3D spirála ve Flashi
Nebaví vás už vytvářet pouhé 2D objekty, raději byste nějakou atraktivnější prezentaci? V následujícím článku najdete jednoduchý návod, jak vytvořit otáčející se 3D spirálu.
Příprava grafiky
Vytvořte nový symbol (Insert | New Symbol) a pojmenujte jej třeba „objekt“. Chování (Behavior) zvolte jako MovieClip. A nakreslete nebo importujte obrázek jedné části spirály. Já jsem zvolil jednoduchou prohnutou tyčku. Následně vytvořený obrázek v MovieClipu zarovnejte na střed:
Přepněte se zpět do hlavní scény a z knihovny (Library) přemístěte MovieClip na scénu. V panelu instance pojmenujte MovieClip „objekt1“:
Programování:
Nyní je zapotřebí naprogramovat 3D otáčení. Ale než se do toho pustíte, vytvořte si novou vrstvu, pojmenujete ji Akce, a zde si připravte tři prázdné snímky (F7), do kterých akce vepíšete. Otevřete si panel Actions a můžete se do toho pustit.
1. snímek
for (i=2; i<30; i++)
{
Cyklus for s proměnnou „i“, která je nastavená na počáteční hodnotu 2 (i=2). Podmínka v cyklu způsobí potřebné zopakování.
duplicateMovieClip („_root.objekt1“, „objekt“ add (i), i);
setProperty („_root.objekt“ add i, _rotation, getProperty(„_root.objekt“ add (i-1), _rotation)+11);
setProperty („_root.objekt“ add i, _x, getProperty(„_root.objekt“ add (i-1), _x)+10);
}
Dokud v cyklu nedosáhne proměnná „i“ hodnoty 30, bude se MovieClip „objekt1“ duplikovat o hodnotu proměnné „i“. Dále se během cyklu nastaví úhel směru každé části spirály, v tomto případě je hodnota 11. V dalším řádku se nastavuje vzdálenost mezi jednotlivými částmi spirály. V posledním řádku je složená závorka, která nám ukončuje cyklus for.
_root.objekt1._visible = false;
Viditelnost MovieClipu „objekt1“ je nastavená na false, což znamená, že MovieClip nebude v prezentaci zobrazován. Celý script v 1. snímku bude tedy vypadat následovně:
for (i=2; i<30; i++)
{
duplicateMovieClip („_root.objekt1“, „objekt“ add (i), i);
setProperty („_root.objekt“ add i, _rotation, getProperty(„_root.objekt“ add (i-1), _rotation)+11);
setProperty („_root.objekt“ add i, _x, getProperty(„_root.objekt“ add (i-1), _x)+10);
}
_root.objekt1._visible = false;
2. snímek
for(i=2; i < 30; i++)
{
setProperty („_root.objekt“ add i, _rotation, getProperty(„_root.objekt“ add i, _rotation) + 5);
}
Opět cyklus for ze stejným nastavením jako v předchozím snímku. V dalším řádku se zde ale nastavuje rychlost otáčení spirály.
3. snímek
gotoAndPlay(2);
Skok na 2. snímek. Kdybyste tuto část vynechali, otáčení by nebylo úplné a v určité části cyklu by se zadrhlo. Nyní už jen ve spodní vrstvě s MovieClipem označte třetí snímek a vytvořte v něm snímek prázdný (F5) a je hotovo. Výsledek dnešního snažení můžete vidět zde:
Pokud rádi experimentujete, můžete si zkusit pohrát v prvním snímku s nastavením úhlu tyček spirály a vzdáleností mezi nimi. Vzniknou vám tak další zajímavé útvary, jako například tento:
Samozřejmě že si můžete stáhnout také zdrojový soubor, který obsahuje dva .fla soubory, první pro šestou, resp. MX, a druhý pro pátou verzi Flashe.
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
NIS2: Verifikace údajů vlastníků domén
6. ledna 2025 -
Nepodceňte UX na vašem webu: Proč na něm záleží?
10. dubna 2024 -
Co je to VRAM a jak ji navýšit bez drahého upgradu?
20. srpna 2024
Nejnovější
-
Apple jde naproti práci s HDR monitory!
17. ledna 2025 -
Jak využít AI potenciál svého Macu?
9. ledna 2025 -
NIS2: Verifikace údajů vlastníků domén
6. ledna 2025 -
Dostali jste k vánocům PC? Využijte jeho AI potenciál!
3. ledna 2025