On-line portrét: Lucembursko (.lu)
Pod touto hlavičkou vám bude Interval.cz od nynějška přinášet pravidelné portréty evropských zemí, jak je popisuje podrobná studie německé IP New Media a další zajímavé zdroje. Los nejprve padl na Davida: Lucembursko je jediným velkovévodstvím na světě a zároveň nejmenším členským státem Evropské unie. Je to bohatá země, její internetový význam je však v této chvíli skoro nulový.
Ačkoli rozlohou by se mohlo v Západní Evropě řadit spíš mezi trpaslíky, ekonomicky vzato patří Lucembursko dlouhodobě mezi země s nejvyšší výkonností. Její hospodářské výsledky jsou v rámci Evropské unie i OECD ve všech ukazatelích velmi nadprůměrné. Hrubý domácí produkt, počítaný na hlavu, je dvojnásobný vůči SRN a skoro desetinásobný ve srovnání s Českou republikou. V oblasti internetu ale Lucembursko doposud patří mezi rozvojové země. Je zřejmě mnohem těžší na jednom místě a na virtuální bázi kumulovat lukrativní služby (hlavně bankovnictví), jak se to povedlo tomuto malému státu v kamenném světě.
Populace | 448 569 (odhad 2002) |
HDP* | 22 240 milionu euro |
HDP na hlavu* | 50 603 euro |
Míra inflace | 2,7 % |
Nezaměstnanost | 2,6 % |
Penetrace internetu | 38 % |
B2C e-komerce | méně než 1 milion euro |
On-line reklama | 0,5 milionu euro |
* v paritě kupní síly (PPP)
Využití internetu se podstatně zvýšilo až v roce 2001. Skoro polovina obyvatel má s webem nějakou zkušenost, denní reach se pohybuje okolo 25 %. V tomto koutě světa je přizpůsobivější spíš mladší populace, víc muži než ženy. Toto konstatování však asi nebude věčné, protože výsledky posledních měsíců odhalují opačný trend, největší nárůst se týká žen a osob nad padesát let. V blízké budoucnosti tedy bude profil uživatelů odpovídat demografickým údajům. Rozvoj z posledních dvou let je následkem IT exploze, 63 % domácností vlastní PC a přibližně 80 % firem si obstaralo internetovou přípojku.
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002
B2C se (zatím) nevyplatí
Přes zmíněný slibný vývoj v oblasti internetu zůstává B2C e-komerce stále nevýdělečnou aktivitou. Provozovatelé elektronických obchodů na doméně .lu nejsou příliš známí a nemají zdaleka takové možnosti jako zahraniční konkurence. V podstatě se soustřeďují jen na malý domácí trh.
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002
Rádio Luxembourg
Mediální scéna, to není jen pověstný „Laxík“, kde se v padesátých letech dal naladit komunisty zakázaný božský Elvis. Trh on-line reklamy je zde stabilní, v poslední době neprodělal žádné výrazné změny. Média zde mají dobré postavení a propagace se kolem nich točí, není divu, že právě jejich weby patří k nejsledovanějším. Pokud byste chtěli oslovit lucemburskou internetovou komunitu, vězte že mezi největší prodejce reklamy patří IPWebNet.lu. Obchodní aktivity probíhají bez ohledu na neexistenci on-line panelu nebo jiného podobného standardního měření. Byl sice vypracován projekt, ale k jeho realizaci nedošlo a dál se odkládá. Důvodem není ani tak nedostatek peněz (jako u nás), ale spíš rozdílná stanoviska majitelů sajtů, komunikačních agentur a vlády. Asi vás nepřekvapí, že neexistuje ani přesný přehled o reklamních výdajích. Odhady expertů se pohybují na hranici cca 500 tisíc euro. Jednoduchým matematickým úkonem zjistíme, že lucemburští inzerenti tedy utratili necelé jedno euro na obyvatele.
Co se týče on-line reklamního potenciálu na půdě velkovévodství, nabízejí se tři atraktivní odvětví – banky, motorová vozidla a služby (především pracovní agentury). Dalším sektorem je státní správa, která webového prostoru využívá ke komunikaci a představení vlastních internetových aktivit. Nejoblíbenějším formátem je klasický banner, ostatní se objevují jen výjimečně, patří k nim pop-ups, DHTML, newslettery, sponzorování, reklamní hry, ale i větší plošné kampaně.
Nejúspěšnějším portálem je RTL.lu. Skoro polovina (44 %) uživatelů internetu v Lucembursku navštěvuje stránky RTL Rádia a Télé Lëtzebuerg. Najdete tam (ovšemže v lucemburštině) spoustu aktualit, služeb a zábavy. Velký úspěch se prý dostavil díky využití synergie rozhlasového a TV zpravodajství.
Zdroj: International Key Facts: Internet 2002
Provozovatel | URL | Reach [%] | Unikátní návštěvníci za den | Page Impressions za den |
---|---|---|---|---|
RTL /IPWebNet | rtl.lu | 4 517 | 57 685 | |
RTL /IPWebNet | rtl.lu/services/luxbazar | n. a. | 20 144 | |
RTL /IP Luxembourg | party.lu | 1 562 | 7 147 | |
Monster Luxembourg | monster.lu | 1 938 | 3 986 | |
GMS, MKÉ & XYZ | spider.lu | 1 712 | 3 506 | |
Eldoradio | eldoradio.lu | 387 | 2 438 | |
MKÉ | casting.lu | n. a. | 2 142 | |
MKÉ | nightlife.lu | n. a. | 2 074 | |
Féd. Lux. Basketball | flbb.lu | 220 | 1 382 | |
Synapse Internet Services | athome.lu | 190 | 1 362 |
Zdroj: IPWebNet.lu, prosinec 2001
Luxweb.lu [luxweb.lu] | Vyhledávací portál |
Chamber of Commerce [www.cc.lu] | Hospodářská komora (francouzsky/německy) |
eLuxembourg [www.eluxembourg.lu] | Vláda a internet (francouzsky) |
Mediaport Luxembourg [www.mediaport.lu] | Vládní mediální a komunikační agentura (angl.) |
Ministerský portál [www.etat.lu] | Vláda a veřejný sektor (fr.) |
First Tuesday [www.firsttuesday.com/luxembourg] | Informační technologie |
ISOC Luxembourg [isoc.lu] | Internet Society (fr.) |
New Media Group [www.nmg.lu] | Výzkumy a reference v oblasti nových médií (fr.) |
PaperJam [www.paperjam.lu] | Who-is-who v oblasti nových médií (angl./fr./něm.) |
Podle všech příznaků má Lucembursko ve sféře internetu obrovský růstový potenciál. Z čerstvé studie ITU například vyplývá, že má cenově jeden z nejvýhodnějších tarifů pro připojení (počítáno procentem z HDP). Jedná se o zemi ekonomicky silnou. Vláda, zahraniční experti a domácí podnikatelé si to zřejmě uvědomují, je to možné mimo jiné odhadnout z množství probíhajících seminářů typu „Rodinný internet“ nebo „Kvalita websajtů“. Prostě, připomíná-li vám česká pavučina plnou kapří sádku, zkuste své štěstí třeba v Lucembursku, v zemi internetem nepolíbené…
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Windows App: Pracujte odkudkoliv, kdykoliv
3. listopadu 2024 -
Aktualizujete svoji .NET webovou aplikaci? Může se hodit app_offline.htm
10. července 2024 -
Moderní trendy ve webdesignu: Top trendy pro rok 2024
12. ledna 2024 -
Vlastní web: Jak nainstalovat WordPress?
24. června 2024
Nejnovější
-
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
Šokující data od Microsoftu: Kyberútoky rostou o stovky procent!
8. listopadu 2024 -
Chcete jedinečnou doménu? Objevte koncovky FOOD, MEME a MUSIC!
7. listopadu 2024 -
OpenAI představilo novou funkci ChatGPT Search
6. listopadu 2024