Otázka: otevírat reklamu do nového okna?
Většina www serverů dnes při kliknutí na reklamní banner neotevírá nové okno prohlížeče. Je to ale opravdu ten nejlepší způsob? Nebylo by lepší (z reklamního hlediska i pohodlí uživatele) otevírat reklamu do nového okna? Jaký mají názor někteří poskytovatelé obsahu na Internetu?
Zdálo by se, že otevírání reklamy do nového okna prohlížeče je tím nejlepším řešením – uživatel např. neodchází z daného serveru, nemusí klikat na menu a volbu „otevřít v novém okně“ či klikat se stisknutou klávesou SHIFT apod. Nevýhody jsou ovšem rovněž jasně definovatelné – uživatelé nemají právo volby, nové okno zatěžuje klientský systém uživatele apod. Co tedy zvolit? Snad vám pomůžou názory některých poskytovatelú obsahu seřazených podle pořadí došlých odpovědí.
Tomáš Krause (Root.cz)
My to na ROOTovi neděláme, ale nejsem schopen říct, co je lepší. Já osobně si dost často klik na banner nechám otevřít v novém okně a to mi vyhovuje. Nechal bych to na uživateli, jak se rozhodne. Je spousta uživatelů, kteří mají wokno na fullscreen a zároveň ani netuší, že existuje možnost mít více oken – ty tím akorát zmateš.
Otevírání nových oken může vyvolávat nebezpečnou asociaci s pornostránkama a warezem.
Michal Matula (systém Billboard.cz)
Já osobně to považuji (otevírání nového okna-poz.red.) za chybu, respektive za věc, kterou zrovna nepodporujeme. Vycházím při tom ze dvou věcí:
a) mně osobně a předpokládám, že i dalším lidem, je otevírání nových oken „bez vyžádání“ nepříjemné. Tyto nepříjemné pocity se samozřejmě mohou přenášet jak na stránky, na kterých jsem na toto narazil, tak např. na inzerenta, o což určitě ve většině případů reklamních kampaní nejde :o)
b) zdaleka ne všichni pracují s Internetem na počítačích s Pentiem III, 128MB RAM atd. Otevírání nových oken potom díky zvýšeným nárokům na paměť apod. Zpomaluje celou práci a případně způsobí krach prohlížeče. To, že už si na proužek potom tito lidé raději nekliknou, asi není třeba diskutovat.
Chápu motivy autorů stránek, kteří nechtějí, aby lidé po kliknutí na proužek jejich stránky oputili, ale jak jsem již řekl, tento způsob práce s reklamou nepodporujeme a snažíme se mu vyhnout. To, že člověk stránky jednou opustí, je daná věc. Kdy to bude, je podle mého lepší ovlivnit obsahem, než otevíráním nových oken (i když je to o hodně těžší) :o)))
Ivan Fuksa (reklamní síť IMS)
Reklamní sít IMS nepoužívá otevírání dalšího okna při kliknutí.
Tomáš Holčík (Živě.cz)
Pro: zůstanu na té stránce, kde byl banner umístěn
Proti: někoho to může iritovat
pro: neotevírá se nové okno, výběr způsobu otevření je na uživateli (shift-klik)
proti: člověk z původních stránek zmizí a hůře se bude vracet zpět.
Jako nejrozumnější mi připadne nechávat výběr na uživateli. Osobně na bannery standardně klikám se stisknutým shiftem.
Petr Havlíček (Atlas.cz)
Otevírání nového okna při kliknutí na reklamní banner je věc určitě užitečná, ale ne už použitelná v praxi. Myslím si, že především u služeb, jako je naše, kde uživatel primárně něco hledá a obvykle ve spěchu, ho moc reklamní bannery nezajímají už jen z toho důvodu, že ví, že ho odvedou z portálu a to on v dané chvíli rozhodně nechce. Pokud ho tedy zaujme nějaký banner, musí ho buď otevřít v novém okně pomocí kontextového menu pravého tlačítka myši nebo ho nechat „prchnout“ a doufat, že se objeví znovu. To samo o sobě dosti snižuje click-rate bannerů na těchto službách. Tento rozdíl je vidět především v úspešnosti bannerů na portálech a zpravodajských serverech. Chodí tam stejní lide, jen s tím rozdílem, že na zpravodajském serveru nikam nepospíchají.
Proti použití této funkce je předevsim fakt, že ji použivají některé servery na Internetu k samovolnému otevírání nekontrolovatelního počtu oken k reklamním účelům a uživatele pak dosti rozčílí, že mu někdo přidělává práci se zavíráním oken, které vůbec nechce vidět. Z tohoto důvodu jsou některé servery, ktere se snazily o implementaci této užitečné služby automaticky považovány za neseriózní.
Ondřej Neff (Neviditelný pes)
Já nejsem moc velký klikač na bannery, to se přiznám bez mučení, a s tímhle otevíráním nových oken jsem se nejvíc setkal v pornosajtech, a tam mě to vždycky běsní doběla, tím spíš, když se jich otevře patnáct. To se pak dělají statistiky úspěšnosti, jimiž nás prdelkáři ohromují v „Na vrcholu“! V zásadě bych nebyl proti, pokud by šlo o zásadní informaci. Pokud jde ale o samoúčelnou hříčku, myslím, že se to obrací proti původci takového řešení. Vážím si člověka, který čte můj web a nerad bych ho obtěžoval zbytečnými výlety někam, kam létat nechce.
Sumárně: princip bych nezavrhoval, jde o konkrétní způsob využití; lze ho využít účelně, pak je v pořádku, i neúčelně, a pak je zavrženíhodný.
Oldřich Bajer (Centrum.cz)
Otázka nových oken je ožehavá nejen z hlediska reklamy, ale i z hlediska normálních odkazů. Výhodou otevření nového okna je, že se uživatel po odkliku „nevytratí“ ze zdrojové stránky, ale má možnost poté na ní zůstat nebo si přejít do nového okna s cílem odkliku. Nevýhodou však je zmatenost méně zkušeného uživatele, který v tu chvíli neví, co se stalo a co má dělat dále (takových případů znám osobně dost).
Vůbec zde nehovořím o nevýhodě z hlediska výkonu počítače, která zde však může sehrát také svou roli. Z hlediska principu však standardně umístěná reklama je pro člověka zcela normálním dalším krokem při surfování, není tedy důvod otevírat cíl v novém okně. Nehledě na to, že v každém browseru je kouzelné tlačítko zpět, které načte předchozí stránku – člověk se tedy neztratí. Pro zkušené či „poučené“ uživatele může být jednoduchým řešením této situace používání pravého tlačítka myši – když člověk chce, odklikne odkaz „otevřít v novém okně“ a vše je v pohodě – méně zkušený uživatel se neztratí a více zkušený, který chce surfovat více efektivně je také spokojen.
Obávám se, že v opačné situaci by to takto nefungovalo. Na přímou otázku – otevírat při odkliknutí reklamy nové okno – tedy konstatuji nikoliv.
Shrnutí
Určitě jste si již z článku udělali svůj vlastní názor – většina dotazovaných lidí otevírá reklamy do nového okna, nicméně – na svých vlastní serverech toto řešení neprovozují. Důvodů je několik a byly nastíněny už na počátku článku, ale ve stručnosti si je připomeňme – možnost nebezpečné asociace s warez a porno servery, zatěžování počítače uživatele a případná ztráta orientace uživatele. Pokud máte svůj vlastní server, kde se točí reklamy, které otevíráte do nového okna, zkuste pouvažovat o změně.
Pokud máte na věc – jako uživatel – jiný názor, vložte svůj příspěvek do níže uvedeného diskusního fóra.
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Regulace digitálních služeb: Co přináší nové nařízení DSA?
20. února 2024 -
9 nejzajímavějších doménových koncovek
19. srpna 2024 -
AI v programování: Jak používat GitHub Copilot (část 2)
19. února 2024 -
Umělá inteligence v IT
27. září 2023
Nejnovější
-
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
Šokující data od Microsoftu: Kyberútoky rostou o stovky procent!
8. listopadu 2024 -
Chcete jedinečnou doménu? Objevte koncovky FOOD, MEME a MUSIC!
7. listopadu 2024 -
OpenAI představilo novou funkci ChatGPT Search
6. listopadu 2024