Využití náhody v Javacriptu ve svůj prospěch
Způsobů, jak oživit www stránky, jsou desítky, možná i stovky. Mezi nejzábavnější z nich patří nejrůznější aplikace náhodného generování obsahu stránek. V tomto článku si ukážeme jednoduchý a univerzální princip, jak přinutit „náhodu“ pracovat pro nás.
V dávných dobách našeho Internetu byly náhodné prvky velice populární: z každé druhé stránky na nás jukaly náhodně generované citáty, vtipy, odkazy a další překvapení. Poté, co po programátorech převzaly štafetu tvorby stránek profesionální reklamní agentury, náhodné prvky začaly valem ustupovat. Dnes se, jak se zdá, v poněkud umírněnější formě opět vracejí. Jak tedy takový klasický náhodný prvek vypadá? Podívejte se na následující řádek:
K obědu budou
Poslední slovo uvedeného textu bylo generováno náhodně. Pokud stisknete ve svém prohlížeči tlačítko Obnovit (Reload, pro MSIE klávesa F5, pro NN kombinace Ctrl+R), velmi pravděpodobně se vám při opětovném načtení této stránky zobrazí jiné koncové slovíčko.
Princip generování tohoto náhodného textu je poměrně jednoduchý. V prvním kroku si nejprve vytvoříme pole řetězců, do kterého uložíme všechny možnosti, ze kterých budeme náhodně vybírat. Vhodné místo pro definici tohoto pole je ve skriptu v tagu HEAD. Pro náš příklad byl použit následující skript:
|
Pole lze vytvořit a naplnit různými způsoby. V uvedeném příkladu jsem využil objekt, jednak pro jistou eleganci tohoto řešení, a ovšem také proto, abychom si užili trochu změny. Objekt vytvoříme pomocí klíčového slova „new“, přičemž voláme vlastní konstruktor s názvem CreateArray, jemuž předáváme 4 parametry – řetězce. Konstruktor je napsán tak, že akceptuje libovolný počet parametrů (můžeme tedy vytvořit 3, 4 nebo 100 prvkové pole), a jeho zdrojový kód vypadá takto (konstruktor opět uvedeme v tagu HEAD):
|
Poznámka: pokud si nejste příliš jisti prací s objekty, klidně vezměte tento kód „jak je napsán“, a použijte jej – pro úspěšnou práci s tímto příkladem není nutné aktivně znát principy objektového programování.
Když už píšeme kód ve skriptu v tagu HEAD, zrovna si v něm nachystáme ještě jednu užitečnou funkci – jedná se o upravenou funkci random, tj. generátoru náhodných čísel:
|
Zatímco klasická funkce Math.random vrací číslo v intervalu 0..1, tato upravená funkce randNum vrací číslo v intervalu 1..num, kde num je argument na vstupu funkce. Pokud tedy zadáme jako argument této funkce velikost (dimenzi) pole, vrátí nám náhodné číslo, které můžeme přímo použít jako index k získání určitého prvku pole. Zde je tedy čtvrtá, závěrečná část kódu, kterou použijeme už přímo na místě, kde chceme generovat náhodný text:
|
Je to vše? Ano i ne. V úvodu článku jsem vám slíbil, že princip, který si ukážeme, bude univerzální. Podívejme se tedy na tuto univerzálnost blíže.
Kromě náhodného textu můžeme tímto způsobem generovat i náhodné prvky jiných typů, dokonce můžeme na jedné stránce použít více na sobě nezávislých náhodných prvků. Stačí nadefinovat další pole, do kterého si tentokrát uložíme třeba adresy obrázků:
|
a ve vhodný okamžik stačí použít toto pole v rámci tagu IMG…
|
Nakonec dostaneme následující výsledek (obrázek je opět generován náhodně, při reloadu stránky se – pravděpodobně – změní):
Na další příklady použití jistě přijdete sami, namátkou: náhodná hudba hrající v pozadí stránky, náhodný odkaz na náhodnou stránku na náhodném serveru, náhodný citát z myšlenek moudrých apod. Přeji vám příjemný den.
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
AI na dosah ruky: Jak je to s AI v osobních zařízeních?
22. ledna 2024 -
Monitory OLED: klíčové pojmy a funkce
13. května 2024 -
Gaming na HDR monitoru: Stojí to za to?
12. srpna 2024
Nejnovější
-
Jak rozšířit úložiště Macu za pětinovou cenu?
16. prosince 2024 -
Nové trendy v doménách pro osobní projekty – DIY, LIVING a LIFESTYLE
9. prosince 2024 -
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Jaký monitor je nejlepší k novému Macu Mini?
25. listopadu 2024