Starší komentáře ke článku: Metadata a hlavička pro XHTML dokument

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Pessoft

Datum vložení: 11.6.2004 5:40:33

V sekci <B>Autor, webmaster a vlastník dokumentu</B> došlo k tomu, co se stává běžně, tj. konverzi náhradních opisů znaků do jejich skutečné podoby, tudíž příklad by měl vypadat zhruba následovně (jsou vloženy mezery zabraňující převodu opisů, tj. pokud si danou část kopírujete, je nutné tyto mezery opět odstranit):

< ! - - Translate . => @ => <B>& #64;</B> | . => <B>& #46;</B> etc. / - - >
< m e t a name='author' content='All: Author Name, e-mail: author-name( <B>& # 6 4 ;</B> )example <B>& # 4 6 ;</B> net' />

A jak již bylo zmíněno, vyhledávače adres (e-mail harvestery apod.) jsou čím dál tím chytřejší, tudíž podobné ukrývání adres je stále složitější a poslední dobou je (hlavně v těle dokumentu) zajímavější nasadit JavaScript, který "rozkóduje" e-mail adresu buď po načtení dokumentu nebo až po kliknutí na link e-mailu...

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 11.6.2004 6:48:21

Dík za upozornění, zapomněl jsem přepsat ampersand na entitu. Už je to opraveno ;-)

Avatar

Autor komentáře: Richard

Datum vložení: 11.6.2004 11:11:42

Mě to hlavně přijde naprosto zbytečné - spamovací roboty stejně dostanou dřív nebo později každý email, o filtrování spamů by se pak podle mě měl starat mailový server (prostředky na to jsou dostatečné, jen kdyby admini nebyli líní) a mailový klient (filtry mého Thunderbirda už nepropustily žádný spam nejméně tři měsíce a to ho nemám o moc déle)

Avatar

Autor komentáře: Shaman

Datum vložení: 11.6.2004 13:06:41

Naprostý souhlas.

Avatar

Autor komentáře: jakub

Datum vložení: 12.6.2004 12:42:46

tak to ja si zase myslim, ze je to klasicka otazka preventivni vs. nasledna opatreni - objektivnim faktem je, ze nasledna opatreni vyzaduji dvakrat (a vice) energie na vyreseni problemu, nez preventivni, takze rozhodne to neni "naprosto zbytecne" ... "problematicke", "docasne", ... mozna, ale ne "naprosto zbytecne"

Avatar

Autor komentáře: dgx

Datum vložení: 12.6.2004 13:36:13

ano, měl jsem na to dřív stejný názor jako Vy. Tedy že prevence vyžaduje méně 'energie', a při dobré prevenci dojde k omezení spamu na minimum.

Ale je to zcela naopak. Všimněte si, že jsem klidně u tohoto komentáře přidal soukromý email. V naprostém klidu. A nemusím se stále strachovat, jestli se adresa někde neproflákne. Požíračem energie totiž nejsou následná opatření, ale právě ta nepříjemná paranoidní prevence. Vykašlete se na ni, a budete v klidu taky :-)

Nasaďte filtr (používam SpamBayes), a zapomeňte na spam. Díky tomu, že náš úřední jazyk není angličtina, bude mít filtr extra vysokou účinnost.



Totiž prevence vyžaduje tolik zbytečné energie, všudy přítomné paranoe,

Avatar

Autor komentáře: Jirka Kosek

Datum vložení: 11.6.2004 9:16:56

Jestliže není dokument v UTF-8 nebo UTF-16, musí být jako první řádka uvedena deklarace XML -- [?xml version="1.0" encoding="windows-1250"?], což není z článku vůbec jasné. Slušné je jí uvádět vždy, i když se používá UTF-8/16.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 11.6.2004 9:18:06

Pravda, to jsem nezdůraznil, ale je to v komentáři přímo v kódu ;-)

Avatar

Autor komentáře: stip

Datum vložení: 29.7.2004 13:47:45

Aha já se také pozastavil nad tím komentářem:

<!-- check FIRST LINE with xml charset too!!! /-->

Mám to teda chápat takhle:

[?xml version="1.0" encoding="utf-8"?]
<!-- ?xml version='1.0' encoding='utf-8'? -->
<!DOCTYPE html PUBLIC..........atd.

Avatar

Autor komentáře: stip

Datum vložení: 29.7.2004 13:50:00

Sem úplně blbý, koukám, že už to tam je opraveno. Já to zkopíroval s tou opravenou verzí a tak je to tam dvakrát navíc ve špatných závorkách. Tak nic.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 29.7.2004 18:12:50

Strašně by mně zajímalo, o čem to tu mluvíte, ten článek se ode dne vydání nezměnil a v deklaraci XML dokumentu se už vůbec žádné změny nedělaly, ani před ani po vydání ;-)

Avatar

Autor komentáře: Pessoft

Datum vložení: 11.6.2004 12:30:14

Dovolím si ještě přisadit, že ve své nekonečné moudrosti se podařilo programátorům M$ zařídit, že uvedením prvního řádku deklararce XML kódování pro plně striktní XML dokument se bohužel MSIE přepne z XHTML do některého pseudo (quirk) režimu a tudíž začně počítat a zobrazovat některé struktury (tj. hlavně CSS věci jako margin/padding/border) "špatně".
Pokud generujete stránky dynamicky, dovolím si nadhodit jedno z možných řešení (přiznávám, napsal jsem ho před nějakou dobou a s tím regexp výrazem jsem se příliš nezalamoval, nicméně by měl odlišit MSIE versus ostatní prohlížeče a vrátit přímo verzi MSIE):

<B>
< ? php
//-- Conform XML document for non-MSIE browsers only --//
$msiever = (float) preg_replace('/((?=(.*)(MSIE\040\d+\.\d+)(.*))(.*)(MSIE\040)(\d+\.\d+)(.*))|(.+)/i', '\\7', $_SERVER["HTTP_USER_AGENT"] );
if ($msiever == 0): echo '< ? xml version="1.0" encoding="windows-1250" ? >'; endif;
?>
</B>

P.S.: Doufám, že to parser INTERVALu nějak nepoškodí při odesílání formulářem diskuse...

Avatar

Autor komentáře: Richard

Datum vložení: 11.6.2004 12:44:34

No nebýt téhle chyby tak bych vůbec nemohl používat XHTML+CSS2, protože donutit MSIE aby se choval jakžtakž roumně jde jenom pomocí hnusných hacků v quirks modu, ve strict modu ty chyby prostě neošetříš.

Avatar

Autor komentáře: Kvakoš

Datum vložení: 17.9.2008 23:21:57

Já jsem se s chybami v MSIE vypořádal tak, že jsem rezignoval na všechny hezké a elegantní pokročilé CSS a používám jenom velmi ořezanou sadu prověřených postupů CSS + XHTML. Žádné hacky, žádné složitosti, značkovací a stylovací kódy musí být hodně jednoduché, aby se daly efektivně použít. Jednu dobu jsem používal cca 3 speciální hacky pro MSIE, ale nakonec jsem zjistil, že to jde i bez nich. Dodnes používám jeden hack s important! abych vyřešil jeden problém s minimální výškou stránky. Ten se ale nemusí nijak ukr¨ývat, validitu CSS nekazí a tak je OK. Webové stránky kóduji teď hodně jednoduše a komerčně fungují lépe než ty složitě kódované, hlavně se lépe udržují. Z meta tagů jsem dodnes používal pouze content-type a imagetoolbar a i tak webové stránky fungovaly na 1. Po přečtení tohoto článku ale asi začnu používat pár meta tagů jako author, copyright, generator a language, vypadá to profesionálně a není to takový objem, aby to síť nepřenesla. Článek se mě líbil.

Avatar

Autor komentáře: miroslav.kucera

Datum vložení: 11.6.2004 15:24:55

Ale to byl od programatoru dobry napad. Nebyt toho, museli bychom IE pouzivat ve skriktnim rezimu. A k cemu by to bylo dobre? Ze design by "nebyl funkcni" v libovolnem IE nizsim nez verze 6.

Avatar

Autor komentáře: Michal Kubeček

Datum vložení: 11.6.2004 22:24:21

To není "nekonečná moudrost", to je jen jeden z mnoha důsledků faktu, že MSIE nezná XHTML a nerozumí mu. Jediný způsob, jak donutit MSIE jakž takž zobrazit XHTML, je všemožně předstírat, že je to HTML, a on ho pak zobrazí (jako by to bylo HTML). Proto považuji za naprosto bezpředmětné bavit se o tom, jak MSIE zobrazuje XHTML - on ho totiž nezobrazuje vůbec.

Avatar

Autor komentáře: bohyn

Datum vložení: 15.10.2008 20:22:16

S tim bych az tak nesouhlasil. MSIE 6.0 XHTML zna, ale neumi ho parsovat. Dukazem budiz to ze XHTML doctype ho neshodi do quirk rezimu

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 16.6.2004 8:06:28

Tohle by se s výhodou dalo použít i pro správný zápis pravidel kešování podle typu prohlížeče. Nevíte někdo, jak by vypadal ekvivalentní regulární výraz v ASP? ;-)

Avatar

Autor komentáře: bohyn

Datum vložení: 15.10.2008 20:17:36

Bez odeslani XHTML hlavicek se stejne browsery neprepnou do XML rezimu a parsuji starym HTML parserem. Doporucuji pouzivat toto: $request_headers = apache_request_headers(); if(strpos($request_headers['Accept'], "application/xhtml+xml")) { header("Content-Type: application/xhtml+xml"); echo '<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> } Odeslani hlavicky application/xhtml+xml zajisti zpracovani XML parserem. A bude to fungovat i u browseru ktere za MSIE vydavaji.

Avatar

Autor komentáře: stenli

Datum vložení: 11.6.2004 11:13:13

co dodat? díky za dobrej článek

Avatar

Autor komentáře: dgx

Datum vložení: 11.6.2004 14:11:49

přidávám se, dobrej článek, toto by měl přečíst každý webdesigner

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 23.7.2004 0:31:30

tohle je presne to co jsem hledal, hezky konkretni

Avatar

Autor komentáře: Arcao

Datum vložení: 11.6.2004 12:10:29

K části: Zeměpisná poloha zdroje (serveru)

Pro doplnění:
V České republice existují civilní mapová díla uváděná ve dvou různých systémech. Prvním, starším, z nich je Souřadnicový systém Jednotné trigonometrické sítě katastrální (S-JTSK). Druhý, nový, je světový systém WGS-84 (World Geodetic System z roku 1984), který je např. standardním systémem přijímačů družicové navigace GPS.
Zdroj: <a href='http://gpsweb.cz/JTSK-WGS.htm' target='_blank'>http://gpsweb.cz/JTSK-WGS.htm</a>

Naše mapové servery používají tedy buď S-JTSK nebo WGS-84 (Seznamovská mapa aspoň na to vypadá, ale asi ještě použivá nějakou konstantu jako ochranu).

Sestrojil jsem takové udělátko, které z adresy mapového serveru vytáhne souřadnice a vratí je ve tvaru WGS-84 (a hned i ten potřebný meta tag).
Adresa: <a href='http://arcauvblog.ic.cz/blog/clanky/poloha/' target='_blank'>http://arcauvblog.ic.cz/blog/clanky/poloha/</a>

Jinak celou moji reakci na článek najdete na: <a href='http://arcauvblog.ic.cz/blog/archiv/04-06_webdev.html#1086947280' target='_blank'>http://arcauvblog.ic.cz/blog/archiv/04-06_webdev.html#1086947280</a>

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 11.6.2004 12:30:17

Stojím si za svým vyjádřením. Na rozdíl od území USA, na něž se GeoURL primárně orientuje, pro naše země skutečně je těžké získat potřebné souřadnice, protože je prakticky žádná služba neudává (určitě ne Seznam, Atlas a ostatní portály). Proto odkazuji na server Maporama, kam stačí zadat adresu a ono to vyplivne veškeré údaje v požadovaném formátu - čili není nutno laborovat s nějakým převaděčem ;-)

Avatar

Autor komentáře: Arcao

Datum vložení: 11.6.2004 13:31:57

Ještě kdysi, než Atlas zavedl novou verzi svých map, uměl zobrazit polohu na mapě ve 3 souřadnicových systémech (bylo to tuším pod odkazem: Informace o mapě). Bohužel to asi neshledal pro lidi užitečné, tak to do nového systému už nedal.

Avatar

Autor komentáře: Richard Palát

Datum vložení: 16.6.2004 1:19:08

Nevěřil jsem a navštívil mapy.atles.cz a nestačím se divit.
Naštěstí ještě funguje starý odkaz
<a href='http://mapy.atlas.cz/aquariusnet/frm_uvod.asp' target='_blank'>http://mapy.atlas.cz/aquariusnet/frm_uvod.asp</a>
Tam ty souřednice naštěstí ještě jsou.

Avatar

Autor komentáře: Pachollini

Datum vložení: 21.6.2004 9:02:52

Dovolil bych si oponovat: na <a href='http://mapy.idnes.cz/automapa/' target='_blank'>http://mapy.idnes.cz/automapa/</a> jsou k dispozici souřadnice všech obcí v ČR, vč. jejich částí. Nechte si vyhledat požadované místo a poté zobrazit informace o něm. Stejně to funguje i s ulicemi v plánech měst.

Avatar

Autor komentáře: Xificurk

Datum vložení: 11.6.2004 13:25:52

Sice ten web, vznikl kvůli jinému účelu nicméně je tam zeměpisná poloha kdejaké "prdele" i z ČR, takže hledejte na <a href='http://www.heavens-above.com' target='_blank'>http://www.heavens-above.com</a>

Avatar

Autor komentáře: Kvetos

Datum vložení: 11.6.2004 14:55:13

Mám doplnění, v článku to je rovněž ukázano. Domnívám se, že hlavička XHTML může mít několik prvků <B>link</B> pro více připojení stylů CSS, tzn., můžeme navázat více externích stylů.

Tedy kromě uváděného PREFERED stylu:
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='./css/css_pref.css' title='Preffered style' />

to může být ještě připojení dalšího stylového předpisu např.:
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='style1.css' />
Není uvedeno medium, takže se použije libovolné.

K ALTERNATE style bych si dovolil poznámku, že je zde podpora pouze u Mozilly a Netscape 6 a výše.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 11.6.2004 20:18:10

Ušetřil byste si práci se zbytečným příspěvkem, kdybyste si přečetl odkazované články a seriály, které celou problematiku rozebírají takřka dokonale ;-)

Avatar

Autor komentáře: Kvetos

Datum vložení: 12.6.2004 9:41:20

Je to tak, máte pravdu, to jsem fakt jen verbálně odpověděl, neboť ta pasáž link rel mě zajímala nejvíc, jelikož momentálně s odkazy na externí CSS dělám...
Poučení pro mně - zvážit, zda v reakci, kterou píši, nejde o nošední dříví do lesa!
Celkově - přehled v článku je super a usnadní orientaci na potřebné věci.
Díky.

Avatar

Autor komentáře: Sqee

Datum vložení: 14.6.2004 8:48:42

chválím autora za pěkný článek ...

Avatar

Autor komentáře: Michal-ldic

Datum vložení: 29.6.2004 15:47:38

Nevíte někdo zda je možné META TAGY / hlavně popis a klíčová slova / v nějakém programu spravovat pomocí knihovny? Přece to nebudu vždy když se změní obsah těchto META TAGU na každé stránce přepisovat ručně zvlášť.
Děkuji za případnou radu

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 29.6.2004 16:08:34

Přijde na to, co vlastně chcete dělat. Pokud chcete pouze hromadně měnit obsah metaelementů ve všech stránkách daného webu, jak tvrdíte ve svém příspěvku, pak můžete použít buď libovolný program pro off-line editaci stránek (PSPad, PPWizard a další) nebo nějaký jazyk pro dynamické generování stránek (PHP, ASP a jiné). Pokud ovšem chcete, aby se na základě obsahu stránky dynamicky měnily i elementy stránku popisující, pak stojíte před velkým problémem, protože ani s nejmodernějším lingvistickým softwérem nedosáhnete rozumného výsledku. V takovém případě je ruční práce tou nejlepší možností, dokud někdo nevymyslí skutečně funkční AI ;-)

Avatar

Autor komentáře: Jméno a příjmení

Datum vložení: 23.7.2004 0:36:20

ono kdyby takovy software existoval, tak by se ty keywords uvadet vubec nemusely, protoze by si je proste spocital samotny Google

Avatar

Autor komentáře: DarkMaster

Datum vložení: 19.12.2004 13:22:48

Chválím redakci Intervalu za čtivý a zajímavý článek o meta tazích. Já osobně meta tagy považuji za zbytečný datový balast, který pouze zdržuje načítání a kvůli nimž nabobtnává celková velikost stránky.

Kromě toho:
Vyhledávače si nenechají nařizovat, jak se budou chovat a mnohem lepší je použít speciální soubor (jméno nevím) např. k zakázání přístupu robotů k obsahu. Parametry noindex, noarchive apod. jsou zcela k ničemu. Cachování je možné nastavit již při psaní zdrojového kódu v PHP.

Pro návštěvníka je nejdůležitější rychlost. Proto osobně používám jen META popisující kódování, meta description a meta keywords. Autory uvádím v samotném zdrojovém kódu v patičce (ušetřím více dat ve srovnání s dlouho metou).

DarkMaster,
blogger z <a href='http://interval.cz/__redirect/redirect.asp?what=interval_discussion&url=http://www.brouzdej.cz' target='_blank'>http://www.brouzdej.cz</a>

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 25.1.2005 4:10:09

Každý podle svého gusta. Konec konců, XHTML elementy jsou celé zbytečným datovým balastem, proč tedy rovnou nepoužívat plain-text soubory? ;-)

Avatar

Autor komentáře: besh

Datum vložení: 10.2.2005 23:33:28

Chtel jsem se zeptat, jak to bylo mysleno s tim prizpusobováním obrázků viewportu v Opere. Zkoušel jsem otevrit velky obrazek v Opere 7.23 jak jako samostatny soubor, tak vlozeny v HTML dokumentu a v ani jednom pripade se obrazek automaticky nezmensil. Je tim myslena nejaka starsi verze Opery?

Avatar

Autor komentáře: anode

Datum vložení: 16.7.2006 11:09:11

Díky za článek, ale co to je za blbost chtít zakázat cachování hlavičkou Pragma: public? Když už Pragma a ne Cache-Control, tak public snad povoluje cachování libovolnou cachí (viz RFC2616, sekce 14.9.1). Kéž bych se mohl víc spolehnout na pravdivost tohoto článku.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 16.7.2006 11:24:46

Kdybyste se obtěžoval článek číst, dozvěděl byste se, že MSIE to zkrátka dělá jinak. Proto jsou také v ukázce XHTML kódu dva bloky, popisující nastavení kešování pro MSIE a pro ostatní prohlížeče.

Avatar

Autor komentáře: anode

Datum vložení: 18.7.2006 15:53:18

Nikdy bych si nedovolil takto kritizovat článek, který jsem nečetl. Máte pravdu, z článku jsem se [i]bohužel[/i] dozvěděl, že to MSIE dělá jinak, ale právěže jsem se to obtěžoval dokonce i vyzkoušet, vím, že postup uvedený v článku prostě nefunguje. Při použití kombinace Cache-Control: no-cache Pragma: [b]no-cache[/b] IE necachuje a vždy pošle nový požadavek, narozdíl od Cache-Control: no-cache Pragma: [b]public[/b] , kdy [b]ne[/b]posílá nový požadavek a načítá z cache. Nefunguje ani druhé zmíněné, ani Váš kód. Kdybyste se Vy obtěžoval neházet všechny do jednoho pytle, možná bychom si rozuměli.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 18.7.2006 16:06:42

Na tvorbě a testování kódu se podílela řada lidí a řada webů, mimo jiné také Interval. Pokud vám osobně něco nefunguje nebo funguje odlišně, zvláště dva roky od zveřejnění článku, mohl byste to vzít v úvahu a neurážet všechny, kteří se na článku podíleli, nepokrytým obviněním ze lži. Stejně tak bych já mohl tvrdit, že lžete, protože mě vaše řešení nefunguje - MSIE vesele ignoruje [i]Cache-Control: no-cache[/i] i [i]Pragma: no-cache[/i] a stránky klidně kešuje, pokud také v http hlavičkách neposílám stejné kódy obohacené o [i]Expires[/i] několik let v minulosti. Budeme si dále vyměňovat tyto povznášející invektivy, nebo jednoduše napíšete, jak a v jaké konkrétní konfiguraci to funguje vám, aby to ostatní mohli zkusit, pokud jim nefunguje řešení z článku?

Avatar

Autor komentáře: anode

Datum vložení: 18.7.2006 16:56:04

Neurážím všechny, kteří se na článku podíleli, nepokrytým obviněním ze lži. Pokud někoho urážím, tak konkrétně toho, kdo napsal Pragma: public. Vy zase mě svými předsudky. Napsal bych totéž i před dvěma roky, HTTP je tu déle než článek a testuji to i na sestavě mnohem starší než z roku 2004. Pokud jsem ovšem někoho tak urazil, omlouvám se, ale použití Pragma: public mi přišlo dost... protichůdné :) Již jsem uvedl, jak to funguje mně, ale dobrá: Hlavička uvedená v http://ripper.iglu.cz/ie-cache.html mi funguje například v IE6, IE5.5 i IE5.0, na WinXP SP2 i Win2000.

Avatar

Autor komentáře: stondik

Datum vložení: 5.12.2008 12:00:40

Chtěl bych vědět jak má být správně v XHTML zapsaná poznámka. A-<!--poznámka--> B-<!--poznámka /--> Děkuji za odpověd.

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz