Toulky po webu 6.

1. srpna 2002

Je dodržování webových standardů dobrý byznys? Kdy zazpívá Opera? Co znamená přístupnost pro skutečné uživatele? Jak uspořádat články na home page a jak převést český text do znakových entit? To je jen část otazníků dnešních Toulek, na jejichž závěru si můžete osobně vyzkoušet personalizaci pomocí CSS.

Osobnosti, události

Prozíraví webdesignéři intuitivně chápou nutnost dodržování webových standardů, avšak ne vždy se jim daří přesvědčit o tom své nadřízené nebo zákazníky. Proto nedávno vznikla iniciativa MACCAWS (Making A Commercial Case for Adopting Web Standards). Její cíle jsou jednoduché: prokázat ekonomickou výhodnost respektování standardů při tvorbě komerčních webů.

Opera se čím dál razantněji vymaňuje z pozice outsidera mezi prohlížeči. Nejenom že si už dříve ukousla pořádné sousto z trhu přenosných zařízení, ale teď se navíc učí mluvit a dokonce i poslouchat. Pokud jste tedy již začali se studiem XHTML, přiberte si hned i kurs VoiceXML. A jestli na XHTML zatím nevěříte, nechte se přesvědčit Molly Holzschlagovou, která ve svém zatím posledním rozhovoru vysvětluje, proč musí weboví autoři přejít na XHTML.

Strategie, obsah

Pokud se vám líbil skvělý seriál o přístupnosti (accessibility) od Martina Snížka vycházející posledních pár měsíců zde na Intervalu.cz, určitě se vám bude líbit i elektronická knížka Marka Pilgrima na stejné téma nazvaná Dive Into Accessibility, která je zdarma k dispozici ve formátech HTML a PDF. Autor v ní všechny problémy přístupnosti i jejich řešení ukazuje na příkladech několika konkrétních lidí a dosahuje tak velmi působivého účinku.

Zatímco přístupnost (accessibility) je nezbytný základ, použitelnost (usability) je obvykle tím hlavním faktorem úspěchu webu. Měli byste proto vědět, jaké je nejpoužitelnější uspořádání článků na titulní stránce a zda strukturovaný navigační řádek opravdu zvyšuje použitelnost, jak se často tvrdí. Za první studii vděčíme Fakultě psychologie Wichitské státní university, za druhou pak Fakultě počítačové vědy Marylandské university.

Praktický webdesign

Značku <link> určitě znáte jako jeden ze způsobů připojení externího stylového předpisu k HTML dokumentu. Víte ale také, že má i několik dalších využití a že s ní dokonce můžete zjednodušit navigaci uživatelům některých prohlížečů? Nevíte? Pak si musíte přečíst článek Create Relationships with LINK od Larisy Thomason na NetMechanic.

Někdy potřebujete vložit český text do HTML dokumentu v jiném než východoevropském kódování. Je-li onen dokument v Unicode, žádný problém, ale co když v Unicode není? Pak se musíte uchýlit ke znakovým entitám. Jenže psát delší text s h&#xe1;&#x10d;ky, &#x10d;&#xe1;rkami a krou&#x17e;ky (háčky, čárkami a kroužky) dá pořádně zabrat. Mnohem lépe to zvládne online převodník do Unicode od Stanislava Pechy.

Inspirace

Jednou z velkých výhod kaskádových stylů je možnost přizpůsobit vzhled stránek na míru jednotlivým uživatelům prostřednictvím uživatelských a alternativních stylových předpisů, nebo dynamickou změnou některých CSS vlastností. První možnost zvolil jeden z nejvážnějších konkurentů Googlu a můj současný favorit mezi vyhledavači AlltheWeb, který si nyní můžete personalizovat vlastním stylesheetem.

Předchozí článek XHTML - základní pojmy a prvky
Další článek FriendsandRebels.cz
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *