Starší komentáře ke článku: Budujeme školní web

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: BigFoot

Datum vložení: 23.2.2006 0:13:31

Trochu jsem nepochopil smysl knihy, proto přikládám MALÝ KVÍZ: Otázka: Kdo by měl vytváře t webové stránky? a) člověk jehož povolání je "tvorba www" b) zaměstnanec školy c) ředitel školy d) instalatér e) spisovatel správná odpověď: a)

Avatar

Autor komentáře: Andrew

Datum vložení: 23.2.2006 8:02:59

Tak a teď to zkus ještě jednou, ale tentokrát podle reality. Většině škol dělají stránky zaměstnanci, někdy (paradoxně v lepším případě) studenti.

Avatar

Autor komentáře: BigFoot

Datum vložení: 23.2.2006 13:31:48

Tak to se všem stranám moc omlouvám, netušil jsem, že realita je tak smutná. V praxi to tedy bývá asi takto: "Hele Karle, vím že to nemáš v popisu práce, jsi učitel, ale ... tady máš 5 tisíc a udělej nějak ten web... až bude porada, pochválím tě" Znám transparentnější způsoby obchodu. Žil jsem v tom, že učitel má učit. Na škole nám totiž vždycky říkali: Kdo umí umí, kdo neumí učí...

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Havrlant

Datum vložení: 23.2.2006 17:14:13

Smutná realita? Co je smutného na tom, že HTML je v praxi tak jednoduché, že si stránku může udělat prakticky každý, kdo se o to pokusí a alespoň chvíli se o to zajímá? Jeví se mi naopak jako nádherná věc! Kdyby bylo všechno takto jednoduché!

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.2.2006 17:43:02

Něky je jednoduchost na škodu věci. Pokud člověk nemusí vynaložit takřka žádnou energii na vstup do oboru, většinou dojde ke dvou jevům - anarchii, kdy si každý dělá všechno, a devalvaci hodnoty práce, kdy za poctivou práci dostane totéž jako za nepoctivou, či dokonce ještě méně. Právě toto se stalo s WWW a pozitivní efekt širokého přístupu k informacím je přebyt negativními efekty znehodnocujícími právě tyto informace.

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Havrlant

Datum vložení: 23.2.2006 18:55:55

Ano, souhlasím s tím, že jednoduchost HTML je dvojsečná zbraň, nicméně se domnívám, že je to lepší, než kdyby to bylo naopak.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.2.2006 21:34:18

Čím je věc jednodušší, tím silnějších je zapotřebí kontrolních mechanismů a tím odpovědnější musejí být lidé, kteří je používají. Ze srovnání XML a (X)HTML je jednoznačně vidět, že primitivní jednoduchost (X)HTML přináší pouze potíže, zvlášť ve spojení s nezodpovědnými takyodborníky, kteří obhajují všelijaká "pragmatická" (podle mně spíše solipsistická) řešení a postupy argumentem, že "takhle to přece funguje"...

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Havrlant

Datum vložení: 23.2.2006 22:58:18

[i]"Čím je věc jednodušší, tím silnějších je zapotřebí kontrolních mechanismů a tím odpovědnější musejí být lidé, kteří je používají. Ze srovnání XML a (X)HTML je jednoznačně vidět, že primitivní jednoduchost (X)HTML přináší pouze potíže"[/i] Jaké potíže vlastně přináší? Kdyby HTML bylo složitejší (XHTML už zbytečně složité je), stalo by se to, že ti lidé, kteří to teď podle vás tak prasí, by to prasili [b]ještě více[/b], toť vše. Lidská touha mít vlastní web je nekonečná ;-). [i]"...zvlášť ve spojení s nezodpovědnými takyodborníky, kteří obhajují všelijaká "pragmatická" (podle mně spíše solipsistická) řešení a postupy argumentem, že "takhle to přece funguje"..."[/i] No a mám se snad řídit specifikací, která v praxi naopak nefunguje? Není dobré se řídit jenom specifikací a stejně tak není dobré se řídit jenom prohlížeči. Ideální je kompromis. Mimochodem mohl byste mi jmenovat nějakého takového takyodborníka?

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 24.2.2006 10:08:12

Jak elegantně uhýbáte - proč XML netrpí problémy XHTML? Proč XML nemá problémy s nefunkčními prohlížeči a prasáctvím autorů? Protože je postaveno tak, že nefunguje, pokud se odkloníte od normy, zatímco v XHTML se toleruje takřka vše. Pokud ten rozdíl nechcete vidět...

