Jak vybírat internetovou prodejnu 2.

22. února 2002

Minule jsem vám vysvětlil, na co si máte dát pozor při výběru aplikace pro váš elektronický obchod. Opírám se přitom o zkušenost, kterou mám jako tvůrce těchto aplikací. Dnes potřebné vlastnosti ještě doplním a rozšířím.

Platby, doprava, splátkový prodej

Nejlepší je možnost nastavení vlastních druhů dopravy a způsobu výpočtu poštovného a balného. Pro některé druhy dopravy se poštovné stanoví pevnou sazbou, pro jiné podle hmotnosti zásilky. Tato problematika patří mezi nejsložitější. Někdy je zapotřebí, aby se pro některé výrobky poštovné nepočítalo, balné by mělo záviset na počtu balíků a počet balíků by se měl odvíjet od celkového počtu výrobků a jejich hmotnosti. Mnohé aplikace se omezí tím, že umožňují nastavit poštovné a balné pro celou objednávku, a s možností dělit objednávku do více balíků nepočítají.

Na některé druhy plateb také občas potřebujete povolit slevu nebo naopak přirážku. V případě splátkového prodeje je zapotřebí zobrazit výpočet splátek. Samotný splátkový prodej je přes Internet obtížně realizovatelný, vzhledem k nutnosti uzavřít písemnou smlouvu se zákazníkem. U aplikací na zakázku by mělo být samozřejmostí vše, co si obchodník dokáže vymyslet.

Elektronické platby

V poslední době se objevují stále nové způsoby online příjmu plateb. Ať už se jedná o internetbanking, mikroplatby, nové platební nástroje nebo o specializované platební portály, které umožňují jednotný přístup k vícero druhům platebních nástrojů. Každý z těchto způsobů přináší určité výhody, každý má také své nevýhody. Je proto vhodné obeznámit se s tím, co přinese konkrétní platební nástroj právě vaší prodejně a čím za to budete muset zaplatit.

Zabudovat do internetové prodejny alespoň většinu z existujících platebních nástrojů je poměrně náročný technický úkol. Každý z nich vyžaduje jiný způsob komunikace mezi prodejnou, zákazníkem a stranou vyřizující platbu (provozovatelem platebního nástroje). Platí úměra – čím je jednodušší technické řešení, tím je nižší úroveň zabezpečení platby. Čím vyšší úroveň zabezpečení, tím obtížnější je technické řešení a zároveň vyšší požadavky na zákazníka i obchodníka. Univerzální platební portály (MUZO) se pokoušejí tuto obtížnost a různorodost vyřešit za obchodníka (nebo tvůrce internetové prodejny) tím, že umožňují přístup ke všem platebním metodám jednotným způsobem. Obvykle však za to požadují poplatky. Výhodou je ale to, že na sebe přebírají zodpovědnost za dokončení transakce.

Zajímavý vzhled

Záleží-li vám alespoň trošku na dojmu, jakým má vaše prodejna působit na zákazníky, je důležité, abyste měli možnost alespoň částečně přizpůsobit vzhled prodejny. Má-li být integrální součástí již existující internetové prezentace, pak patří úprava vzhledu mezi nejdůležitější kritéria.

Různé aplikace řeší tuto problematiku různými způsoby, existují však zhruba tři úrovně:

  • Manuální úprava stránek – nejčastější u aplikací typu nákupní košík nebo u zakázkových řešení. Obvykle vyžaduje velmi dobrou znalost aplikace, protože se zasahuje přímo do ní a její funkčnost tak může být zasažena. Proto tyto úpravy (u zakázkových řešení) nejčastěji provádí přímo dodavatel.
  • Volba barevného schématu, vlastních obrázků a doplnění vlastních HTML stránek, parametrizací – tj. povolení/zakázání zobrazení různých prvků na stránkách. Možnosti úpravy vzhledu jsou limitované, výhodou je to, že je zvládne i nezkušený pracovník.
  • Šablony – jsou-li podporovány, je možné vzhled libovolně měnit jejich úpravou. Vzhledem k tomu, že šablony nejsou s aplikací přímo svázány, jejich modifikace méně ohrožuje funkčnost, a mohou je provádět i odborníci mimo dodavatele software, případně, po zaškolení, i pracovníci obchodníka.

Jazyky a měny

S přibližujícím se vstupem naší země do Evropské unie se stává aktuálním prodej ve více měnách a jazycích. Možnost zobrazení cen v různých měnách (s přepočtem podle kurzu) nebo volba jazyka zákazníkem – to jsou vlastnosti, se kterými u jedoduchého nákupního košíku nemůžete počítat. Mezi univerzálními řešeními se také vyskytují jen výjimečně.

Podpora prodeje

Pod tímto názvem se skrývají různé funkce, které pomáhají zákazníkům orientovat se ve zboží, např. automatickým generováním přehledu nejprodávanějšího zboží, ať už v celé prodejně nebo v právě vybrané kategorii, vytváření seznamu zboží, které se nejvíce prodává spolu s vybraným výrobkem apod. Dále je možné do této skupiny zahrnout dotazy zákazníků k jednotlivým výrobkům, hodnocení výrobků atd. Všechny tyto funkce poskytují zákazníkům doplňkové informace potřebné k jeho rozhodnutí o koupi produktu. Takové funkce jsou běžné pouze u vyšší třídy univerzálních řešení nebo u prodejny na zakázku, v některých případech pouze za příplatek.

Statistika

Obchodník, který se své prodejně věnuje, potřebuje znát nejen průběžnou návštěvnost a prodej, ale i odezvu zákazníků na své marketingové akce, sledovat jejich chování v prodejně apod. Přitom podrobné statistiky patří k tomu nejnáročnějšímu, co tvorba prodejny obnáší. U méně pokročilých řešení je proto obvykle nenajdete.

Propojení s partnery

Na Internetu se často zvyšuje návštěvnost stránek pomocí partnerských webů, které si na své stránky umístí odkaz na vaše. V případě prodejny má smysl takové partnery zaujmout poskytnutím provize z každé objednávky, kterou návštěvníci přicházející z jejich stránek u vás dokončí a zaplatí. To vyžaduje, aby se u každé objednávky registrovalo, od kterého partnera zákazník přišel.

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *