interval.cz

Webdesign je z 95 % typografie - základní myšlenky

16. 04. 2007 | Oliver Reichenstein | Webové standardy | Komentáře: 0

Celých 95 % informací na webu je písemných. Je tedy jen logické tvrdit, že webdesignér by měl být dobře vyškolen v sazbě textu, jinými slovy - v typografii.

Informační design je typografie

To, co v roce 1969 napsal o tištěných materiálech své doby Emil Ruder, známý švýcarský typograf, můžeme snadno vztáhnout i na současné weby:

Dnes jsme zahlceni takovou nezměrnou záplavou tištěných materiálů, že hodnota práce jednotlivce klesá, protože naši uštvaní současníci jednoduše nemohou pojmout vše, co je dnes tištěno. Je úlohou typografa rozdělovat a organizovat a interpretovat tuto masu tištěných materiálů tak, aby čtenář měl šanci najít to, co ho zajímá.

S trochou představivostí (nahraďte tisk za on-line přístup) to zní jako popis práce informačního designéra. Je úlohou informačního designéra "rozdělovat a organizovat a interpretovat tuto masu tištěných materiálů tak, aby čtenář měl šanci najít to, co ho zajímá". Makrotypografie (celková struktura textu) na rozdíl od mikrotypografie (detailní aspekty fontů a rozestupů) pokrývá mnoho aspektů toho, co dnes nazýváme "informační design". Informační designéři dneška dělají takřka stejnou práci jako typografové před třiceti lety:

Typografie má jednu prostou povinnost, a to předat písemnou informaci. Žádný argument nebo úvaha nemůže typografii této povinnosti zbavit. Tištěné dílo, které nelze číst, je produkt beze smyslu.

Optimalizace typografie je optimalizace čitelnosti, přístupnosti, použitelnosti(!) a celkové grafické vyváženosti. Není organizování bloků textu a kombinování s obrázky to, co grafičtí designéři, specialisté na použitelnost a informační architekti dělají? Tak proč je to tak zanedbávané téma?

Příliš málo fontů? Příliš nízké rozlišení?

Hlavní - obvykle ufňukaný - argument proti typografické disciplíně on-line je, že existuje jen několik dostupných fontů. Druhý argument je, že rozlišení obrazovky je příliš nízké a to ztěžuje čtení pixelovaných nebo vyhlazených fontů.

Argument, že nemáme k dispozici dostatek fontů, je stejně dobrý jako je irelevantní - během italské renesance měl typograf k dispozici jen jeden font, a přesto v tomto období vznikaly některé z nejkrásnějších typografických prací:

Renesanční herbář
Renesanční herbář (plná velikost, cca 85 kB)

Typograf by se neměl příliš zabývat tím, jaký druh fontu má k dispozici. Vlastně by volba fontu neměla být jeho hlavní starostí. Měl by použít to, co ve své době má, a použít to co nejlépe.

Výběr druhu písma není typografie

Druhý argument není o moc lepší. Na počátku tisku byla kvalita tištěných písmen o mnoho horší než dnes vidíme na obrazovkách. Důležitější je, že když se s obrazovkovými fonty zachází profesionálně, jsou velmi dobře čitelné. Informační design nespočívá v použití dobrých fontů, ale v dobré typografii. Což je obrovský rozdíl. Každý může používat písmo, někdo si může vybrat dobrý druh písma, ale jen málo lidí ovládá typografii.

Zacházejte s textem jako s uživatelským rozhraním

Ano, je to otravné, jak rozdílné prohlížeče a platformy renderují fonty, a ano, rozlišení způsobuje, že je těžké zůstat soustředěný déle než pět minut. Ale je součástí práce designéra zajistit, aby text byl snadno a dobře čitelný ve všech hlavních prohlížečích a platformách. Správná výška řádků, rozestupy slov a znaků, prázdné místo okolo a uměřené použití barev napomáhá čitelnosti. Ale není to jen tohle. Dobrý webdesignér ví, jak pracovat s textem nejen jako s obsahem, používá "text jako uživatelské rozhraní". Podívejte se na Khoi Vinhův web a asi pochopíte, co mám na mysli:

Khoi Vinhův web
Khoi Vinhův web (plná velikost, cca 15 kB)

Trochu známějšími příklady neornamentalních webů, které používají text jako uživatelské rozhraní, jsou google, ebay, craigslist, youtube, flickr, Digg, reddit nebo delicious. I když je těžké tuto myšlenku prosadit, zacházet s textem jako s uživatelským rozhraním je jediný parametr úspěchu. Úspěšné weby dokáží vytvořit jednoduché rozhraní a silnou identitu současně. Ale to už je jiné téma.

Odkazy a zdroje

Kde začít

Web typography
Aby "uklidnil některé mýty obklopující typografii na webu", "strukturoval svůj web po krocích podle Bringhurstových principů, a vysvětluje, jak se dá dosáhnout každého kroku pomocí technik dostupných v HTML a CSS".
Five simple steps to better typography
Typografie, o které tu mluví, není vaše typická "Jaký font bych měl použít?" typografie. Dobré čtení pro ty, kdo si myslí, že weby jsou použitelné, když se ponechá defaultní velikost fontů a výška řádku a text se může roztahovat kamkoli.
Khoi Vinh
Spoluzakladatel behaviordesign. V současnosti design director NYTimes.com. Velmi talentovaný člověk.
Rod Graves
Komunikační designér. Nádherná práce: "Typografie je pro mě jednoznačně to hlavní. Typografické mřížky (grid) a hierarchie obvykle vytvářejí základ vizuálního jazyka, který vyvíjím."
A List Apart
Komunikace pomocí písma. Fonty a layout. Design pro čtenáře. Čitelnost. Fonty, grafický design. Problémy typografie na webu. Řízení typografie na webu - velikost, font, barva. Metody CSS, problémy prohlížečů, uživatelské problémy a řešení. Určitě si přečtěte článek Reading Design.
Association Typographique Internationale
ATypI (Association Typographique Internationale) je hlavní světová organizace, která se zaměřuje na typografii a písmo. Od svého založení v roce 1957 poskytuje ATypI podporu pro komunikaci, informace a akce mezinárodní komunity okolo písma.
Thinking with Type
On-line doplněk knihy "Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students".
Typetester
Porovnání fontů pro obrazovky.
Typophile
Typophile je komunita podporovaná členy a sponzory. Typophile je od roku 2000 založena na otevřené spolupráci a myšlence, že se stále je co učit. Měsíčně zobrazí přes tři miliony stránek.
Typophile Wiki
Uživatelsky vytvořená encyklopedie o všem, co se vztahuje k písmu a designu.
The Next Big Thing in Online Type
Bill Gates chce, aby uživatelé počítačů, nebo alespoň uživatelé Microsoftu, měli lepší požitek ze čtení obrazovky - tak moc, že z toho udělal jednu ze svých pěti nejvyšších priorit.

Knihy

Emil Ruder, Typographie
Typography Emilqa Rudera je nestárnoucí kniha, z níž se naučily základy generace typografů a grafických designérů. Ruder, jeden z nejlepších typografů dvacátého století, byl pionýr, který opustil konvenční pravidla a nahradil je novými, které vyhovovaly potřebám jeho nové typografie.
Kimberly Elam, Grid Systems: Principles of Organizing Type
Ačkoli mřížky jsou základem pro téměř celý typografický design, jsou často asociovány s rigidními, sobě navzájem podobnými řešeními. Ale víra, že všechny dobré návrhy jsou přesto založeny na mřížkách (dokonce i kdyby jen rozhozených), ukazuje, že jen několik designérů skutečně chápe komplexnost a potenciální bohatost kompozice v mřížce.
Muller-Brockman, Grid Systems: A visual communication manual for graphic designers, typographers and three dimensional designers.
Od profesionála pro profesionály, toto je konečné slovo o použití mřížek v grafickém designu. Ačkoli Muller-Brockman poprvé prezentoval svou interpretaci mřížky v roce 1961, tento text je stále užitečný pro kohokoli, kdo pracuje v nejmodernějším počítačově podporovaném designu.

Informace o překladu

Pozn. red.: Tento překlad byl původně publikován na serveru Chaos sanctuary.

Původní článek: Web Design is 95% Typography (1) (Oliver Reichenstein, 19. 10. 2006)
Překlad: Sušňová, Eva
Přeloženo se svolením autora (další překlady).

About translation

Original article: Web Design is 95% Typography (1) (Oliver Reichenstein, 19. 10. 2006)
Translation: Sušňová, Eva
Language of translation: Czech (for readers from Czech and Slovak republics)
Translated with the permission of the author (other translations).

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.


Další aktuální články na interval.cz

Tematicky související články

Dejte vědět i ostatním o článku

Diskuse (počet komentářů: 0)

Buďte prvním návštěvníkem, který přidá nový komentář.

Přidat nový komentář

Jméno a e-mail jsou nepovinné. Příspěvky obsahující odkaz jsou moderovány.

Reklama

Syndikace

hledáme nové autory | redakce interval.cz | reklama na interval.cz

© ZONER software, a.s., všechna práva vyhrazena. Hosting zajišťuje CZECHIA.COM. SSL certifikáty pro domény. Powered by WordPress.