Co udělat pro důvěryhodnost své prodejny?
Ten obraz je stále stejný – internetová prodejna je přepsaným ceníkem nějakých komodit do softwarového systému, který zajistí přenos „objednávky“ k „obchodníkovi“. Dvě slova jsou záměrně v uvozovkách. V tomto případě se totiž nejedná o obchodníka a k žádné objednávce nedojde. Pomocí by měl být APEK. Podaří se mu to? A jaká je role vyhledávacích serverů?
Většina českých internetových prodejen je jen nedotaženost a improvizace sama. Mnohdy bych se nebál říci šlendriánství. Zdá se, že jejich provozovatelé podlehli masáži médií o tom, že právě Internet je to místo, kam se ten všechen byznys přesune. Tak honem honem na vlastní internetovou prodejnu. Možná se přesune, ale rozhodně ne do té doby, do kdy budou mít zákazníci horší pozici než při tradičním nakupování v kamenných prodejnách. V současné době však mnoho pionýrů internetové komerce ten začátek očekávaného internetového nákupního šílenství důsledně oddaluje neustálým posilováním nedůvěry hrsky těch, kteří již na Internetu nakupují.
Mám pocit, že do originality mám daleko, ale nedá mi pro úplnost tohoto článku přidat starou známou písničku – nejčastější problémy v internetových prodejnách vedoucí k nedůvěře nakupujících jsou:
Již loni vznikla Asociace poskytovatelů elektronické komerce (APEK), která má sdružovat internetové obchodníky a předeším certifikovat internetove prodejny. Zastupce APEKu navštíví prodejnu, zjistí, zda splňuje kritéria důvěryhodné prodejny, a prohlásí prodejnu jako certifikovanou. Prodejna pak může používat certifikační butonek. Poslední tisková informace „že už to snad vypukne“ byla 16.9.1999, ale zatím stále nic. Čekal bych již seznam certifikovaných prodejen na www.apek.cz nebo na www.e-komerce.cz, což má být hlavní médium APEKu.
Aktivita to bude určitě zajímavá, ale podle mého názoru zásadní průlom do kvality internetového nakupování nepřinese. Certifikace není zadarmo a je otázkou, zda se bude chtít firmám platit x Kč nebo se stát členy za 12 tisícovek ročně s certifikací prodejny zdarma. (x je uvedeno záměrně, protože 3 dny nestačily na zodpovězení otázky, kolik to bude stát, kterou redakce Intervalu poslala na info@apek.cz). To, že některé firmy dostanou pro svůj shop butonek, ještě neznamená zánik těch ostatních – necertifikovaných. Především by nakupující museli vědět, že nějaká certifikace existuje a to nebude ani jednoduché ani levné. A určitě bych nevsadil na to, že by informovaní nakupující dávali přednost právě certifikovaným prodejnám.
Zánik nefunkčních prodejen přinese sám trh. Provoz internetové prodejny něco stojí a ne každý ji bude platit do nekonečna, pokud z toho nic nemá. Určitou formu certifikace bych však očekával od provozovatelů rozcestníků pro internetové prodejny. Dnes mezi sebou soupeří obchody.atlas.cz, obchody.centrum.cz a www.shopfinder.cz a pár menších pobrukuje do rytmu. Tyto rozcestníky by měly zveřejňovat pouze ty prodejny, které splňují kritéria pro fungující internetovou prodejnu. Osobně bych měl zájem vyhledávat v katalogu, který mi bude nabízet jen ty prodejny, které splňují základní podmínky a pravidla fungování internetového shopu. Bohužel dnes se firmy provozující katalogy internetových prodejen honí za co největším počtem registrovaných prodejen, který zobrazí na úvodní stránce a je jim vcelku jedno, koho registrují. Některé prodejny, na které se dostanete z vyhledávacích centrál, jsou naprosté unikáty a nákup v nich by očekával jen duševně chorý optimista.
Co z toho vyplývá pro internetové obchodníky? APEK i přes své diskutabilní poslání přispěl do mlýna solidní definicí základních pravidel pro internetové prodejny formou RFC, které mohli lidé motající se v e-komerci připomínkovat a měnit. Pro mne jsou velmi zdařilé a minimálně inspirující pro ostatní obchodníky. Pokud by se prodejci sami řídili uvedenými pravidly, určitě by to pocítili ve svých prodejnách v ideálním případě zvýšením obratu nebo prostě jen dobrým pocitem, že pro přežití svého internetového děťátka udělali první nezbytný krok.
Vzhledem k tomu, že pravidla jsou veřejná, publikuji je v plném znění. Vytáhl jsem je z článku ze serveru E-komerce.cz
I. Zveřejnění základních údajů o provozovateli
Přímo z titulní strany obchodu musí vést odkaz na stránku obsahující základní údaje:
II. Styk se zákazníkem – nákupní řád
Rovněž z titulní stránky obchodu musí vést viditelný odkaz na stránku obsahující následující údaje:
III. Realizace dodávky, platby, poštovné a balné
Obchod musí obsahovat:
IV. Ochrana osobních údajů
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Aktualizujete svoji .NET webovou aplikaci? Může se hodit app_offline.htm
10. července 2024 -
Globální výpadek IT systémů: Může za to jediná aktualizace
19. července 2024 -
Nepodceňte UX na vašem webu: Proč na něm záleží?
10. dubna 2024
Nejnovější
-
Jak rozšířit úložiště Macu za pětinovou cenu?
16. prosince 2024 -
Nové trendy v doménách pro osobní projekty – DIY, LIVING a LIFESTYLE
9. prosince 2024 -
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Jaký monitor je nejlepší k novému Macu Mini?
25. listopadu 2024