Měření návštěvnosti konkurenčních webů – k čemu slouží a jak nám může pomoci

26. července 2023

Každý, kdo má firmu, která se prezentuje na webových stránkách řeší to, jak dosáhnout nejlepších výsledků oproti konkurenci. Jak být co nejlépe vidět a mít tak větší návštěvnost a s tím spojený větší odbyt služeb. Ať už v reálném nebo webovém prostředí, vždy je potřeba sledovat a vyhodnocovat naše konkurenty.

Jaké nástroje máme na trhu?

Na trhu existuje řada nástrojů pro měření vyhledávání vašeho vlastního webu. Pro tyto účely je nejčastěji využívaným nástrojem Google Analytics, případně pokročilejší monitorovací systém Clarity od společnosti Microsoft.

Co se týče webů cizích a konkurenčních je analýza trochu složitější. Mezi nejčastěji používané nástroje řadíme SimilarWeb, NetMonitor, Semrush, zajímavými nástroji mohou být také Toplist, Ahrefs či Majestic.

 

SimilarWeb

Jak jsme zmínili již výše pro analýzu cizích webů můžeme použít různé nástroje. Mezi nejoblíbenější patří platforma společnosti SimilarWeb. Tato služba umožňuje získat detailní přehled o návštěvnosti jakéhokoliv webu, také data o zdrojích, hlavních stránkách a dokonce informace o stránkách kam návštěvníci zkoumaného webu nejčastěji chodí. Stačí zadat do vyhledávání URL webu a všechny tyto informace máte jako na dlani. Základní verze je zdarma, pokročilejší jsou již zpoplatněny. Všechna data se zobrazí přehledně  v grafech , či tabulkách, informace jsou velmi dobře čitelné. I pro naprostého laika je tato platforma dobře uchopitelná a podá mu informace, které mohou být pro jeho marketing přínosné, ovšem pozor si musí dát na jejich přesnost. Similarweb je aplikace zahraniční společnosti. Nezohledňuje ve svých analýzách české prostředí a jeho specifika, jako je např. vyhledávač typu Seznam.cz, který je u nás stále velmi oblíbený. Data tak mohou být zkreslená a je dobré s tím trochu počítat.

NetMonitor

Tato služba je oproti Similarwebu ryze česká záležitost. Už to by mohlo vypovídat o tom, že data budou o něco spolehlivější. Ale je tomu tak opravdu? NetMonitor vznikl jako výzkumný projekt, jehož zadavatelem je SPIR (Sdružení pro internetovou reklamu) a realizátorem je společnosti Gemius ve spolupráci s Mediaresearch. Zabývá se nejen měřením návštěvnosti webů, ale také sociodemografií návštěvníků. Měření je prováděno jako tzv. site-centric, které využívá gemiusTraffic na webech a user-centric v podobě aplikace netSoftware na počítačích panelistů. Systém site-centric funguje na základě javascriptových kódů, podobně je tomu u Google Analytics. User-centric má tu nevýhodu, že podporuje pouze tyto prohlížeče  – Internet Explorer, Firefox, Chrome a Operu. Netmonitor získává výsledky zvlášť pro různé kategorie zařízení – PC, tablety, mobilní telefony, televize, herní konzole a ostatní. Sociodemografická data získává pomocí tzv. POP-up oken, která interaktivně pokládají uživatelům otázky.

Semrush

Tento nástroj je poměrně hodně komplexní. Mimo monitoringu konkurenčních webových stránek umí kouzlit i se SEO – ukáže vám, na kolik klíčových slov cílíte, a na kolik jich cílí vaše konkurence, dokáže vám říct v kterých klíčových slovech si konkurujete. Další zajímavou funkcí může být tzv. site audit, která zanalyzuje celou vaši stránku, ukáže chyby a varování. Uživatelské prostředí Semrush je také velmi zdařilé a jednoduché –  vlevo jsou umístěny všechny funkce a featury, vpravo před vámi pak najdete všechny výstupy. Má velmi snadné ovládání, většinu funkcí provedete na pár kliknutí. Většina uživatelů používá Semrush v prohlížeči na internetové adrese Semrush.com. Nástroj si ale můžete stáhnout i jako aplikaci do telefonu. Podporovány jsou operační systémy Android a iOS.

Další možné alternativy

Samozřejmě na trhu existuje spousta dalších nástrojů, které se zabývají problematikou návštěvnosti konkurenčních webů.

Toplist nám v jednoduchém přehledu ukáže návštěvnost naší, či konkurenční webové stránky. Hledaný web můžete buď ručně zadat, nebo použít dané kategorie, které zobrazí kompletní přehled stránek s danou tematikou, např. ekonomie. Základní verze je zdarma, verze profi je již zpoplatněna. Kromě sledování návštěvnosti umožňuje tato služba také sledovat, odkud návštěvníci stránek přišli, jaký operační systém a prohlížeč používají a zda jsou z České republiky, či ze zahraničí.

Ahrefs je velmi propracovaná platforma s mnoha funkcemi. To se také odráží v ceně – nemá neplacenou verzi, nabízí 4 tarify odstupňované podle množství služeb a počtu  prověřovaných dat. Tento nástroj umí sledovat a číst konkurenci, klíčová slova a získat návrh vhodných klíčových slov pro váš web. Stejně jako Semrush umí tzv. site audit, tedy analýzu vaší stránky s návrhy na vylepšení. Intuitivní zobrazení a jednoduché ovládání je zde samozřejmostí.

Majestic je podobný nástroj jako je Ahrefs. Zvládá perfektně monitorovat návštěvnost konkurenčních webů, stejně jako analýzu klíčových slov. Je skvělý pro analýzu zpětných odkazů. Samozřejmě umí také komplexně prověřit vaši vlastní webovou stránku. Opět se jedná o placenou službu.

Mimo tyto nástroje můžeme ve výčtu zmínit ještě Marketing Miner, Collabim či Contentking. 

 

Analýza vlastního webu

Pokud nás zajímají hlavně naší zákazníci, potřebujeme zjistit, kdo nejčastěji navštěvuje naše webové stránky a jak se tam chová, nejčastěji používáme právě Google analytics. Tento nástroj nám řekne nejen kolik uživatelů na náš web přijde, ale také odkud přišli (přes vyhledávač či přímo), jaká zadali klíčová slova ve vyhledávání i jak dlouho na naší stránce zůstali. To vše jsou statistiky, které nám pomohou v dobrém nastavení SEO a tím pádem i k tomu, abychom byli co nejlépe vidět.

Co je to SEO?

Search engine optimization = SEO, optimalizace pro vyhledávače. Jde o systematickou a dobře promyšlenou tvorbu kvalitního obsahu, optimalizaci technických parametrů internetové stránky a budování důvěryhodnosti domény. Při optimalizaci se řeší nejen klíčová slova, ale také URL stránky, titulky na stránce a u obrázků, popisy stránky, nadpisy i popisy obrázků. To vše je důležité pro správné zobrazení vašeho webu.

V SEO se často setkáváme s pojmy “domain authority” a “page authority”. Jedná se o měřící nástroje, které nám udávají, jaká je celková “síla” našeho webu, respektive stránky. Vyvinuty byly společností MOZ. Domain authority hodnotí jakou má váš web sílu na stránce s výsledky vyhledávání. Určuje tedy schopnost umístit se ve vyhledávání, škála hodnocení je 1 až 100, přičemž 100 je maximální hodnota. Nejvyšší skóre získávají domény, které jsou již mnoho let funkční a spolehlivé. Page authority je v podstatě to stejné s tím, že tentokrát se jedná o hodnocení jednotlivé stránky, ne celého webu. Opět je škála 1 až 100, kdy 100 je maximální hodnota, kterou dané stránka může získat. Tyto autority můžeme velmi dobře analyzovat pomocí nástrojů uvedených výše, jako je Ahrefs a Majestic.

Tomáš Procházka

Jsem redaktor s vášní pro svět IT a technologií. Mým zaměřením je zkoumání a sdílení novinek a trendů v oblastech webdesignu, marketingu a IT security. Můj cíl spočívá v přibližování dynamiky digitálního světa prostřednictvím srozumitelného a osvěžujícího obsahu.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *