Interzen 2007 představuje: archfoto.cz
Dalším z projektů Interzenu 2007, který bych vám chtěl představit, je Archfoto.cz. Opět je vyvíjen jednotlivcem a za předchozím webem zaostává o necelých 70 bodů.
Informace o projektu
- Název
- Fotobanka ArchFoto.cz
- Adresa
- http://www.archfoto.cz (webshot)
- Autor
- Lukáš Zeman
- Bodový zisk
- 205 b.
- Celkové umístění
- 5. místo
- Další umístění
- technická kvalita – 3. místo, uživatelský přínos – 5. místo
Další informace viz Interzen.
archfoto.cz, 4. 10. 2007 (plná velikost, cca 200 kB)
Filosofický pohled
U webu podvědomě hodnotím na prvním místě estetickou krásu věci, a pak zbývající stránky. A Archfoto.cz mě zrovna dvakrát esteticky nezaujalo. Web je čistý a minimalistický, možná však až příliš šedý. Tento styl sice dává vyniknout fotografiím, ale určitě by se dala grafika webu pojmout jinak a lépe. Taktéž mi uniká logika zaoblování a nezaoblování rohů, hlavní menu vidím dosti rozmazaně.
Web prošel v mezičase mezi vyhlášením Interzenu a sepsáním článku letmým vylepšením, díky kterému už není problém vypnout si obrázky (pomiňme, že fotky si asi s vypnutými obrázky nikdo kupovat nebude) či ovládat web klávesnicí (tady má u mě autor velké plus). Osobně bych ještě doladil zvýrazňování aktivní stránky hlavního menu (úvodní stránka je zvýrazněná v celém katalogu) a odstranil bych odkazy na kategorie bez fotek.
Na první pohled má web funkční 404ku, leč po bližším demoralizování některých URL lze najít i podstatně strojovější hlášení (například když nastavím neexistující id u detailu fotky). URL jsou přepisována, ale funguje jak verze s lomítkem, tak bez něj.
Co web zanedbává na grafickém ztvárnění, to dohání na použitelnosti. Objednávka fotografie je jednoduchá a intuitivní, funkce e-shopu více než dostatečné a asi bych si zde i vybral.
Vyjádření autora
Stránky jsem vytvořil s ohledem na co nejsnazší použitelnost a přehlednost, v potaz jsem bral pravidla přístupnosti. Grafický návrh jsem se snažil koncipovat co nejvíce nenápadně, aby zobrazované fotografie nebyly „rušeny“ křiklavou grafikou.
Vyjádření porotců
Pavel Kout: Vzhledem k celkovému rozsahu projektu a specifickým nárokům na jeho uživatelské rozhraní považuji výsledný kód za mimořádně zdařilý, a to jak po stránce jeho čistoty, tak zejména po sémantické stránce. Informace jsou prezentovány přehledně a web je velmi dobře použitelný i bez dodatečného formátování.
Radek Hulán: Dobrý nápad, jasná struktura a kategorizace, hledání podobných fotek, snadný nákup.
Miroslav Lešetický (Plaváček): Z čistě technického hlediska není tomuto projektu v podstatě co vytknout, kodér nebo kodéři odvedli skvělou práci. Sémanticky průzračně čistý kód a ohled na základní zásady dobré přístupnosti svědčí o profesionalitě tvůrců. Osobně mi trochu vadila pouze nestandardně zvolená a trochu matoucí modrá barva navštívených odkazů.
Otázky pro autora
Český Krumlov, Telč, Zlatá ulička – je o tyto fotografie mezi knihotvůrci či reklamními agenturami vůbec zájem?
Zjednodušeně řečeno se obrat pohybuje někde mezi katastrofickým a optimistickým scénářem. Ale už když jsme s Jirkou (to je ten, co dělá ty super fotky :-) do tohoto projektu šli, bylo nám jasné, že je to běh na dlouhou trať. Je to pro oba z nás víceméně hobby, kterému věnujeme svůj volný čas, ale na chleba si vyděláváme jinde. Věděli jsme, že prodej fotografií českých památek je velmi specifický obor a že nákup fotek přes internet jako takový u nás ještě není tolik rozšířen. Dobrým krokem bylo rozhodnutí začít nabízet fotografie nejen pro tisk ve vysoké kvalitě (300 dpi), po kterém je poptávka omezená, ale i pro použití na internetu (pro webdesignery, grafiky). Pro ně nabízíme fotografie v 72 dpi, zato však za výrazně nižší cenu.
Hlavní je, že nás to pořád baví a stále rostoucí počet návštěvníků, kteří se staví alespoň aby si fotografie prohlédli nebo se něco nového dozvěděli, nás žene dál.
Zaujalo mě, že jsou stránky v Ruby on Rails. Psal jsi je od začátku v tomto frameworku nebo byla původní verze třeba v PHP? Pokud ano, jaký byl přechod na Rails?
Ano, stránky jsem psal od začátku v Ruby on Rails. A aniž bych chtěl odstartovat nějaký flamewar v komentářích, jsem z nich nadšený. Ještě před ArchFotem jsem RoR použil na jednom malém projektu a ten to trochu odskákal (pořád běží, ale zdrojový kód by stačil na čtyřsvazkovou knihu „Jak neprogramovat v Ruby on Rails“). Byly to mé první zkušenosti s MVC principem, takže jsem nějakou chvíli tápal. Ale jakmile se člověk rozkouká, je programování v RoR jednak velmi efektivní (rychlé), ale hlavně velmi přehledné. Prostě žádné bastlení jako v dřevních dobách, kdy mi na stole svítil růžový nápis PHP na Koskově bibli (proti té knize ani PHP nic nemám, bez ní bych asi nikdy nedělal webdevelopera :-) Na druhou stranu je úplně jedno, jaký framework si člověk vybere, pokud je v něm schopen udělat přesně to, co chce, a nemusí se nijak omezovat. A k mé naprosté spokojenosti RoR tohle pro mě plní.
Jaké máš plány s webem do budoucna? Vyhovuje aktuální podoba webu jeho účelu, nebo plánuješ v budoucnu jejich redesign?
Pokud Google nepřijde s nějakou tučnou nabídkou, tak tu káru potáhneme dál :-) Na redesignu už dělám a doufám, že někdy v únoru nový web spustím. Ten šedý se mi za tu dobu už nějak znelíbil. Když jsem ho před rokem kreslil, doufal jsem, že tou šedostí a nudností vyzdvihnu pěkné barevné fotografie, ale teď cítím, že už to není ono. V novém designu slibuji více barev, minimálně o jednu :-) Redesign bude zohledňovat i požadavky na novou funkčnost, kterou bych rád do stránek zakomponoval. Mimo jiné to bude zobrazení památek, včetně nejbližších v okolí, na Google mapách, rozšířené vyhledávání a další.
Dále se chystáme pravidelně publikovat zajímavé články o českých památkách, české historii a různých zajímavostech a tipech na poznávací procházky. Už máme domluvenou spolupráci s odborníkem, jehož knihy se zajímavostmi jenom hemží. Doufáme, že lidé tak budou brát ArchFoto nejen jako fotobanku, ale i místo, kam mohou chodit čerpat informace.
V delším časovém horizontu chystáme udělat vícejazyčný web a zkusit oslovit i zahraniční zákazníky.
Máš nějakou perličku z natáčení?
No trochu jsme to přepískli se SEO, takže občas k nám chodí dotazy typu „Kdy se konají mše ve sv. Ignácovi?“ nebo „Kdo vlastnil Průhonický zámek v roce 1890?“ – většinou rezignuji na snahu vysvětlit, že jsme pouhopouhá fotobanka, a tak raději provětrám Wikipédii či jiné zdroje a odpověď zašlu. Trochu doufám, že to jednou zabere jako v pohádkách, kde jednoho dne pomůžeš vyhládlému dědovi a druhý den se ti splní tři přání (rozuměj – dojde objednávka na 50 fotek).
Starší komentáře ke článku
Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.
Mohlo by vás také zajímat
-
Nové trendy v doménách pro osobní projekty – DIY, LIVING a LIFESTYLE
9. prosince 2024 -
Umělá inteligence v IT
27. září 2023 -
Jak zvýšit CTR vašeho e-mail marketingu
9. září 2024 -
Jak si vyzkoušet Apple Intelligence v EU
2. srpna 2024
Nejnovější
-
Jak rozšířit úložiště Macu za pětinovou cenu?
16. prosince 2024 -
Nové trendy v doménách pro osobní projekty – DIY, LIVING a LIFESTYLE
9. prosince 2024 -
Jak chránit webové stránky před Web/AI Scrapingem
27. listopadu 2024 -
Jaký monitor je nejlepší k novému Macu Mini?
25. listopadu 2024