Hrozí nám eRecese?
Mám pocit, že různí prognostici Internetu mají zhusta sklon k přehánění a hysterickým reakcím. Poté, co se ani zdaleka nenaplnily vize 300 až 500% ročních expanzí obratů firem či jejich akcií, upadla valná část průkopníků pro změnu zase do deprese. Nastala éra eRecese? Je tu druhý extrém? To asi ne, jen se ukázalo, že obchodovat na celosvětové síti není tak výjimečné a samospasitelné, jak se některým vizionářům zdálo.
Z Internetu se postupem času vyklubalo nové reklamní médium a z e-shopu „obyčejná“ alternativní forma zásilkového prodeje. Tedy nic nového pod sluncem. A teď ta hlavní zpráva: e-komerce celosvětově dále roste (a to i v segmentu B2C), jen ne tak pekelně rychle, jak předpokládaly některé publikované odhady z druhé poloviny devadesátých let.
Po extenzivním rozletu, podpořeném spoustou přehnaných očekávání, neúměrných investic a snahou obsadit co největší kus koláče internetového byznysu za jakoukoli cenu, přichází kocovina, ale ne pád. Peníze se v mnoha případech bezúčelně rozházely, obětí se často stali ne vlastnící, ale donátoři rizikového kapitálu. Velké obchody, které to všechno přežily, nyní většinou dusí velké dluhy. Ale jede se dál, protože princip, vybraný obchodní model a technologie jsou vpořádku. To jen někteří manažeři vyrazili s kanónem na vrabce. Typickým příkladem normalizace vztahů je Amazon, který se v loňském čtvrtém čtvrtletí poprvé vymanil z červených čísel, zůstal mu však stále dluh převyšující 2 miliardy USD.
USA v roce 2001: 13% růst B2C
Odhad výše tržeb B2C za 4. čtvrtletí loňského roku v USA – jak jej tradičně oznamuje americké Census Bureau, se vyšplhal na úctyhodných 10,043 miliard USD, což představuje meziroční zvýšení o 13,1% (oproti 4Q 2000). Celkové tržby retailu (prodej koncovým spotřebitelům) se přitom za stejné období odhadují na 860,8 miliard USD (meziroční nárůst o 5,3%). Prodej na Internetu tak stále představuje jen o něco víc než jedno procentu celkového obratu, realizovaného prodejem koncovým zákazníkům. V posledním čtvrtletí se očekával na poli e-komerce mezikvartální nárůst 34,4% oproti 3Q 2001. Na tomto plánovaném zvýšení objemu tržeb se každoročně podílí vánoční nákupy. Celkový obrat za rok 2001 by měl přesáhnout hranici 30 miliard USD (odhad zní 32,6 mld.).
období | tržby koncového prodeje | e-komerce jako % tržeb celkového konc. prodeje | mezikvartální změna % | meziroční změna % | |||
celkem | B2C | celkem | B2C | celkem | B2C | ||
4Q 1999 | 785,869 | 5,266 | 0.7 | 8.6 | (NA) | 9.2 | (NA) |
1Q 2000 | 714,425 | 5,526 | 0.8 | -9.1 | 4.9 | 12.0 | (NA) |
2Q 2000 | 777,819 | 5,982 | 0.8 | 8.9 | 8.3 | 8.6 | (NA) |
3Q 2000 | 772,796 | 6,898 | 0.9 | 0.6 | 15.3 | 6.8 | (NA) |
4Q 2000 | 817,715 | 8,881 | 1.1 | 5.8 | 28.7 | 4.1 | 68.6 |
1Q 2001 | 728,662 | 7,592 | 1.0 | -10.9 | -14.5 | 2.0 | 37.4 |
2Q 2001 | 807,409 | 7,458 | 0.9 | 10.8 | -1.8 | 3.8 | 24.7 |
3Q 2001r | 786,364 | 7,473 | 1.0 | -2.6 | 0.2 | 1.8 | 8.3 |
4Q 2001p | 860,828 | 10,043 | 1.2 | 9.5 | 34.4 | 5.3 | 13.1 |
(NA) – není k dispozici; r – revidováno; p – předběžný odhad
Data jsou v milionech USD. Nejsou rozlišeny sezónní a denní diference.
Zdroj: The Census Bureau of the Department of Commerce
Zdroj: The Census Bureau of the Department of Commerce
USA v roce 2002: vzrostou letos tržby o více než 40 procent?
Zhruba před rokem by na internetové obchodování málokdo vsadil alespoň onu pověstnou zlámanou grešli. Vlastně provrtaný cent. Křivka nárůstu tržeb se lineárně narovnala, očekávané zisky se v mnoha případech nedostavily, zkrachovaly první velké projekty. V polovině září zasáhla Spojené státy navíc ekonomická krize a prognostici změnili tón. Růst B2C odhadovaný Gartner Group na 30 % v USA a 40 % globálně ve světě, je však již v prvním čtvrtletí přímo v zemi prorokově překonán. První sledované období po tradičně rekordy trhajících vánočních svátcích naznačuje ve Spojených státech minimálně 40% expanzi oproti stejnému období roku 2001. Průzkum comScore Networks uvádí dokonce meziroční růst tržeb na úrovni 48 % (17,049 mld. USD při započtení obratu cestovních agentur). Pro inspiraci uvádím také podíl jednotlivých komodit na celkovém objemu amerického retailu (business-to-consumer, B2C).
Zdroj: comScore Networks (údaje jsou za 1Q 2002)
B2C v jednotlivých státech světa
Mnoho státních a soukromých výzkumných agentur se pokouší odhadnout současnou a budoucí úroveň prodejů v oblasti e-komerce. Organizace pro ekonomickou kooperaci a rozvoj (OECD) sestavila následující tabulku hodnocení B2C v 21 zemích. Údaje jsou z roku 2000 nebo z posledního dostupného výzkumu.
stát | hodnota v milionech USD | e-komerce jako % tržeb celkového konc. prodeje | Počet nakupujících (v tisících) | Počet nakupujících jako % uživ. Internetu | Uživatelé Internetu jako % práceschop. obyvatelstva |
Austrálie | 380 | 0.38 | 1335 | 10 | 4 |
Belgie | 82 | 0.16 | 90 | 11 | 3 |
Dánsko | 193 | 0.20 | 90 | 16 | 9 |
Finsko | 51 | 0.22 | 160 | 10 | 4.7 |
Francie | 345 | 0.14 | 310 | 7 | 2 |
Irsko | N/A | N/A | 40 | 13 | 1.6 |
Itálie | 194 | 0.09 | 360 | 7 | 1 |
Japonsko | 7644 | 0.26 | N/A | 20 | 6 |
Kanada | 774 | 0.26 | 811 | 12 | 4.0 |
Korea | 1008 | 1.0 | 2140 | 15 | 7.7 |
Německo | 1199 | 0.30 | 1370 | 17 | 5 |
Nizozemí | 182 | 0.34 | 320 | 12 | 5 |
Norsko | 61 | 0.26 | 100 | 19 | 11 |
Portugalsko | N/A | N/A | 50 | 10 | 1 |
Španělsko | N/A | N/A | 220 | 7 | 1 |
Portugalsko a Španělsko | 70 | 0.06 | |||
Rakousko | 96 | 0.23 | 120 | 13 | 2.2 |
Řecko | N/A | N/A | 30 | 11 | 0.4 |
Švédsko | 232 | 0.68 | 260 | 10 | 4.6 |
Švýcarsko | 127 | 0.29 | 130 | 12 | 2.7 |
USA | 25845 | 1.01 | 19666 | 27 | 16 |
V. Británie | 1040 | 0.37 | 970 | `8 | 5 |
Zdroj: B2C E-Commerce Statistics, presentacena OECD workshop v Berlíně, SRN, 2001.
Nejpopulárnější internetové obchody ve vybraných zemích OECD
Vezmete-li si k ruce kalkulačku, rychle z výše uvedené tabulky zjistíte, že Američan utratil v roce 2000 průměrně v internetových obchodech 1314 USD. Jak je to však jinde ve světě a které e-shopy jsou nejnavštěvovanější?
stát | nejpopulárnější e-shop | další oblíbené e-shopy | hodnota prům. nákupu v USD (ročně) |
Německo | amazon.com | otto.de (obchodní dům), bol.de (knihy, CD) | 656 |
Francie | amazon.com | fnac.fr (knihy, CD), sncf.fr (jízdenky) | 709 |
Kanada | chapters.ca (knihy, CD, video) | sears.ca (dárky), amazon.com | 590 |
Nizozemí | bol.com (knihy, CD, DVD) | iBazar.nl, amazon.nl | 511 |
V. Británie | amazon.com | jungle.com (elektronika), audiostreet.com | 778 |
USA | amazon.com | barnesandnoble.com (knihy, CD), eBay.com | 895 |
Austrálie | amazon.com | myerdirect.com.au (textil), dstore.com.au | 800 |
Zdroj: Ernst & Young, 2001
Budoucnost už není co bývala?
Zapomeňme na 300% růst ceny akcií nebo tržeb. B2C trh žije dál, jen se bouřkou po úmorném přetlaku trochu pročistil. Vždyť i čtyřicet procent představuje velmi slušné a dynamické tempo růstu. V této souvislosti je třeba říci, že symbol internetového podnikání Amazon není až tak optimistický a vlastní rozmach odhaduje na 10 % (že by už neměl kam prorazit?). Naopak průzkum, který Interval.cz realizoval mezi managementem českých e-shopů je z tohoto pohledu velmi optimistický, protože respondenti naší ankety očekávají růst tržeb na úrovni 90 až 110 %.
A co bude dál? Podle prognózy OECD, která srovnávala různé národní a nadnárodní zdroje (mimo jiné Forester, Dataquest, Giga Information Group, Gartner Group, Boston, Consulting Group), by trh B2C v roce 2003 měl vygenerovat celosvětově až 380 miliard USD.
Tržby B2C v roce 2003 (mld. USD) | |
Kanada | 8,5 – 16,8 |
Evropa | 40 – 60 |
USA | 75 – 150 |
svět celkem | 144 – 380 |
Zdroj: OECD, kompilace z více zdrojů, 2001
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
AI na dosah ruky: Jak je to s AI v osobních zařízeních?
22. ledna 2024 -
Nepodceňte UX na vašem webu: Proč na něm záleží?
10. dubna 2024
Nejnovější
-
Jak rozšířit úložiště Macu za pětinovou cenu?
16. prosince 2024 -
Nové trendy v doménách pro osobní projekty – DIY, LIVING a LIFESTYLE
9. prosince 2024 -
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Jaký monitor je nejlepší k novému Macu Mini?
25. listopadu 2024