XHTML – styly, entita %attrs; a shrnutí
Představím parametrickou entitu %attrs;, sdružující v sobě nejpoužívanější atributy, použitelné u většiny elementů. Seznámím vás také se styly a jak je lze začlenit do XHTML. Neopomenu také shrnout poznatky o XHTML, které jste se doposud dozvěděli.
Parametrická entita %attrs; – nejpoužívanější atributy
Tato parametrická entita obsahuje nejpoužívanější atributy, které lze použít u většiny elementů. Ve skutečnosti v sobě sdružuje tři další parametrické entity (všemi už jsme se detailně zabývali):
%coreattrs;
- Tato parametrická entita obsahuje základní atributy:
id
,class
,style
atitle
. %i18n;
- Tato parametrická entita obsahuje atributy internacionalizace, tedy
lang
,xml:lang
adir
%events;
- Tato parametrická entita obsahuje základní události, tedy atributy
onclick
,ondblclick
,onmousedown
,onmouseup
,onmouseover
,onmousemove
,onmouseout
,onkeypress
,onkeydown
aonkeyup
.
Parametrická enita %attrs; v XHTML 1.0 Strict DTD
Styly
Pomocí stylů můžeme definovat, jak se má naše stránka zobrazit na různých zařízeních (počítač, tiskárna, hlasový prohlížeč…). Dnes nejrozšířenějším a v současných prohlížečích jediným použitelným stylovým jazykem je CSS, ale použít můžeme jakýkoli jazyk, jedinou podmínkou je opět vlastní registrovaný MIME-typ. Styly můžeme specifikovat atributem style
, definicí přímo v dokumentu pomocí elementu style
, nebo v externím souboru, který k dokumentu připojíme pomocí elementu link
a procesních instrukcí XML.
Element style – vkládání stylů přímo do dokumentu
Povolený obsah: (#PCDATA)
Atributy:
id ID #IMPLIED
- Obsahem tohoto atributu je jméno elementu.
%i18n;
- Tato parametrická entita obsahuje atributy internacionalizace, tedy
lang
,xml:lang
adir
. type %ContentType; #REQUIRED
- Tento atribut musí být uveden, přičemž jeho obsahem je MIME-typ stylového jazyka pro daný element. Příkladem může být
text/css
pro CSS. media %MediaDesc; #IMPLIED
- Hodnotou tohoto atributu je jedno z klíčových slov pro popis cílového média stylu, nebo jejich seznam, kde jsou od sebe odděleny čárkou. Pokud zařízení uživatele spadá mezi uvedená média, je styl interpretován, jinak musí být ignorován. Implicitní hodnotou tohoto atributu je
screen
. Jednotlivými klíčovými slovy se budeme zabývat za chvíli. title %Text; #IMPLIED
- Tento atribut specifikuje popis elementu, který navíc slouží k zařazení elementu do určité skupiny stylů (tím se budeme zabývat v části o odkazování se na externí soubory stylů).
xml:space (preserve) #FIXED 'preserve'
- Stejně jako u elementu
script
– tento atribut nepoužívejte, protože nemůže nabývat jiné hodnoty než jakou už má. Říká, že uvnitř elementustyle
nesmí být interpretem XHTML odstraňován žádná bílá místa. Obsah tohoto elementu musí být v nezměněné podobě předán nějakému vizuálnímu jádru interpreta. Se stejným atributem se setkáme ještě u elementupre
.
Element style v XHTML 1.0 Strict DTD
Element style
slouží k definici stylů uvnitř dokumentu, přičemž jednotlivé definice jsou jeho obsahem. Tento element se může vyskytovat pouze v hlavičce dokumentu.
Pro element style
platí ty samá pravidla jako pro element script
. Nejsou v něm rozeznávány znakové entity, obsah je deklarován jako #PCDATA
a je ho proto vhodné uzavřít do sekce CDATA
:
/* <![CDATA[ */
… kód stylu …
/* ]]> */
</style>
Stejně jako u elementu script
není možné uvnitř elementu style
v tomto případě použít znaky ]]>
a měli byste se vyvarovat také znaků </
následovaných anglickými písmeny. Stejně jako skripty byly i styly uzavírány dříve do poznámek a stejně jako u skriptů byste se toho měli v XHTML vyvarovat.
Ze stejných důvodů jako u skriptů je lepší vkládat styly do externích souborů a odkazovat se na ně, v tomto případě pomocí elementu link
. Uvnitř těchto souborů je možné deklarovat použité kódování, ale většinou zde opět stačí používat ASCII nebo stejné kódování jako u cílového XHTML dokumentu. Odkazováním na soubory stylů se budeme zabývat v části věnované elementu link
.
Nyní si představíme jednotlivá klíčová slova pro popis média. Ty se používají v atributu media
elementů style
a link
, přičemž nejsou citlivá na velikost písmen:
screen
- zařízení používající k interpretaci obrazovku
tty
- zařízení používající neproporciální písmo, tedy písmo se stejnou šířkou všech znaků, např. terminály nebo zařízení s limitovanými zobrazovacími schopnostmi
tv
- televizní obrazovka (nízké rozlišení, málo barev, omezená možnost pohybu po stránce, možný zvukový výstup)
projection
- promítací zařízení
handheld
- kapesní počítač (malá monochromatická obrazovka, nízká přenosová rychlost)
print
- zařízení pro stránkový tisk a pro náhled tisku na obrazovce
braille
- zařízení s braillovským taktilním výstupem (dotykový displej)
aural
- zařízení s hlasovým výstupem
all
- všechna zařízení
Specifikace CSS2 navíc představuje médium embossed
, které slouží pro tiskárny Braillova písma. Rozdíl oproti braille
spočívá v tom, že se jedná o stránkové médium. Toto slovo lze pravděpodobně také použít.
Na závěr ještě poznamenám, že byste neměli v jednom dokumentu používat více než jeden stylový jazyk najednou, protože není nijak vyřešeno, jak by spolu měly „reagovat“.
O čem jsme ještě nemluvili
Z hlavičky dokumentu již zbývají pouze dva elementy, o kterých jsme si ještě nic neříkali: object
a link
. Elementem object
se budeme zabývat v části o vložených objektech, protože se využívá takřka výhradně v těle dokumentu (v hlavičce se vyskytuje jen v případě, že se pomocí něj nějaký objekt přednahrává). Element link
se sice může vyskytovat pouze v hlavičce dokumentu, ale má spoustu společných vlastností s odkazy, a proto ho probereme až v části o odkazech.
Shrnutí dosavadních poznatků o XHTML
V následující části bych chtěl stručně shrnout to, co byste měli z našeho seriálu do této chvíle o XHTML vědět:
- XHTML je základním jazykem pro vytváření webových stránek, přičemž je nástupcem původně používaného HTML. Je založen na XML, což znamená, že se jedná o značkovací jazyk. Pomocí speciálních prvků zde uvádíme informace a jejich vzájemné vazby, význam, důležitost…
- Základními prvky XHTML jsou elementy, jejich atributy, znakové entity (textové řetězce skládající se ze základních znaků vyjadřující méně časté nebo těžko zapisovatelné znaky) a samozřejmě text, který reprezentuje informace samotné.
- Syntaxe jazyka XHTML je vyjádřena v DTD (Document Type Definition). Jedná se o textový soubor, kde se nacházejí deklarace všech povolených elementů, jejich atributů a jejich povoleného obsahu (text nebo/a další elementy). Najdeme zde také deklarace textových znakových entit a tzv. parametrických entit. Ty slouží pouze pro účely samotného DTD, ukládají se do nich často používané skupiny atributů nebo elementů, aby se nemusely pokaždé zvlášť vypisovat.
- V každém XHTML dokumentu se musíme odkazovat na DTD, kterému dokumentu vyhovuje. To se dělá pomocí Deklarace typu dokumentu, uvedené na samém začátku dokumentu. Protože je XHTML aplikací XML, je také vhodné uvést na úplném začátku dokumentu, ještě před Deklarací typu dokumentu, XML deklaraci. Ta sice není povinná, ovšem její použití je silně doporučováno.
- XHTML dokument je obyčejný textový soubor v určitém kódování. Toto kódování bychom měli uvést na jeho začátku v XML deklaraci a pomocí elementu
meta
. Asi nejlepším řešením je používat univerzální kódování UTF-8, možné je také ISO-8859-2 nebo windows-1250 pro češtinu a ISO-8859-1 nebo windows-1252 pro západoevropské jazyky. - XHTML dokument je celý uzavřen v elementu
html
a skládá se ze dvou základních částí: hlavičky (vymezené elementemhead
) a těla (vymezeného elementembody
). - Hlavička dokumentu musí obsahovat jeden element
title
, jeden nebo žádný elementbase
a libovolný počet elementůmeta
,link
,style
,script
aobject
. - Element
title
uzavírá titulek dokumentu, elementbase
udává základní URI dokumentu a elementmeta
slouží k definici meta-dat. Elementystyle
ascript
slouží k definici stylů, respektive skriptů a jejich obsah podléhá speciálním pravidlům. Z tohoto a mnoha dalších důvodů je lepším řešením odkazovat se na externí soubor s definicí stylů/skriptů. - Každý XHTML dokument by měl ve své hlavičce obsahovat titulek, popis, klíčová slova, jméno autora a informaci o kódování a jazyku dokumentu.
Mohlo by vás také zajímat
-
10 nejpopulárnějších programovacích jazyků a jejich využití
9. listopadu 2023 -
AI v programování: Jak používat GitHub Copilot (část 1)
12. února 2024
Nejnovější
-
Jak rozšířit úložiště Macu za pětinovou cenu?
16. prosince 2024 -
Nové trendy v doménách pro osobní projekty – DIY, LIVING a LIFESTYLE
9. prosince 2024 -
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Jaký monitor je nejlepší k novému Macu Mini?
25. listopadu 2024