SEO – sémantický kód

1. ledna 2005

Kvalitní web nedělá kvalitním pouze zajímavý obsah, ale také jeho prezentace. A to jak ta vizuální, tak ta skrytá v XHTML. Bez XHTML by byly stránky pouze shluky textu. A váš web si budou prohlížet nejenom lidé na nejrůznějších zařízeních v nejrůznějších prohlížečích, ale také hlasové čtečky či vyhledávací roboti. Těm všem je potřeba sdělit, co je nadpis, seznam, tabulka a podobně.

Titulek

Správně vyplněný element title je základ úspěchu stránky. Jde o hlavní nadpis stránky, který rozhoduje, zda uživatel stránku navštíví, nebo ne. Především ve vyhledávačích dobrý titulek rozhoduje o tom, zda uživatel klikne, nebo ne. Proto je s podivem, kolik stránek obsahuje jako titulek Untitled Document.

Titulek je také často používán při odkazování na danou stránku. A protože vyhledávače kladou velkou váhu na text, kterým je odkazováno, je i z tohoto důvodu dobré psát správné titulky. Kromě toho na text obsažený v titulku kladou vyhledávače největší váhu z textu na celé stránce.

Titulek by měl být na každé stránce jedinečný, slouží totiž k snadné orientaci uživatele. Nejdůležitější ale je, aby titulek vystihoval, co daná stránka obsahuje.

Součástí titulku by také měl být název webu, otázkou je, kam ho umístit, jestli na začátek nebo konec titulku. Obecné řešení ale neexistuje a vždy záleží na prioritách daného webu.

Nadpisy

Nadpisy jsou hlavním prvkem k určení správné struktury dokumentu. Text v nadpisu by měl stručně vystihovat následující text. Nadpisem první úrovně je element h1. Nadpisy nižší úrovně se označují h2h6. Nadpis h1 by se měl na stránce vyskytovat pouze jedenkrát, pouze pokud k použití více nadpisů první úrovně vedou logické důvody, může být použit i vícekrát.

Někteří uživatelé mají problémy se čtením dlouhého nestrukturovaného textu a někteří prolétávají nadpisy a čtou jenom něco. Proto je používání nadpisů velmi důležité, aby byla na první pohled patrná struktura dokumentu.

A samozřejmě i vyhledávače kladou na text v nadpisech větší váhu, takže je dobré vytvářet nadpisy tak, jak vy byste danou část textu hledali (co je ta hlavní myšlenka). A nepoužívat obecné termíny typu 1,2,3. kapitola.

Zvýrazněný text

Zvýrazněný text slouží ke zdůraznění částí textu. Rozhodně se nepoužívá pro zobrazení tučného textu nebo textu psaného kurzívou. Zároveň neslouží ani jako nástroj k optimalizaci, kdy na všechny výskyty optimalizovaného textu dáme velký důraz.

Ke zvýraznění se používá element strong pro silný důraz a em pro důraz. Neměli bychom se ale omezovat pouze na použití těchto dvou elementů a používat také další sémantické elementy, například dfn, code, samp, kbd, var, cite, abbr a acronym.

Ostatní části sémantického kódu

Zbylé části sémantického kódu shrnu dohromady. Měli byste vždy používat takové prvky, které se pro daný účel správně sémanticky hodí a nezneužívat jiné, například proto, že se vám líbí jejich výchozí formátování. To můžete stejně změnit pomocí CSS.

Se sémantickým kódem se dá dále pracovat. Hlasové čtečky jej mohou snáze prezentovat, protože ví, co je nadpis, co seznam, tabulka a podobně. A také vyhledávače buď již používají, nebo brzy začnou používat celé spektrum sémantických značek, aby pochopily význam textu.

Proto důsledné používání sémantického kódu je jedinou cestou k budování kvalitního webu.

Odkazy a zdroje

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Předchozí článek krasa.cz
Další článek vcelaricifm
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *