Alternativní formy reklamy 2.

15. února 2002

V dnešním pokračování se budu věnovat dalším formám propagace na Internetu. Budou to zejména vzácné formáty jako hi-splash nebo kontroverzní jako out-of-the-box či spam. A nebudou chybět ani ty, které mohou být velmi levné nebo dokonce zdarma.

Out-of-the-box

Tato reklama (přezdívaná Létající Čestmír) označuje pohybující se statický či animovaný obrázek o velikosti 75 x 75 pixelů po stránce. Je to jedna z vůbec nejagresivnějších forem reklamy, protože může silně iritovat. Provozovatel stránek si tak pořádně zahrává s trpělivostí a tolerancí svých návštěvníků. Názory na out-of-the-boxy se liší; dle mého názoru se jim každý provozovatel solidních stránek vyhne. Špatný dopad se minimalizuje tím, že každému návštěvníkovi se zobrazí maximálně jednou denně a že out-of-the-box sám mizí po 30 vteřinách, pokud na něj nebylo klepnuto.

Pokud se pro tuto reklamu rozhodnete, pak silně doporučuji nezobrazit na obrázku vaše jméno a logo, neboť corporate image by tím mohl být dobře poničen.

CPT se pohybuje mezi 500 a 1000 Kč a CTR může být slušně vysoké, ale faktem je, že spousta lidí na out-of-the-box kliká pouze v domnění, že ho tím zavře.

Hi-splash, Expand Banner

Hi-splash je banner, který se po omezenou dobu vysune ze své pozice do větších rozměrů a následně se opět zmenší zpět na standardní velikost tj. 468 x 60. Umožňuje tak zobrazení více informací a upoutá. CPT se zde pohybuje kolem 1000 Kč, ale tento formát u nás nabízí opravdu jen málo provozovatelů stránek.

Expand bannery se také umí zvětšit, ale na rozdíl od hi-splashe je k tomu třeba podnět ze strany uživatele. Obvykle se jedná o umístění kurzoru myši nad banner (rollover efekt) či klepnutí.

Ukázka 1, 2

Signatury (patičky) v e-mailech

Signatury jsou krátké texty připojené na konec e-mailů. Tato reklama, kterou nabízejí zejména freemailové služby, je vhodná zejména pro image kampaně, protože má široký dosah. Maximální délka tohoto textu je obvykle 100 znaků a lze ho rozdělit do dvou řádků. Dávejte si pozor na jednu věc. Je možné, že se vás bude někdo snažit přesvědčit o tom, jak je tato reklama výhodná, protože si zaplatíte signaturu třeba do 100 000 e-mailů, ale ve skutečnosti si ji přečte dvakrát až třikrát více lidí díky tomu, že většina na tento e-mail odpoví nebo ho předá dál a tato reklama tam stále zůstane a přečte si ji další člověk. Není to až tak úplná pravda. Za prvé pokud někomu odpovídáte na jeho mail, tak si dotyčný nebude znovu číst ten svůj (reklama je až dole), a za druhé je pravděpodobné, že i tato odpověď bude opatřena další signaturou a dole pak vzniká houf řádků s reklamními texty a nikdo se na ně stejně nedívá.

Cílená reklama ve vyhledávačích

Všechny vyhledávače nabízejí možnost umístit reklamu přímo do určité sekce katalogu a to buď ve formě banneru či přímo položky katalogu. Ta se zobrazuje jako první a ještě je silně zvýrazněna. Je dokonce možné i zobrazení loga. Stejně tak je možné zobrazovat reklamu ve výsledcích vyhledávání nějakého slova. Pokud jste tedy firma, která nabízí prodej koblih, pak byste měli určit slova jako koblih, sladkost apod. Pozor ale na jednu věc. Klíčová slova uvádějte bez koncovek! Pokud byste zadali třeba ‚kobliha‘ a někdo by vyhledával ‚koblihy‘, přijdete zkrátka.

Zřejmou výhodou této reklamy je skvělý targeting, který přináší i vysoké CTR. Ví o tom však i vyhledávače a tak čím přesněji reklamu cílíte, tím více roste i její cena.

Sponzoring, partnerství

Levné a výhodné. Existuje spousta kvalitních studentských stránek či stránek různých organizací, které budou vděčné za každý příspěvek a na oplátku vám rádi nechají prostor pro vaši reklamu, která bude označena jako sponzorství, což na vás vrhne ještě pozitivnější světlo (neziskové organizace jsou pro to ideální).

Partnerství je dokonce zcela zdarma a využívá nejstaršího způsobu placení – směnu. My zveřejníme na svých stránkách vaši ikonku a vy na oplátku zobrazte naši ikonku na stránkách vašich. Sice vám to nepřinese stovky nových návštěvníků, ale každý jeden je dobrý. A je to minimálně dobré pro budování značky.

Direct mail

Direct mail je účinná forma reklamy, která spočívá v oslovení potencionálních zákazníků přes e-mail. Na rozdíl od spamu se však nejedná o nevyžádanou poštu – daná osoba již musela nějakým způsobem projevit zájem na takovém rozesílacím seznamu být. Díky tomu ji taková nabídka bude pravděpodobně zajímat. I u nás existuje několik firem, které se direct mailingem živí, a dají se dokonce takové seznamy i koupit. Pozor však, abyste nekoupili seznam pro spam.

Nikdy asi nebudete mít úplnou jistotu, zda-li se jedná o direct mailingový seznam, ale existuje několik tipů, jak toto riziko minimalizovat. V první řadě, byste měli být vy tím prvním, kdo o koupi projeví zájem a ne naopak. Za druhé by prodávajícím měla být firma, která se touto činností signifikantně zabývá. A za třetí by se prodej neměl uskutečnit podle scénáře: pošlete mi peníze na tento účet a já vám seznam pošlu mailem. Měli byste také dostat nejen seznam e-mailů, ale i jmen a příp. i dalších informací. Ty využijte při koncipování samotného mailu, neboť je dobré se vyhnout obecnému oslovení („Vážená paní/pane …“). Místo toho adresujte dopis přímo konkrétně jménem (jednoduchý skript to hravě zvládne). Nejenže to působí lépe, ale přináší to i lepší výsledky.

Spam

Ať se nám to líbí nebo ne, i spam je druh reklamy a tak se o něm musím zmínit. A musím se zde o něm zmínit právě proto, že spam je prostě nejvýhodnější forma reklamy na Internetu. Asi před rokem jsem dostal spam od jedné „firmy“, která mi nabízela prodej desítek tisíc e-mailových adres za pár dolarů. Obsahem tohoto mailu byly jednoduché počty. Představte si, že rozešlete 1 000 000 reklamních e-mailů. Průměrný banner má CTR do 1%. Pokud by spam měl odezvu alespoň takovou (což je nepravděpodobné – spam má daleko vyšší díky přímému oslovení), pak mé stránky vzápětí navštíví 10 000 lidí. Kdybych chtěl stejného výsledku docílit pomocí bannerové kampaně, tak by mě stála kolem 300 000 Kč. Každá.

Uvědomte si však jednu věc. Spam je morálně špatný nástroj marketingu a nutně vede k absolutní diskreditaci firmy. A to může být cena mnohem vyšší než oněch 300 000 Kč. Navíc bude tento styl reklamy postaven mimo zákon (podle novely zákona č. 40/1995 Sb. o regulaci reklamy).

Newsletter

Nedivte se, že zde zmiňuji i newslettery. Nejsou totiž ničím jiným než obyčejnou reklamou. A zatraceně šikovnou, protože je zadarmo. Využívejte ji jak jen můžete, protože lidé maily čtou a upozornění na novinku na vašich stránkách rozhodně nepřijmou ve zlém. V lepším případě se dokonce přijdou podívat. Newslettery jsou vynikajícím prostředkem zejména pro internetové magazíny a zpravodajské servery, neboť si jimi zajišťují pravidelnou návštěvnost a hlavně neriskují, že by na ně jejich čtenáři mohli zapomenout.

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Předchozí článek Bratři v JavaScriptu

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *