Kurz SVG – animace (časování)
V předchozím článku jsme se začali věnovat deklarativním animacím. V tomto se naučíme řídit spouštění a opakování animací, které jsou jistě jednou z nejpřitažlivějších oblastí 2D grafiky. Na animačních prvcích SVG-SMIL je kouzelná „vrozená“ schopnost reagovat na většinu událostí z uživatelského rozhraní počítače (mobilu) jen s použitím vlastních prostředků, bez dodatečného skriptování… Ale pokud umíte JavaScript, můžete jej samozřejmě použít též.
Atributy pro řízení časového průběhu animací
Možností, jak řídit časování animací, je v SVG tolik a jsou natolik propracované, že jim musíme věnovat celý článek. I když, chtěl-li bych být důsledně systematický, patřil by tento text do bloku, obsahujícího atributy společné všem animačním prvkům.
Atribut begin
Atribut „begin“ definuje počátek animace (norma to někdy nazývá též „aktivace animačního elementu“). Může obsahovat celý seznam možných hodnot navzájem oddělených středníky, z čehož plyne, že jedna animace může být spouštěna ne jednou, nýbrž několika různými akcemi a událostmi:
- offset-value – čas vyjádřený v sekundách, zjednodušeně můžeme říci, že „0s“ je čas načtení SVG dokumentu (pokud vás zajímají detaily, najdete je ve specifikaci SMIL)
- syncbase-value – tento typ hodnot umožňuje synchronizovat animaci s počátkem či koncem jiné animace, zapíše se jako „id“ synchronní animace, následované tečkou a klíčových slůvkem „begin“ či „end“, například
begin="id_jine_animace.end"
, navíc je možné přidat časový posun, napříkladbegin="id_jine_animace.start+3s"
(posun obdobně funguje i v následujících třech bodech) - event-value – tento typ je velmi podobný předcházejícímu a umožní reagovat na všechny možné události (events) – ano, z HTML důvěrné známé hodnoty typu „click“ nebo „mouseover“ plus nějaké SVG specialitky – kompletní výpis najdete v normě SVG, příklad:
begin="id_jine_animace.repeatEvent"
- repeat-value – analogický k dvěma předcházejícím, ale umožní reakci na určitý počet opakovaných spuštění nějaké cyklické animace, například
begin="id_cyklicke_animace.repeat(5)"
- accessKey-value – dává možnost reagovat na stisk klávesy, například
begin="id_animace.accessKey('x')"
- wallclock-sync-value – spuštění v přesně definovaný reálný čas, jako třeba 12.00 hod. v poledne a podobně (viz ISO8601)
- indefinite – zajímavé postavení má tato hodnota, která, je-li uvedena v seznamu startovacích hodnot, umožní spouštět danou animaci buď voláním funkce „beginElement()“ anebo klepnutím na hyperlink zacílený na daný animační prvek
Zde se podívejte jak může kód vypadat v praxi (test v SVG prohlížeči):
<?xml version=“1.0″ encoding=“UTF-8″?>
<!DOCTYPE svg PUBLIC „-//W3C//DTD SVG 1.1 Tiny//EN“
„http://www.w3.org/Graphics/SVG/1.1/DTD/svg11-tiny.dtd“>
<svg version=“1.1″ baseProfile=“tiny“
xmlns=“http://www.w3.org/2000/svg“
xmlns:xlink=“http://www.w3.org/1999/xlink“
width=“320px“ viewBox=“0 0 480 360″>
<title>9.8.1 Animace spoustena hyperlinkem</title>
<desc>
Animaci lze spustit zcela elegantne
pouhym prostym odkazem na ni. Dale
se predvadi moznost navazat casovani
jedne animace na prubeh druhe.
</desc>
<!– povsimnete si nastaveni startu animaci –>
<rect x=“20″ y=“20″
width=“180″ height=“180″ fill=“white“>
<animate id=“fadein“ attributeName=“fill“
attributeType=“auto“ from=“white“ to=“orange“
begin=“indefinite“ dur=“3s“ fill=“freeze“/>
<animate id=“fadeout“ attributeName=“fill“
attributeType=“auto“ from=“orange“ to=“white“
begin=“indefinite“ dur=“3s“ fill=“freeze“/>
</rect>
<!– zde start zavisi pocatku animace ‚fadein‘ –>
<circle stroke=“white“ stroke-width=“20″ fill=“none“
cx=“200″ cy=“110″ r=“80″>
<animate id=“fadein3″ attributeName=“stroke“
attributeType=“auto“ from=“white“ to=“silver“
begin=“fadein.begin+5″ dur=“3s“ fill=“freeze“/>
<animate id=“fadeout3″ attributeName=“stroke“
attributeType=“auto“ from=“silver“ to=“white“
begin=“fadeout.begin“ dur=“3s“ fill=“freeze“/>
</circle>
<!– tlacitka v prave casti –>
<g id=“buttons“>
<desc>Ovladaci tlacitka animace</desc>
<a xlink:href=“#fadein“>
<rect x=“320″ y=“0″
width=“160″ height=“180″ fill=“green“/>
<text fill=“white“ font-size=“30″
font-weight=“bold“ x=“330″ y=“90″>
Fade in
</text>
</a>
<a xlink:href=“#fadeout“>
<rect x=“320″ y=“180″
width=“160″ height=“180″ fill=“red“/>
<text fill=“white“ font-size=“30″
font-weight=“bold“ x=“330″ y=“280″>
Fade out
</text>
</a>
</g>
<!– obrys platna –>
<rect x=“1″ y=“1″ width=“478″ height=“358″
fill=“none“ stroke-width=“2″ stroke=“blue“/>
</svg>
Při spouštění pomocí hyperlinkových odkazů upozorňuji na drobnost, která je dána normou SMIL a napoprvé může autora SVG-SMIL dokumentu trochu zaskočit. K vyvolání efektu proveďte přesně následující úkony – klepněte na „Fade-in“, poté na „Fade-out“ a znovu na „Fade-in“. Po druhém klepnutí na tlačítko „Fade-in“ sice proběhne předpokládaná nastavená akce, ale poté dojde k „samovolnému“ návratu k výchozímu stavu. Toto chování není chybou SVG přehrávače, nýbrž jsou jeho důvodem pravidla pro chování hyperlinků definovaná ve specifikaci SMIL. Tam vás též prozatím odkazuji, pokud chcete znát detaily.
Atribut dur
Atribut „dur“ určuje dobu trvání animace (například 12min
). Hodnota „indefinite“ znamená nekonečně dlouho.
Atribut end
Atribut „end“ určuje čas ukončení animace. Způsoby definování jsou v podstatě shodné s těmi pro startování, jen funkce JavaScriptu ukončující animaci se pochopitelně jmenuje „endElement()“.
Atribut restart
Atribut „restart“ určuje, zda je animaci možno „restartovat“, tedy spustit znovu od začátku. Možné hodnoty jsou:
- always – restart je možný kdykoli (výchozí hodnota)
- whenNotActive – restartovat lze, pokud animace není aktivní (neběží)
- never – restart není možný
Atribut repeatCount
Atribut „repeatCount“ určuje počet opakování animace, hodnota „indefinite“ značí nekonečno. zajímavé přitom je, že počet opakování může být desetinné číslo a poslední cyklus tudíž nemusí proběhnout celý!
Atribut repeatDur
Atribut „repeatDur“ určuje dobu, po kterou se má základní cyklus animace opakovat. Hodnota „indefinite“ opět značí nekonečně dlouho.
Příklady zápisu časových údajů podle SMIL
Není-li u hodnoty udávající délku časového intervalu jednotka, prohlížeč údaj považuje za sekundy.
plný tvar:
02:30:03
50:00:10.25 = 50h, 10s a 250ms
zkrácený tvar:
00:10.5
02:33 = 0h, 2m a 33s
délka intervalu:
3.2h
45min
30s
5ms
12.467 = 12s a 467ms
Mohlo by vás také zajímat
-
Jak se chránit před podvody na internetu – část 1
8. října 2024 -
Co je to DNSSEC, jak funguje a jak si ho nastavit?
14. srpna 2024 -
Monitory OLED: klíčové pojmy a funkce
13. května 2024 -
AI a internetové podvody
29. října 2024
Nejnovější
-
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
Šokující data od Microsoftu: Kyberútoky rostou o stovky procent!
8. listopadu 2024 -
Chcete jedinečnou doménu? Objevte koncovky FOOD, MEME a MUSIC!
7. listopadu 2024 -
OpenAI představilo novou funkci ChatGPT Search
6. listopadu 2024