Evropská on-line reklama – nadějné vyhlídky
Nielsen/NetRatings, nejvýznamnější agentura pro výzkum a analýzy internetu, spustila před časem nový monitorovací systém AdRelevance(i), kterým nahradila dřívější podobný projekt s názvem LemonAd. AdRelevance(i) sleduje aktivity interaktivní reklamy současně ve čtrnácti evropských zemích. Webový systém umožňuje zadavatelům například v reálném čase spustit detailní analýzy propagovaných značek a výrobků, umí označit stránky, na nichž jsou reklamy zobrazovány a nabízí i řadu dalších užitečných funkcí. AdRelevance(i) dokáže on-line monitorovat řadu reklamních formátů.
Počet bannerů se zvýšil o čtvrtinu
Na začátku roku během tiskové konference zveřejnila Nielsen/Net Ratings řadu zajímavých čísel z nejnovější výzkumu AdRelevance. Počet reklamních bannerů vzrostl na evropských sítích meziročně o 24 %, konkrétně z předloňských listopadových 76 375 na 94 939 ve stejném měsíci roku 2004. K rekordním výsledkům nejvíce přispěli inzerenti ze Švédska, Francie a Nizozemí. Současně se o 11 % zvýšilo i množství zadavatelů, na loňských 17 441. Rostl také počet evropských kampaní – z 33 472 (11/2003) na 36 824 (11/2004).
Chuť inzerovat povzbuzuje informace o tom, že na internet nyní (podle výzkumů) přistupuje již nejméně 163 milionů Evropanů. Podle analytiků tyto dobré výsledky hovoří také o rostoucí důvěře v interaktivní reklamu a o zvyšujícím se významu on-line propagace ve firemním mediamixu. Žebříčku nejvýznamnějších evropských zadavatelů vévodí společnosti usídlené v Německu, Francii a Velké Británii. Vítězný eBay uskutečnil během listopadu jen v SRN 432 kampaní. Současně ale bodoval také v dalších zemích (obsadil ještě 3. a 8. místo). V Top 15 je zastoupena celá řada odvětví včetně portálů, e-commerce, on-line komunit, zábavy nebo cestování.
Top 15 evropských inzerentů
- Německo: eBay
- Francie: PriceMinister
- Velká Británie: eBay
- Velká Británie: Amazon
- Německo: HUK
- Velká Británie: The Daily Telegraph
- Velká Británie: IBM
- Rakousko: eBay
- Velká Británie: Channel 4
- Rakousko: Schlecker
- Francie: Wanadoo
- Francie: Expedia
- Velká Británie: Zeneudo
- Španělsko: Repsol YPF
- Francie: Microsoft
Zdroj: Nielsen/NetRatings, AdRelevance(i)
Přehledu špičkových inzertních internetových médií kralují portály a on-line komunity. Celou třetinu přehledu obsadili britští vydavatelé, poměrně často je zastoupena také Itálie.
Top 15 inzertních médií
- Německo: Meine Stadt
- Velká Británie: Yell.com
- Itálie: Fuorissimo
- Itálie: Italia DVD
- Velká Británie: MSN United Kingdom
- Německo: T-Online Germany
- Itálie: Virgilio
- Velká Británie: Find.co.uk
- Velká Británie: Tiscali United Kingdom
- Itálie: Free Online
- Dánsko: Alt om Kobenhavn
- Francie: Portail Express
- Velká Británie: UK shopping city
- Německo: MSN Germany
- Švédsko: Aftonbladet
Zdroj: Nielsen/NetRatings, AdRelevance(i)
Reklamní výdaje se během čtyř let ztrojnásobí
European Interactive Advertising Association (EIAA), celoevropské sdružení prodejců on-line inzerce, nedávno zveřejnilo svůj odhad, podle nějž výdaje do evropské interaktivní reklamy výrazně porostou. Obrat v tomto segmentu se má během čtyř let ztrojnásobit. Podle tohoto předpokladu by se v roce 2008 zvýšil podíl na celkových reklamních výdajích až na 7 %. Čísla jsou aproximována na základě výzkumů a údajů, poskytnutých členy sdružení (například Tiscali, T-Online, evropská zastoupení AOL, Lycos, MSN, Yahoo!).
Strmý nárůst křivek penetrace vysokorychlostního internetu a zvýšený zájem o e-byznys s sebou nese rostoucí zájem o toto „nové“ médium. Studie EIAA v listopadu 2004 odhalila, že internetu náleží pětina času, kterou Evropané tráví sledováním médií (to je víc než u novin nebo časopisů) a že skoro polovina respondentů (42 %) je sleduje denně.
Silný růst tržeb bude spojen s nástupem silných značek na internet. Experti EIAA soudí, že éru Search marketingu brzy nahradí Brand marketing. Budování značky (včetně sponzoringu) by prý už v příštím roce mělo vygenerovat 45 % všech příjmů z on-line reklamy. Výdaje do internetové propagace patří mezi nejrychleji akcelerující položky v branži. Carat před časem předpověděl, že interaktivní reklama letos poroste o 20 %, což je čtyřikrát více než ve všech médiích dohromady. Odpovídá to zhruba odhadům Jupiter Research, který uvádí, že podíl internetu na celkových evropských reklamních výdajích vzroste v roce 2006 na 3,9 % (oproti 2,6 % v roce 2004).
Interaktivní reklama buduje značky
Uvedené předpoklady se zčásti opírají o podzimní dotazování, které si EIAA zadala u agentury Dynamic Logic, předního odborníka na marketingovou efektivitu. Výzkum měl v praxi ověřit hypotézu, že interaktivní reklama dokáže budovat značku. Studie přesvědčivě dokazuje, že on-line marketing umí posílit image a zvyšovat povědomí. Odhaluje také, že internetová propagace má významný vliv na postavení značek rychloobrátkového zboží (FMCG), což je segment, který se on-line aktivitám dosud úspěšně bránil. EIAA Online Branding Effectiveness Study spojuje v jeden celek výsledky dvou stovek zpráv, které čerpají z odpovědí více než 160 tisíc lidí po celé Evropě.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že se on-line kampaně podílejí na více než pětiprocentním zvýšení povědomí o značce (brand awareness). Výraznější posun je přitom zřetelný u více než poloviny analyzovaných značek, zvolených napříč celým průmyslovým trhem. FMCG on-line kampaně prý dokáží zvýšit povědomí o 5,9 %, internetová reklama ze sféry automobilismu o 5,7 %, elektroniky o 3,4 %. Roste také počet respondentů, kteří si vybaví motivy jednotlivých kampaní. Pro zadavatele je však nejdůležitější další zjištění – internetová reklama v průměru z 5 % ovlivňuje zájem o koupi.
EIAA je s výsledky výzkumu (pochopitelně) velmi spokojena. Její ředitel (a zároveň Research Director Yahoo! Europe) Bob Ivins při prezentaci studie uvedl, že je konečně prokázána spojitost on-line reklamy a brandingu – a to na základě velmi důvěryhodného vzorku dat. Zároveň vyslovil přesvědčení, že výsledky výzkumu přispějí k dalšímu posílení pozice internetu v oblasti mediamixu.
Ale to už se zase vracíme na začátek tohoto článku…
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
10 nejpopulárnějších programovacích jazyků a jejich využití
9. listopadu 2023
Nejnovější
-
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
Šokující data od Microsoftu: Kyberútoky rostou o stovky procent!
8. listopadu 2024 -
Chcete jedinečnou doménu? Objevte koncovky FOOD, MEME a MUSIC!
7. listopadu 2024 -
OpenAI představilo novou funkci ChatGPT Search
6. listopadu 2024