Převážná část webových designérů jsou perfektní profesionálové, kteří usilují ze všech sil co nejlépe uspokojit své klienty a poskytovat jim vynikající služby. Jsou to designéři oprávněně hrdí na svou práci, a to, co dělají, dělají rádi. Pak zde ale bohužel máme i odvrácenou stranu mince: designéry, jimž na srdci neleží blaho jejich klientů, a proto dobré služby neposkytují. Jsou to designéři s nevalnými standardy.
Z pohledu klienta je ale ještě horší, že vlastně předem neví, kdo je kdo, dokud si designéra nezjedná, a pak s ním nějakou dobu spolupracuje. Je politováníhodné, že pokud je to designér s chabými standardy, zjistí to příliš pozdě.
1) S prvním konceptem nepospíchejte
Chcete-li, aby klient začal pochybovat o tom, zda učinil správně, když si jako svého designéra najal právě vás? Začněte se opravdu párat se svými mockupy, rozhodně s nimi nepospíchejte, protože přece chápete vývojový proces velmi seriózně. A pokud klientovi chcete opravdu osladit život, zásobujte ho nepřiměřeně optimistickými odhady, kdy bude projekt hotový, že to je jen záležitost pár týdnů.
Rozhodně klienta neujišťujte, že vás velmi vzrušuje design nového webu či redesign projektu, který už běží. V klidu počkejte několik týdnů, než mu emailem pošlete své první mockupy nové designové iterace. Pak, abyste mu přisypali trochu soli do ran, posečkejte poměrně dlouho s odpovědí, až vás klient požádá (víte, oni pořád něco chtějí), abyste v prvním mockupu, který jste mu poslali, udělali několik úprav a drobných změn.
2) Měňte ve svém rozvrhu priority
Teď, když už jste do klientovy mysli úspěšně vpravili osten pochybností, jste na dobré cestě dostat padáka.
Jestliže se v projektu, na který s vámi uzavřeli smlouvu, pokračuje přes nějaké svátky, jako jsou například Vánoce, rozhodně projekt po tu dobu úplně pusťte z hlavy. Konec konců, vašimi prioritami v obdobích volna by měla být rekreace, klábosení s přáteli, věnovat se rodině atd. Nehledě na to, že vám klient stejně už zaplatil tučnou zálohu … kterou už samozřejmě spotřebováváte.
Protože však přeci jen možná máte trochu špatné svědomí, odešlete nakonec klientovi „upřesňující“ email, v němž povzbudíte jeho naději, že možná, ale jen možná, budete schopni projekt dokončit ke konci svátků. Samozřejmě, abyste zůstali konsistentní se svým plánem řádně klienta vytočit, určitě tento slib porušte, protože to stejně byla jen planá naděje!
3) Předejte finální verzi s očividnými chybami
Když můj dřívější designér konečně měl připravenou ke spuštění “finální” verzi mého tehdejšího webu, přibližně po čtyřech měsících poté, co se s projektem začalo, předvedl mi web, který měl očividné potíže. Těch si ale on zjevně vůbec nevšiml. Vůbec mu na něm zřejmě nezáleželo. Kdyby si tu svou finální kreaci alespoň jednou prošel, musel by zjistit, že jsou v ní očividné nedostatky, jako:
- odkazy, které vás nikam nedovedou;
- obrázky, které nemají rovnoměrná ohraničení;
- design webu není responzivní.
Navíc, moje elektronická pošta na mé nové URL vůbec nefungovala, přestože jsme se dohodli, že součástí náplně jeho práce bude ji připravit.
Nyní už klient naprosto pochopil, že vybrat si vás jako designéra byla špatná volba. Mnohokrát jste posunul termín dokončení projektu; opouštěl jste předchozí odhady, jak dlouho bude projekt trvat; byl jste nevstřícný v komunikaci; a, což je úplně to nejhorší, předložil jste klientovi podřadnou práci, ve které bylo třeba učinit závažné opravy.
Ještě vydržte. Pokud si myslíte, že výše uvedené je to nejhorší, co může designér udělat, kdepak. Existuje ještě jedna finální akce, kterou můžete podniknout, abyste s naprostou jistotou zaručili, že z vás bude klient na mrtvici a nikdy se k vám nevrátí (nemluvě o tom, že o vás bude patrně šířit negativní reference).
4) Odmítejte opravovat závady
V této chvíli je váš klient už nejspíše hodně rozzlobený, a patrně rozhodnutý už se na vás nikdy s ničím neobracet. Abyste zatloukli poslední hřebík do rakve svého profesionálního vztahu s klientem, stačí prostě, když nikdy nebudete odpovídat na jeho emaily nebo textové zprávy, v nichž váš žádá, abyste na dokončeném webu opravili očividné chyby. Je přitom jedno, zda je kontrakt mezi vámi a klientem písemně stvrzený, nebo je v následných emailech jasně stanoveno, že budete opravovat drobné závady. Prostě v tomto okamžiku udělejte bankrot!
5) Slibujte hodně, dodávejte málo
Samozřejmě poté, co můj tehdejší designér konečně dodal to, co jsem myslel, že udělá, a za co dostal také předem zaplaceno, už jsem s ním nikdy nehodlal spolupracovat. Hned poté jsem smlouvu s ním přerušil a začal v roce 2014 hledat pro nový web designéra či vývojáře. Naštěstí jsem koncem roku 2014 našel neobyčejně talentovaného a nesmírně profesionálního designéra. Jeho skvělou vizitkou je design mého současného webu. Udržuje také průběžně můj web a také zpracovává všechny nezbytné aktualizace webu tak, aby byl co nejlépe optimalizovaný pro vyhledávače a postupoval v jejich výsledcích dopředu.
Když se dívám zpět na tu děsivou zkušenost, která opravdu do hloubky a na mnoha různých úrovních otestovala mou trpělivost, usuzuji, že podstata problému s mým původním designérem spočívala v tom, že mě omámil svými sliby, jak snadno a pěkně všechno udělá — a pak totálně selhal, protože opakovaně při mnoha příležitostech dodával mnohem méně, než sliboval. Abych to předvedl ve správných proporcích, původnímu designérovi trvalo předělání designu čtyři měsíce, zatímco nový designér byl hotov za pár týdnů. Rozdíl mezi nimi byl jak v pracovní etice (resp. žádnou neměl), tak v hrdosti na svou práci (resp. žádnou neměl).
Závěrem tedy, pokud chcete klienty vydráždit a donutit je, aby s vámi skoncovali, stačí dodržovat všechny kroky, které páchal můj původní designér. Jsem si jist, že pokud tohle uděláte několika klientům, nedostanete se velmi dlouho k žádné životaschopné designérské zakázce.
Napsal Marc Schenker
Marc je textař, píše o designových novinkách pro Web Designer Depot. Více se o něm dozvíte na marcschenkercopywriter.com. Další články Marca Schenkera najdete zde.
Článek byl původně zveřejněn na serveru www.webdesignerdepot.com a byl přeložen a zveřejněn s jeho svolením. Celý článek v originálním znění najdete na 5 easy ways to get fired from a design job.
Přeložil: RNDr. Jan Pokorný
Mohlo by vás také zajímat
-
inPage AI: Jak na generování obsahu
18. července 2024 -
Členská sekce: 4 důvody proč ji mít na svém webu
12. března 2024 -
Webdesign: Jak optimalizovat tlačítka na webu
7. března 2024
Nejnovější
-
Jak rozšířit úložiště Macu za pětinovou cenu?
16. prosince 2024 -
Nové trendy v doménách pro osobní projekty – DIY, LIVING a LIFESTYLE
9. prosince 2024 -
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Jaký monitor je nejlepší k novému Macu Mini?
25. listopadu 2024
Jakub
Bře 15, 2016 v 2:31Vyhazov by mohl dostat designér který navrh seznam článků na tomto webu ;)
Klikám na mobilu na modré tlačítko a nic se nestane. Musím kliknout přesně na text, abych se dostal na detail článku.
Marek Machač
Bře 15, 2016 v 12:43Vyřídím mu to :)
Dipper
Srp 5, 2016 v 10:48Take mi to stale nejdou modra tlacitka na mobilu na teto strance. :D