Macromedia FLASH 4 – pár užitečných triků

14. února 2000

V dnešním díle našeho seriálu věnovanému programu Macromedia Flash 4 se naučíme pár triků, které možná budou zkušenějším uživatelům notoricky známé, avšak nováčkům určitě přijdou vhod.

Vnější záře/stín

Stín nebo také vnější záře je dnes velmi používaný efekt na www stránkách. V klasickém bitmapovém editoru typu Photoshop není problém takovýto efekt vytvořit a je k tomu určených celá spousta plu-ginů, ale mnozí z vás, kteří chtěli tento efekt vytvořit ve FLASHi, pravděpodobně narazili na problém, jak tento bitmapový efekt vytvořit v křivkách. Na následujícím příkladu si ukážeme, jak na to.

Vytvořte ve scéně jakýkoli objekt – například napište černou barvou do první vrstvy text: FLASH 4. Tento text označte šipkou zkopírujte (CTRL+C), vytvořte novou vrstvu a do ní vložte tento text na stejné místo (CRTL+SHIFT+V). Zamkněte si druhou vrstvu (ikonkou zámku vedle názvu vrstvy) a označte text v první vrstvě, poté rozbijte tento text na části (Modify>Break Apart; CTRL+B). Poté zvolte Modify>Curves>Soften Edges, což je nová funkce obsažené ve FLASH 4, která nám umožňuje tzv. změkčit hrany, čímž docílíme požadovaného efektu. V podstatě jde o to, že tato funkce zkopíruje několikrát za sebou samotný objekt, přičemž jej vždy o trochu zvětší a přidá průhlednost – viz obrázek. Do dialogového okénka je třeba zadat:

  • Distance – (vzdálenost) jak daleko od/dovnitř objektu bude sahat rozostření v pixelech.
  • Number of steps (počet kroků) – kolik kroků je třeba k překonání této vzdálenosti – čím více kroků zadáme, tím bude rozostření realističtější, avšak také výsledek bude na velikost větší.
  • Expand/Inset (Vně/Uvnitř) – kterým směrem bude objekt rozostřen.

    Zamkněte si teď první vrstvu a klikněte na text v druhé vrstvě, vyberte například světle modrou barvu a stínek za textem je hotov, podobně jako na obrázku.

    Text s texturou

    FLASH 4 standardně nabízí výplň objektů buď jednou barvou anebo gradientem. Podle následujícího postupu si můžete vyplnit daný objekt jakoukoli texturou. Postup si ukážeme na textu.

    Nejdříve si vyberte obrázek textury, FLASH 4 podporuje importování obrázků ve formátu JPG, GIF, BMP a dalších. Do scény si jej naimportujete pomocí File>Import (CTRL+R). Do první vrstvy napište jakýkoli text, jakoukoli barvou. Poté si jej označte šipkou a rozbijte jej (CTRL+B). Poté označte také texturu a také ji rozbijte (CTRL+B). V levém panelu vyberte Pipetu (Dropper – D) a klikněte na texturu – tím jste nabrali vzorek textury. Jako kurzor by se Vám v tuto chvíli měl zobrazit kyblíček se zámkem. Klikněte teď na text popřípadě na každé písmenko zvlášť) a ten se vyplní samotnou texturou.

  • Předchozí článek Stejná velikost textového pole
    Další článek XHTML - živá voda na HTML
    Štítky: Články

    Mohlo by vás také zajímat

    Nejnovější

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *