Hrátky s mapou Evropy

11. května 2002

Možná si ještě vzpomenete, když jsme na Intervalu přinesli zdarma ke stažení mapy České republiky. Tentokrát vám nabízíme mapu Evropy společně s příkladem jejího využití i na vašem webu.

Mapa je, stejně jako minule, uložena ve formátu ZMF (nativní formát programů firmy Zoner). Před prací s mapou si stáhněte zdrojový soubor mapy a v případě potřeby i Zoner Callisto 4. Budete také potřebovat nějaký animační program – doporučuji Zoner GIF Animátor, který je dodáván spolu se Zoner Callistem.

Jako příklad využití mapy jsem zvolil zavedení Eura v členských zemích Evropské unie:

Volba hladiny

Otevřete soubor evropa.zmf v Zoner Callistu 4. Mapa obsahuje více hladin (vrstev) – názvy moří, oceánů, průlivů a zálivů, názvy a polohu hlavních měst, názvy států a hranice států. Pro náš příklad budete potřebovat zobrazit pouze hladinu hranic. Vyvolejte galerii pro hladiny (Ctrl+Shift+1) a nastavte příznak neviditelnosti u všech hladin kromě hladiny hranic států:

Příprava textů

Island a část Grónska smažte, protože místo vlevo nahoře budete potřebovat na text. Přes pravé tlačítko v galerii hladin založte novou hladinu pro texty a pomocí textového nástroje napište text dle vzoru:

Hranice rámců (plátů) pro animaci

Jednotlivé pláty pro animaci získáte exportem do bitových map. Hranice exportované bitové mapy je určena polohou objektů v dokumentu Zoner Callista. Obrázek, ve kterém by objekty sahaly až k samým okrajům, by nebyl příliš pohledný, proto hranici pro export zvětšete vloženým obdélníkem pod mapou a textem. Založte úplně vespod novou hladinu a do ní vložte obdélník. Pro správné umístění obdélníku jej nechejte v libovolné viditelné barvě (viz ilustrace), pro účely exportu ho pak vyplníte bílou barvou:

Export rámců (plátů) pro animaci

Nyní pomocí obdélníků zakryjte text a vybarvěte postupně jednotlivé státy a případně jejich ostrovy. Mapa, kterou vám ke stažení nabízíme, má výhodu v tom, že všechny státy tvoří uzavřené objekty, takže se dají snadno vybarvit aplikací libovolné výplně. V našem příkladu vznikne 13 bitových map 400 x 426. Pro použití jako zdroje do animovaného GIFu je můžete uložit například ve formátu BMP (nikoli však v JPG, protože používá ztrátovou kompresi).

Možná úskalí tvorby a tipy

Než ukáži, jak obrázky rozhýbat v animátoru, podívejte se na možné potíže, které mohou nastat při generování bitových map. Méně zběhlí uživatelé se mohou trápit s hladinami a exportem bitových map. Pro export se používají ty hladiny dokumentu, které jsou tisknutelné bez ohledu na jejich viditelnost. Při práci s hranicemi, texty a zakrývajícími obdélníky také nezapomeňte na pořadí hladin a na přepínání na příslušnou hadinu. Texty je vhodné před exportem rozbít na křivky, získáme tak vyhlazenější písmena. A samozřejmě, při exportu musíme zapnout antialiasing.

Tvorba animace

Nakonec obrázky spojte v animovaném GIFu. V Zoner GIF Animátoru je postup následující: Založte novou animaci o velikosti podle použitých bitových map, v tomto příkladu je to 400 x 426 px. Nejlépe metodou drag & drop vložíme všechny rámce animace a nastavíte pro ně časy. Jednotlivé rámce mají 40 ms, poslední má 4 s. Nakonec animaci optimalizujte na délku. Zejména díky rozdílové metodě optimalizace se dostanete z asi 210 kB na 22 kB. Kromě animovaných GIFů ji lze exportovat i pro použití v DTP.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *