Web design – nenuťte uživatele přemýšlet

9. dubna 2003

Použitelnost stránek je poměrně složitým a často diskutovaným oborem webdesignu. Kniha Stevea Kruga se právě použitelností zabývá, a to více než zdařilým způsobem. Alespoň k ní přičichnout prostřednictvím následující recenze proto určitě nebude špatným rozhodnutím.

Kniha hned na první pohled působí svěžím dojmem. Není příliš rozsáhlá a navíc je celá vyvedená v barvě, plná obrázků a ukázkových příkladů. To vás hned na začátku povzbudí, neboť máte jistotu, že nestrávíte dlouhé večery čtením teoretických pojednání o použitelnosti, plných statistik a detailních případových studií. Naopak tento formát slibuje větší nahuštění informací, bez přebytečné omáčky. Jak později zjistíte, první dojem je tentokrát správný.

Steve Krug se použitelností stránek již mnoho let profesionálně zabývá, a celá kniha je jeho praktických zkušeností a rad plná. Při „výkladu“ většinou vychází z příkladů opravdových stránek – díky tomu nejsou poučky o použitelnosti tak abstraktní, jako se to v podobných materiálech občas stává.

Možná si teď říkáte, proč jsem dal v předchozím odstavci slovo „výklad“ do uvozovek. Je to proto, že vám ten „výklad“ ani jako výklad nepřijde. Je to spíše takové povídání, a to navíc vcelku zábavné. Autor je obdařen uměním vysvětlovat věci jednoduše a zajímavě zároveň. Rád přidá do textu i lehký vtip či odbočku mimo obor (dokonce se v jedné kapitole vyskytuje i kreslený komiks ze zákulisí tvorby webu) a výsledkem je styl, který nenudí. Když k tomu ještě přidáte četné příklady, obrázky, screenshoty stránek a vysvětlující schémata, dostanete knihu, která se čte doslova sama.

Když už se zabýváme tím stylem, sluší se zmínit i překlad. Zde je někdy kámen úrazu podobných knih, ovšem tato je výjimkou. Za překlad si tato kniha zaslouží velké plus, protože vás snad ani jednou nepřinutí přemýšlet o tom, jak zněla asi původně věta v angličtině, abyste pochopili její význam.

Autor v celé knize razí teorii, se kterou se i já ztotožňuji, a sice že použitelnost nemusí být bezpodmínečně spojena s tajemnými pány v bílých pláštích ve sterilních laboratořích, kde se použitelnost webu testuje na lidech. K uplatňování základních pravidel použitelnosti naopak stačí jediné – přemýšlet. Tuto myšlenku hezky vyjadřuje i v úvodní kapitole:

Příjemné je, že většina z toho, co dělám, vyžaduje jen zdravý selský rozum, který se může naučit používat každý, kdo bude mít zájem.

Použitelnost přece znamená, že něco dobře funguje a že osoba s průměrnými (ba dokonce podprůměrnými) schopnostmi a zkušenostmi může používat určitou věc – ať už se jedná o webovou stránku, bojový stíhací letoun nebo otočné dveře – k účelu, ke kterému je určena, aniž musela být beznadějně mučena.

Je ale samozřejmé, že všechno jenom selským rozumem nezvládnete – v určitých chvílích je nutné zkušebně testovat i reakce opravdových lidí. Dostanete se tedy k takzvanému testování použitelnosti. Ani to ale nemusí být tak složité a nákladné, jak se často říká. V knize zasvětil autor tomuto tématu tři poslední kapitoly – v jedné se dozvíte základní informace o testování, v druhé vám jedno takové skutečné testování autor ukáže a v poslední kapitole se věnuje tomu, jaké vyvodit z testování výsledky a jak se podle nich zachovat. Celé toto téma je ale podáváno jednoduše a Steve Krug klade velký důraz na to, že se nejedná o žádnou velkou vědu – k jeho provedení nemusíte bezpodmínečně mít vysoký rozpočet, laboratoř ani odborníky na použitelnost.

Když už jsme u toho rozdělení, řekneme si, čím se jednotlivé kapitoly zabývají. Ty první se věnují obecným tématům použitelnosti, jako jsou obvyklé chování uživatelů, důležitost používání standardních vizuálních prvků a určité hierarchie. Autor se zde věnuje v jedné kapitole i psaní pro web. V dalších kapitolách pak podrobně rozebírá dva klíčové prvky použitelnosti, navigaci a domovskou stránku webu. Závěrečné kapitoly se věnují již zmiňovanému testování použitelnosti.

Všechna témata jsou diskutována stylem, o jakém jsem již mluvil, a to s důrazem na praxi. Díky malému rozsahu (což byl mimochodem i autorův záměr) je kniha navíc doslova nabitá užitečnými informacemi, nejedná se o žádné teoretické pojednání. I když téma již třeba znáte, většinou se o něm dozvíte alespoň něco nového – něco, o čem vás předtím nenapadlo přemýšlet.

Koupit či nekoupit?

Pokud se zabýváte navrhováním webových stránek či vytváříte jejich uživatelská rozhraní a použitelností jste se ještě nezabývali, potom by pro vás tato kniha měla být povinnou četbou. I v případě, že již nějaké znalosti z tohoto oboru máte, může vám kniha přinést mnoho nových poznatků. Aneb jak říká autor:

Pokud se chcete zbavit problémů s použitelností vašich stránek, máte dvě možnosti. Buď si najmete někoho jako jsem já, nebo vám k vyřešení problémů může pomoci, a já v to doufám, moje kniha.

Informace o knize

Název: Web design: Nenuťte uživatele přemýšlet!
Autor: Steve Krug
Vydal: Computer Press
Cena: 249 Kč (224,10 Kč v odborném knihkupectví Interval.cz, kde najdete i další informace.)

Starší komentáře ke článku

Pokud máte zájem o starší komentáře k tomuto článku, naleznete je zde.

Další článek zdislava
Štítky: Články

Mohlo by vás také zajímat

Nejnovější

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *