ASP byznys přináší nová řešení

4. listopadu 2003

Pronájem aplikačních služeb prostřednictvím internetu, takzvané ASP podnikání, je u nás zatím málo rozšířené. Přitom může být snadno využíváno například v rámci e-learningu při virtuálním vzdělávání nebo také v e-businessu při vzájemném obchodování firem.

Application Service Providing (ASP) je progresivní forma outsourcingu (odsunutí) určité činnosti na jiný podnikatelský subjekt. Provider (poskytovatel) dodává aplikační služby ASP prostřednictvím internetové sítě velkým i malým firmám a jednotlivcům. Uživatelům přináší tento způsob především úsporu finančních prostředků, které by jinak museli vynaložit na pořízení software. Formou ASP je našemu trhu nabízen například systém SAP a eDoceo pro elektronické vzdělávací kurzy, projekt Deltax Systems, který se zabývá kromě jiného vývojem vnitropodnikových systémů, a v neposlední řadě produkty řady CRM aplikací Server Software602, umožňující vedení firemní dokumentace a obchodování na internetu.

Outsourcing a důvěra

V západní Evropě představují výdaje na čistý outsourcingový byznys podnikových procesů více než 30 procent z celkových výdajů na IT služby. V České republice se pohybuje tento obchod na úrovni 13 procent z celkového prodeje IT. Není to zrovna zanedbatelné, jelikož obrat těchto obchodů dosáhl u nás v roce 2002 výše 97 miliónů dolarů. Mnohem menší je však v našich podmínkách zájem o nejnovější formu outsourcingu – pronájem softwarových aplikací ASP. Důvod? Manažeři firem vědí málo o výhodách těchto softwarových nástrojů. Je málo informací o tom, že mohou účinně pomoci třeba při minimalizaci rizik v podnikových procesech, a to podle zásad Business Excellence. Kromě toho mnozí vedoucí manažeři (zejména v bankách, ale i v menších firmách) pohlížejí na outsourcingové firmy jako na třetí subjekt, který by neměl znát podrobnosti o klientech banky či zaměstnancích firmy.

Služby ASP

A tak ASP uplatňují zatím jen „průkopníci“, jako známé firmy SAP, Microsoft či IBM. Již delší dobu se zaměřují na pronájem hostingových pracovišť a nabízejí i příslušný podpůrný servis včetně správy dat. V kostce řečeno, jde o poskytnutí vzdáleného přístupu na internet a správu aplikací s odpovídajícími službami. ASP podnikání tak dává prostor k prezentaci firemních i soukromých webových stránek a celých serverů a podporuje rovněž vznik nových řešení. Pro uživatele to znamená méně vynaložených prostředků na investice, správu a údržbu, včetně nutné aktualizace software.

Projekt "Služby ASP.cz" - dialogová část webové stránky

Výše jmenované firmy vytvořily u nás společný projekt, který uplatňují prostřednictvím serveru Služby ASP.cz, který je přístupný široké veřejnosti. Umožňuje tak služby typu one-to-many (on-line obchodní servis) nejprve zdarma vyzkoušet. Tedy ověřit si výhody takové služby a její přinos v konkrétních podmínkách uživatele. Teprve pak následují pravidelné platby a dodavatelé se snaží v co nejkratších intervalech inovovat a aktualizovat prodané produkty.

Deltax pro účetnictví

K funkci ASP operátora se hlásí také Deltax Systems, dodavatel komplexních IS/IT služeb. Poskytuje placený přístup k různým typům moderního aplikačního software podnikům i fyzickým osobám. Příkladem využití ASP je oblast účetnictví – zákazník předá celou tuto službu (finance, výměna dokumentů, faktury) druhému subjektu, který se o ni komplexně stará pomocí internetu. To je výhodné především pro malé a střední podniky, kterým se nevyplatí udržovat nákladná finanční oddělení. Deltax Systems využívá při návrhu serverových systémů a sítí pro podnikové informační systémy know-how z oblasti správy a řízení rozsáhlých IT systémů (storage, firewally). Portálové řešení (maximální zpřístupnění informací a služeb ostatním firmám) přináší nebývalé zvýšení produktivity. Vzájemným propojením aplikací dochází k redukci nákladů, což eliminuje „papírové“ a další „ruční“ procedury. Deltax nabízí rovněž řešení pro podporu prodeje a orientaci na zákazníky prostřednictvím produktu e-Synergy, který splňuje veškeré požadavky na podnikový internet a intranet.

Projekt "Deltax Systems" - ukázka hlavičky webové stránky

Uplatnění v e-learningu

Formu outsourcingu, a tedy i ASP, u nás prosazuje rovněž společnost Trask Solutions. Zákazníkům může poskytnout e-learingový systém eDoceo, který slouží k provozu virtuálních vzdělávacích programů na internetu i v intranetové síti. K jeho podpůrným modulům patří například sledování a vyhodnocování studia, včetně udělování certifikátů absolventům. Umožněno je rovněž napojení na stávající podnikové systémy. Systém eDoceo může spolupracovat s modulem ERP pro řízení lidských zdrojů a je možné jej využívat formou ASP i webhostingu. Projekt je doplněn také samostatnou aplikací Autor, jejímž prostřednictvím si mohou uživatelé navrhnout vlastní kurz, studovat několik demo kurzů a vyzkoušet si tak práci systému v roli studenta.

Projekt "eDoceo" - ukázka hlavičky webové stránky

Uplatnění v e-businessu

Společnost Software602 rozšířila od března 2003 své působení na trhu novým produktem easySupport. Tento produkt, který patří do řešení kategorie CRM (Customer Relationship Management), je přístupný rovněž pro samostatné použití jako ASP služba. Jde o projekt, na jehož vývoji a postupném vylepšování pracovala Software602 několik předcházejících let, podrobné informace najdete na webu easy.602.cz. Správa je přístupná z libovolného počítače připojeného k internetu. Uživatel může rovněž provádět vlastní úpravy vzhledu obchodu. Obchod je předpřipraven pro certifikaci APEK (Asociace pro elektronickou komerci), na integraci plateb platebními kartami EC/MC. Je rovněž zajištěno napojení na nejznámější ekonomické a účetní systémy.

Projekt "easy.602.cz" - ukázka menu webové stránky

Pro elektronické obchodování malých a středně velkých firem je určena řada CRM aplikací eBiz Server 8.0. Umožňuje sdílení, evidenci a sledování obchodních aktivit probíhajících ve vztahu ke koncovým zákazníkům a obchodním partnerům. Momentálně je celé toto CRM nabízeno ve formě služby easyBusiness.

Za pozornost rovněž stojí fulltextový dokumentový server eDock Server 2.0 s internetovým přístupem pro snadné uložení, sdílení a zpřístupnění firemních dokumentů na webu. Dokumenty lze díky fulltextové technologii vyhledávat podle jejich obsahu. Produkt eDock Server je součástí multilicence 602PC SUITE, k dispozici je i plně funkční demoverze. Placená verze pro pět uživatelů stojí 15 748 Kč, pro jednoho uživatele 1 048 Kč.

Zoner inShop pro obchodníky

Také společnost ZONER software nabízí pronájem software pro podnikatele, kteří chtějí obchodovat přes internet. Netradičním a praktickým projektem je obchodní systém Zoner inShop 3 určený prodejcům (tzv. business to business – B2B). Provoz internetové prodejny mohou zájemci nezávazně vyzkoušet po dobu 30 dní zdarma objednáním varianty T – Test Zoner inShop.

Projekt "Zoner inShop3" - ukázka hlavičky webové stránky

Pohodlí zákazníků zvyšuje specializovaný programu pro správu Zoner inShop Designer, který je k dispozici zdarma. V něm si obchodník může nadefinovat, jak bude jeho obchodování na internetu probíhat. Vytvoří si svůj ceník zboží, seznam nejčastějších zákazníků nebo stálých obchodních partnerů a nastaví grafickou podobu budoucí prodejny. Celé vytváření a další správa katalogu zboží probíhá bez nutnosti stálého připojení, teprve po dokončení práce stačí program připojit a nechat přenést data na server.

Provoz serverové části probíhá formou placeného pronájmu na serverech webhostingového poskytovatele nebo na serveru obchodníka. Objednávky zboží pak mohou přicházet elektronickou poštou nebo je může provozovatel vyřizovat opět prostřednictvím Zoner inShop Designeru. Vedle toho lze Zoner inShop3 napojit na ekonomický systém firmy a faktury i zboží aktualizovat na webu přímo ze skladové agendy.

Budoucnost ASP

Klasický prodej aplikačních produktů IT přechází ve světě na pronájem aplikačních služeb přes internet. Uživatelé si dnes prostě softwarové produkty (zejména ty dražší) už nekupují a neprovozují je ve vlastní režii, je totiž jednodušší a hlavně levnější přesunout veškeré starosti o řádný chod a aktualizaci na poskytovatele (operátory) aplikačních služeb (ASP). Je to výhodné nejen při používání klasických kancelářských balíků, ale především pokud jednotlivec či firma potřebuje pracovat se specializovanou aplikací (účetnictví, vedení skladu mezi firmami, servisní uzávěrky). Integrace ASP do firemních struktur umožňuje soustředit se na vlastní předmět podnikání a tím zefektivnit a usnadnit cestu k zisku.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *