SEO – tvorba stránek v souladu s vyhledávači

20. listopadu 2004

O zkratce SEO jste jistě již slyšeli, ať už v kladném či záporném smyslu. Pojďme se na ni podívat ne jako na přítěž, ale jako na součást kvalitního webu. Ten je tvořen mixem řady vlastností a SEO je pouze jednou z mnoha částí, kterou nelze z kvalitního webu vyjmout a ani ke špatnému webu jen tak přidat.

Poslední dobou se zkratka SEO (Search Engine Optimization – optimalizace pro vyhledávače) začala objevovat v řadě článků, lidé si pod ní začali představovat všechno možné a zmatky nakonec dovršila bouřlivá laická diskuze. K tomu se samozřejmě přidalo několik weblogů se svými pohledy.

Proto cílem této série článků je ukázat krásu SEO. SEO nikoli jako optimalizace pro vyhledávače, ale jako tvorba stránek v souladu s vyhledávači. Není totiž nic horšího, než snaha optimalizovat web, který má od kvalitního webu na hony daleko, zlášť když o pojmech jako přístupnost či použitelnost slyšel webdesignér až po dokončení projektu.

Nebudu se zabývat pouze SEO, ale tvorbou kvalitního webu obecně. Protože, podle mého názoru, tvorba stránek zahrnuje všechny předpoklady kvalitního webu a jejich mixem získáte finální dílo. Nemůžete jednu z nich vynechat, aniž by neutrpěly ostatní. Tuto myšlenku budu demonstrovat na následujících třech příkladech, které zdánlivě se SEO nesouvisí.

Příklad první: Rychlost stránek

To, že návštěvníka přivedete na svoje stránky, ještě neznamená, že se z něj stane automaticky zákazník. Úspěšně jste dokončili pouze první krok. Ale ještě než se vaše webová prezentace načte, už o něho můžete přijít. Jelikož si uživatel otevřel první tři weby z vyhledávače, klidně první dva přeskočí, protože kvůli špatnému tabulkovému layoutu se prvních třicet vteřin nic neobjevilo. Zato třetí web, díky optimalizaci datové velikosti a použití beztabulkového layoutu, si návštěvníka hned získá.

Příklad druhý: Kvalita textu

Nemá smysl být první s přeoptimalizovanými stránkami, kde si stejně nikdo nic nekoupí. Zato pokud uživatelé díky kvalitním textům netrpělivostí ani vše nedočtou a už budou hledat objednávkový nebo kontaktní formulář, budete v sedmém nebi.

Určitě si řeknete, že vyhledávače kvalitní text nepoznají a že preferují právě ty přeoptimalizované. V tom máte pravdu, ano, vyhledávače opravdu nerozliší zajímavý a nezajímavý text, ale uživatelé jednoznačně ano. A není nic lepšího než spokojený zákazník, který přidá odkaz na svoje stránky, v konferenci přesvědčí nerozhodného tazatele, zda si má koupit váš produkt nebo konkurenční a podobně.

Příklad třetí: Přístupnost

Řada majitelů webů, když se jich zeptáte, proč je jejich web nepřístupný, odpoví, že se jim pro těch pár „postižených“ nevyplatí optimalizovat. Nemají pravdu. Minimálně ze tří důvodů se jim to vyplatí:

  1. Handicapovaných uživatelů internetu není rozhodně tak málo, jak se na první pohled zdá. Může jít o zcela zdravého člověka s nestandardním hardwarem a softwarem.
  2. Přístupné stránky jsou snáze pochopitelnější i pro zdravé osoby s očekávaným vybavením.
  3. Vyhledávací roboti jsou také handicapovaní, a to velmi.

Shrnutí

Na těchto jednoduchých příkladech vidíte, že není smyslem se hnát na první příčky, ale budovat kvalitní web v souladu s vyhledávači. Takže primárně budete web vytvářet pro uživatele, ale dáte si pozor, abyste zbytečnou chybou neodradili vyhledávače.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Předchozí článek PSPad - automatizace práce
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *