Internet v Evropě
Jednou za čas je dobré dostat odpovědi na otázky, které hýbou virtuálním podnikáním na našem starém kontinentu. Zajímáte se také o počty připojených uživatelů, penetraci internetu v jednotlivých státech nebo o obraty evropské e-komerce?
Pojďme se ponořit do výsledků studie International Key Facts: Internet 2002, kterou koncem loňského roku publikovala v Německu IP New Media ve spolupráci s RTL Group. Data pro tento výzkum byla shromážděna v osmnácti evropských zemích, například ve Skandinávii, členských a kandidátských státech Evropské unie, Švýcarsku a dalších. Pro zajímavost jsou na mnoha místech čísla srovnávána s vývojem internetové velmoci č. 1 – Spojených států.
Hodnoty jsou uváděny jako procento uživatelů internetu z celkové populace. Nejvyšší penetrace internetu v Evropě: Dánsko 68 %, Finsko 64 %, Švédsko 63 %, Norsko 60 %. Vysoké procento uživatelů: Nizozemí 57 %, Švýcarsko 55 %, Německo 47 %, Rakousko 46 %, Velká Británie 42 %. Nižší podíl uživatelů: Irsko 38 %, Belgie 37 %, Francie 33%, Česká republika 29 %, Itálie 24 %, Portugalsko 24 %, Španělsko 22 %. Nejnižší penetrace: Polsko 16 %, Maďarsko 13 %, Řecko 10 %
Proč jsou v přijímání internetu takové rozdíly?
- Kulturní a jazykové bariéry: skandinávské země jsou v tomto směru pokročilejší a přizpůsobivější než např. jihoevropané.
- Vybavenost výpočetní technikou: 46% evropských domácností vlastní počítač, ale v průměru jen 40% využívá připojení k internetu.
- Drahé telekomunikační služby a připojení k internetu: jižní a střední Evropa zápasí s vysokými poplatky.
- Ekonomická recese pozdržela plánované investice.
Počet evropských uživatelů internetu
Počet uživatelů internetu v Evropě neroste tak strmě jako v minulých letech. Zatímco mezi lety 1999 a 2000 byl deklarován 45% nárůst (z 66,7 na 96,9 milionu), v dalších letech je zaznamenán přírůstek jen 17% resp. desetiprocentní (2001 – 113 mil., 2002 – 124,2 milionu uživatelů).
Země | Nárůst |
---|---|
Česká republika | 42 % |
Polsko | 34 % |
Belgie | 23 % |
Irsko | 19 % |
Nizozemí | 19 % |
Itálie | 17 % |
Velká Británie | 16 % |
Francie | 15 % |
Norsko | 13 % |
Maďarsko | 13 % |
Španělsko | 12 % |
Švédsko | 12 % |
Dánsko | 12 % |
Finsko | 7 % |
Německo | 7 % |
Lucembursko | 5 % |
Rakousko | 4 % |
Portugalsko | -4 % |
Není překvapením, že noví brouzdači se rekrutují především z oblasti střední a východní Evropy, která nezachytila díky různým vlivům první nápor. Existuje však řada dalších států, kde přes poměrně vysokou penetraci zájem o připojení k internetu zdaleka nekončí (Norsko, Švédsko, Nizozemí, Británie). Opačný extrém představuje Portugalsko, kde uživatelů podle všeho ubývá.
Délka připojení v minutách měsíčně
Průměrné hodnotě, naměřené ve Spojených státech (672 minut) se podle výzkumu Nielsen/NetRatings nejvíce blíží Německo (522), Španělsko (495), Francie (476), Itálie (465) a Nizozemí (464). V závěsu se drží Velká Británie se 420 minutami za měsíc, Švýcarsko (390), Švédsko a Belgie (shodně 364), Dánsko (350), Rakousko (325), Norsko (312), nebo Finsko (300). Severské státy, které vynikají v podílu uživatelů v celkové populaci, tedy kupodivu nepatří zároveň i mezi nejvášnivější surfery.
B2C E-komerce
Evropští nakupující utratí v e-shopech průměrně 154 euro, američtí e-zákazníci ovšem 376 euro. Celkový obrat elektronického obchodování B2C činí v Evropě 19,7 miliard euro, v USA 40,8 mld. Euro. V evropském měřítku jasně vítězí Velká Británie (6,47 mld. euro) před Německem (5 mld.). Druhou ligu hrají Itálie (1,89), Nizozemí (1,7) a Francie (1,45 mld.), divizi Švédsko (697 mil.), Dánsko (681), Finsko (570), Španělsko (530), Belgie (500). Následuje Irsko (127) a Norsko (76 mil euro). Česká republika podle tohoto výzkumu nedosáhla e-obratu ve výši ani 1 milionu euro. Data reflektují stav po závěrce roku 2001.
Reklama on-line
Celé tři čtvrtiny obratů na trhu s on-line reklamou realizuje pět států – Velká Británie, Německo, Francie, Itálie a Švédsko.
Podíl on-line reklamy na celkových výdajích do médií
Tento ukazatel globálně zůstal na stejné úrovni jako v roce 2001. Největší podíl na financování on-line reklamy připadá na skandinávské státy – Švédsko (5,4 %), Dánsko (3,7 %), Norsko (3,1 %), které v tomto směru předčí i Spojené státy (2,4 %). Další pozice obsadila Velká Británie (1,9 %), Francie (1,5 %), Itálie (1,4 %), Německo (1,2 %), Česká republika (1,1 %), Španělsko a Finsko (shodně 1 %). Přes jedno procento se nepřehouply (a mezi konzervativní se automaticky zařadily) Polsko, Maďarsko (0,8 %), Nizozemí, Rakousko, Belgie, Irsko (0,7 %), Lucembursko (0,6%), Polsko (0,5 %), Švýcarsko (0,4 %) a Řecko (0,1 %). Největší nárůst v tomto směru zaznamenalo Dánsko (o 83 %), Česká republika (60 %), Rakousko (48 %), Maďarsko (43 %), Irsko (40 %) a Německo (21 %). Maximální rozčarování naopak asi prožívají zadavatelé reklamy ve Švýcarsku (-41 %).
Evropský internet v trháku
Podle serveru Nua.com, který dává do souvislostí různé marketingové výzkumy, disponuje nyní připojením k internetu skoro 10% světové populace. Na konci roku měl počet uživatelů celosvětově překročit hranici 600 milionů, když na konci května 2002 bylo dosaženo úrovně 580,78 milionů. Největší podíl na rostoucích číslech má náš starý kontinent. Současné skóre nahrává právě Evropě, odkud se aktuálně připojuje k internetu 185,83 milionu ve srovnání s 182,83 miliony Američanů a Kanaďanů příp. 167,86 milionu uživatelů z regionu Asie / Pacifik. Je třeba konstatovat, že Evropané dnes zastupují 32 % celé internetové komunity, zatímco obyvatelé Latiské Ameriky 6 %, respektive Afričané 2 %. Podle Nua.com vykazuje největší penetraci (ve studii IP New Media opomíjený) Island – 69,8 %. Stejný zdroj předpovídá další celosvětový nárůst uživatelů internetu, překročení hranice 1 miliardy máme očekávat v roce 2005.
Agentura eTForecasts uvádí trošku vyšší čísla – na konci roku 2002 čítala internetová komunita více než 665 miliónu osob, během posledního roku přibylo 111 milionů nových surferů. Penetrace podle států vypadá v tomto pohledu takto:
- Spojené státy 160 mil.
- Japonsko 64,8 mil.
- Čína 54,5 mil.
- Německo 30,3 mil.
- Velká Británie 27,1 mil.
Obecně se předpokládá, že během následujícího roku Čína Japonsko předstihne. Utěšeně roste počet připojených domácností, ve Velké Británii se odhaduje podíl internetových rodin na 48 % z celkového počtu.
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
4 tipy, jak na efektivní úsporu při rozjezdu podnikání
3. ledna 2023 -
Gaming na HDR monitoru: Stojí to za to?
12. srpna 2024 -
Vlastní web: Jak nainstalovat WordPress?
24. června 2024 -
Proč investovat do nejvýkonnějších VPS s AMD EPYC procesory
14. června 2024
Nejnovější
-
Jak rozšířit úložiště Macu za pětinovou cenu?
16. prosince 2024 -
Nové trendy v doménách pro osobní projekty – DIY, LIVING a LIFESTYLE
9. prosince 2024 -
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Jaký monitor je nejlepší k novému Macu Mini?
25. listopadu 2024