K čemu slouží soubor global.asa?
Jistě jste se již setkali s problémem, jak definovat začátek a konec webové aplikace. V prostředí Microsoft lze říci, že aplikace začíná poklepáním na ikonu a končí zavřením okna aplikace. Ale tohle vůbec neplatí v prostředí webu. Jak můžeme určit, zda-li aplikace začala či skončila?
Pro řešení tohoto problému nám ASP nabízejí řešení. ASP využívají zvláštní soubor, který se jmenuje global.asa s jehož pomocí se definuje nejen začátek a konec aplikace, ale i začátek a konec práce pro každého jednotlivého uživatele.
Soubor global.asa je zodpovědný za zpracování 4 základních událostí ve vaší webové aplikaci. Jedná se o Application_OnStart, Application_OnEnd, Session_OnStart, Session_OnEnd.
Scripty, které jsou uloženy v souboru global.asa jsou zpracovávány vždy, když nastane některá z těchto událostí:
Typickým příkladem využití global.asa je jednoduché počítadlo přístupů na stránky. Jistě jste již slyšeli o počítadle přístupů, které je jako ActiveX, JavaAplet či CGI, ano i to je možné řešení, ale proč cpát na stránky další objekty, když existuje řešení, které je jednoduché.
|
Na uvedené proměnné se pak můžete z ASP stránky odkazovat takto:
|
No řekněte, není tohle řešení jednoduché? Ale pozor, v tomto příkladu jsou veškeré přístupy počítány pouze v paměti serveru. To znamená, že po restartu serveru, ale i při skončení aplikace (viz. Application_OnEnd) dojde ke ztrátě napočítaných přístupů.
Řešení je jednoduché a spočívá ve dvou krocích
|
|
Pro zápis a čtení textového souboru je použit standartní ASP objekt FileSystemObject. V metodě Application_OnEnd je vytvořen vždy nový ASCII soubor do kterého je zapsán aktuální stav proměnné Application(„navsteva“).
V metodě Application_OnStart je soubor otevřen a hodnota v něm zapsaná je uložena do proměnné Application(„navsteva“).
Před zápisu do proměnné Application(„navsteva“) (obecně při zápisu do libovolné proměnné Application) je třeba použít příkaz Application.Lock, který zabrání zápisu do proměnné jinému procesu. Po provedení zápisu do proměnné je třeba provést Application.Unlock, čímž se proměnné objektu Application zpřístupní. Po provedení zápisu či čtení souboru je třeba zavřít soubor a zrušit použité instance objektu FileSystemObject.
Podrobnější popis práce se soubory bude uveden v některém z dalších článků.
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Vaše pošta může být špatně nastavena – svěřte ji profesionálům
13. července 2023 -
Jak lze snadno upravovat soubory v PDF?
14. září 2023 -
Co je to VRAM a jak ji navýšit bez drahého upgradu?
20. srpna 2024
Nejnovější
-
Jak rozšířit úložiště Macu za pětinovou cenu?
16. prosince 2024 -
Nové trendy v doménách pro osobní projekty – DIY, LIVING a LIFESTYLE
9. prosince 2024 -
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Jaký monitor je nejlepší k novému Macu Mini?
25. listopadu 2024