Starší komentáře ke článku: Adobe Flex - co je a co není

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Josef Hovad

Datum vložení: 4.6.2008 14:17:54

díky za super článek, po dlouhé době pro mě osobně velmi osvěžující mezi těma recenzema knih tady :-) ...

Avatar

Autor komentáře: Jitka Dařbujanová

Datum vložení: 4.6.2008 16:22:17

add:Pokud bychom chtěli podporovat kompletní CRUD operace (Create, Read, Update, Delete), budeme muset připravit serverový skript pro všechny druhy operací, což může být trochu pracné. > Pouze s tímto nesouhlasím, při správné implementaci ze strany serveru je to stejně pracné (a možná i méně) než pro AJAX klienta. ale jinak díky a 1* ...

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 4.6.2008 16:35:16

Všimněte si prosím, že z pohledu jednoduchosti implementace CRUD operací nikde nezmiňuji Flex ve srovnání s AJAXem -- zde byste měla pravdu a obojí je skutečně plus mínus stejné. Existují ale třeba technologie typu Ruby on Rails, SubSonic nebo ASP.NET Dynamic Data, kde je vytvoření administračního rozhraní nad mnoha tabulkami doslova hračkou. Asi jsem to mohl v článku zmínit, ale i tak považuji všechny formulace za správné a Flex bych na podobnou práci skutečně nedoporučil.

Avatar

Autor komentáře: avatar

Datum vložení: 4.6.2008 19:39:07

Je to veľmi rozumné riešenie pre oblasť internetových aplikácií alá desktop vizáž a udalostný model alá delphi. Nevidím vôbec problém vo využití flexu aj na zložité CRUD aplikácie. Samozrejme, priamo to podporené nie je, ale šikovný vývojar si napíše serverové rozhranie. Bohužiaľ, pokiaľ vám technológia neprinesie riešenie priamo na tanieri, mnohí tiežprogramátori ju hneď označia za zlú.

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 4.6.2008 22:36:02

Nemyslel jste spíš INTRAnetové aplikace? Tam je skutečně spojení desktopové funkcionality se snadným deploymentem žádoucí a Flex je tedy často vhodnou technologií. Poslední dobou začínáme RIA aplikace vídat i na veřejném webu, ale zatím stále platí, že tento trh je podstatně menší (i když roustoucí). Co se týče CRUD aplikací, vše lze samozřejmě zařídit. Pokud narážíte na formulaci v článku, bylo to myšleno pro specifický případ administrační aplikace nad desítkami až stovkami tabulek, kde existují vhodnější technologie (všechny jsou serverové, viz můj komentář výše, a má to svou logiku - CRUD jsou serverové operace, tak moc nepřekvapí, že jsou lépe podporovány specifickými serverovými technologiemi).

Avatar

Autor komentáře: avatar

Datum vložení: 5.6.2008 14:53:26

Máte pravdu, využitie je hlavne pri intranete, prípadne aj v prostredí internetu, kde je počet užívateľov zhora obmedzený. Napríklad informačný systém pre študentov - je samozrejmé, že pre prihlásenie na skúšku si nebudem kupovať lístok na vlak do Prahy, aby som sa prihlásil z kiosku niekde pred vrátnicou na fakulte. Čo sa týka témy CRUD, nie nenarážal som na žiadnu vašu formuláciu - váš článok (články) má hlavu a pätu. Iste, flex asi komfortne nevyužijem nad zložitou CRUD aplikáciou. Neviem ako u Vás, ale v mojom ponímaní je webová databázová aplikácia niečo, kde je GUI rozhranie vnímané ako najmenej komplikovaná časť projektu. Udalostný model aplikácie môžeme využiť aj v MVC projekte, kde skôr ide o prezentáciu informácii (napr. nejaký TV portál) veľkému počtu užívateľov. Všetko záleží od toho čo si definujeme ako udalosť a čo si definujeme ako M, čo ako V, a čo ako C.

Avatar

Autor komentáře: abakuk

Datum vložení: 4.6.2008 22:05:49

interval.cz navstevujem niekoľko rokov,hadam od jeho zaciatku, je to super portal, nasiel som tu vzdy co som chcel, ale tento článok ma donutil prvýkrát reagovať, hľadal som niečo čo mi objasní flex,bez dlheho studovania angl.textu, TOTO JE TO prave, dakujem autorovi

Avatar

Autor komentáře: WagoOn

Datum vložení: 5.6.2008 9:36:31

Dokáže FLEX samotný, nebo pomocí externího (např.) JavaScriptu získat data z HTML dokumentu ve kterém je obsažen? (Tedy pokud flex funguje i tak, že je jako Flash intergován do HTML dokumentu?) Lze FLEX ovládat JavaScriptem z dokumentu ve kterém je obsažen? Typický příklad: V html mám formulář a při odeslání toho formuláře poskládám XML které pošlu FLEXu který xml zobrazí jako graf. Tedy vše bez nutnosti jakéhokoli připojení k serveru.

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 5.6.2008 9:45:55

Ano, toto je možné pomocí ExternalInterface (volání ActionScript metod z JavaScriptu nebo obráceně). Záleží na vašem konkrétním případu, ale jiným řešením by bylo formulář rovnou implementovat ve Flexu, kde by nutnost spolupráce JS/AS odpadla.

Avatar

Autor komentáře: WagoOn

Datum vložení: 5.6.2008 9:58:35

Příklad byl skutečně pouze pro příklad:) Určitě se najde lepší využití této spolupráce.

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 5.6.2008 10:03:25

Ano, to máte pravdu, docela typické je provázání JS události onbeforeunload na nějakou ActionScript metodu, která řekne, zda by opuštěním stránky uživatel přišel o rozdělanou práci, a případně ho varuje. Kdyby možnost komunikace s JavaScriptem neexistovala, nebylo by možné tento případ ošetřit.

Avatar

Autor komentáře: miro

Datum vložení: 8.6.2008 14:28:06

Flex je super, len ma mrzí, že neexistujú o ňom knihy v slovenčine, alebo češtine.

Avatar

Autor komentáře: nickcarter

Datum vložení: 10.6.2008 5:37:40

flash a flex nemaji nic spolecneho - az na to ze pomoci mx tagu ve flexu vytvarite as3 objekty ktere lze najit i ve flashi. cili prinejmensim maji spolecnou alespon cast api;) pri kompilaci mxml/as3 souboru v flex projektu dojde k vytvoreni .swf souboru, opet zadna spojitost? dokonce muzete ve flexu pouzivat externi .swf knihovnu a pristupovat k ni pomoci as3 v elementu mx:Script. ale jinak opravdu tyhle dve veci nemaji nic spolecneho :)

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 10.6.2008 10:23:25

Máte pravdu, že technologie Flex a Flash jsou poměrně blízkými příbuznými, a nepopírám, že formulace v článku je zjednodušující (na což je tam upozorněno), ale doufám, že pro čtenáře uvedené informace nebyly zavádějící, například: > ...vytvarite as3 objekty ktere lze najit i ve flashi. cili prinejmensim maji spolecnou alespon cast api;) Snad vyplývá z kontextu, že když je běhové prostředí stejné, část API (poskytovaná tímto běhovým prostředím) je stejná. > pri kompilaci mxml/as3 souboru v flex projektu dojde k vytvoreni .swf souboru, opet zadna spojitost? Na úrovni vývojářského modelu ne, na úrovni zkompilovaného souboru ano, jak je v článku uvedeno. V úvodním článku mi zkrátka přišlo důležitější upozornit na rozdíly, protože právě nesprávný názor Flash = Flex by mohl některé lidi odradit (Flash není mezi webdesignery příliš oblíben). Podobnosti mezi těmito dvěma technologiemi v 99% případů vyplývá ze společného běhového prostředí, což je v článku zmíněno, a do dalších detailů už jsem nezabíhal (protože to z pohledu Flex vývojáře není až tak podstatné).

Avatar

Autor komentáře: nickcarter

Datum vložení: 10.6.2008 14:36:58

"(Flash není mezi webdesignery příliš oblíben)" - to mate pravdu, a mezi temi co pouzivaji flash neni zase flex prilis oblibeny. flex se pouziva nejvic jako frontend pro java backend (to je skareda veta:) ). btw budete psat i o airu (podotazka - byl jste vcera na adobe onair tour v praze?)

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 10.6.2008 14:55:40

Adobe AIR by z mého pohledu za nějaký ten článek stál, ale toto je především v rukou redakce. Na Adobe AIR Tour jsem bohužel nebyl - o této akci jsem se dozvěděl až v den jejího konání. Možná nesleduji ty správné zdroje, ale z mého pohledu byla propagace slabá, některé weby upozorňovaly příliš brzy (např. flexgarden.net, tam jim navíc nefunguje RSS) nebo naopak příliš pozdě (flash.cz). Škoda, přednášela tam řada zajímavých lidí. Mimochodem, byl jsem dost překvapen, když jsem asi nejlepší zápisky z této akce našel na anglicky psaném blogu jednoho mého oblíbeného .NET vývojáře :) Viz http://blog.vuscode.com/malovicn/archive/2008/06/10/adobe-air-2008-tour-prague.aspx

Avatar

Autor komentáře: nickcarter

Datum vložení: 10.6.2008 20:00:28

propagace byla slaba mozna zamerne, meli jsme vsechno zadarmo - vstup, obcerstveni (pivo, limo, jidlo) takze docela luxusni akce plus herni koutek (guitar hero;) ), navic to byla opravdu uzce zamerena akce a jen v anglictine, coz se zrejme odrazilo na ucasti (cca 200? lidi) akce to byla dost zajimava, a v podstate jsem tam jel ze stejneho duvodu jako onen .net vyvojar, akorat me tahne javafx :)

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 10.6.2008 20:04:22

A odkud jste se o akci dozvěděl třeba vy osobně?

Avatar

Autor komentáře: nickcarter

Datum vložení: 10.6.2008 20:37:22

chodi mi newsletter od adobe. je to takovy minimalni zpusob jak mit prehled o technologiich ktere vas zajimaji. jediny newsletter ktery mi nechodi tak je od microsoftu, ale to je zamerne :)

Avatar

Autor komentáře: WagoOn

Datum vložení: 12.6.2008 16:22:36

Jaký je praktický rozdíl mezi jednotlivými SDK licencemi? Je tady Adobe a OpenSource licence, jestli jsem to spravne pochopil.

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 12.6.2008 16:28:48

Všechny podstatné zdrojáky jsou open source (Mozilla Public License). Soubory, na které se tato licence vztahuje, jsou vyjmenované tady: http://www.adobe.com/products/eula/flex/flex3sdk.html

Avatar

Autor komentáře: Jan Kovář

Datum vložení: 19.6.2008 9:08:54

Pěkný shrnující článek. Nevíte prosím někdo, jestli existuje nějaká flexová "portálová platforma"? Něco ve stylu javových JSR 168 portálů, akorát v MDI provedení? Aby bylo definované společné frontendové api pro jednotlivé nezávislé moduly, které by žily navenek v jedné Flexové aplikaci. Jednotlivé moduly by si mohli předávat události, dohromady by pak z jednotlivých modulů bylo sestavené horní menu. Díky

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 19.6.2008 10:15:53

Dobrý den, s detaily Javovských frameworků nejsem obeznámen, ale portálová řešení ve Flexu implementovat lze: - Aplikace lze rozdělit na "shell" a "moduly" pomocí tzv. modulů (http://livedocs.adobe.com/flex/3/html/help.html?content=modular_2.html). Jednou z hlavních praktických výhod je, že hlavní SWF soubor může být relativně malý a jednotlivé moduly se mohou stahovat, až když je to nutné. - Nepřímou komunikaci mezi různými komponentami lze docílit pomocí standardních technik OOP implementovaných v ActionScriptu 3 (programování proti rozhraním, události, IoC a podobně). Pro Flex existují frameworky, které podobné best practices zapouzdřují - mezi nejznámější patří Cairngorm (http://labs.adobe.com/wiki/index.php/Cairngorm) nebo PureMVC (http://puremvc.org/).

Avatar

Autor komentáře: wagoon

Datum vložení: 22.6.2008 16:25:10

V článku se píše, že do výsledného swf souboru je zkompilován celý Flex framework (tím vzroste velikost swf) a že na nápravě se pracuje. Jde dnes už nějhaký finální flash player (plugin pro prohlížeč) který by flex podporoval a nemuselo se to dělat?

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 22.6.2008 19:24:15

Cachování Flex frameworku bude podporovat Flash Player 10, o přímých plánech integrace Flexu do Flash Playeru jsem zatím neslyšel (touto cestou půjde třeba Silverlight).

Avatar

Autor komentáře: WagoOn

Datum vložení: 23.6.2008 22:22:18

A nemelo by cachovani byt jiz podporovano? Nasel sem si tento clanecek: http://www.adobe.com/devnet/logged_in/jchurch_flashplayer9.html a podle neho by to mela podporovat jiz verze 9.0.115.0. A vzhledem k tomu ze aktualni verze instalovana z webu adobe je 9.0.124.0... nebo jsem to pochopil spatne?

Avatar

Autor komentáře: Borek Bernard

Datum vložení: 24.6.2008 8:25:21

Máte úplnou pravdu, omlouvám se za mystifikaci.

Avatar

Autor komentáře: Roman Sterly

Datum vložení: 17.7.2008 17:54:32

Jsme firma Syntactic Sugar s.r.o. z Plzne, ktera vyviji software na zakazku a hledame cloveka, ktery umi Adobe Flex 3 / ActionScript3 a spolupracoval by s nami na jednom projektu pro danskou spolecnost. Situace je ted takova, ze mame maly testovaci projekt, na ktery bychom toho cloveka uz chteli a potom vyhledove praci az na 6 mesicu. Pokud Vas zajima neco o firme, podivejte se, prosim, na www.syntacticsugar.com. Pokud tuto technologii ovladate a mate zajem o pripadnou spolupraci, ozvete se mi prosim na email roman.sterly@syntacticsugar.com nebo zavolejte na 724 526 846. Dekuji.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz