Virtuální studium – HelpForEnglish.cz

2. ledna 2007

Distanční výuka, jako technologie řízeného samostudia, je zvláště výhodná při výuce cizích jazyků. Můžeme pozorovat doslova hlad po její e-learningové formě, která nabízí on-line studium (virtuální vzdělávání). Student totiž potřebuje šetřit svůj čas, a proto hledá výuku založenou na tvorbě, dodávce a řízení průběhu vzdělávání pomocí internetu. Dosud ale není běžná nabídka, která by pamatovala i na „maličkosti“, jako je například vysvětlování chyb v testech. Toto novum umožňuje nekomerční web „Help For English“.

Výuka bez lektora

V rámci DiV (distanční výuka) je uplatňováno virtuálního studium, což je rovněž výukou bez fyzické přítomnosti učitele (lektora). Ta je zajímavá z několika důvodů. Třeba vzhledem ke vzdálenosti – studenti nemusí za vyučujícími dojíždět, což je mnohdy rozhodující faktor, proč se zájemci o výuku jazyků přikloní k virtuálnímu studiu. Na druhé straně je ovšem taková výuka přes internet náročná pro její tvůrce, a to na komplexnost. Nemám na mysli například rozsáhlý překladatelský slovník či multimediální grafické rozhraní s audio a video záznamy, umožňující správnou výslovnost. Jde mi o implementaci „maličkostí“, které dokáží výuku on-line maximálně zefektivnit a tak zcela nahradit přítomnost lektora. Jinými slovy, i ve virtuální třídě bez přítomnosti učitele bych měl mít možnost sebereflexe, oprav chyb, jichž se ve výuce dopustím…

Hlavní stránka webu "Help For English"
Částečný výřez hlavní stránky webu Help For English

Vysvětlování chyb – ideální studium

Prošel jsem řadu testů, na českém i světovém internetu, avšak nikde jsem neobjevil vysvětlování chyb, jichž se student během konkrétního testu dopustil. Tuto skutečnost mi potvrdil také Mgr. Marek Vít, autor webu HelpForEnglish.cz. Také podle něj by mělo být vysvětlování chyb v testech zcela zásadní. Marek Vít akcentuje: K čemu je člověku vědět, pouze kolik měl chyb? Testů na internetu je spousta, ale málokterý nabízí víc než to. Já se snažím, aby testy byly zároveň výukou, prostě to, co dělám se studenty ve výuce. Projdeme test a když student udělá chybu, řeknu mu, že takto to nejde protože…, ale má to být jinak, protože… Kdybych jen odpovídal ANO/NE, asi bych moc úspěšným pedagogem nebyl. Mgr. Vít poznamenal, že tvorba takových testů, které vysvětlují chyby, je samozřejmě daleko náročnější. Dovedu si představit napsat pět až deset podobných testů za stejnou dobu, ale bez vysvětlení. Bylo by to ale k ničemu,“ doplnil.

Testy: rychlé ověřování správných odpovědí

Jak již bylo řečeno, testy na tomto jazykovém webu se od ostatních na internetu liší tím, že kromě vyhodnocení odpovědí nabízejí i vysvětlení. Po ukončení každého testu (nebo jeho části) dostanete informaci přímo v kontextu otázek, PROČ byla vaše odpověď špatná, jak to má být správně a PROČ to tak má být. To pokládám za opravdové novum v této výuce. Student si takto okamžitě ověří, zda postupoval správně, a také proč.

Jsou zde testy, kde vybíráte jednu z nabízených možností (typu a/b/c/d), doplňovačky (do textu či samostatných vět doplňujete slova či fráze sami) a takzvané „komboboxy“ (v textu je vynechané slovo či fráze a student si vybere jednu z nabízených možností). Testy se týkají gramatiky, slovní zásoby, idiomů, poslechu, čtení s porozuměním a podobně.

Test na používání časování sloves
Ukázka testu, který odpovědi vyhodnocuje a zároveň u „červených“ podává zevrubné vysvětlení chyb…

On-line procvičování slovíček

Systém HelpForEnglish.cz má na svých stránkách rovněž interaktivní on-line procvičování slovíček. Celkem běžná věc. Zaujalo mě však, jak chytrým způsobem program s uživatelem pracuje, jak ověřuje jeho znalosti. Student si vybere okruh slovní zásoby a spustí interaktivní zkoušení. Systém nejprve sám vybere náhodně slovíčka a vy je na klávesnicí zadáváte. Pokud slovíčko napíšete správně, počítač si zapamatuje, že zadané slovo znáte. Pokud ne, slovíčko bude zařazeno zpět do zkoušení. Tento systém vlastně simuluje situaci, kdy se student nechá někým zkoušet ze slovíček. Stejně jako by to dělal člověk! Počítač opakuje slovíčka, která vám dělají problémy, a slova, která již očividně znáte, ze zkoušení vyřazuje!

Zkoušení slovíček
Výběr procvičování slovíček

Navíc je ve zkoušení používán slovník HFE, takže slova jsou někdy ilustrována, u každého je přepis výslovnosti a mnohdy i zvuková nahrávka, a přečíst si také můžete výklad slova v angličtině. Prostě – paráda! V rámci zkoušení je k dispozici také režim výuka, který vás velmi kvalitně naučí i úplně nová slova. Vychází z poznatků o krátkodobé a dlouhodobé paměti a procvičování skončí, až když slova bezpečně znáte.

Test slovíčka "obrazovka"
… a takto vypadá ověření správnosti při chybné odpovědi

Technologie

Web je postaven na platformě phpRS. Je také znát, že autor systému, Petr Hudík, bohatě a umně jeho možností využívá. Server kombinuje tabulkový layout a CSS formátování, ke slovu se dostane i JavaScript, což v tomto případě je jistě optimální varianta. Rozvržení layoutu titulní stránky je logické, přehledné a působí naprosto vyváženě. Navigaci usnadňuje rozdělení titulní stránky na levý sloupec s hlavním menu a pak (v centru stránky) odkazy na jednotlivé rubriky (služby) jako „Testy“, „Slovní zásoba“ „Maturita“ a další. Líbí se mi také ikony u jednotlivých titulů. Designér příliš nehýří grafikou a obrázky, což je určitě u takto zaměřeného webu žádoucí. Možná jen podval stránky (patička) by si zasloužila dořešení. Je sice hezká, ale není protiváhou horního záhlaví stránky, což je dosti nezvyklé. Web i všechny jeho části se v nejpoužívanějších alternativních prohlížečích zobrazují bez problémů.

Uživatelské prostředí

Design webu a jeho struktura je na výši. Obojí se vyznačuje jednoduchostí, avšak ne nadměrnou, takže přináší přesně to, co tento druh webu potřebuje. Za klad považuji, že autor obsahu, Mgr. Vít, se věnuje také dodatkovým námětům. Je to například samostatná stránka, zaměřena na anglickou vazbu used to (tento tvar má dva zcela odlišné významy a způsoby použití). A takový doplňujících stránek bych mohl jmenovat více. I to přispívá ke zvýšení komfortu výuky anglického jazyka.

Další vývoj…

Jak jsem zmínil, technickou stránku webu má na starosti pouze Petr Hudík, který na tom také tráví hodně času. Několik vstupů (skutečně malý zlomek) vytvořili externí přispěvovatelé. Je jasné, že když je něco zadarmo, nemohou si provozovatelé dovolit ani nikoho platit. Samozřejmě pokud neplatí, lidé nemají motivaci psát. Snad časem najde tento web nějakého sponzora, který jeho stránky nepřehltí reklamou. Nabídek zatím byla spousta, ale všichni si bohužel představují obrovské upoutávky, reklamy a změny v designu. Autoři HelpForEnglish.cz nechtějí připustit, aby čtenáři pro samou reklamu ztěží hledali to, proč na web přišli, tedy materiály pro studium anglického jazyka.

Shrnutí

Na HelpForEnglish.cz má zájemce zdarma vše, co pro studium angličtiny potřebuje, tedy rady, jak se učit, výukové materiály, testy, recenze knih a mnoho dalšího. Je zde nabízeno přes 170 jazykových testů o nichž lze říct, že jsou praktické, funkční a přehledné. Jsou připravovány tak, že poslouží stejně středoškolským studentům, jakož i rodičů dospělých dětí. Ve srovnání s jinými weby pro studenty, orientovanými téměř výhradně na pasivní sdílení informací, je tento projekt na mnohem vyšší úrovni. Ty „maličkosti“, které jsou zde k dosažení, představují progresivní výuku, zejména pokud jde o testy s vysvětlováním chybných odpovědí. Dávají každému studentovi okamžitou zpětnou vazbu, jak na tom momentálně se studiem je. A to je největší síla tohoto webu! Lapidárně to vyjádřil Michal Čupa, generální ředitel, Microsoftu: Tento výukový server mne zaujal kvalitním zpracováním a hlavně obsahem, který přispívá ke zvyšování schopnosti komunikovat cizím jazykem a lépe tak využívat možnosti celosvětové sítě.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *