XDHTML – referenční příručka
Tato kniha je v mnoha směrech unikát. Je zástupcem takové té skupiny „ani ryba ani rak“, takže lze jen velmi těžko říci, o čem vlastně je. Pravděpodobně o webdesignu – nikoli ovšem o takovém, jaký se učí v těch pokrokovějších školách, ale o takovém, jaký vás naučí každodenní praxe.
Kniha XDHTML – referenční příručka na první pohled zaujme svým neobvyklým formátem, znamým spíše ze světa komiksových sešitů a časopisů (vsuvka pro pamětníky – jedním slovem „Ohníček“), který má navíc společný s další knihou téhož autora nazvanou xCSS – referenční příručka. Vezmete-li ji do ruky, čeká vás překvapivé odhalení, pod lepenou obálkou najdete silnou kroužkovou vazbu, díky které lze sešítek doslova převrátit na ruby. Velmi praktické…
V knize, oplývající mnoha různými názvy (pro srozumitelnost používám ten, který má i vydavatel na svém webu), se lze poměrně slušně orientovat pomocí tříúrovňového obsahu. Rejstřík je sice dvojúrovňový, ale velmi chudý – pouhá jedna stránka na více než dvě stovky obsahových stran rozhodně nestačí. Pravdou je, že můžete v knize snadno zabloudit a rozhodně ji nelze číst vcelku, jednotlivé části jsou výrazně samostatné a spíše heslovité, což se, na druhou stranu, od referenčních příruček víceméně čeká.
První část, nazvaná (X)HTML JAZYK (ta velká písmena nejsou mojí chybou, v knize jsou takto nadepsány všechny oddíly) se zabývá obecně různými elementy, používanými v XHTML. V jaké verzi je ten který element přípustný vám napoví přehledný rejstřík značek.
Část (X)HTML DOKUMENT přistupuje k problematice z opačné strany, než část předchozí. Zatímco ta se zabývala elementy a popisovala je, tato část se zabývá objekty a konstrukcemi, které jsou standardní součástí většiny dokumentů, a popisuje, jak tyto objekty a konstrukce prezentovat v XHTML. Můžete si přečíst něco málo o odstavcích, nadpisech, obrázcích, tabulkách, seznamech a formulářích, ale i o takových věcech, jako třeba blikající text. A přestože obvykle nejsem příznivcem utajování jakýchkoli informací, v tomto případě bych snad i udělal výjimku a jejich existenci čtenářům raději ani nepřiznával.
Část XML – ROZŠIŘITELNÝ ZNAČKOVACÍ JAZYK velice stručně shrnuje základní principy XML a jejich aplikaci na XHTML. Na rozdíl od předchozích částí, zde mám pocit, že textu prakticky nemůže porozumět člověk XML zcela nedotčený, což ovšem u referenčních příruček není chybou. Část DTD – DEFINICE TYPU DOKUMENT se problematiky dotýká velmi krátce a mimořádně hutný text poskytuje pouze přehled minima informací, nezbytných pro správnou volbu DTD, podobně jako část SKRIPTOVÁNÍ víceméně pouze sděluje, že zde jakási možnost klientského skriptování je, a popisuje, jak skripty začlenit do stránky.
Zajímavé části jsou DOPORUČENÍ, TIPY a TRIKY a CO V HTML NELZE A JAK TO ŘEŠIT. Zabývají se nejčastějšími problémy při práci s HTML, především tam, kde nám tato technologie neposkytuje dostatek prostředků pro napodobení specifických vlastností jiných technologií a médií, například při simulaci klasické vícesloupcové sazby v novinách. Z principiálních důvodů bych s řadou řešení nesouhlasil, protože se většinou pohybují na hraně teoretické správnosti, ale na druhou stranu fungují a jsou v současnosti použitelné.
Kniha XDHTML – referenční příručka toho ukrývá mnohem více, než jsem zde nadhodil. Není vzorovou učebnicí webdesignu, nenajdete v ní ani výšiny čisté teorie, ani hlubiny promyšlených webdesignérských supertriků. Je spíše sbírkou všedních informací, které se na člověka tak nějak „nalepí“ časem. Pravděpodobně místy trochu poškrábou pozlátko vašich ideálů, ale pomohou vám přežít v džungli moderního webdesignu, který především v Čechách většinou moc nehledí na čistou hru.
Informace o knize
Název: XDHTML – referenční příručka
Autor: Pavol Mikle
Vydal: Zoner Press
Cena: 200 Kč (180 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Vlastní web pomocí AI už může vytvořit opravdu každý
8. srpna 2024 -
AI v programování: Jak používat GitHub Copilot (část 1)
12. února 2024 -
Jak se chránit před podvody na internetu – část 2
14. října 2024 -
Monitory OLED: klíčové pojmy a funkce
13. května 2024
Nejnovější
-
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
Šokující data od Microsoftu: Kyberútoky rostou o stovky procent!
8. listopadu 2024 -
Chcete jedinečnou doménu? Objevte koncovky FOOD, MEME a MUSIC!
7. listopadu 2024 -
OpenAI představilo novou funkci ChatGPT Search
6. listopadu 2024