Dreamweaver 3.0 – správa projektu

2. října 2000

Síla programu Dreamweaveru spočívá především v jeho komplexnosti – všechny důležité funkci pro tvorbu a správu website máte na jednom místě. V následujích řádcích se vám pokusím osvětlit základy správy webového sídla s použitím nástrojů tohoto programu.

Zakládáme nový projekt

Při tvorbě nového projektu můžete být postaveni před dvě možnosti – buď již spravujete existující website, nebo naopak máte za úkol vytvořit zbrusu nový. Já se pro ilustraci budu držet první možnosti, přičemž budu předpokládat, že soubory budoucího projektu máte uloženy na lokálním disku.

Funkce pro správu projektu jsou obsaženy v  Site window. Pro jeho zobrazení klikněte v liště Launcher na položku Site. Pro definice nového projektu poté zvolte v nabídce Site položku New site. Zobrazí se následující dialog:


Vyšší obrázek

Podívejme se nyní podrobněji na jednotlivé sekce:

  • Local Info – základní informace o budoucím projektu. Zde je nutné doplnit především jméno projektu (Site Name) a lokální umístění souborů (Local Root Folder).
  • Web Server Info – definice způsobu přenosu souborů. Pro protokol FTP je nutné doplnit cílovou adresu (Host), cílový adresář (Host directory) a v neposlední řadě uživatelské jméno (login) a heslo.
  • Check In-Check Out – funkce pro podporu týmové práce. Její aktivací budou vaši spolupracovníci prostřednictvím Site window informováni, že na inkriminovaném souboru pracujete právě vy. Zabráníte tak zbytečnému plýtvání energií, kdy na jednom dokumentu pracují dva lidé.
  • Site Map Layout – nastavení pro zobrazení souborů v Site window v módu zobrazení Site map.
  • Desing notes – opět z větší části podpora pro týmovou práci. K jednotlivým souborům lze přidávat poznámky a tato sekce slouží pro aktivaci jejich kopírování na vzdálený server.

V našem modelovém příkladě jsme doplnili výše popsané parametry (tj. jméno projektu, jeho lokaci a v neposlední řadě parametry pro FTP server).

Site window

Po vytvoření projektu již doznalo okno Site window znatelné změny. Jednu z jeho možných podob přibližuje následující obrázek:


Větší obrázek

Na soubory obsažené v projektu lze nahlížet dvěma způsoby – buď jako na klasický seznam souborů na lokálním počítači (Local Folder) a FTP serveru (Remote Folder), nebo v přehlednějším hierarchickém módu se zobrazenými závislostmi mezi dokumenty. Jejich volbu můžete provést několika cestami – nejrychlejší spočívá ve využití funkcí nástrojové lišty.


Větší obrázek

Jejím obsahem jsou vedle již zmiňovaných tlačítek pro změnu módu zobrazení také funkce pro správu souborů celého projektu.

  • Connect – připojení na vzdálený FTP server.
  • Refresh – aktualizace seznamu souborů na lokálním počítači a FTP serveru.
  • Get – zkopírování označených souborů z FTP serveru. Pokud se nacházíte v panelu Local Folder, tak dojde ke zkopírování stejně pojmenovaných souborů ze serveru.
  • Put – umístění označených souborů na FTP server. Opět pozor na to, kde se nacházíte – pokud jste v okně Remote Folder, tak dojde ke zkopírování souborů se stejným názvem z lokálního počítače na FTP server.

V našem případě tedy stačí jen označit pomocí myši celý seznam souborů našeho projektu a kliknutím na tlačítko Put je zkopírovat na FTP server. Přenos lze kdykoliv přerušit kliknutím na ikonku s červeným křížkem v levém dolním rohu okna.

Projekt však budeme v budoucnu upravovat a to určitě ne tak, že bychom v každém souboru vždy udělali alespoň jednu změnu. Bylo by tedy zbytečné kopírovat vždy všechny soubory, když se změny týkají pouze několika z nich. Naštěstí i v tomto nám vychází Dreamweaver vstříc v podobě funkce synchronizace.

K vlastní synchronizaci souborů mezi lokálním a vzdáleným počítačem slouží položka Synchronize nabídky Site. V jejím dialogu máte na výběr následující možnosti:

  • Put Newer Files – zkopírování aktualizovaných souborů na FTP server.
  • Get Newer Files – zkopírování aktualizovaných souborů z FTP serveru na lokální počítač.
  • Get and Put Newer – synchronizace aktualizovaných souborů mezi lokálním počítačem a FTP serverem.

Ohledně správy projektu by se toho dalo napsat samozřejmě mnohem více – jenom v dokumentaci je této problematice věnováno skoro 40 stran. Pokud byste se chtěli některým tématům věnovat podrobněji, tak mně o tom neváhejte v diskusním fóru informovat.

Předchozí článek PHP Builder pro všechny
Další článek SQL - skládání dotazů
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *