybe nevim. Mozna jste videl stranky v dobe, kdy jsem je upgradoval. Syntaxe CSS: Myslim, ze jde spis o volbu vlastniho "stylu" pri psani stylu :o). Ale diky.
Datum vložení: 24.2.2006 14:02:07
Menu by melo zobrazovat kde se aktualne nachazim nejaky zvyraznenim (jina barva, znak-kolecko atd.) Odkaz z loga a menu vede na index.php, coz z hlediska SEO je velice nevhodne, vyhledavaci robot to bude brat jako duplikatni stranky. Levy sloupec je na vetsine stran delsi nez text, pusobi to nevyvazene Jak uz tu bylo napsano atribut title u odkazu se pouziva s citem, kdyz vysvetluje kam odkaz vede, je-li to jasne primo z obsahu, neni nutny, a pokud je title uplne stejny jako odkaz, tak je to nevhodne, pro uzivatele hlasove ctecky navic matouci. Velikost pisma v menu bych take zvetsil. Neco pozitivniho :) Celkovy dojem je dobry, web vypadava z prumeru klasickych skolnich uniformovanych webu. Kod je prehledny, tabulky psane inteligentne.
Datum vložení: 24.2.2006 15:28:31
To je fakt. Pokusim se s menu neco udelat. Mohu vas poprosit o blizsi vysvetleni? Mam za to, ze to neni z hlediska SEO nejaky prohresek. A z pohledu uzivatele to je jedine prehlednejsi. Ano, delka menu je problem nekterych stranek, kde neni velke mnozstvi obsahu. Nicmene to nepovazuji za zasadni nedostatek. K title - ano, je spise problem v obsahu. Jinak viz muj predchozi prizpevek. Velikost pisma souvisi se sirkou sloupce menu. Dekuji za vas nazor a cas.
Datum vložení: 24.2.2006 16:53:13
Vyhledavac povazuje neco.cz www.neco.cz www.neco.cz/ www.neco.cz/index.php za ruzne stranky se shodnym obsahem, proto jsou dokonce penalizovany. Resenim je mit na zacatku kazde stranky skript, ktery bude smerovat pres 301 pouze na jednu z nich, treba na http://www.neco.cz/ Ten pohled uzivatele je relativni. Vy mate stranky napriklad .../Link/geology.php ...Link/astronomy.php takze index.php tam take pasuje. Ale ja osobne bych delal co stranka to vlastni adresar (ne vzdy, ale vetsinou ano)
Datum vložení: 25.2.2006 0:17:20
A jasne, to mate pravdu. V tomto ohledu to je spatne. Sice tyto stranky nemaji primo ambice byt SEO odladene, ale urcite se to hodi. Diky za ujasneni.
Datum vložení: 26.2.2006 22:25:14
Můžete mi prosím říci na základě jakého zdroje usuzujete, že jsou stránky www.neco.cz a www.neco.cz/ považovány za různé stránky a jakým vyhledávačem jsou penalizovány?
Datum vložení: 27.2.2006 14:32:55
Kuprikladu to je uvedeno v knize, ktera je i zde ke stazeni: http://interval.cz/clanek.asp?article=3436
Datum vložení: 25.2.2006 12:51:57
Trochu mě zarazil odkaz resp. nadpis stránky [b]Co jsme vyřešily[/b] Studenstká rada je složena pouze z žen ? Nebo se úroveň studentů tak strašně zhoršila :)
Datum vložení: 25.2.2006 19:49:01
Skutecne, rada je slozena jen z zen :o)).
Datum vložení: 25.2.2006 18:05:35
- při zvětšení / zmenšení písma se design trochu rozhází... - myslel jsem, že doktoranti se píšou s "t" (http://www.dyksoft.cz/kbev/Student/change_education.php - nadpis) - občas není ten nadpis čitelný, jako třeba právě na výše zmíněné stránce... - http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.dyksoft.cz%2Fkbev%2FDepartment%2Fabout.php - docela malý levý sloupeček - rozšířit & zvětšit písmo
Datum vložení: 25.2.2006 19:54:13
Ano, vim o problemu pri zvetsovani. Snad se mi casem podari to zlepsit. Dle meho nazoru se pise doktorad, ale je mozne ze se pletu :o). O spatne viditelnosti obcas vim. Snad doladim casem :o). Diky za upozorneni na chyby a casem menu rozsirim. Diky za vas nazor.
Datum vložení: 25.2.2006 23:20:49
Po pravdě řečeno se to píše "doktorand", viz například http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/doktorand ;-)
Datum vložení: 26.2.2006 21:35:31
Tak v tom případě se omlouvám, ale přijde mi to nějaké divné ;)