SMIL – Timed Interactive Multimedia Extensions for HTML
Timed Interactive Multimedia Extensions for HTML, zkráceně HTML+TIME, je výsledkem spolupráce společností Microsoft, Macromedia, Compaq/Dec a Digital Renaissance. HTML+TIME je rozšířením SMILu do standardních prohlížečů, především Microsoft Internet Exploreru 5 a vyšších. Tento formát zapojuje časování a synchronizaci do dokumentů (X)HTML.
HTML+TIME 1.0 staví na specifikaci SMIL 1.0. Později se objevila specifikace HTML+TIME 2.0, která je podporována v MSIE 5.5. Tato specifikace staví na HTML+SMIL language profile podle W3C. HTML+TIME 2.0 zapojuje do prohlížeče některé moduly SMILu 2.0, zejména Timing and Synchronization module, Animation module, Media Object module a Integration module.
HTML+TIME se liší od SMILu v několika bodech:
- některé prvky a atributy chybí, protože jsou zbytečné – zejména jde o vizuální část SMILu, kterou nahrazuje CSS
- některé prvky jsou přidány
- integrace do zdrojového kódu stránky se provádí odlišným způsobem
HTML+TIME úspěšně integruje SMIL do některých prohlížečů, což umožňuje jeho efektivní použití ve firemních sítích. V budoucnu lze snad předpokládat rozšíření HTML+TIME i do dalších produktů.
Specifikace HTML+TIME
HTML+TIME vypouští některé elementy z původní specifikace SMIL 1.0, z důvodu zbytečnosti:
- smil – v HTML je nahrazen elementem
html
- layout – rozvržení je prováděno pomocí CSS
- region – nahrazen CSS
- root-layout – nahrazen CSS
- text – text není v HTML tvořen objektem
- anchor – obrázkové mapy nejsou podporovány
Dále mizí také řada atributů (zejména v XHTML), které jsou nahrazeny CSS – top, left, height, width, background-color, z-index a další. Zato se objevuje několik nových atributů určujících chování dokumentu (beginEvent, endWith, endEvent, repeatDur, viz dále). Mnoho původních (X)HTML prvků je ale doplněno o atributy SMILu, aby s nimi bylo možno manipulovat na časové ose (například p, div, span, h1-6, strong, em a další).
Nakonec byly původní SMIL elementy (už jich nezbylo moc) doplněny o namespace t (t:seq, t:par, t:media, t:img, t:video), jejich funkce však zůstala stejná. Rovněž atributy byly ve specifikaci HTML+TIME doplněny o namespace t (t:dur, t:src, t:begin, t:end), avšak pokud není použit, žádné problémy nenastávají, spíše naopak, při jeho použití některé věci špatně fungují.
Atributy (X)HTML prvků
Nyní se podíváme na význam nových atributů (X)HTML prvků. Z původních čistě (X)HTML atributů je nejdůležitějším atribut id, který umožňuje absolutní pojmenování prvku a pozdější odvolání na něj.
- beginWith – hodnotou je id elementu, který se má zobrazit ve stejnou chvíli
- endWith – hodnotou je opět id elementu, který se skryje ve stejnou chvíli
- beginAfter – id elementu, se kterým se začne manipulovat po skončení manipulace s aktuálním elementem
- beginEvent – hodnotou je id (form.onSubmit) nebo name (document.onLoad) události, závisle na ní se pak element zobrazí
- endEvent – ukončení závislé na události
- repeat – počet opakování zobrazení, hodnota „indefinite“ způsobí nekonečné opakování
- repeatDur – doba opakování (sec), hodnota „indefinite“ způsobí nekonečné opakování
Pokud je hodnotou atributu čas v sekundách, je možné použít i desetinné číslo s desetinnou tečkou (0.5 = půl sekundy).
Integrace HTML+TIME 2.0 do (X)HTML
Dokument (X)HTML bude nutné doplnit o několik informací, zejména o deklaraci typu dokumentu:
<!DOCTYPE html PUBLIC „-//W3C//DTD HTML+SMIL //EN“ „htmlplussmil.dtd“>
Element head je doplněn o namespace (jmenný prostor):
<html xmlns:t =“urn:schemas-microsoft-com:time“>
Dále musíme použít procesní instrukci pro přidání definice HTML+TIME značek:
<?import namespace=“t“ implementation=“#default#time2″>
Nakonec zbývá přidat tabulku stylů, určující behavior HTML+TIME prvků:
<style>
.time {behavior: url(#default#time2);}
</style>
Každý element ohraničující část kódu s HTML+TIME musí mít nastavenu třídu time. Výsledný dokument vypadá takto:
<!DOCTYPE html PUBLIC „-//W3C//DTD HTML+SMIL //EN“ „htmlplussmil.dtd“>
<html xmlns:t =“urn:schemas-microsoft-com:time“>
<?import namespace=“t“ implementation=“#default#time2″>
<style>
.time {behavior: url(#default#time2);}
</style>
<body>
…HTML dokument
<div class=“time“>
…HTML+TIME
</div>
…HTML dokument
</body>
</html>
Příklady HTML+TIME pro MSIE 5.5 a 6
Blikající text, ať už pomocí elementu blink
nebo pomocí CSS, byl po čase z dobrého důvodu zavržen. Avšak pomocí HTML+TIME můžeme blikající text vytvořit nanovo (náhled):
<!DOCTYPE html PUBLIC „-//W3C//DTD HTML+SMIL //EN“ „htmlplussmil.dtd“>
<html xmlns:t =“urn:schemas-microsoft-com:time“>
<head>
<?import namespace=“t“ implementation=“#default#time2″>
<title>Nechutný blikající text</title>
<style>
.time, p {behavior: url(#default#time2)}
</style>
</head>
<body>
<div style=“width: 200px;height: 40px;“>
<t:seq class=“time“ dur=“0.2″ repeatDur=“1000″>
<p begin=“0″ dur=“0.1″>
Nechutný blikající text
</p>
<t:seq>
</div>
</body>
</html>
Celý vtip spočívá v tom, že „t:seq“, sekvence trvající 0.2 s a opakující se po dobu 1000 s, obsahuje odstavec textu, kterému je na časové ose vyhrazen úsek 0.1 s. Znamená to, že 0.1 sekundy je vidět text a dalších 0.1 sekundy vidět není.
HTML+TIME je možné aplikovat i na VML, pomocí jednotlivých sekvencí nebo prostřednictvím atributů:
<v:shape class=“time“ dur=“5s“ begin=“4s“ style=’width: 60; height: 60′ stroke=“true“ strokecolor=“black“ strokeweight=“1″ fill=“true“ fillcolor=“white“ coordorigin=“0 0″ coordsize=“60 60″>
<v:path v=“m 30,0l 60,15,60,45,30,60,0,45,0,15x e“ />
</v:shape>
XHTML+SMIL Profile
S MSIE 6 přišel nový profil pro integraci SMILu do prohlížečů, nazvaný XHTML+SMIL Profile, který integruje podmnožinu specifikace SMIL 2.0. Profil zahrnuje podporu animací, kontroly obsahu, mediálních objektů, časování, synchronizací a přechodů. Některé moduly SMIL 2.0 chybí, ale většinou jsou nahrazeny CSS. Dlužno říci, že MSIE6 sice XHTML+SMIL podporuje, avšak ne zcela korektně, mnohem lépe si vede s HTML+TIME.
Základní hlavičky XHTML+SMIL dokumentu vypadají následovně:
<!DOCTYPE html PUBLIC „-//W3C//DTD XHTML+SMIL //EN“ „http://www.w3.org/2001/SMIL20/WD/xhtmlplussmil.dtd“>
<html xmlns=“http://www.w3.org/1999/xhtml“ xmlns:smil=“http://www.w3.org/2001/SMIL20″>
Má SMIL smysl?
Svět multimediálních prezentací vypadá zbytečně zamotaně, což je způsobeno existencí mnoha profilů a technologií. Nejlepší bude shrnout vývoj popisovaných formátů v několika bodech:
- 1998 – Specifikace SMIL 1.0
- 1998 – Specifikace HTML+TIME – implementuje prvky SMIL 1.0 do některých prohlížečů (především MSIE5), některé elementy a atributy jsou nahrazeny CSS
- 2000 – HTML+SMIL language profile – profil vycházející z pracovního návrhu SMIL 2.0
- 2000 – HTML+TIME 2.0 – implementace většiny modulů SMIL 2.0
- 2001 – SMIL 2.0
- 2001 – Specifikace XHTML+SMIL Profile (Workig Draft) – později částečně podporována v MSIE6
Jazyk SMIL může najít uplatnění zejména ve firemních sítích, na samotném internetu se zatím moc často nepoužívá. Nutno podotknout, že multimediální zprávy MMS rovněž vycházejí z jazyka SMIL, takže je možné, že se jeho doménou stanou mobilní zařízení. SMIL přináší univerzální, výkonné a přitom nenáročné řešení, které je pro mobilní platformu mnohem důležitější než pro oblast PC.
Mohlo by vás také zajímat
-
AI na dosah ruky: Jak je to s AI v osobních zařízeních?
22. ledna 2024
Nejnovější
-
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
Šokující data od Microsoftu: Kyberútoky rostou o stovky procent!
8. listopadu 2024 -
Chcete jedinečnou doménu? Objevte koncovky FOOD, MEME a MUSIC!
7. listopadu 2024 -
OpenAI představilo novou funkci ChatGPT Search
6. listopadu 2024