Gartner si posvítil na e-commerce podnikání

7. října 2009

Gartner vyzkoumal, že – v rámci boje s ekonomickou stagnací – se aktuální rozpočty na informační technologie smrskly o 5 až 25 procent. V oblasti internetového nákupu to můžeme přeložit tak, že se ztenčily zdroje na vývoj in-house aplikací a klesla poptávaná cena zakázkového software.

Pro dodavatele e-commerce to znamená aspoň dočasný obrat od vývoje webových originálů ke krabicovým nebo open source řešením. Podle výzkumu „Cost Cutting in E-Commerce 2009“ tím dodavatelské firmy ušetří zákazníkům až 35% nákladů na cenu licencí a následný servis. Úplně přesně řečeno: IT oddělení v nastalé situaci nechtějí utrácet za zakázkový vývoj, který jim většinou poskytne stejnou základní funkcionalitu jako implementace volně šiřitelného nebo levnějšího (i když tuctového) krabicového software. Analytici předpovídají, že by firmy ušetřené peníze mohly vrhnout na dobudování e-shopu tak, aby jejich společnost konkurenčně diferencoval, což je po řadě špatných zpráv pro webové designéry a programátory ta dobrá zpráva.

Další nepříznivou zvěstí, která provází tento výzkum je fakt, že firmy plánují zlepšit parametry ROI (návratnost investice) právě v oblasti nakupovaných technologií. Velké společnosti hodlají snížit výdaje na nákupy, služby a marketing o 15%, menší o deset procent. Šetřit se má nejen letos, ale i v následujících letech. Nabídky prodejců e-commerce software by měly podle jejich představ klesnout o 20 až 50 procent za licenci. V rámci všeobjímajících úspor budou IT manažeři také zkoumat, zda někteří pracovníci nepracují na stejném úkolu. Výsledkem jejich snažení má být personální konsolidace a redukce zaměstnanců, uvádí dále Gartner… a pak že se krize nedotýká nějakým způsobem každého z nás.

5 způsobů, jak snížit náklady na e-commerce

Gartner ve své zprávě také odhalil hned pět tipů, jak se zachovat během ekonomické stagnace:

  • Za prvé. Pro běžný e-shop použijte krabicové produkty místo zakázkového software. Gartner IT manažerům radí, že běžné funkce internetového obchodu (například management nákupního košíku, vyhledávání, merchandising produktů nebo správu celé aplikace) dokáží vybudovat i s pomocí open source nebo krabicových software. Velké korporace tak mohou ročně ušetřit zhruba 35% nákladů (v prvním roce). Výhledově také dalších 20% v následujících letech. Gene Alvarez, viceprezident pro výzkum agentury Gartner, to komentoval těmito slovy: „Zakázkový software je důležitý jen pro významné leadery typu Amazon nebo eBay, ostatní při vývoji jen mrhají úsilím, časem a penězi, protože tak významnou diferenciaci od konkurentů nepotřebují. Důležitější než všechny funkční a designové vychytávky je pro ně výhodnější pozice ve vyhledávačích.“
  • Za druhé. Hlídejte si návratnost investice do technologií, které využíváte. Podniky se v době stagnace stébla chytají. Vadí jim údajně vysoká míra návratnosti investic (ROI) do IT. Chtěly by mít peníze zpět v pokladně nejméně o desetinu levněji. Gartner praví, že je to reálná představa a že se tyto úspory dají na licencích a pozáručním servisu získat.
  • Za třetí. Zaměřte se na RIA (rich Internet application) a sociální sítě spíš než na budování vlastní komunity. Sledujte výsledky IT firem, které experimentují s nástroji RIA Web 2.0. Tohle je investice, která se může vyplatit. Jednorázové investice na vývoj zaplatíte z ostatních úspor.
  • Za čtvrté. Buďte tvrdí na své dodavatele e-commerce řešení. Pokud organizace přece jen touží po vlastním originálním e-commerce řešení, měla by do procesu nasadit ty nejschopnější vyjednavače. Obratný manažer dokáže společnosti uspořit až polovinu obvyklých nákladů za licence a tím pádem i skoro 5% za následný servis. Gartner vychází z faktu, že zvýšená nabídka ze strany dodavatelů je živnou půdou pro takové chování.
  • Za páté. Organizační změny eliminují zbytečné funkce. Podniky mají sklon vykonávat stejné úkoly současně na mnoha různých místech. Hlavně v marketingu se to hemží nadbytečnými pozicemi. Jeden manažer dohlíží na on-line prodej, jiný na kamenný obchod – vždy se ale jedná o stejné komodity a položky. Gartner upozorňuje, že optimalizace lidských zdrojů je jednou z nejvýznamnějších úspor. Uspořené finance navrhuje investovat do vzdělání zbývajících zaměstnanců.

Gartner revidoval své prognózy

Peter Sondergaard, senior viceprezident výzkumu Gartner, uvedl na pravou míru odhady z minulých měsíců:

  • Gartner dříve oznámil, že IT rozpočty letos vzrostou o 3,3%.
  • Nyní se stejná agentura domnívá, že růst bude nulový, ale reálně spíš záporný
    Propad místo růstu předpovídá i další velký hráč výzkumného trhu – Forrester. Pozitivní je, že Sondergaard prorokuje, že nedojde k totálnímu kolapsu – peníze, vyčleněné na IT, prý nebudou použity na jiné účely. „Informační technologie jsou už neoddělitelným prvkem byznysu. Účtovat bez výpočetní techniky je dnes problematické“, řekl. Dodal, že snížený odbyt se týká hlavně západní Evropy a severní Ameriky, ale prodej roste například v Asii a Pacifiku.

Přemýšlejte jako CFO velké firmy – 10 zásadních příležitostí, jak je vidí Gartner:

  • Multicore a hybridní systémy.
  • Virtualizace a fabric computing.
  • Sociální sítě (jako Facebook, YouTube apod.).
  • Cloud computing (poskytování služeb či programů uložených na serverech na Internetu s tím, že uživatelé k nim mohou přistupovat pomocí webového prohlížeče a používat prakticky odkudkoliv).
  • Web mashupy (webová stránka nebo aplikace, která kombinuje obsah z více než jednoho zdroje a dává tak možnost současného využití různých typů informací kombinovaných dohromady).
  • Uživatelské rozhraní.
  • Ubiquitous computing (všudypřítomnost výpočetní techniky).
  • Sémantika.
  • Rozšířená realita (Augmented reality).
  • Využití kontextu (Contextual computing).

Gartner předpokládá zároveň i největší propad v PC historii

Prodej PC klesne na 257 milionů kusů, letos tak zřejmě zažijeme rekordní pád o 11,9%. Nejhrozivější propad předpovídají analytici trhu desktop PC (až 32%). Mobilní počítače se s růstem 9% drží vně těchto katastrofických scénářů. Růžové zítřky čekají údajně hlavně netbooky, jejichž prodej poroste na 21 milionů kusů. Tato komodita je však zatím jen kapkou v moři počítačového byznysu (představuje jen asi 8% všech prodejů). Gartner však zároveň netbooky označuje za velkou výzvu, experti předpokládají, že jejich výkonnější následovníci, vybavení větším monitorem, mohou ovládnout trh budoucnosti.

Předpovědi a realita

Oznámené výsledky firem, namočených až po uši v IT, bohužel dávají předpovědím agentury Gartner za pravdu:

  • Dell informoval o 48% propadu tržeb za 4. čtvrtletí 2008.
  • Příjmy výrobců PC se v loňském roce ztenčily o 16%.
  • O 27% se loni snížily tržby za prodej stolních PC, o 17% za notebooky.
  • HP oznámil ztrátu 19% za 4Q 2008.
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *