Co se skrývá v nové verzi Macromedia FLASH 5?

1. srpna 2000

V průběhu minulého týdne oznámila firma Macromedia již pátou verzi programu FLASH, jeho oficiální vydání je připravováno na září. Již nyní však můžeme nahlédnout pod pokličku tohoto velmi úspěšného programu prostřednictvím beta verze, která se objevila právě v těchto dnech na Internetu.

Instalace programu proběhla naprosto bez závad a během několika dní, co mám tento program na svém počítači, mi ani jednou nespadnul. Při prvním spuštěním programu se zároveň otevře výuková lekce, která je velmi dobře zpracovaná a doporučuji ji každému kdo se nepovažuje za odborníka ve FLASH animacích.

První věc, která zaujme zejména ty, kteří již pracují s předchozí verzí je mírně pozměněné uživatelské prostředí, které nyní více zapadá do filozofie "plovoucích paletek", kterou se řídí nejenom Macromedia a které známe již z programů Macromedia DREAMWEAVER, FIREWORKS nebo FREEHAND. Nutno uznat, že systém plovoucích paletek je pro mnoho uživatelů mnohem příjemnější než nástrojová lišta v horní části obrazovky, nehledě na to, že je možnost jednotlivé paletky dále sdružovat a jejich vzhled si přizpůsobovat. Další věcí, která jistě přispěje k efektivnějšímu ovládání programu je nepochybně možnost vytváření vlastních klávesových zkratek.

Podívejme se nyní na nové nástroje, které v programu přibyly. V poněkud přepracované paletce Tools (nástroje) najdeme hned první dva. Prvním z nich je Subselect Tool, což je nástroj umožňující označit objekt a pak je pomocí úchytných bodů deformovat a dalším je Pen Tool, nástroj umožňující kreslit bezierovy křivky, čehož se dá využít zejména pokud chcete dosáhnout velmi přesných zaoblených tvarů. Perem lze nejen vytvářet nové objekty a křivky, ale zároveň upravovat objekty, které nebyly nakresleny tímto nástrojem. Ve spodní části paletky se nacházejí tři malé ikonky, první z nich nastaví barvu okraje na černou a barvu výplně na bílou, druhá ikonka vypne kreslení výplně objektu a třetí ikonka prohodí barvu okraje s výplní a naopak. Nutno ještě dodat, že paletka Tools vypadá velmi podobně jako stejná paletka v programu FIREWORKS.

Příjemným (ale zároveň čekaným) rozšířením je větší podpora pro import různých formátů. Nyní již máte možnost přímo importovat zvuk ve formátu MP3, což v předchozí verzi citelně chybělo. Uživatelé Adobe Photoshopu se zaradují nad podporou formátu PSD a pokud jste uživatelem programu Macromedia FREEHAND, který je mimochodem v USA velmi oblíben, pak Vás jistě potěší velká podpora pro import souborů ve formátu tohoto programu již od verze 7.

Pokud pracujete na větších projektech, pak vám jistě přijde vhod nová funkce Shared Symbol Libraries neboli sdílené knihovny objektů. Podstata spočívá v  tom, že můžete v různých animacích použít stejné objekty, které se ovšem budou stahovat pouze jednou. V knihovně objektů zadáte pouze parametr Linkage, což je URL adresa, ze které se bude objekt stahovat.

Každý, kdo někdy tvořil ve FLASH nějakou rozsáhlejší animaci, mi určitě dá za pravdu, že vyznat se po pár dnech práce v několika scénách a v několika desítkách vrstev je problém. Proto přichází FLASH 5 s novým pomocníkem, který se jmenuje Movie Explorer. Podobnou funkci jsem viděl v programu SWF Browser, ale Movie Explorer je o mnoho propracovanější. Jedná se o paletku, v níž jsou ve stromové struktuře zobrazeny jednotlivé scény a v nich probíhající akce. Máte možnost zobrazení všech nebo jen vybraných objektů (text, obrázky, tlačítka, akce, vrstvy) a dokonce je možno v této stromové struktuře i vyhledávat. Já jsem dal například vyhledávat v docela rozsáhlé animaci font Fujijama a okamžitě jsem viděl, ve kterých scénách a kolikrát jsem tento font použil, dokonce jsem viděl i které slovo jsem napsal a jakou má velikost.

Tisknout z FLASH byl vždy velký problém, nejdříve to nešlo vůbec a poté pouze pokud jste si stáhli aktualizovanou verzi FLASH přehrávače – ovšem stále bez podpory vývojového programu. Tento nedostatek je nyní zcela odstraněn a FLASH nyní přímo obsahuje funkci pro tisknutí. Nejen, že máte možnost vytisknout prakticky cokoliv, co se v danou chvíli nachází ve scéně, ale máte dokonce možnost vytisknout stránku, která je předem připravená a v animaci se vůbec nezobrazuje. Právě takový jsem viděl FLASH banner na tiskárnu HP, ve které bylo tlačítko pro vytištění barevného prospektu inzerované tiskárny, opět velký krok kupředu.

Bez zajímavosti jistě není to, že firma Apple získala licenci na FLASH přehrávač a začlenila jej do svého QuickTime 4. Nyní tedy můžete z FLASH 5 exportovat animace ve formátu MOV bez obav z toho, že by nešly přehrát. A nejen Quicktime má nyní plnou podporu ve FLASH, také RealPlayer byl začleněn mezi možnosti exportu z FLASH s bohatými možnostmi nastavení včetně streamingu. Na oplátku je zase FLASH přehrávač zabudován do přehrávače RealPlayer 8, což je jenom dobře.

Pravděpodobně nejvíc očekávané změny nastaly v programování akcí. Skriptovací jazyk byl poněkud pozměněn a jeho současná podoba mi nejvíce připomíná JavaSript. Podle očekávání bylo přidáno mnoho nových funkcí a programování i složitějších akcí, jaké vyžadují například hry, by mělo být jednodušší. Zobrazení editačního okna si můžete zvolit buď normal nebo expert, podle toho, jestli se cítíte spíše designerem nebo programátorem :). Skript je možné také psát v jakémkoli ASCII editoru a poté jej do FLASH naimportovat. Celkově udělalo programování ve FLASH velký skok kupředu a nic již nebrání designerům a programátorům spojit své síly ve vytváření her a podobných velmi interaktivních záležitostí.

Macromedia FLASH obsahuje nyní velkou podporu pro XML a zvládá již v omezené míře také import HTML… Nachází se v něm podpora pro tzv. Smart Clips, kdy můžete jeden objekt použít v několika různých animacích a jen změníte předem nastavené proměnné – výborně se toho dá využít například v roletkovém menu. Spojení s  programem Macromedia GENERATOR je pomocí samostatné paletky opět o něco těsnější.

S novou verzí vývojového programu přichází jako vždy i nová verze přehrávače – FLASH player 5. Podle oficiálních údajů by již mělo mít plug-in pro přehrání FLASH animací ve svých prohlížečích 92% uživatelů internetu. Já osobně se nedomnívám, že je toto číslo až zase tak vysoké, ale nesporné jistě je, že bude i nadále růst. Příjemnou skutečností je také to, že by měl být plně kompatibilní s předchozí verzí. Záměrně říkám "měl být", protože jsem už na několika animacích viděl, že tomu tak není. Nicméně bavíme se stále o beta verzi programu a doufejme, že v konečné verzi poběží vše tak jak má.

Program Macromedia FLASH obsahuje ještě mnoho menších či větších vylepšení a novinek, které jistě budou ku prospěchu každého uživatele a které nepochybně zpříjemní a zkvalitní práci web designerů. Nedávno jsem slyšel názor, že program FLASH se pomalu začíná vyrovnávat programu DIRECTOR, nelze než souhlasit a těšit se na oficiální spuštění programu Macromedia FLASH 5.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *