Starší komentáře ke článku: Hrozba sémantického webu

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz

Avatar

Autor komentáře: Rs

Datum vložení: 14.6.2002 9:13:27

Ale vlastni logicky vyznam znacky </clanek> a kod provadejici interpretaci musi opet nekdo poskytnout.

Jinak je to jenom jinak organizovana halda informaci (konec koncu, html lze nadefinovat jako xml dokument).

Tj. kde se vezme semanticka Autorita, definujici, ze znacka <a001> ma obsahovat reklamu a znacka <a002> jejiho poskytovatele?
Myslim, ze dobra otazka je, jestli to bude Open reseni nebo neco ve stylu MS?

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 14.6.2002 10:05:52

Za sémantickým webem už dnes stojí obrovská mašinérie, skládající se z lingvistů a odborníků na umělou inteligenci, kteří vytvářejí takzvané "ontologické slovníky", z nichž potom tyto značky vycházejí ;-)

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 14.6.2002 14:18:43

Standardizaci sémantického webu se zatím věnují převažně nezávislé organizace, viz např.: <a href='http://www.w3.org/2001/sw/' target='_blank'>http://www.w3.org/2001/sw/</a>. Nicméně to, že budoucí vývoj ovlivní především velcí výrobci, je asi zřejmé. Myslím si ale, že to nemusí znamenat žádný vážný problém -- poslední vývoj v oblastí standardizace (X)HTML, CSS a dalších jazyků naznačuje, že i velké firmy význam multiplatformních standardů začínají brát vážně.

Avatar

Autor komentáře: Návštěvník

Datum vložení: 14.6.2002 9:23:50

Článek je to velmi zajímavý.
Ten první příklad je ale trochu podivný. Vysvětlete mi, proč by autor stránky dával reklamu do "tagu" REKLAMA (není přece blbec), když jí stejně tak dobře může dát do "tagu" ČLÁNEK (kamkoliv). Ano, uživatel s nadstavbovými prográmky apod. si jí stejně odfiltruje (pokud je obrázková), ale budoucí vyhledávač, do kterého zadám něco jako "Najdi článek ten a ten" mi zobrazí i tu reklamu - která samozřejmě může být i jen textová, různými fonty jde dosáhnout i pěkných "grafických efektů".

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 14.6.2002 10:10:03

Sémantický web do budoucna počítá se značným nasazením lingvistické matematiky a umělých inteligencí, které jsou dokonce již v prvních testech účinnější, než se očekávalo. Výsledek by mohl být takový, že umělá inteligence by sama zjistila, co je a co není reklama nebo cokoli jiného, a podle toho se zařídila. Nemyslelte si, že jde o nereálný cíl - webfiltr od firmy Symantek už dnes dokáže za pomoci pouhé statistiky velmi spolehlivě odfiltrovat stránky s určitým obsahem (konkurence, porno, zakázaná témata atd. ;-)

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 14.6.2002 14:11:03

Dovedu si představit několik důvodů, proč budou v budoucnu autoři muset označovat reklamu nějakými značkami:

1) Slušná média to dělají již dnes (viz reklama na této stránce). Ta, co to nedělají, si tím značně poškozují pověst.

2) V budoucnu mohou vzniknout zákony, podle kterých bude označování reklamy povinné. Chuť většiny států tyto věci regulovat je poměrně značná.

3) Neoznačenou reklamou se může natolik poškodit "sémantický profil" dokumentu, že buď nebude k nalezení vůbec, nebo bude jeho nalezení mnohem obtížnější. Mimochodem, to do určité míry platí už dnes.

Máte nicméně pravdu, že v určitém mezičase bude mít textová reklama mnohem větší šance než grafické bannery. Bannery vyvolávají nechuť čtenářů, nasazují se na ně různé filtry apod. Čím dál víc webů proto s maloformátovou textovou reklamou alespoň experimentuje a někde (např. Google) se již stala základem celého byznysu.

Avatar

Autor komentáře: Lukas Kucera

Datum vložení: 15.6.2002 8:44:07

To těžko, kontrola webu je takřka nemožná. USA to zkoušelo a neuspělo atd.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 15.6.2002 14:54:45

Uhlídat, aby se lidé navzájem neokrádali a nezabíjeli, je také prakticky nemožné a přesto to zákony většiny zemí zakazují.

Tím nechci srovnávat vraždu s neoznačenou reklamou v magazínu. Ani nevolám po zákonech, které by na internetu regulovaly reklamu. Pouze tvrdím, že zákonodárcům obvykle nic nebrání vydat zákon, jehož plnění se obtížně kontroluje.

Mimochodem, v USA i všude jinde ve světě platí pro web stejné zákony, jako pro cokoli jiného a jejich vymáhání je asi i stejně úspěšné. Nevím tedy, co podle vás "USA zkoušelo a neuspělo".

Avatar

Autor komentáře: Tomas Fasko

Datum vložení: 14.6.2002 9:53:48

Zda sa mi, ze semanticky web je naprosto prirodzenou reakciou na doterajsi vyvoj webu a pozitivnym krokom dopredu.
Tvorcovia (poskytovatelia) weboveho obsahu sa pomerne pruzne prisposobia novemu trendu.

Avatar

Autor komentáře: Marek Soldát

Datum vložení: 14.6.2002 15:04:16

Pokud by ale opravdu nastala ta najhorší možná situace situace, kdy veškerou práci s informacemi zajistí stroje, weby začnou upadat, nebude kde vyhledávat, a když nebude kde vyhledávat, uživatelé se snad umoudří, přestanou filtrovat reklamu a weby zase porostou. To je důvod, proč se tato situace prakticky nemůže udržet.

IMHO se zdokonalí vyhledávací služby, aby uživatel věděl, kde je to, co hledá a weby se stanou přehlednější aby informace na nich byly jednoduše dosažitelné.

Nevzniknou portály, které nám řeknou, vše, co hledáme, aniž bychom se dostali na web, kde jsou tyto informace uloženy, protože obsah není jenom text, ale i obrázky, videa, či hudba. A k interpretaci určitých druhů informací musí být i určité uspořádání stránky, aby jsme se mohli mezi informacemi snáze orientovat. Často nám jako výsledek hledání na internetu nestačí slovo, věta a mnohdy ani samotný článek, ale web zaměřený na danou tematiku.

Avatar

Autor komentáře: Lukas Kucera

Datum vložení: 15.6.2002 8:38:58

Sémantika lingvistika a daší věci, pokud autor tomu skutečně rozumí, tak ví, že pokud toto někdo použije získá buť nízkou účinnost vyhledávání (bude tam spouty chyb, důležité weby nepude najít) a nebo nízkou účinnost filtrace. tento poměr je dán koeficientem. Pokud chcete na webu najít informaci, která vás zajímá, tak očekáváte od poskytovatele, že ji najde. Pokud ne nebudete ho používat. Pokud by byla většina webů neviditelných, tak se uživatelé na to vyseru. A že by se někdo přizpůsoboval někomu jinému? Proč co mu za to dá? A tak pokud někdo bude chtít z webu stahovat jen informace bude mít dost práce.
Pokud vim v Americké angličtině to poměrně de, je jednoduchá a jasná. Všechny ostatní jazyky představují problém. Není pravděpodobné, že by se v nejbližší době situace nějak změnila. Snad jen z internetu zmizí ti co nic neříkají, ale text se stahuje pět minut. Vleylu reklamu asi nahradí reklama v původním slova smyslu (tedy inzerce, informace o zboží či službách).
A námitka že si někdo z vaší stránky vybere jen co potřebuje, pokud bude chtín informace kusé a zmatené tak asi ano, ale většinu myšlenek ve větách tvoří souvislosti a ty se velmi špatně filtrujou. To je nejdřív musíte znát. A pak proč je hledat, že? Asi bude časem bannerová reklama odkecaná, ale to se dalo čekat.

Avatar

Autor komentáře: Vilém Málek

Datum vložení: 15.6.2002 17:36:37

K Vašemu příspěvku bych dodal jen tolik, že dnes již z hlediska lingvistiky není problém analyzovat nějaký jazyk, v některých případech (hledání souvislostí ve větě) může být dokonce třeba taková čeština snáze dešifrovatelná než angličtina. Jediný problém, který ovšem mizí právě v současnosti, byl v omezení technických kapacit, které jsme měli k dispozici.

Avatar

Autor komentáře: Lukas Kucera

Datum vložení: 16.6.2002 21:18:52

A vy vychazite z predpokladu, ze se dodrzuji pravidla? Vedte, ze spousta lidi si mysli, ze pokud "Cesko" je ceske slovo, tak se muze vsechno. A podle toho vypadaji texty. Precte te si neco, algoritmicke zpracovani je pak dost spatne.

Avatar

Autor komentáře: m.volek

Datum vložení: 20.6.2002 19:43:11

Tohle jsem asi spatne pochopil... "Cesko" ze neni ceske slovo? Snad ano!?

Avatar

Autor komentáře: matto

Datum vložení: 15.6.2002 14:02:57

Pokial to bude tak, ako vravite, nastane situacia, kedy internet bude jedno zmanipulovane medium,
kde budeme moct snivat o slobode prejavu informacii.
Je to opat len sledovanie zaujmu jednej malopocetnej komercnej skupiny, ktora by najradsej filtrovala udaje tak, ako to vyhovuje jej. Kazda myslienka sa da nadherne zneuzit.
Revolucia? opat to smeruje k jednemu - Mat "pod palcom" vsetky informacie - "Centralni mozek lidstva" !!!
Este s nalepkou M$ a mozme privitat sivu buducnost v okovach neslobody. (vid. OS NT6)
A aby za nas, co si vyberieme my rozhodovali nejake neuronove siete?? dakujem, neprosim.
Ludsky mozog je predsa zatial neprekonane medium, preco nenechat rozhodovat jeho?

Osobne vsak verim, ze tak ako v mnohych pripadoch manipulovania s ludmi napr.
M$ a jeho monopolne praktiky - vznikne reakcia - rozvoj Linuxu, resp. inych konkurencnych OS,
bude to takto aj v tomto pripade.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 15.6.2002 14:45:14

Promiňte, ale nějak nerozumím, z čeho vyvozujete ohrožení svobody projevu na internetu -- zda z předešlého diskusního příspěvku pana Soldáta, nebo přímo z článku. Mohl byste to, prosím, upřesnit?

Osobně se domnívám, že svoboda projevu na internetu nijak ohrožena není a myslím, že ani trend naznačený v článku nedává důvod k nějakým obavám. Nejde přeci o to, že za vás budou rozhodovat nějaké neuronové sítě. Jde naopak o to, abyste si mohl z nabídky informací vybrat to, co potřebujete. Bez technických prostředků to nelze již dnes a aby to vůbec šlo v budoucnu, bude muset být technologie čím dál dokonalejší. Souhlasíte?

Co se týče manipulování lidmi, na tom je něco špatného? Pokud se vám zdá že ano, nahraďte slovo "manipulace" slovem "přesvědčování". Vy umíte poznat jedno od druhého? Pokud chcete lidem přiznat právo svobody projevu, musíte jim nechat i právo tzv. manipulace.

Nedá se nic dělat, všichni se nechovají vždycky tak, jak by se vám či mně líbilo, jenže o tom je právě svoboda. Pokud někdo neomezuje jiné, ať si dělá, co chce.

Avatar

Autor komentáře: Lukas Kucera

Datum vložení: 16.6.2002 21:21:38

Vyhodnot si to dle lingvistiky, chytroline.

Avatar

Autor komentáře: Hekerle Vitezslav

Datum vložení: 17.6.2002 18:59:52

No to je sice pravda, ale to funguje i dnes, ne? Rekneme ze hledate nejakou informaci. Jak to provedete? No - ja pujdu na <a href='http://google.com' target='_blank'>http://google.com</a> a tam ji vlozim. Asi se shodneme na tom, ze nejsem sam. Protoze jiste vite jak malo procent jde na druhou stranku vysledku, da se predpokladat ze budu ovlivnen tim, co mi google nabidne na prvni strance ;)

Avatar

Autor komentáře: Filip Lazarev

Datum vložení: 16.6.2002 19:26:41

Webove stranky jsou vic nez jen zdroj informaci, jsou take mistem kolem ktereho je casto shromazdena urcita komunita, lecktere stranky jsou do urcite miry i umeleckymi dily... internet bych totiz nevidel jen jako medium informacni ale predevsim jako medium komunikacni.

Avatar

Autor komentáře: Marek Prokop

Datum vložení: 16.6.2002 21:44:50

Velmi dobrá připomínka!

Avatar

Autor komentáře: Sastra

Datum vložení: 17.6.2002 0:10:50

Řešení se mi zdá prosté. Weby závislé na reklamě by v situaci popisované v článku měly jen dvě možnosti:

1) Změnit svojí strukturu tak, aby se reklama ke čtenáři vyhledaného článku přeze vše dostala (možností je spousta vzhledem k množství internetových formátů)

2)Stát se součástí webu s jinými příjmy. (Vlastně nevím jak na tom je Interval nyní).

Ale co celá ta část internetu, která na reklamě závislá není!

Zpět na článek | Úvodní stránka Interval.cz