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Havrlant

Datum vložení: 24.2.2006 19:25:34

No to já jsem elegance sama :-). Vy asi zase nevidíte rozdíl mezi koncovými uživateli. HTML je pro masy, XML ne. S XML se v současnosti běžný webdesigner nepotká, tudíž lze předpokládat, že s ním bude pracovat již někdo zkušenější.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 24.2.2006 19:48:33

Právě že vidím koncové uživatele a vím, že se mýlíte. Také XML používají "masy", jenže díky jeho principům s tím nemají problémy. Naopak, XML si tyto masy velice chválí - už v roce vydání specifikace například vznikl odvozený jazyk pro knihovnické záznamy, který si vytvořili jinak IT neznalí knihovníci sami a přitom všude pěli oslavné ódy na jednoduchost a kvalitu...

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Havrlant

Datum vložení: 1.3.2006 19:42:14

No tak pokud bych nemusel dodržovat hromadu nesmyslných pravidel a dodatků a pokud by to bylo všechno tak jednoduché jako onen jazyk, tak ty normy a specifikace a doporučení budu s radostí dodržovat i v případě (X)HTML. Chci-li plně dodržovat všechny zákoutí specifikace XHTML, stává se z tvorby webu docela horor :-). Mimochodem - ti IT neznalí knihovníci si ten nový jazyk napsali úplně od základů a se vším všudy (včetně aplikací, které s tímto novým jazykem umí pracovat) nebo se ho jen naučili používat? Zajímá mě to, kdybyste přihodil odkaz, nezlobil bych se :-).

Avatar

Autor komentáře: Bobík

Datum vložení: 21.3.2006 19:04:12

Pouze pro doplnění: XHTML - HTML založené na XML. Zpracovává ho XML parser, proto je tak nekompromisní. HTML - Klasické HTML. Zpracovává ho HTML parser, proto je v tom takový bordel.

Avatar

Autor komentáře: Karel

Datum vložení: 1.3.2006 14:34:28

Praxe je jiná!! Karle udělej to já ti nic nedám, nemám peníze!!! Jestli to neuděláš, nebude osobní

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 1.3.2006 14:58:30

A vy máte nějaké osobní, které by mohlo nebýt? Já mám spíš takovou zkušenost, že z osobního se dorovnávalo tarifní zvyšování platů, takže teď už žádné osobní nezbývá (neboli rovná se nule ;-)

Avatar

Autor komentáře: Zbyněk

Datum vložení: 21.4.2006 10:31:11

Přesně tak, a osobní se nakonec stejně zrušilo. Prý není z čeho dávat, ale fukční a za vedení atd. na to pořád je...

Avatar

Autor komentáře: ws

Datum vložení: 19.4.2006 20:24:04

až na těch pět tisíc a pochvalu na poradě máte pravdu

Avatar

Autor komentáře: djBastlil

Datum vložení: 23.2.2006 8:55:32

A já nepochopil Tebe a ten kvíz... Znamená to snad, že i když zvolím správnou odpověď a), tak nemá právo tvůrce webu se dozvědět nic o "školních potřebách" i-netových stránek??? A kdo je člověk, jehož povolání je tvorba www???

Avatar

Autor komentáře: Publikační systém Plutanium CMS

Datum vložení: 2.5.2008 19:59:34

Např. my... nabízíme zhotovení webů i pro školy. Viz nabídka na adrese http://www.plutanium.cz

Avatar

Autor komentáře: Petr Václavek

Datum vložení: 23.2.2006 9:19:13

Plně s tebou souhlasím, protože v tvé otázce je správně uvedeno slovo [b]"MĚL"[/b] :) Většinou je to tak (mám na mysli základní a některé střední školy), že stránky vytváří zaměstnanci (třeba učitelé IT) nebo žáci. A tudíž mnohdy začínají od nuly. Schválně [b]další kvíz[/b]: [b]Otázka:[/b] Jak zařídí ředitel školy, která nemá peníze ani na odměny učitelům (což je zcela běžné) vytvoření webových stránek: a) Udělá výběrové řízení a nejlepšímu profesionálnímu webdesignérovi svěří zakázku (řádově desítky tisíc korun) b) Nechá je udělat svým příbuzným c) Dá to za úkol učiteli informatiky (zdarma, případně za malou odměnu) d) Dá to za úkol studentům e) Vykašle se na to, a nějaký student je udělá z vlastní iniciativy Správná odpověď je nejčastěji (dle mého názoru) b) až e)

Avatar

Autor komentáře: ws

Datum vložení: 19.4.2006 20:25:35

jak to víte že vy pracujete taky ve škole

Avatar

Autor komentáře: herr kules

Datum vložení: 23.2.2006 9:41:59

Mel bych tu jeden priklad za vsechny - stranky Gymnazia Chotebor (skoro 10.000 obyvatel). Jednim slovem OSTUDA: http://www.gch.cz/

Avatar

Autor komentáře: Petr Václavek

Datum vložení: 23.2.2006 10:45:21

Ostuda je to možná po vizuální stránce a z hlediska kódu stránky, ale co se týče obsahu, tak mi to přijde docela dobré, aktualizované - daly by se najít mnohem horší případy.

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Havrlant

Datum vložení: 23.2.2006 17:18:24

Co máte proti tomu webu? Plní svůj účel? Plní. Najdete tam informace, které hledáte? Najdete. Kde je tedy problém?

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.2.2006 17:44:32

Jezdí parní vůz? Jezdí. Doveze vás z Prahy do Istambulu? Doveze. Tak proč se už skoro všichni té páry vzdali?

Avatar

Autor komentáře: Lukáš Havrlant

Datum vložení: 23.2.2006 18:01:57

Vždycky jsem nadšený, když se diskuse o webdesignu přesune k parním vozům :-). Je lepší mít ne-úplně dokonalý web nebo žádný web? Je lepší jet do Istambulu parníkem nebo tam prostě nejet?

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 23.2.2006 18:21:50

Inu, snažil jsem se argumentovat adekvátně vašemu příspěvku. Také mám rád tyto diskuse, kde se dokazuje, že špatně je vlastně dobře a lepší špatný řemeslník než dobrý. Ono by přeci dalo takovou námahu najít toho dobrého - zvlášť když si těch špatných sami pěstujeme kvanta...

Avatar

Autor komentáře: djBastlil

Datum vložení: 23.2.2006 22:48:38

Dobrá.. Nepoužívejme všechny ty nekvalitní programy pro tvorbu webů, zrušme nekvalitní prohlížeče. Pak ale nastane otázka, co je a co už není kvalitní. Ono, když si někdo přečte tady nějaký článek, tak narazí na spoustu chyb, nedodělků.. A není to tak trochu o tom, že bychom měli u toho všeho přemýšlet, učit se z chyb druhých a šlapat si svou cestičku? Já po té knize taky koukal. A na ten krátký pohled, co jsem ji měl v rukou, se mi zdála přínosná... A kdybych měl něco podobného budovat, asi se nechám inspirovat.

Avatar

Autor komentáře: Maxim Cerny

Datum vložení: 25.2.2006 13:49:44

Pokud tem strankam rikas ostuda, podivej se na stranky Gymnazia Ceska Lipa (40 000 obyvatel) http://www.gym-cl.cz

Avatar

Autor komentáře: Nespokojený

Datum vložení: 23.4.2007 12:34:05

Tak to tvé uvedené stránky jsou profesionální oproti www.sosd.cz

Avatar

Autor komentáře: stoural

Datum vložení: 23.2.2006 13:34:34

Jiste, ale tvorba skolnich webu ma sva specifika, ktere clovek znaly tvorby WWW stranek vubec nemusi a obvykle take nezna.

Avatar

Autor komentáře: Lenin

Datum vložení: 29.4.2006 16:25:42

Náhodou, je mi 14 a snažím se vytvořit si vlastní stránky!! Zatím to moc nejde,ale to se časem poddá!!!

Avatar

Autor komentáře: dymik

Datum vložení: 23.2.2006 14:27:45

Po přečtení pár ukázek (http://knihy.cpress.cz/pocitac/BookPages.asp?BookID=1703) se mi kniha jeví jako dobrá. Je vidět (aspoň podle obsahu), že autor vychází hlavně z praxe, což je asi ten největší přínos. Musím říct, že jestli budu někdy dělat webík školy (pravda, asi to bude finančně hodně odlehčený projekt ;-), určitě si na tuhle knihu vzpomenu a zakoupím si ji. Tak mě napadá, jaká je asi nejmenší věková hranice uživatelů internetu ? Dívají se na weby, konkrétně na školní, prťata ? (jestli vůbec někdo, kromě webmastera a ředitele :) Ale pravdou jest, že jsem zatím nenarazil ani na jeden školní web, který by mohl být ohodnocen jako "průměr". Jakž takž weby mají střední školy a některé gymply, ale to jsou náhody. Zajímalo by mě, jesli jsou nějaká speciální pravidla, jak dělat design pro děti (větší fonty, víc "cartoon" styl atp.) ? Třeba namátkou jsem vybral web http://www.kindersurprise.cz/, který by teoreticky děcka mohli navštěvovat v dost velkém počtu. Já nevím, na tom webu jsem se jenom motal a motal..trošku chaos... Víte o nějakém dobrém serveru, který je určen výhradně pro děcka a který je opravdu dobře vytvořený ?

Avatar

Autor komentáře: Ondřej Neumajer

Datum vložení: 23.2.2006 17:10:36

Pokud chcete další kapitoly nebo více informací, navštivte webovou podporu knihy na http://ondrej.neumajer.cz/skolniweb/

Avatar

Autor komentáře: Pavel Píha

Datum vložení: 27.2.2006 18:03:01

[i]"Ale pravdou jest, že jsem zatím nenarazil ani na jeden školní web, který by mohl být ohodnocen jako "průměr"[/i] Tak zkuste tenhle :) : http://www.zuskomzaka.cz A jestli se vůbec na školní weby někdo dívá? Odpověď zase najdete tady: http://www.toplist.cz/toplist/?search=komzaka&a=s

Avatar

Autor komentáře: Ladislav Krajča

Datum vložení: 23.2.2006 23:42:07

Musím reagovat na kritiku webů škol. Nemyslím si, že práce neprofesionálů (zaměstnanců, studentů) musí být špatná a práce profi agentury vynikající. Sám jako učitel spravuji školní web (http://www.sedmikraska.cz), jehož jsem autorem a nepovažuji se za nevzdělance v oboru. Je však pravda, že jsem se k HTML dostal na přání ředitele (první verze stránek je již naštěstí zapomenuta), ale tvorba webu se stala mým koníčkem a snažím se jít pořád dál.

Avatar

Autor komentáře: LG

Datum vložení: 26.2.2006 16:18:53

problem je ale tam, kde musela vetsina ucitelu projit kurzem Internet, kde se ucili co to je a jak s nim pracovat (posta, vyhledavani, atd.) Roznov je v tomto ohledu pomerne dost dobre - u strednich skol to neni problem (min. jedna ma dokonce (X)HTML ve svych osnovach) a na zakladnich skolach by to taky nemel byt problem, na jedne je dokonce i pocitacova ucebna.(mimoto nevidim problem v tom, aby se toho ucastnili i byvali zaci, kteri to maji zvladnute i na profesionalni ci poloprofesialni urovni. Ciste ze semtimentu. A to dokonce nemusi delat promo oni. Pri trose snahy by na svych byvalych skolach mohli vest kurzy - to by byla myslim ta nejlepsi cesta k nove generaci profesionalu:) Ale moc dobre vime, jaka je situace :/

Avatar

Autor komentáře: Lenin

Datum vložení: 29.4.2006 16:29:34

To byste mi mohl poradit jak nato!!:-) Ja se snazim, ale nak to nejde:-(

Avatar

Autor komentáře: Pavel Píha

Datum vložení: 27.2.2006 17:44:39

Působím také v jedné školičce, takže vím, jak mizerně jsou na tom školy s penězi. Jistě by jinak nebyl problém si najít slušnou firmu a nechat si stránky udělat. Třebaže - existuje i hodně firem, u kterých bych si nenechal stránky dělat, ani kdyby mi zaplatili oni, ale to už je jiná věc. V praxi to opravdu vypadá takto: "Hele Karle, vím že to nemáš v popisu práce, jsi učitel, ale zkus udělat ten web... Dal bych ti za to nějakou odměnu... jenže - přidali nám tisícovku na tarifech (psali o tom v novinách, jak báječně si teď učitelé polepší), ale dali stejně peněz jako vloni, takže odměny a osobní příplatky asi nebudou skoro žádný.." Každá vláda má školství jako "prioritu", hlavně před volbama, ale skutek utek. Když dostanou učitelé přidáno, opravdu se jim většinou současně sníží osobní příplatky a odměny. A pokud si zase přečtete v novinách chytrou statistiku, kde se dozvíte, jaký je průměrný plat učitele, odečtěte si z toho tak pět tisíc a jste v reálu. Takže - podobná kniha je určitě dobrá věc. Minimálně může být dobrým začátkem pro někoho, koho tvorba webu zajímá - ostatně i já jsem poměrně nedávno takhle začal :). Jen více takových knih - když už nic jiného, tak se aspoň víc lidí dozví, jak má správný web vypadat a zmenší se šance všelijakých podvodných firmiček, které prodávají svá nekvalitní webová zvěrstva, páchaná ve Frontpage, za pořádný peníz.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 27.2.2006 21:52:43

Bývávalo v dobách minulých zvykem požádat o pomoc rodiče dětí na rodičovských schůzkách - dalo se tak vyřešit spoustu věcí jinak neprůchozích. Ale to už asi dnešní podnikatelé nepochopí...

Avatar

Autor komentáře: Pavel Píha

Datum vložení: 28.2.2006 11:31:46

Ano, máte pravdu, často v něčem pomohou rodiče, najdou se i dobří lidé, kteří věnují škole sponzorský dar (třeba ve formě zhotovení stránek školy). Jde ale o to, že je to věc velice nesystémová - zejméne v tom, že stát sponzory do školství téměř nezvýhodňuje (daň.odpisy), takže škola je při získávání sponzorů postavena do často velice ponižující role prosebníka. Takto by to být nemělo. Dodnes vzpomínám, jak jsem žádal potenc.sponzora (mimochodem byl to náš největší energetický gigant) o několik desítek tisíc korun na učební pomůcky pro děti. Dostali jsme odpověď ve smyslu "dáváme bohužel přednost jiným aktivitám".

Avatar

Autor komentáře: yderf

Datum vložení: 28.2.2006 9:00:23

Zdravím vás, kniha je určite dobrou pomôckou k tvorbe webu. Z krátkej, ak to môžem nazvať recenzie, nehovorí len o tom ako tvoriť stránku z hľadiska kódu, ale aj ake technológie použiť, ktoré nepoužiť. To sa mi určite pozdáva. Tieto informácie väčšinou nie sú tak jednoducho nájditeľné na webe. Toľko ku knihe, no chcel som sa vyjadriť hlavne k diskusii, kto by mal byť správcom školského webu. U nás na škole sa žiadny učiteľ stránku robiť nepokúšal. Naša školská stránka (spolu s oddelenými podstránkami predmetov) je riadená spôsobom učiteľ, riaditeľ predá informácie študentovi, ktorý sa stará o danú časť webu. Ten ju dá na internet (niekedy dokonca v krátkom časovom horizonte). Je teda viac študentov, ktorý majú prístupové práva na jednotlivé časti celého webu. Pozícia webmastera hlavnej stránky je dosť dôležitou pre školu (stránka školy by mala byť hlavným informačným kanálom). Dokonca existuje aj niečo ako "karierový posun", teda mladší študent sa môže postupom času prepracovať na hlavného webmastera. Tento model má dosť výhod. Z 500 študentov gymnázia v dnešnej dobe nie je šanca nenájsť 5, ktorí by ovládali tvorbu webu. Samozrejme, môžete namietať, že mladý 15-16 ročný študent toho o štandardoch veľa nevie a ani o webdizajne nič moc. Práve preto je dobré, že hlavnú stránku robí starší a skúsenejší študent. Sám som túto pozíciu zastával celý minulý kalendárny rok. Dalo mi to veľmi veľa, či už na technologickej úrovni, ale hlavne skúsenosti. Bohužiaľ, stránku som zdedil, na vlastný dizajn nezvýšil čas. Techologicky je na vysokej úrovni, v štadardoch je to trochu horšie. (z vlastnej praxe poznáte, že najlepší spôsob, ako pretvoriť stránku podľa štandardov, je urobiť novú :-) ) Ináč veľmi dobrým spôsobom je tiež nasadenie nejakého redakčného systému, najlepšie takého, čo je zadarmo. Nie sú problémy so štandardami(väčšinou), ovádanie je cez webové rozhranie.

Avatar

Autor komentáře: Valder

Datum vložení: 28.2.2006 13:40:42

Pokud jen trochu pomůže zadavateli s výběrem a formou vhodného obsahu, tak to bude pro mnohé užitečná informace. Sám jsem dělal web pro jednu ZUŠ a debaty o tom co tam uvést a neuvést, co dovoluje autorský zákon atd. , byly vyčerpávající. Pokud takto vznikne mustr pro základní obsah, bude to velké + .

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz