Derek Franklin, Jobe Makar: Flash MX 2004 actionscript
Macromedia Flash je skvělý program pro vytváření reklamních bannerů, animací, působivých prezentací, ba i celých multimediálních aplikací. Ovšem ovládnutí tohoto programu není jen tak, zvláště pokud využíváte pouze literaturu a nikoli pořádný výukový kurz. Jen přeorientování na objekty, časové osy, motion a shape tween animace dá grafikovi uvyklému na Photoshop a ImageReady docela zabrat. Navíc možnosti Flashe u animací nekončí. Umí toho mnohem více – nabízí totiž skriptování, které umožňuje lépe řídit průběh animací, přidává interaktivitu a tedy možnost vytvářet plnohodnotné aplikace.
O Flashi vychází každý rok poměrně hodně knížek, ale jen málokterá se detailněji věnuje programování – raději se zaměřují na obecné zvládnutí programu, tvorbu animací a skriptování zmíní jen okrajově u tvorby tlačítek.
Máte-li tedy základy Flashe již zvládnuté, a pošilháváte-li po ActionSkriptu (jazyk velmi podobný JavaScriptu, který se používá ve Flashi), pak by se vám mohla hodit kniha Flash MX 2004 actionscript. Má podtitul „Oficiální výukový kurz“ a je podle toho také členěna na lekce (celkem 21), jejichž probrání by čtenáři nemělo trvat déle než 26 až 30 hodin (ale to už je čistě na čtenáři). Naprostá většina projektů je proveditelná ve verzi Standard a pouze několik lekcí využívá možností rozšířené verze Professional.
První lekce je věnována seznámení s ActionScriptem a rozdíly mezi jeho verzemi, další lekce popisují nezbytné základy ActionScriptu – zpracování událostí, cílové cesty, třídy objektů, funkce, proměnné, pole, operátory, vlastní třídy, podmínky, cykly a komponenty. Poté již následují pokročilejší témata, jako například výměna dat mezi Flashem a webovou stránkou, práce s XML, ověřování vstupních dat z formulářů, práce s textovými poli, dynamické řízení klipů (vytváření instancí objektů, kreslení, drag&drop), práce s časem, zvukem, dynamické načítání externích dat, testování a ladění, možnosti tisku a kontextové nabídky.
Každá lekce Flash MX 2004 actionscript začíná krátkým úvodem do probírané problematiky, následuje stručný přehled toho, co se v lekci naučíte, odkazy na pracovní soubory na CD a teprve poté je na řadě vlastní vysvětlení probíraného tématu. To je realizováno na jednoduchých projektech, které vřele doporučuji zkoušet zároveň na počítači. (Veškeré potřebné soubory najdete předem připravené na přiloženém CD, a to včetně výsledných dokončených projektů.) Výklad je doplněn o obrázky, screenshoty, tipy, poznámky a samozřejmě v textu okomentované zdrojové kódy. V závěru lekce je opět stručný přehled, co vše jste se naučili.
Text mi přišel místy až zbytečně ukecaný, ale vzhledem k tomu, že je kniha určena spíše začátečníkům, pro něž je ActionScript první programovací jazyk, se kterým se setkali, není to vůbec na škodu.
Knihu Flash MX 2004 actionscript bych doporučil každému, kdo umí Flash využívat pro tvorbu animací, ale rád by jej využil pro vytvoření něčeho složitějšího, při čem je zapotřebí programování. Myslím, že pro začátečníky je to ideální publikace, ale na druhou stranu i ti pokročilejší si přijdou na své, zejména v druhé polovině publikace.
Informace o knize
Název: Flash MX 2004 Actionscript – oficiální výukový kurz
Autor: Derek Franklin, Jobe Makar
Vydal: SoftPress
Cena: 795 Kč (715,50 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Rychlost serveru: Klíč k lepšímu umístění ve vyhledávačích
7. června 2024 -
Vlastní web: Jak nainstalovat WordPress?
24. června 2024 -
AI v programování: Jak používat GitHub Copilot (část 1)
12. února 2024
Nejnovější
-
Výkonný a kompaktní: ASOME Max Studio s výjimečným poměrem cena/výkon
11. listopadu 2024 -
Šokující data od Microsoftu: Kyberútoky rostou o stovky procent!
8. listopadu 2024 -
Chcete jedinečnou doménu? Objevte koncovky FOOD, MEME a MUSIC!
7. listopadu 2024 -
OpenAI představilo novou funkci ChatGPT Search
6. listopadu 2024