Webová grafika podle Tomáše Barčíka

26. dubna 2004

Útlá knížečka, jejíž plný název zní „Webová grafika: fotografie, barvy, textury“, působí dojmem, jako by ji autor po mnoha letech v šuplíku vytáhl, oprášil, dopsal úvody kapitol, aby kniha působila moderním dojmem, a vesele pustil do světa.

Koupěchtivý čtenář shlédne texty na titulní stránce, v tiráži si přečte rok vydání 2002, v úvodu, že návody staví na prostředí Adobe Photoshop, a jeho mysl naplní touha a lákavá očekávání nových poznatků z oblasti webové grafiky. Ale jak je to se skutečnou informační hodnotou této publikace?

Co se čtenář dozví o barvách?

Několik málo užitečných informací o grafických formátech a barevných modelech se rafinovaně ukrývá v záplavě vysvětlení a argumentů, které bych v lepším případě označila jako matoucí. Ostatně, jeden odcitovaný odstavec jistě napomůže lepší představě. Zdůvodnění, proč není barevný model CMYK vhodný pro web:

Pro použití na webu se však model CMYK téměř nehodí, neboť se z něj méně smysluplně převádí do indexovaných barev a pro distribuci na webu neoceníme velké množství barev, protože budeme muset přetrpět mnoho zbytečných bajtů a kilobajtů, nebo o dokonalé barvy jednoduše přijdeme.

Co se dozví o fotografii na webu?

Dvě stránky o vytváření textur pozadí – dlaždic z fotografií a jeden velmi pracný postup na takzvaný „videoefekt“, myšleno řádkový proklad obrázku. Dále dvě stránky o tom, jak zacházet s celostránkovým pozadím tvořeným fotografií, cituji: Dalším hlediskem je výsledné rozlišení, tedy spíše velikost v závislosti na obrazových bodech. Za optimum se dnes považuje nejobvyklejší rozlišení obrazovky monitoru 800×600, pokud si ho však otevře uživatel s nižším rozlišením 640×468, pozadí mu vystoupí z obrazovky a bude muset scrollovat.

Co o texturách?

Nejprve to, že se v dnešní době od textur ustupuje a nahrazuje je spíše jednoduchá a propracovaná barevnost, místy doplněná stylově dobře zvládnutými prvky. A potom skoro všechno o tom, jak si na pozadí stránek vyrobit úžasné textury Barevný chrom, Litinové pláty, Mokrá kůže obojživelníka, Odlámaný kámen a podobně. Postupy jsou popisované pro Adobe Photoshop, verzi autor ale vůbec neuvádí.

A co dostane čtenář nad očekávání?

Návody na tvorbu textových efektů Led, Oheň, Rozbředlá čokoláda a dalších, návody na několik výrazných plochých i prostorových tlačítek a pár celkem rozumných odkazů na anglicky psané weby s dalšími návody a manuály zejména pro Photoshop.

Co se tedy čtenář dozví o webové grafice?

Jak vytvořit grafickou podobu stránek pro muzeum webdesignu, sekce pro odstrašující případy. Začátečníky, kterým je publikace zejména určena, Barčíkův výklad zmate a ukáže jim cestu již opouštěnou, mechem zarůstající. Zkušenější webdesignéry kniha přivede možná k melancholickým vzpomínkám na léta minulá, častěji však k záchvatům smíchu eventuelně pláče, jak jsem si v praxi vyzkoušela.

Informace o knize

Název: Webová grafika: fotografie, barvy, textury
Autor: Tomáš Barčík
Vydal: Computer Press
Cena: 99,00 Kč (89,10 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Předchozí článek juliaroberts
Další článek khalim
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *